En vaan voi käsittää, miten joku on voinut lyödä lasta vyöllä "kasvatustarkoituksessa" ?
Vaikka kuinka olisi ajatellut, että se on ollut sen ajan tavan mukaista ja hyväksi lapselle, niin silti, miten siinä tilanteessa äiti tai isä pystyy omat tunteensa laittamaan jotenkin off-asentoon ja suorittamaan sen kurittamisen? En minä vaan pystyisi.
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Mutta koivun oksan ymmärrät?
No en ymmärrä sitäkään, mutta vyö tuntuu vielä pahemmalta.
Lyöminen on väkivaltaa.
Ennen lyöntiä on tehty jo monta virhettä. Lapsen käytös on loogista, vanhempien täytyy käsitellä omat ongelmansa.
No sitten et pystyisi. En puolusta ruumiillista kurittamista, mutta noin yleisesti joskus vanhemman on oltava ei-niin-kiva lapselleen. Se tuntuu olevan yllättävän vaikeaa nykyään, kun rajoja ei uskalleta laittaa eikä uskalleta sanoa ei.
Lapsen parasta siinäkin on kai yritetty ajatella, vaikka kuulostaakin karulta. On yritetty ohjata lasta oikeaan, oikeista väärä käytös. Toki siihen on parempiakin keinoja, mutta joissain perheissä on aikanaan nähty tuo viimeisenä keinona, kun muu ei auta.
Olisin jotenkin ymmärtänyt siinä tilanteessa jossa olisin tehnyt jotain väärää mutta lähes jokaisella kerralla en ollut tehnyt.
Nämä vanhemmat on kasvatettu uskomaan, että lapsesta ei tule kunnon ihmistä ilman ruumiillista kuritusta. Enoni kertoi, kuinka isänsä oli itkenyt häntä piiskatessaan. Tämä isä uskoi toimivansa poikansa parhaaksi ja hoitavansa raskaan velvollisuutensa.
Olen syntynyt 1979 ja muistan vieläkin kun sain idän nahkavyöstä perceelle pienenä ehkä kerran tai kaksi. Rn yhtään muista, mitä pahaa olin tehnyt, olin hyvin kiltti ja hiljainen lapsi.
Se oli erilaista aikaa silloin. Tukkapöllyä tuli, jos ei kuri mennyt muuten perille
Ysärillä lähiössä kun elettiin, niin jokainen huonosti käyttäytyvä naapurin kersa sai remmiä tai tukistusta himassaan. Kavereiden kanssa tullut vielä juteltua noista ajoista. Onneksi asiat on nyt hieman parempaan päin. Joillakin nuo kovemmat kuritukset jätti vähän enemmän jälkeä elämään.
Niskavilloista napattiin. Pienemmistäkin vänkäilyistä.
Se ei oikeasti satu kovin paljon mutta jääpähän muistiin.
Vierailija kirjoitti:
Se oli erilaista aikaa silloin. Tukkapöllyä tuli, jos ei kuri mennyt muuten perille
Silloin oli monenlaista yhteistä hulluutta jota ei osattu kyseenalaistaa, tehtiin niin kuin kaikki muutkin. Opettajatkin oli väkivaltaisia. Lapsia pidettiin lähtökohtaisesti pahoina.
Vierailija kirjoitti:
Se ei oikeasti satu kovin paljon mutta jääpähän muistiin.
Ai ei satu, kun vyöllä hakataan paljaalle takapuolella? Aika fakiiri olet.
Ei se minua auttanut pätkääkään saada selkään ja muistan miten kamalalta tuntui nähdä kaverin saavan piiskaa. Omaani en ole fyysisesti satuttanut vaan kasvattanut kurissa kasvattamalla sen väkivallan sijaan. Hyväkäytöksinen siitä on kasvanut. Piiska on keino kun ei osata muutakaan.
Luultavasti olisit ymmärtänyt ja voinut, jos olisit hoitanut viimeisillään raskaana ollessasi kuusi lasta, lypsänyt pari lehmää, hakannut ja kantanut polttopuut, tehnyt lähes tyhjästä ruuat, kantanut saunavedet, miettinyt miten selviät tulevasta talvesta ja mistä keksit lapsille lisää vaatetta. Siinä sivussa kaivelet perunat maasta, peset pyykkiä ja teet vaikka mitä.
Vanhin lapsesi Lasse 6v menee kiellosta huolimatta yksin viereiselle lammelle oman lauttansa kanssa melomaan ja ottaa mukaansa pikkuveli Jaakon 3v. Hukkuminen on tällä kertaa tosi lähellä.
Lassea on kielletty tiukasti jo pari kertaa, mutta nyt tartut jo vyöhön...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin oli monenlaista yhteistä hulluutta jota ei osattu kyseenalaistaa, tehtiin niin kuin kaikki muutkin. Opettajatkin oli väkivaltaisia. Lapsia pidettiin lähtökohtaisesti pahoina.
Kyllä, mutta samalla se on nykyäänkin. On m8nenlaista yhteistä hulluutta mitä ei kyseenalaisteta.
Vierailija kirjoitti:
Annan kolmevuotiaalle kyllä luunappeja.
Oikein.
Jossain vaiheessa Suomessakin oli laki, joka määräsi vanhemmat antamaan kunnon selkäsaunan hölmöilleelle jälkikasvulleen. Poliisi vahti vieressä, että tuli annettua kunnolla.
By the way, luulisin että vyö on itse asiassa parempi kuin koivuvitsa, ainakin jos ei solkipäällä hakkaa. Ainakin paljaalla iholla koivuvitsa tekee haavoja, mitä en usko vyöllä syntyvän. Kipua siinä on tarkoituskin tuottaa. Itse siis olen päässyt kokemaan vain sitä vitsaa.
t. 60-luvulla syntynyt
Mutta koivun oksan ymmärrät?