Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tehdäkkö abortti vai ruveta yksinhuoltajaksi?

Vierailija
29.09.2016 |

Olen 20-vuotias nainen, tällä hetkellä raskausviikolla 11. Luulin jo päättäneeni pitää lapsen, mutta näin viikon 12 lähestyessä on iskenyt kauhea ahdistus ja pelko tulevasta. Olemme eronneet lapsen isän kanssa jo kolme kuukautta sitten. Hän ei halua tällä hetkellä lasta, sillä ei koe olevansa valmis isäksi tässä kohtaa elämää, minkä ymmärrän täysin hänen osalta. Hänellä ei ole vielä tutkintoa eikä vakituista työtä toisin kuin minulla, jonka takia koen, että ei olisi kauheen painavia syitä tehdä itse aborttia. Hänen "varmasta" mielipiteestä huolimatta, häneltä on tullut ristiriitaisia signaaleja, jonka vuoksi hänestäkin huopuu epävarmuus haluaako todella aborttia vai ei ja pelko isyydestä. Olen aina halunnut lapsia siihen elämäntilanteeseen, että perhe on ehjä ja molemmat vanhemmat kasvattaisi lasta. Olen itse yh-perheestä, jonka vuoksi en näe yksinhuoltajuutta mahdottomana. Uusioperheet ovat yleistyneet nykypäivänä ja uskon että vaikka rupeisin yksinhuoltajaksi elämäni saisi varmasti onnellisen lopun. Tässä on vain ongelma se että mikäli päätän pitää lapsen, suurin pelko on menettää lapsen isä ystävänä.. Välitän hänestä vieläkin yhtä paljon kuin suhteessa. Hän on sanonut, että yhteen palaamiseen olisi pieni mahdollisuus vain jos tämä lapsi ei synny. Tiedän myös sen että lain mukaan naisella on täysi oikeus tehdä päätös, eikä kukaan saisi painostaa siihen. Olimme myös puhuneet jo yhteisistä lapsista kauan aikaa sitten ja olimme kihloissakin jo ennen eroa kunnes kaikki mureni alta.. Tuntuu että suurin syy tehdä abortti on siis lapsen isän menettäminen. Toki myös omana syynä näen sen että olen aina halunnut lapsen nimenomaan ehjään perheeseen ja että olisimme miehen kanssa onnellisesti yhdessä. Tämä tilanne ahdistaa ja vaikeuttaa nykyistä arkeani kun olen epävarma ja pelokas.

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee abortti, terveisin yksi yh.

Ansaitset parempaa ja kerkeät vielä hyvin saada lapsen ehjään perheeseen eikä sinun tarvisi yksin sitkutella.

Jos itse voisin päästä takaisin menneisyyteen, tekisin abortin.

Aikanaan sitä mietin pitkään, mutta en uskaltanut tehdä.

Ei niistä aina tule mitään onnellisia loppuja ja vaikka joskus tulisikin, oletko valmis vuosikausien juuri ja juuri pärjäämiseen ja äärirajoilla sitkutteluun?

Ei se ole mitään elämää, ei sinulle eikä lapselle.

Vierailija
2/92 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytä lapsi ja anna adoptioon jos tuntuu ettet itse jaksa hoitaa. Se on kuitenkin elävä ihmisenalku joka on sisässäsi eikä mikään tuumori. Silläkin pitäisi olla jo jonkinlaisia oikeuksia, kuten oikeus elää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kinkkinen juttu. Päätitpä kuinka vaan niin ei se helppo päätös ole ollut.

Jäin yksinhuoltajaksi 20-vuotiaana. Oli rankkaa.. Kaverit jatko-opiskeli ja rymysi yötä myöten vaikka missä. Minä olin tietysti kotona vauvan kanssa. Kavereilla ei ollut lapsia, joten yhteiset puheenaiheet vähenivät, minun elämä oli vauva ja muiden elämä opiskelu ja bailaus.

Oli henkisesti rankkaa kasvaa niin nopeasti irti nuoruudesta ja vastata yksin toisesta ihmisestä. Panikoin juuri rv 11 että viimeiset mahdollisuudet aborttiin on käsillä. Pidin lapsen ja nyt kun lapsi on jo koulussa niin sanoisin, että aivan liian nuorena sain ensimmäisen lapsen. Olin itsekin ihan lapsi vaikka silloin koin olevani aikuinen. Toki hoidin vastuullisesti ja olin läsnä, mutta nyt jälkikäteen mietittynä olisi ollut sata kertaa parempi kasvaa ensin itse.

Olen naimisissa ja muutama muukin lapsi siunaantunut, järkeä tullut päähän ja kyllä yksi suurin kasvattaja on ollut esikoiseni.

Ei tämä tietenkään tarkoita että juuri sinulla menisi näin :) voit kokea vauvan eri tavalla ja voit kokea olevasi kypsempi kuin minä 20-vuotiaana, en sitä tarkoittanut. Kunhan pohdin vain omaa vastaavaa tilannettani aikoinaan.

Päätä sen mukaan kumpi on lapsen etu. Pystytkö yksin tarjoamaan hänelle vakaan kasvuympäristön ja pystytkö antamaan lapselle niin henkistä läsnäoloa? Pystytkö ruokkimaan ja turvaamaan talouden? Toisaalta, vaikka olisitkin pienemmällä äitiystuella niin varmaan lapsi olisi onnellisempi kun sai edes syntyä kuin se että tekisit nyt abortin. Vaikea juttu.

Tsemppiä!! Sitä tarvitset.

Vierailija
4/92 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskeyttäminen toimenpiteenä ahdistaa niin paljon ja pelkään, että romahdan sen jälkeen.. Toisaalta pitäminen tuntuisi helpommalta kun keskeyttäminen mutta en siitäkään osaa olla varma..

Vierailija
5/92 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon jo sen enempää lukematta, että abortti jos yhtään mietityttää.

Vierailija
6/92 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vähäänkin mietit lapsen pitämistä ja abortti ahdistaa, pidä lapsi! Ihmiset ketkä ovat suurimmalta osalta abortin kannalta eivät niinkään mieti pitämistä.

Vierailija
7/92 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskeyttäminen toimenpiteenä ahdistaa niin paljon ja pelkään, että romahdan sen jälkeen.. Toisaalta pitäminen tuntuisi helpommalta kun keskeyttäminen mutta en siitäkään osaa olla varma..

Keskeyttäminen on ehkä hetken romahdus ja elämä jatkuu, ehkä joskus muistelet asiaa ja siinä se.

Jos saatkin jonkin trauman asiasta, se on sinun henkilökohtainen helvettisi, kun taas raskautta jatkamalla se on kahden tai jopa kolmen ihmisen helvetti.

Ymmärrän, ettei keskeytys tunnu ajatuksena kivalta ollenkaan, mutta yritä ymmärtää se, kuinka itsekästä on tehdä yksin epävarmana 20-vuotiaana ja epävarmaan tilanteeseen lapsi vain siksi, ettei sulle tule paha mieli abortista!

Abortti on helpoin ratkaisu kaikille tilanteessasi, paras ratkaisu.

Raskautta jatkamalla VOI käydä hyvin, mutta yhtä hyvin voi käydä myös huonosti.

Joskus on suurinta rakkautta ja vastuullisuutta tehdä keskeytys.

Sanon tämän kaikella rakkaudella: älä anna raskauden jatkua.

Oikeasti.

Vierailija
8/92 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei abortille.

Siellä sykkii elämänhaluinen sydän sisälläsi.

Kuulepa :

Abortti vie mielenterveyttä 100% VARMUUDELLA,

LAPSENTEKO EI.

KAIKKI KATUVAT ABORTTIA,

KAIKKI EIVÄT SUINKAAN KADU SAAMAANSA LASTA.

Rakkaudella äiti vuodesta 1996. Nyt 38v.

Ja vapaa :)

Vierailija
9/92 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei abortille.

Siellä sykkii elämänhaluinen sydän sisälläsi.

Kuulepa :

Abortti vie mielenterveyttä 100% VARMUUDELLA,

LAPSENTEKO EI.

KAIKKI KATUVAT ABORTTIA,

KAIKKI EIVÄT SUINKAAN KADU SAAMAANSA LASTA.

Rakkaudella äiti vuodesta 1996. Nyt 38v.

Ja vapaa :)

Minä en ole koskaan, hetkeäkään katunut aborttia.

Lasta sen sijaan olen katunut, ts. valitsisin nyt toisin jos voisin.

Vierailija
10/92 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti.

Aika vähän sinulla on rakkautta sikiölle jolla on jo pää, kädet, jalat, sormet ja varpaat, aivot ja hermosto ja osaa jo potkia ja venytellä.

Vierailija
11/92 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos abortti yhtään kaduttaa sinua ajatuksena niin älä tee sitä! Miehen uhkailusta ja painostuksesta sitä ei kannata tehdä ikinä. Katkeroidut vaan! Tsemppiä, päätät mitä hyvänsä!

Vierailija
12/92 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti ehdottomasti. Olet vielä nuori ja kerkiät saamaan ydinperheen. Uusperheet ovat vaikeita.

Vierailija
13/92 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä ajatella asiaa vain siltä kannalta, haluatko/voisitko hoitaa tällä hetkellä lapsen ja toisaalta miten kokisit abortin. Yritä jättää mies ja suhteenne tai sen loppuminen kokonaan tämän abortti vai lapsi -pohdinnan ulkopuolelle, vaikka ymmärrän, että se on vaikeaa. Mutta sillä tavalla löydät paremmin itsellesi oikean vastauksen tilanteeseen.

Vierailija
14/92 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti.

Aika vähän sinulla on rakkautta sikiölle jolla on jo pää, kädet, jalat, sormet ja varpaat, aivot ja hermosto ja osaa jo potkia ja venytellä.

Apua mikä argumentti.:D

Suosittelen pohtimaan rationaalisesti näitä asioita, ei tuollaista typerää tunnejargonia millä pahimmillaan pilataan useamman ihmisen elämä.

Jotenkin kylmäävä ajatus, että tuollaisilla perusteilla noin isoja päätöksiä tekevät ylipäätään voivat tehdä niitä päätöksiä, ts. saada lapsia.

Vierailija
15/92 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä lapsi jos yhtään mietit sitä! Toisen painostuksesta ei päätöstä saa tehdä. Tälläisillä palstoilla ihmiset koittavat saada neuvoja muilta ihmisiltä, sen takia näitä keskusteluja täällä syntyy. Ihmisiä on erilaisia, mutta mitä olen kuullut aborttia tulee katumaan todella helposti mikäli lapsen pitämistä on todella miettinyt.

Vierailija
16/92 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Abortti ehdottomasti. Olet vielä nuori ja kerkiät saamaan ydinperheen. Uusperheet ovat vaikeita.

Mikä vitun ydinperhe, niistä mitään takuita tai takeita, nehän hajoo yli puolet kuitenkin...

Koko elämä on tavallaan vakuuttamatonta, ei voi luvata mistään....

Joten ap, anna ELÄMÄLLE MAHDOLLISUUS.

Vierailija
17/92 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, en suosittele antamaan mitään painoarvoa tämän ketjun "ANNA LAPSELLE ELÄMÄ, pidä se"-vouhkaajille.

He eivät joudu kantamaan vastuuta valinnastasi eivätkä he ole sinua sitten auttamassa, yksin kannat kaiken.

Täällä on helppo puhua pehmoisia, mutta se ei valitettavasti ole realismia.

Vierailija
18/92 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vitun ydinperhe, niistä mitään takuita tai takeita, nehän hajoo yli puolet kuitenkin...

Tottaka hajoaa mutta uusperheet ne vaikeita ovatkin. Esim minun mieheni inhoaa ensimmäisen liiton lastani ja näitä tapauksia on paljon.

Vierailija
19/92 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinasin kirjoittaa juuri samaa. Puolet pareista päätyy eroon, että se siitä ydinperheonnelasta.

Vierailija
20/92 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyi lapsi sitten onnelliseen perheeseen tai valmiiksi yksinhuoltajalle, ei ole takuita siitä että lapsen isä pysyisi lapsen elämässä loppuelämän. Suomessa on valitettavan paljon miehiä, ketkä kokevat oikeaksi jättää/hylätä lapsensa. Emme pääse miesten ajatusmaailmaan, he voivat kokea sen päätöksen oikeaksi tai sitten katua sitä joskus. Nyt on vain tärkeintä tehdä päätös itse siihen sinulla on oikeus. Se on fakta että uusioperheet ovat nykypäivänä yleisiä ja tulevat yleistymään. Lapset ovat täyttä rakkautta, muista myös se että lapsi on myös sinun vertasi ei pelkästään ex miehesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi