Tehdäkkö abortti vai ruveta yksinhuoltajaksi?
Olen 20-vuotias nainen, tällä hetkellä raskausviikolla 11. Luulin jo päättäneeni pitää lapsen, mutta näin viikon 12 lähestyessä on iskenyt kauhea ahdistus ja pelko tulevasta. Olemme eronneet lapsen isän kanssa jo kolme kuukautta sitten. Hän ei halua tällä hetkellä lasta, sillä ei koe olevansa valmis isäksi tässä kohtaa elämää, minkä ymmärrän täysin hänen osalta. Hänellä ei ole vielä tutkintoa eikä vakituista työtä toisin kuin minulla, jonka takia koen, että ei olisi kauheen painavia syitä tehdä itse aborttia. Hänen "varmasta" mielipiteestä huolimatta, häneltä on tullut ristiriitaisia signaaleja, jonka vuoksi hänestäkin huopuu epävarmuus haluaako todella aborttia vai ei ja pelko isyydestä. Olen aina halunnut lapsia siihen elämäntilanteeseen, että perhe on ehjä ja molemmat vanhemmat kasvattaisi lasta. Olen itse yh-perheestä, jonka vuoksi en näe yksinhuoltajuutta mahdottomana. Uusioperheet ovat yleistyneet nykypäivänä ja uskon että vaikka rupeisin yksinhuoltajaksi elämäni saisi varmasti onnellisen lopun. Tässä on vain ongelma se että mikäli päätän pitää lapsen, suurin pelko on menettää lapsen isä ystävänä.. Välitän hänestä vieläkin yhtä paljon kuin suhteessa. Hän on sanonut, että yhteen palaamiseen olisi pieni mahdollisuus vain jos tämä lapsi ei synny. Tiedän myös sen että lain mukaan naisella on täysi oikeus tehdä päätös, eikä kukaan saisi painostaa siihen. Olimme myös puhuneet jo yhteisistä lapsista kauan aikaa sitten ja olimme kihloissakin jo ennen eroa kunnes kaikki mureni alta.. Tuntuu että suurin syy tehdä abortti on siis lapsen isän menettäminen. Toki myös omana syynä näen sen että olen aina halunnut lapsen nimenomaan ehjään perheeseen ja että olisimme miehen kanssa onnellisesti yhdessä. Tämä tilanne ahdistaa ja vaikeuttaa nykyistä arkeani kun olen epävarma ja pelokas.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolta näyttää 11-viikkoinen sikiösi.
http://www.babycenter.com/fetal-development-images-11-weeks
Hän osaa jo avata ja sulkea käsiään.
Alapeukuttajat eivät ilmeisesti halua tietää mitä 11 viikkoisen abortointi tarkoittaa vaan valkopestä asian kliinisten termien sekaan ja uskolla itselleen että tässä vain räkäklimppi poistetaan kohdusta.
Minä alapeukutin, koska AP ei kysynyt miltä sikiö näyttää 11 viikkoisena. Miksi se, että 4cm kokoinen sikiö näyttää yhä enemmän ja enemmän ihmiseltä vaikuttaa mihinkään? Tunteisiin vetoavaa huttua. Kuten tuokin, että sikiö "osaisi" liikutella käsiään, ihan kuin liikkeet olisivat tietoisia.
Mutta kuten joku jo sanoi, kukaan muu ei osaa päättää AP:n tilannetta kuin AP. Hankala päätös, mutta kyllä se ratkaisu sieltä löytyy oman pohdinnan kautta.
Se millainen 11 viikkoinen sikiö on ja mitä se tekee ei ole tunteisiin vetoavaa huttua vaan faktaa päätöksen tekemiselle. Ilman sitä ei edes tiedä mitä on oikeasti tekemässä, vaan piilottaa asian kliinisen "abortti" termin taakse.
Yhtä hyvin minä voisin alkaa määritellä sinun silppuamisen oksasilppurilla kliinisesti "botartiksi". Jos joku sitä alkaa pöyristellä ja näyttää kuvia oksasilppurilla silputuista ihmisista niin närkästyneenä toteaisin että tunteisiin vetoavaa huttua, botartti se vain on.
Linkittämällä kuva missä 11 viikkoinen sikiö näyttää vauvalta ja puhumalla sikiön "osaamista" asioista on tunteisiin vetoamista. Ei siinä anneta mitään faktoja sikiön kehitystasosta.
Ero minun ja sikiön välillä: minä en ole sikiö. Olen tietoisuuden omaava ihminen. Jotta tämä unohdettaisiin, pitää abortin vastustajien vedota tunteisiin, mm. kyseisiä kuvia linkkaamalla.
-"Katsokaa nyt, eikö tämä näytäkin ihan pikku ihmiseltä, et sinä voi tällaista tappaa."
-"Mutta tässä olisi tieteellisiä faktoja asiast.."
-"Eikun katsokaa nyt vain tätä söpöä kuvaa!!"
Se ei ole mikään söpö kuva. Se on alkio jolla on sydän ja kehittyneet hermot ja jopa aivojen alut. Siellä on ihminen. Mene joskus mukaan jos joku ystäväsi menee varhaisultraan. Siellä näet sen mitä et ymmärrä.
Kuten sanoit alkio, ei ihminen. Lääketieteellisiä asioita ei päätetä sen perusteella millainen tunnereaktio syntyy esim varhaisultrassa.
Olet parikymppinen nainen, et 16-vuotias. Jos sinulla on tutkinto taskussa ja vakituinen työpaikka. Tilanteesti on todella hyvä ikäiseksesi. Mies/lapsen isä ei takaa onnellisuutta. Todella typerää alkaa iän perusteella tuomitsemaan toista ihmistä. Ikä on numero, ei kerro ihmisen kypsyydestä. Kukaan ei ole syntynyt valmiiksi äidiksi, äitiyteen kasvetaan ajan myötä. 20-vuotias voi olla yhtä hyvä äiti kuin 50-vuotias. Nuoret naiset kypsyvät yllättävän nopeasti, jonka vuoksi silmät aukeavat perhe-elämälle jo todella nuorena. Leuka pystyyn ja kohti tulevaa. Sinusta tulee varmasti loistava äiti jos sitä haluat.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisenä teet miehelle selväksi, että tälläsillä asioilla ei uhkailla ketään. "Voidaan palata yhteen joa teet abortin", selvää narsismia ja tälläistä ei todellakaan sanota kenellekään.
Abortti on raaka ja raskas prosessi, itse mietin asiaa lähinnä siltä Kantilta, että jos tämä olisikin se ainoa mahdollisuus raskautua ja saada se lapsi, sillä oma luonto ei antaisi periksi tuollaista tehdä. Mutta mikäli lapsen kasvatus SINUSTA tuntuu tässä iässä huonolta, niin se on sinun ja yksin sinun päätös, eikä siihen saa kukaan vaikuttaa millään tavalla.
Minut mies painosti aborttiin kun olisi joutunut myymään asuntonsa ja olisi jotenkin pilannut vanhemmuuden aikuiseen poikaan. Täyttä paskaa. Aborttia olen katunut joka päivä jo vuosia jA miehelle olen katkera. En välttämättä enää edes pysty lapsia saamaan. Uuden miehen kanssa hedelmöityshoitoja takana vuosia. Jos epäröi, ei missään nimessä kannata keskeyttää. Jos on täysin varma niin ok. Itse en ollut ollenkaan varma ja seuraukset nämä.
En ole aborttia vastaan. Se on ymmärrettävää oikeassa elämäntilanteessa ja ennenkaikkea mikäli itse kokee ettei ole valmis ottamaan lasta nykyiseen elämäntilanteeseen. Sinä vaikutat siltä, että olet pohtinut asioita kaikkian näkökulmista, vaikka ei olisi tarvis. Vaikutat todella olevasi valmis tähän elämänmuutokseen. Puheesi osottaa kypsyyttä asiaan. Toivon sinulle ja lapsellesi kaikkea hyvää.
Älä nyt ainakaan miehen takia aborttia tee! Ite en todellakaan jäisi miehen luo, joka tollasia uhkailuja päästäisi ilmoille. Tietää sun tunteet sitä kohtaan ja näin haluaa että tehdään niin kuin mies sanoo. Voi kaiken lisäksi olla pelkkää sanahelinää eikä mitään yhteenpaluuta miehen mielessä edes oikeasti ole.
Toki ymmärrän myös miehen fiilikset siitä ettei halua tulla pakotetuksi isäksi, kun ootte eronneetkin. Mutta ei tollasia uhkailuja päästetä ilmoille. Jos päätät pitää lapsen niin varaudu siihen että saat hoitaa yksin.
Ja kannattaa jutella perheen kanssa ja kertoa niille sun fiiliksistä, saat varmasti niiltä tukea!
Oikeastaan aika kammottavaa, että viesti, jossa kerrottiin, että kirjoittaja katuu lastaan ja toivoo, että olisi tehnyt abortin, on saanut paljon enemmän ylä- kuin alapeukkuja. Sitten kun joku kertoo, että katuu aborttia, saa vain alapeukkuja.
Ap:n tilanteeseen sen verran, että jos yhtään mietit lapsen pitämistä, se todennäköisesti on oikea vaihtoehto. Tuo, että lapsen isä on antanut ehdoksi yhteenpaluulle abortin, kertoo jo ihmisestä paljon. Yleensä näissä tarinoissa nainen kuitenkin jää yksin, abortin tehneenä ja mieskin lupauksista huolimatta häipyneenä. Toista rakastava ihminen ei kiristä tuolla lailla.
Nyt vain punnitset tarkoin plussat ja miinukset, mutta mun mielestä tuo, että haluat kuitenkin jossain vaiheessa lapsia, auttaa ratkaisun tekemisessä. Eikä niitä lapsia välttämättä edes tule koskaan, niitä ei tehdä, lapsi tulee, jos tulee.
Paljon tsemppiä!
Neuvoisin tekemään paperille viivan johon jaat tietyin välein prosentit 0-100%, vaikka väleillä 0,10,20,30 jne tai tarkemmin 0,5,10,15,20,25 jne. Merkkaat molemmista vaihtoehdoista asioita mitkä mietityttävät ja lopuksi katselet kokonaiskuvaa. Merkkaa viivalle mm. 1. Kuinka valmis olet synnyttämään lapsen tuohon elämäntilanteeseen. 2. Kuinka valmis/kuinka paljon olet/haluat keskeyttämään/keskeyttää raskauden. Joillakin voi auttaa graafinen tapa avartamaan ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei lapset osaa ehkäistä? Niin paljon teiniäitejä vaikka valistus ja tieto on koko ajan lisääntynyt. Osalla ehkäisy pettää mutta miksi niin tapahtuu lapsille erityisen paljon :O
Ehkä siitö vaan kohutaan niin paljob enemmän, kondomi kun voi pettää kellä vain. Mutta luuletko, että 35vuotiaasta kohutaan sillä tavalla? -ei, koska he ovat"aikuisia" ja ajatellaan, että lapsi on toivottu.
Ja toiseks, 20-vuotias ei ole mikään teiniäiti enää
Ni! 19-vuootias on ja 20-vuotias ei. Niillä on ihan vitusti eroo just siinä murroskohdassa!
Ap, aika monesti tollasissa tapauksissa käy niin että välit lapsen isään menevät lopullisesti kun nainen tekee abortin. Se on henkisesti sen verran raskas asia ja jos nainen kokee että kumppani on painostanut siihen niin sitä alkaa helposti ajatella ainakin alitajuisesti että kumppani on täys ku**pää kun vaati aborttia ja että ei voi enää elää sellaisen pskakasan kanssa. Eli jos harkitset aborttia lapsen isän vuoksi niin tämä kannattaa ottaa huomioon.
Ja hei, tuntuu pahalta sanoa näin mutta rv11 raskaus on jo sen verran pitkällä että esim. ultrassa näkyy selvästi että sikiö muistuttaa jo ihan minikokoista vauvaa ja sikiöllä on jopa esim. jonkinlaisia elintoimintoja. Eli sun vauva ei ole enää mikään "solukasa". Sinuna en abortoisi.
Noin tuulella käyvän miehen puheisiin ei kannata luottaa. Sen varaan ei kannata rakentaa mitään, että suhde voisi jatkua, jos teet abortin. Voi yhtä hyvin olla jatkumattakin. Kuuntele omaa sydäntäsi.
Minulle tehtiin kaavintana abortti rv 11. Mies ei halunnut lisää lapsia ja kunnioitin hänen päätöstään. Siihen asti yritin puhua hänelle lapsen pitämisen puolesta. Mutta miehen mielipide ei muuttunut. En halunnut lasta, jolla ei ole isää ja kokemuksesta tiedän, että lapsen kasvattaminen yksin olisi yhtä helvettiä. Se yksinäisyys on aivan järkyttävää, vaikka olisikin tukiverkostoa. Loppujen lopuksi sinä olet kuitenkin yksin vastuussa kaikesta. Ja lapsen kasvattaminen tasapainoiseksi aikuiseksi ei ole ihan helppo juttu. Olisitko itse halunnut syntyä yh-äidille ja isälle joka EI sinua halua.. Mieti hyvin tarkkaan pilaatko nuoruutesi ja lapsen elämän.. Lapsella on oikeus olla haluttu! Omaa aborttia surin 2 päivää ja nyt kuukauden päästä olen jo tyytyväinen ratkaisuun. Toimenpiteenä oli hieman liiankin helppo. En tuntenut yhtään kipua. Nukutuspäivänä olin "pilvessä" koko päivän enkä joutunut murehtimaan asiaa yhtään. Seuraavana päivänä itkin senkin edestä, mutta sitten helpotti nopeasti. Ja entä jos lapsi ei olekaan terve? Oletko valmis yksin myös vammaisen lapsen äidiksi? Ultrat eivät takaa tervettä lasta. Meidän esikoinen syntyi monivammaisena, vaikka ultrissa kaikki oli aina ok.
Vierailija kirjoitti:
Aborttin kannustaville sanoisin että olin itse aikaisemmin kuten te. Sitten tulin raskaaksi ja kävin varhaisultrassa. Se pieni möykky oli jotain aivan käsittämätöntä. Siellä se pieni sydän sykki kiivaasti ja elämänhaluisesti. Sen jälkeen olen ajatellut että abortti on toden totta murha. Ymmärrän pahoinvammautuneen lapsen abortin, siis silloin jos lapsen elämä olisi pelkkää kipua ja muiden armoilla olemista.
Ap, jo sinulla on hyvät turvaverkot ja kannustava perhe, toivon että synnytät lapsen. Vauva aika on tosi rankkaa, mutta antoisaa. Lapsi rakastaa sinua kyselemättä ja ehdoitta.
Ja se haluaa syntyä työttömäksi seuraamaan ja omalta osaltaan edistämään luonnon raiskaamista? Tuholaisia on pakko löytyä maapallolta useampi miljardi? Etenkin tähän maailman kolkkaan niitä kannattaa vääntää, koska rasitus maapallolle on sama kuin kehittyvän maan kansalaisen aiheuttama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajat eivät ilmeisesti halua tietää mitä 11 viikkoisen abortointi tarkoittaa vaan valkopestä asian kliinisten termien sekaan ja uskolla itselleen että tässä vain räkäklimppi poistetaan kohdusta.
Minä alapeukutin, koska AP ei kysynyt miltä sikiö näyttää 11 viikkoisena. Miksi se, että 4cm kokoinen sikiö näyttää yhä enemmän ja enemmän ihmiseltä vaikuttaa mihinkään? Tunteisiin vetoavaa huttua. Kuten tuokin, että sikiö "osaisi" liikutella käsiään, ihan kuin liikkeet olisivat tietoisia.
Mutta kuten joku jo sanoi, kukaan muu ei osaa päättää AP:n tilannetta kuin AP. Hankala päätös, mutta kyllä se ratkaisu sieltä löytyy oman pohdinnan kautta.
Se millainen 11 viikkoinen sikiö on ja mitä se tekee ei ole tunteisiin vetoavaa huttua vaan faktaa päätöksen tekemiselle. Ilman sitä ei edes tiedä mitä on oikeasti tekemässä, vaan piilottaa asian kliinisen "abortti" termin taakse.
Yhtä hyvin minä voisin alkaa määritellä sinun silppuamisen oksasilppurilla kliinisesti "botartiksi". Jos joku sitä alkaa pöyristellä ja näyttää kuvia oksasilppurilla silputuista ihmisista niin närkästyneenä toteaisin että tunteisiin vetoavaa huttua, botartti se vain on.
Linkittämällä kuva missä 11 viikkoinen sikiö näyttää vauvalta ja puhumalla sikiön "osaamista" asioista on tunteisiin vetoamista. Ei siinä anneta mitään faktoja sikiön kehitystasosta.
Ero minun ja sikiön välillä: minä en ole sikiö. Olen tietoisuuden omaava ihminen. Jotta tämä unohdettaisiin, pitää abortin vastustajien vedota tunteisiin, mm. kyseisiä kuvia linkkaamalla.
-"Katsokaa nyt, eikö tämä näytäkin ihan pikku ihmiseltä, et sinä voi tällaista tappaa."
Se ei ole mikään söpö kuva. Se on alkio jolla on sydän ja kehittyneet hermot ja jopa aivojen alut. Siellä on ihminen. Mene joskus mukaan jos joku ystäväsi menee varhaisultraan. Siellä näet sen mitä et ymmärrä.
Kuten sanoit alkio, ei ihminen. Lääketieteellisiä asioita ei päätetä sen perusteella millainen tunnereaktio syntyy esim varhaisultrassa.
Voi hyvänen aika taas. Alkio ei ole mikään oma lajinsa vaan yksi ihmisen kehitysaste muiden joukossa siinä missä esim. sikiö, taapero ja teinikin joten totta kai ne ovat ihmisiä.
En ota kantaa siihen että kannattaako lapsi pitää vai abortoida, mutta haluan sanoa että älä nyt herranjumala sitä miestä takaisin ota vaikka päättäisit mitä! Täysi luuseri ja pärjäät varmasti paremmin ilman häntä. Törkeää yrittää tuolla lailla kiristää. Kuvitteletko tosissaan että kaikki vielä palaa ennalleen? Kuvittelet väärin. Välit poikki mieheen heti!
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan aika kammottavaa, että viesti, jossa kerrottiin, että kirjoittaja katuu lastaan ja toivoo, että olisi tehnyt abortin, on saanut paljon enemmän ylä- kuin alapeukkuja. Sitten kun joku kertoo, että katuu aborttia, saa vain alapeukkuja.
Ap:n tilanteeseen sen verran, että jos yhtään mietit lapsen pitämistä, se todennäköisesti on oikea vaihtoehto. Tuo, että lapsen isä on antanut ehdoksi yhteenpaluulle abortin, kertoo jo ihmisestä paljon. Yleensä näissä tarinoissa nainen kuitenkin jää yksin, abortin tehneenä ja mieskin lupauksista huolimatta häipyneenä. Toista rakastava ihminen ei kiristä tuolla lailla.
Nyt vain punnitset tarkoin plussat ja miinukset, mutta mun mielestä tuo, että haluat kuitenkin jossain vaiheessa lapsia, auttaa ratkaisun tekemisessä. Eikä niitä lapsia välttämättä edes tule koskaan, niitä ei tehdä, lapsi tulee, jos tulee.
Paljon tsemppiä!
Se on oikea vaihtoehto, koska tyttö itse itsekkäästi tahtoo leikkiä kotia ja tehdä tänne uuden itsenäisen ihmisen kärsimään, kuolemaan ja tuhoamaan jo olemassa olevaa elämää?
Mitäpä jos synnyttäisit ja antaisi lapsen jollekin lapsettomalle..
AP selventää taas asiaa. Äitini jäi yksinhuoltajaksi kun olin 3-vuotias ja siskoni 6-vuotias. Näin ensimmäiset vuodet isääni, mutta ala-asteella välit kariutu täysin eikä asia ole laisinkaan ongelma minulle. Eli olen hyvin pärjännyt ilman biologista isää. Äitini löysin uuden kumppanin kun minä täytin 6-vuotta, mutta on silti pysynyt aina minulle nimenomaan "isä-puolena". Nykyisin puhun isästä isänä, mutta en koe hänen olevan minulle juurikaan "isä". Olen ottanut selvää, että täällä pääkaupunkiseudulla on tarjolla jonkunlaisia palveluita ja tukiryhmiä yksinhuoltajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika taas. Alkio ei ole mikään oma lajinsa vaan yksi ihmisen kehitysaste muiden joukossa siinä missä esim. sikiö, taapero ja teinikin joten totta kai ne ovat ihmisiä.
Ni! Siemenkään ei ole vain siemen vaan puu ja sellaisen tuhoaminen edistää ilmastonmuutosta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit edes vaivautunut lukemaan niitä linkitettyjä artikkeleita, olisit huomannut että niissä puhutaan sikiön kehitystasosta. Lainaus osaamisestakin on artikkelista: "Your baby may soon be able to open and close his fists.". Siinä se on. Vetoaako tuo tunteisiisi, on ihan sinun tunteistasi kiinni. Mutta fakta se kuitenkin on.
Linkitetyt kuvat ovat olleet melkoisen lempeitä. Löytyy verkosta valokuvaakin 11-viikkoisesta. Siitä voit sitten katsoa onko kyseessä pelkkä "möykky" vai kuinka hyvin on tunnistettavissa jo ihmiseksi. Jos sinusta tuollainen tieto pitää piilottaa, niin mietihän motiivejasi.
"Your baby may soon be able to open and close his fists." Oli käännetty muotoon "Hän osaa jo avata ja sulkea käsiään". Tahdottomat liikkeet eivät ole osaamista.
Miksi se miltä 11 viikkoinen sikiö näyttää pitäisi vaikuttaa päätöksen tekoon? Enkä minä sanonut, että kyseisiä kuvia pitäisi piilottaa, mutta olisi kuitenkin rehellistä sanoa mitä ne on. Tunteisiin vetoamista.
Itsehän te abortin kannattajat olette vetoamassa tunteisiin kun väitätte että se on vain solurykelmän poisto. Kuin nenän niistäminen. 11viikkoinen sikiö ei ole enää pelkkä solurykelmä vaan pitkälle kehittynyt ihmissikiö.
Nykypäivinä varsinkin suurkaupungeissa löytyy kaikenmaailman tukiryhmiä yh-äideille joista varmasti saat vertaistukea ihan läheltä. Kaverini on onnellinen yh-äiti ja on saanut suurta tukea kotikaupunginsa yh-äitien toiminnasta. Pysy vahvana mitä teetkin!