Sanoin tänään väärin ja pahasti lapselleni :(
Sanoin lapselle, joka on vasta 6-vuotias tyttö, että "olet hullu". Olimme ulkokahvilassa ja lapsi alkoi yhtäkkiä huutaa täyttä kurkkua, että mehiläinen ja huusi, että mennään pois mennään pois. Minulla oli kahvi kesken ja syömiset ja mies oli sisällä pojan kanssa, koska sielläkin oli ampiainen ja tyttö halusi minut ulos. Eli mies ei voinut auttaa. Nolotti ja hävetti lapsen kauhea huuto. Jätin kahvin siihen ja aloin kulkea tytön kanssa autolle. Tyttö yhä vaati, että mennään kotiin ja minua alkoi kiukuttaa, kun tuntui sille, että lapsi ei ihan niin paljon oikeasti pelästynyt, kuin mitä antoi ymmärtää, mutta varmakaan en voinut olla, enkä jäädä palosireeninä huutaneen lapsen kanssa pihallekaan muita häiritsemään. Niin lapsen kanssa siinä kävellessäni meninkin sanomaan lapselle, että olet hullu :(
Kiukutti niin. Lapsen epäselvä käytös. Ei ollut minusta aivan niin peloissaan kuin mitä vaati minua toimimaan.
Lapsi halusi autoon ja että ajamme kotiin. Soitin miehelle joka toi auton avaimet (se oli lukossa) ja mies jäi tytön kanssa autolle. Menin katsomaan minne poika jäi ja kohta mieskin tuli sinne, tyttö oli sanonut, että mene pois??
Sitten poika meni autolle tytön kanssa, sielläkin oli tullut jotain riitaa ja poika tuli takaisin. Tyttö sitten istui yksin autossa ja odotti, kunnes me muut tulimme autolle ja olimme kahvimme ja syömisemme rauhassa nauttineet.
Pyysin siinä kyllä anteeksi tytöltä, että sanoin häntä hulluksi ja sanoin, ettei se ole totta. Silti minulle itselleni jäi tosi paha mieli omasta reagoinnistani ja taas toisaalta tytön toimista, joka oli minusta manipulaatiota sotkea kahvihetki. Mies ja poika olivat nimittäin ehtineet kahvilalle ensin ja tyttö on jotenkin tosi mustasukkainen ja haluaa helposti kaiken menevän niin kuin hän haluaa.
Kommentit (61)
Onhan lapsen kanssa keskusteltu ampiaisista ja niiden käyttäytymisestä? Ja siitä ettei todennäköisesti pistoon kuole.
Vierailija kirjoitti:
Onhan lapsen kanssa keskusteltu ampiaisista ja niiden käyttäytymisestä? Ja siitä ettei todennäköisesti pistoon kuole.
No on, mutta lapsi on tavallaan kauhean epäluuloinen, siis itse olin sellainen lapsi, että melkein vaikka näin ramman lokin ja äiti vakuutti, että kyllä se on kunnossa, näet vain väärin, niin lopulta uskoin, mutta tämä lapsi ei todellakaan usko mitään vaan kaikki on oltava vankasti todistettua tai aina epäilee.
Ja ehkä pelkää että se sattuu.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyysit anteeksi, älä jää sitä murehtimaan enää. Pystytkö itse olemaan rauhallinen tilanteessa? Jos ei tyttö halua olla kahvilassa, odottakoon autossa sen aikaa.
Ja niinhän se sitten meni, että lapsi odotti autossa, mutta ei ois odottanut, ellei mies ois tullut. Minua ois pitänyt siellä panttivankina muuten ja pelannut pelollaan. Että "äiti et voi mennä, mua pelottaa". Tai pelaamiselle se tuntuu.
ap
sun ajatusmaailmasi on todella kieroutunut ja häiriintynyt. Hoet, että olet pahoillas ja teit väärin, mutta et tosiaankaan tarkoita sitä, koska kommenteillasi haet oikeutusta käytöksellesi ja yrität vierittää vastuuta tapahtuneesta lapsesi harteille. Maalaat meille lapsestasi kuvaa, jonka mukaan hän on pieni tyranni, joka manipuloi perhettä, on mustasukkainen kaikesta kaikille jne. Huokailet ja heittäydyt uhrin asemaan, käyttäydyt ikäänkuin sinua kohtaan olisi tapahtunut suuri vääryys, jonka seurauksena menetit malttisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyysit anteeksi, älä jää sitä murehtimaan enää. Pystytkö itse olemaan rauhallinen tilanteessa? Jos ei tyttö halua olla kahvilassa, odottakoon autossa sen aikaa.
Ja niinhän se sitten meni, että lapsi odotti autossa, mutta ei ois odottanut, ellei mies ois tullut. Minua ois pitänyt siellä panttivankina muuten ja pelannut pelollaan. Että "äiti et voi mennä, mua pelottaa". Tai pelaamiselle se tuntuu.
apsun ajatusmaailmasi on todella kieroutunut ja häiriintynyt. Hoet, että olet pahoillas ja teit väärin, mutta et tosiaankaan tarkoita sitä, koska kommenteillasi haet oikeutusta käytöksellesi ja yrität vierittää vastuuta tapahtuneesta lapsesi harteille. Maalaat meille lapsestasi kuvaa, jonka mukaan hän on pieni tyranni, joka manipuloi perhettä, on mustasukkainen kaikesta kaikille jne. Huokailet ja heittäydyt uhrin asemaan, käyttäydyt ikäänkuin sinua kohtaan olisi tapahtunut suuri vääryys, jonka seurauksena menetit malttisi.
No on se väärin, ettei minulla ole eväitä toimia noissa tilanteissa. Mielestäni en ole pistänyt sitä lapsen viaksi tai syyksi.
ap
Lapset ovat lapsia ja toimivat kuten lapset toimivat. Sinun tehtäväsi on olla aikuinen ja antaa malli erilaisten tunteiden ja tilanteiden käsittelylle. Lapsi pomottaa ja määräilee sua koska olet heikko ja sulta puuttuu auktoriteetti. Kaikenlainen marttyyritouhu on lasten kanssa lopetettava tai tuo hölmöily tarttuu lapsiinkin. OLE AIKUINEN!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Pelaamiselta se kuulostaa. Osaatko yhtään veikata miksi hän tekee sitä (jos se sitä on)? Vietättekö tarpeeksi aikaa muuten yhdessä? Onko tytöllä murheita?
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat lapsia ja toimivat kuten lapset toimivat. Sinun tehtäväsi on olla aikuinen ja antaa malli erilaisten tunteiden ja tilanteiden käsittelylle. Lapsi pomottaa ja määräilee sua koska olet heikko ja sulta puuttuu auktoriteetti. Kaikenlainen marttyyritouhu on lasten kanssa lopetettava tai tuo hölmöily tarttuu lapsiinkin. OLE AIKUINEN!
No voihan sitä nyt sanoa vaikka, että tee kuulento, mutta eri asia on sitten, että miten.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apPelaamiselta se kuulostaa. Osaatko yhtään veikata miksi hän tekee sitä (jos se sitä on)? Vietättekö tarpeeksi aikaa muuten yhdessä? Onko tytöllä murheita?
No en vietä (masennus) ja koulu on alkanut ja varmasti on lapsella murheita kun siellä on kivan lisäksi uusia ja outojakin asioita. Olen ollut etäinen, sekin syyllistyttää.
ap
Vierailija kirjoitti:
Miehen kanssa ollaan vielä eri linjoilla siitä, mitä lapsi tarvitsee noissa hetkissä, niin siinähän se riemu repeääkin. Toisinaan ois toinen kovempi, toisinaan toinen. Lisäksi mies ei puhu, niin ei voi tietää, mikä strategia valitaan, jos "on tilanne päällä". Eikä puhu, ainakaan niin että ymmärtäisin mitään, tilanteen mentyä ohikaan. Tänään oltiin ehkä aika samaa mieltä... Vaikka tavallaan ois ehkä sit pitänyt tehdä niin, että kun ensimmäinen ampiainen ilmestyi (sisällä) ja lapsi vaati mut ulos, niin ei ois vaan mennyt... Mutta kun toinen itkee ulkona pihalla, että äiti tuu....
Se mietitytti, että kun moes ja poika olivat tosiaan saaneet einehensä ensin, niin aiheuttiko se jonkinlaista huomiontarvetta sitten.
ap
Musta tuntuu, että tarviitte oikeasti perheneuvolaa, te jos ketkä. Kuulostatte ihan hukassa olevilta ja samoin tyttönne. Pelko ohjaa sekä sinun että tyttösi toimintaa. Tuosta kaikesta on tullut kummallinen kierre, josta on vaikea päästä omin voimin eroon. Hakekaa rohkeasti apua ja antakaa ulkopuolisen selkeyttää ajatuksia ja opettaa uusia toimintamalleja. Tsemppiä!
Mutta en osaa veikata, miksi se oirehtii pelaamisena. En muistaakseni ikinä itse toiminut niin lapsena. Mulle aivan vieras genre. Tai sitten en todellakaan tunne itseäni siinä kohdassa. Mutta siis en osaa samaistua??
ap
Luulen että tuo miehesi ja sinun eri tapainen kasvatuslinja tässä on olennaista. Hyvä olisi jos molemmat olisivat samalla linjalla "se oli vain mehilänen, jos et halua olla tässä, niin mene odottamaan". Toki ensin lasta lohdutetaan ja tuetaan, jos pelottaa. Muta sen jälkeen tilanne rauhoitetaan, pelailuun ette mene mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen kanssa ollaan vielä eri linjoilla siitä, mitä lapsi tarvitsee noissa hetkissä, niin siinähän se riemu repeääkin. Toisinaan ois toinen kovempi, toisinaan toinen. Lisäksi mies ei puhu, niin ei voi tietää, mikä strategia valitaan, jos "on tilanne päällä". Eikä puhu, ainakaan niin että ymmärtäisin mitään, tilanteen mentyä ohikaan. Tänään oltiin ehkä aika samaa mieltä... Vaikka tavallaan ois ehkä sit pitänyt tehdä niin, että kun ensimmäinen ampiainen ilmestyi (sisällä) ja lapsi vaati mut ulos, niin ei ois vaan mennyt... Mutta kun toinen itkee ulkona pihalla, että äiti tuu....
Se mietitytti, että kun moes ja poika olivat tosiaan saaneet einehensä ensin, niin aiheuttiko se jonkinlaista huomiontarvetta sitten.
apMusta tuntuu, että tarviitte oikeasti perheneuvolaa, te jos ketkä. Kuulostatte ihan hukassa olevilta ja samoin tyttönne. Pelko ohjaa sekä sinun että tyttösi toimintaa. Tuosta kaikesta on tullut kummallinen kierre, josta on vaikea päästä omin voimin eroon. Hakekaa rohkeasti apua ja antakaa ulkopuolisen selkeyttää ajatuksia ja opettaa uusia toimintamalleja. Tsemppiä!
Millainen prosessi tai juttu se on? Onko pitkät jonot yleensä? Pelkään, että ne vain syyttelee siellä minua.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voihan sitä nyt sanoa vaikka, että tee kuulento, mutta eri asia on sitten, että miten.
ap
Miksi sitten olet tehnyt lapsia jos et edes yritä onnistua kasvatustehtävässä? Ei se ole mitään avaruustiedettä vaan ihan maalaisjärjellä siinä pärjätään. Ahdistaa ja säälittää lapsesi puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apMiksi sitten olet tehnyt lapsia jos et edes yritä onnistua kasvatustehtävässä? Ei se ole mitään avaruustiedettä vaan ihan maalaisjärjellä siinä pärjätään. Ahdistaa ja säälittää lapsesi puolesta.
No miksi ja miksi, mietipä sitä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apMiksi sitten olet tehnyt lapsia jos et edes yritä onnistua kasvatustehtävässä? Ei se ole mitään avaruustiedettä vaan ihan maalaisjärjellä siinä pärjätään. Ahdistaa ja säälittää lapsesi puolesta.
Ja miten niin en edes yritä onnistua? Jos ei tiedä miten lapset toimii niin en tiedä!! Ei sitä sun avautumisesi auta ollenkaan.
ap
Huono omatunto on maailman huonoin lasten kasvattaja. Se saa tekemään typeriä päätöksiä. Seiso vaan rohkeasti tekemistesi takana, älä soimaa itseäsi yksittäisistä sanoista ja tilanteista. Ole rohkea, näytä tytölle esimerkkiä, miten pelätä vähemmän. Ole armollinen! Tässä maailmassa ei ole yhtään täydellistä ihmistä eikä perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Erittäin paha asennevamma.
Vierailija kirjoitti:
Huono omatunto on maailman huonoin lasten kasvattaja. Se saa tekemään typeriä päätöksiä. Seiso vaan rohkeasti tekemistesi takana, älä soimaa itseäsi yksittäisistä sanoista ja tilanteista. Ole rohkea, näytä tytölle esimerkkiä, miten pelätä vähemmän. Ole armollinen! Tässä maailmassa ei ole yhtään täydellistä ihmistä eikä perhettä.
No niin onkin, mutta on vaikeaa seistä minkään ajatuksen takana, koska äitini toimi sillä oikeutuksella pahasti minua kohtaan. Luulin, että lasten kanssa olisi helpompaa. Tai että pärjäisin ihan hyvin, mutta tukea ei tule mistään. Mies on hyvä isä, mutta ei tue minua mielestäni.
ap
Enkä tiedä onko tavoite perheneuvolassakaan tukea minua? Jos ne ei ymmärrä minua niin se on vain yksi haukkuva taho lisää.
ap
No en nyt väitä. Vaan tilanne korkeintaan, ei lapsi. Sanoin todella väärin.
ap