Tehdäkkö abortti vai ruveta yksinhuoltajaksi?
Olen 20-vuotias nainen, tällä hetkellä raskausviikolla 11. Luulin jo päättäneeni pitää lapsen, mutta näin viikon 12 lähestyessä on iskenyt kauhea ahdistus ja pelko tulevasta. Olemme eronneet lapsen isän kanssa jo kolme kuukautta sitten. Hän ei halua tällä hetkellä lasta, sillä ei koe olevansa valmis isäksi tässä kohtaa elämää, minkä ymmärrän täysin hänen osalta. Hänellä ei ole vielä tutkintoa eikä vakituista työtä toisin kuin minulla, jonka takia koen, että ei olisi kauheen painavia syitä tehdä itse aborttia. Hänen "varmasta" mielipiteestä huolimatta, häneltä on tullut ristiriitaisia signaaleja, jonka vuoksi hänestäkin huopuu epävarmuus haluaako todella aborttia vai ei ja pelko isyydestä. Olen aina halunnut lapsia siihen elämäntilanteeseen, että perhe on ehjä ja molemmat vanhemmat kasvattaisi lasta. Olen itse yh-perheestä, jonka vuoksi en näe yksinhuoltajuutta mahdottomana. Uusioperheet ovat yleistyneet nykypäivänä ja uskon että vaikka rupeisin yksinhuoltajaksi elämäni saisi varmasti onnellisen lopun. Tässä on vain ongelma se että mikäli päätän pitää lapsen, suurin pelko on menettää lapsen isä ystävänä.. Välitän hänestä vieläkin yhtä paljon kuin suhteessa. Hän on sanonut, että yhteen palaamiseen olisi pieni mahdollisuus vain jos tämä lapsi ei synny. Tiedän myös sen että lain mukaan naisella on täysi oikeus tehdä päätös, eikä kukaan saisi painostaa siihen. Olimme myös puhuneet jo yhteisistä lapsista kauan aikaa sitten ja olimme kihloissakin jo ennen eroa kunnes kaikki mureni alta.. Tuntuu että suurin syy tehdä abortti on siis lapsen isän menettäminen. Toki myös omana syynä näen sen että olen aina halunnut lapsen nimenomaan ehjään perheeseen ja että olisimme miehen kanssa onnellisesti yhdessä. Tämä tilanne ahdistaa ja vaikeuttaa nykyistä arkeani kun olen epävarma ja pelokas.
Kommentit (92)
Kannattaa ottaa selvää mistä on kyse 11-viikkoisessa ihmisen alussa.
http://www.pregnancypillowset.com/pregnancy-week-11-first-trimester-hur…
Vierailija kirjoitti:
Hei AP!
Ihan ensiksi: älä missään tapauksessa tee noin isoa päätöstä sen perusteella, mitä täällä täysin vieraat ihmiset sinulle neuvovat.
Ole vastuullinen aikuinen ja varaa aikaa neuvolaan. Siellä on ammattilaisia, jotka osaavat antaa sinulle kaiken sen tiedon, jonka varassa voit tehdä päätöksen. Käy ihan ensin siellä juttelemassa. Soita sinne ja kerro, että et tiedä, haluatko pitää lasta.
Ammatti-ihmiset todennäköisesti kertovat, että jos päädyt aborttiin, sinun täytyy työstää asiaa. Voi olla, että päätös on oikea, mutta jos et käsittele sitä riittävästi nyt, se saattaa palata myöhemmin vaivaamaan sinua - esimerkiksi silloin, jos tulet myöhemmin uudelleen raskaaksi.
Toiseksi: jos todella harkitset pitäväsi lapsen ja kasvattavasi hänet yksin, minkälainen turvaverkko sinulla on? On mielestäni täysin vastuutonta, että täällä aikuiset naiset kehottavat pitämään lapsen ilman, että he edes kysyvät, saatko lastenhoitoon mitään apua.
Sain lapsen yksin 40-vuotiaana ja voin kertoa, että vaikka olin jo niin vanha, en missään nimessä olisi jaksanut vauva-aikaa ilman säännöllistä apua omilta vanhemmiltani. Pieni lapsi sitoo ihan valtavasti. Tarvitset muita aikuisia lähellesi - varsinkin kun olet itsekin vielä niin nuori.
Hyvää matkaa!
Täällä AP! Tukiverkostoa löytyy. Perhe on täysin tukena sekä ystävät. Uskon että lapsenhoito apua löytyy, silloin kun tarve vaatii. Eikä sekään ole mahdotonta etteikö lapsen isän mieli muutu, mutta sen varaan en aio jättää. Olen käynyt useaan otteeseen tästä neuvolasta puhumassa, ja olen saanut sieltä neuvoja. Mutta neuvojen noudattaminen on toistaiseksi hankalaa sillä kun en ole itse vielä varma asiasta. Uskon että en koskaan tulekkaan olemaan 100% varma päätöksestä. Mutta toivoisin olevani sen verran, että katumus tulisi olemaan mahdollisimman pieni. Tiedän, että kyse on nyt kolmen ihmisen elämästä, ja valinta tulisi tehdä täysin omien valintojen mukaan. En tarkalleen osaa sanoa mikä päätöstäni selvästi helpottaisi, vai täytyykö tässä nyt valita se vaihtoehto kumpi tällä hetkellä tuntuu paremmalta.
Tee se mikä susta itsestä nyt oikeasti hyvältä tuntuu ja pysy siinä päätöksessä.
Jos aborttiin päädyt, älä jää miettimään miten asiat olisivat edenneet, jos olisit valinnut toisin. Tai millainen lapsi olisi kasvanut. Se ei auta.
Jos päädyt pitämään lapsen, käytä surutta apuja, joita mahdollisesti saat. Ei ne jatko-opiskelumahdollisuudet katoa sen vauvan saannin jälkeen. Opiskelen nyt kolmatta tutkintoani 42-vuotiaana. Olen tehnyt nuorena abortin ja myöhemmin saanut neljä lasta. Katunut en ole mitään.
Miksei lapset osaa ehkäistä? Niin paljon teiniäitejä vaikka valistus ja tieto on koko ajan lisääntynyt. Osalla ehkäisy pettää mutta miksi niin tapahtuu lapsille erityisen paljon :O
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että kyse on nyt kolmen ihmisen elämästä
Kolmen? Ei, exäsi ei halua vastuuta lapsesta joten anna hänen olla historiaa. Kyse on kahdesta elämästä, sinun ja sinun lapsesi. Annatko lapsellesi mahdollisuuden elää joko kanssasi tai adoptioperheessa vai päätätkö lapsesi elämän.
Hivenen omituista että tässä liberaalissa yhteiskunnassa jossa paatuneimmankin murhamiehen oikeus elämään on itsestäänselvyys pohditaan onko viattomalla syntymättömällä lapsella oikeutta elää.
Ensimmäisenä teet miehelle selväksi, että tälläsillä asioilla ei uhkailla ketään. "Voidaan palata yhteen joa teet abortin", selvää narsismia ja tälläistä ei todellakaan sanota kenellekään.
Abortti on raaka ja raskas prosessi, itse mietin asiaa lähinnä siltä Kantilta, että jos tämä olisikin se ainoa mahdollisuus raskautua ja saada se lapsi, sillä oma luonto ei antaisi periksi tuollaista tehdä. Mutta mikäli lapsen kasvatus SINUSTA tuntuu tässä iässä huonolta, niin se on sinun ja yksin sinun päätös, eikä siihen saa kukaan vaikuttaa millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmen? Ei, exäsi ei halua vastuuta lapsesta joten anna hänen olla historiaa. Kyse on kahdesta elämästä, sinun ja sinun lapsesi. Annatko lapsellesi mahdollisuuden elää joko kanssasi tai adoptioperheessa vai päätätkö lapsesi elämän.
Hivenen omituista että tässä liberaalissa yhteiskunnassa jossa paatuneimmankin murhamiehen oikeus elämään on itsestäänselvyys pohditaan onko viattomalla syntymättömällä lapsella oikeutta elää.
Sikiö ei ole edelleenkään lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sikiö ei ole edelleenkään lapsi.
Se on sinun mielipiteesi.
Vierailija kirjoitti:
Miksei lapset osaa ehkäistä? Niin paljon teiniäitejä vaikka valistus ja tieto on koko ajan lisääntynyt. Osalla ehkäisy pettää mutta miksi niin tapahtuu lapsille erityisen paljon :O
Ehkä siitö vaan kohutaan niin paljob enemmän, kondomi kun voi pettää kellä vain. Mutta luuletko, että 35vuotiaasta kohutaan sillä tavalla? -ei, koska he ovat"aikuisia" ja ajatellaan, että lapsi on toivottu.
Ja toiseks, 20-vuotias ei ole mikään teiniäiti enää
Olet niin nuori ja nuoruus elämättä ja voit ihan hyvin teettää abortin. En yhtään ihmettele ettei lapsen isä ole valmis isäksi näin nuorena, ei tarvitse ollakaan. Lapselle hyvän elämän tarjoamisessa ja kasvattamisessa on suuri vastuu. Lapsen kanssa kahdestaan on helkutin rankkaa etkä pääse enää mihinkään yksin pitkiin aikoihin. Ei sitä aina voi sukulaisillekaan viedä ja varsinkin kipeää lasta joudut itse hoitamaan ja vielä yleensä itsekin olet kipeänä samaan aikaan.
Sun ei tarvitse tuntea mitään itsesyytöksiä abortista jos siihen päädyt. Jatkat vain eteenpäin ja nautit silloin elämästä.
Onnea päätökseesi, mikä se ikinä onkaan.
11 viikkonen on 3-4cm pituinen. Noin ison valinnan edessä kannattaa miettiä ennen kaikkea itseään ja sen vaikutuksista itseensä.
Aborttin kannustaville sanoisin että olin itse aikaisemmin kuten te. Sitten tulin raskaaksi ja kävin varhaisultrassa. Se pieni möykky oli jotain aivan käsittämätöntä. Siellä se pieni sydän sykki kiivaasti ja elämänhaluisesti. Sen jälkeen olen ajatellut että abortti on toden totta murha. Ymmärrän pahoinvammautuneen lapsen abortin, siis silloin jos lapsen elämä olisi pelkkää kipua ja muiden armoilla olemista.
Ap, jo sinulla on hyvät turvaverkot ja kannustava perhe, toivon että synnytät lapsen. Vauva aika on tosi rankkaa, mutta antoisaa. Lapsi rakastaa sinua kyselemättä ja ehdoitta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolta näyttää 11-viikkoinen sikiösi.
http://www.babycenter.com/fetal-development-images-11-weeks
Hän osaa jo avata ja sulkea käsiään.
Alapeukuttajat eivät ilmeisesti halua tietää mitä 11 viikkoisen abortointi tarkoittaa vaan valkopestä asian kliinisten termien sekaan ja uskolla itselleen että tässä vain räkäklimppi poistetaan kohdusta.
Minä alapeukutin, koska AP ei kysynyt miltä sikiö näyttää 11 viikkoisena. Miksi se, että 4cm kokoinen sikiö näyttää yhä enemmän ja enemmän ihmiseltä vaikuttaa mihinkään? Tunteisiin vetoavaa huttua. Kuten tuokin, että sikiö "osaisi" liikutella käsiään, ihan kuin liikkeet olisivat tietoisia.
Mutta kuten joku jo sanoi, kukaan muu ei osaa päättää AP:n tilannetta kuin AP. Hankala päätös, mutta kyllä se ratkaisu sieltä löytyy oman pohdinnan kautta.
Se millainen 11 viikkoinen sikiö on ja mitä se tekee ei ole tunteisiin vetoavaa huttua vaan faktaa päätöksen tekemiselle. Ilman sitä ei edes tiedä mitä on oikeasti tekemässä, vaan piilottaa asian kliinisen "abortti" termin taakse.
Yhtä hyvin minä voisin alkaa määritellä sinun silppuamisen oksasilppurilla kliinisesti "botartiksi". Jos joku sitä alkaa pöyristellä ja näyttää kuvia oksasilppurilla silputuista ihmisista niin närkästyneenä toteaisin että tunteisiin vetoavaa huttua, botartti se vain on.
Linkittämällä kuva missä 11 viikkoinen sikiö näyttää vauvalta ja puhumalla sikiön "osaamista" asioista on tunteisiin vetoamista. Ei siinä anneta mitään faktoja sikiön kehitystasosta.
Ero minun ja sikiön välillä: minä en ole sikiö. Olen tietoisuuden omaava ihminen. Jotta tämä unohdettaisiin, pitää abortin vastustajien vedota tunteisiin, mm. kyseisiä kuvia linkkaamalla.
-"Katsokaa nyt, eikö tämä näytäkin ihan pikku ihmiseltä, et sinä voi tällaista tappaa."
-"Mutta tässä olisi tieteellisiä faktoja asiast.."
-"Eikun katsokaa nyt vain tätä söpöä kuvaa!!"
**pp** kirjoitti:
Olet niin nuori ja nuoruus elämättä ja voit ihan hyvin teettää abortin. En yhtään ihmettele ettei lapsen isä ole valmis isäksi näin nuorena, ei tarvitse ollakaan. Lapselle hyvän elämän tarjoamisessa ja kasvattamisessa on suuri vastuu. Lapsen kanssa kahdestaan on helkutin rankkaa etkä pääse enää mihinkään yksin pitkiin aikoihin. Ei sitä aina voi sukulaisillekaan viedä ja varsinkin kipeää lasta joudut itse hoitamaan ja vielä yleensä itsekin olet kipeänä samaan aikaan.
Sun ei tarvitse tuntea mitään itsesyytöksiä abortista jos siihen päädyt. Jatkat vain eteenpäin ja nautit silloin elämästä.
Onnea päätökseesi, mikä se ikinä onkaan.
"Et pääse mihinkään?" Mihin oikein pitäisi päästä? Jokainen lapsen tekevä on kyllä varautunut tähän. Ja kyllä omaa-aikaa saa ja pääsee jos oikeasti on ihmisiä jotka voivat autaa ja hoitaa vaikka pari tuntia sitä lasta. Tuntuu että nykyään ihmiset eivät tee lapsia koska -voi kauhea paikka - joutuvat karsimaan omasta vapaa-ajasta ja kantamaan vielä vastuutakin jostakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajat eivät ilmeisesti halua tietää mitä 11 viikkoisen abortointi tarkoittaa vaan valkopestä asian kliinisten termien sekaan ja uskolla itselleen että tässä vain räkäklimppi poistetaan kohdusta.
Minä alapeukutin, koska AP ei kysynyt miltä sikiö näyttää 11 viikkoisena. Miksi se, että 4cm kokoinen sikiö näyttää yhä enemmän ja enemmän ihmiseltä vaikuttaa mihinkään? Tunteisiin vetoavaa huttua. Kuten tuokin, että sikiö "osaisi" liikutella käsiään, ihan kuin liikkeet olisivat tietoisia.
Mutta kuten joku jo sanoi, kukaan muu ei osaa päättää AP:n tilannetta kuin AP. Hankala päätös, mutta kyllä se ratkaisu sieltä löytyy oman pohdinnan kautta.
Se millainen 11 viikkoinen sikiö on ja mitä se tekee ei ole tunteisiin vetoavaa huttua vaan faktaa päätöksen tekemiselle. Ilman sitä ei edes tiedä mitä on oikeasti tekemässä, vaan piilottaa asian kliinisen "abortti" termin taakse.
Yhtä hyvin minä voisin alkaa määritellä sinun silppuamisen oksasilppurilla kliinisesti "botartiksi". Jos joku sitä alkaa pöyristellä ja näyttää kuvia oksasilppurilla silputuista ihmisista niin närkästyneenä toteaisin että tunteisiin vetoavaa huttua, botartti se vain on.
Linkittämällä kuva missä 11 viikkoinen sikiö näyttää vauvalta ja puhumalla sikiön "osaamista" asioista on tunteisiin vetoamista. Ei siinä anneta mitään faktoja sikiön kehitystasosta.
Ero minun ja sikiön välillä: minä en ole sikiö. Olen tietoisuuden omaava ihminen. Jotta tämä unohdettaisiin, pitää abortin vastustajien vedota tunteisiin, mm. kyseisiä kuvia linkkaamalla.
-"Katsokaa nyt, eikö tämä näytäkin ihan pikku ihmiseltä, et sinä voi tällaista tappaa."
-"Mutta tässä olisi tieteellisiä faktoja asiast.."
-"Eikun katsokaa nyt vain tätä söpöä kuvaa!!"
Se ei ole mikään söpö kuva. Se on alkio jolla on sydän ja kehittyneet hermot ja jopa aivojen alut. Siellä on ihminen. Mene joskus mukaan jos joku ystäväsi menee varhaisultraan. Siellä näet sen mitä et ymmärrä.
Aborttia kadut loppuelämän! Et takuulla mieti 3 vuoden päästä että voi harmi kun en tuota lasta tappanut...voimia : )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit edes vaivautunut lukemaan niitä linkitettyjä artikkeleita, olisit huomannut että niissä puhutaan sikiön kehitystasosta. Lainaus osaamisestakin on artikkelista: "Your baby may soon be able to open and close his fists.". Siinä se on. Vetoaako tuo tunteisiisi, on ihan sinun tunteistasi kiinni. Mutta fakta se kuitenkin on.
Linkitetyt kuvat ovat olleet melkoisen lempeitä. Löytyy verkosta valokuvaakin 11-viikkoisesta. Siitä voit sitten katsoa onko kyseessä pelkkä "möykky" vai kuinka hyvin on tunnistettavissa jo ihmiseksi. Jos sinusta tuollainen tieto pitää piilottaa, niin mietihän motiivejasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit edes vaivautunut lukemaan niitä linkitettyjä artikkeleita, olisit huomannut että niissä puhutaan sikiön kehitystasosta. Lainaus osaamisestakin on artikkelista: "Your baby may soon be able to open and close his fists.". Siinä se on. Vetoaako tuo tunteisiisi, on ihan sinun tunteistasi kiinni. Mutta fakta se kuitenkin on.
Linkitetyt kuvat ovat olleet melkoisen lempeitä. Löytyy verkosta valokuvaakin 11-viikkoisesta. Siitä voit sitten katsoa onko kyseessä pelkkä "möykky" vai kuinka hyvin on tunnistettavissa jo ihmiseksi. Jos sinusta tuollainen tieto pitää piilottaa, niin mietihän motiivejasi.
"Your baby may soon be able to open and close his fists." Oli käännetty muotoon "Hän osaa jo avata ja sulkea käsiään". Tahdottomat liikkeet eivät ole osaamista.
Miksi se miltä 11 viikkoinen sikiö näyttää pitäisi vaikuttaa päätöksen tekoon? Enkä minä sanonut, että kyseisiä kuvia pitäisi piilottaa, mutta olisi kuitenkin rehellistä sanoa mitä ne on. Tunteisiin vetoamista.
Vierailija kirjoitti:
Aborttin kannustaville sanoisin että olin itse aikaisemmin kuten te. Sitten tulin raskaaksi ja kävin varhaisultrassa. Se pieni möykky oli jotain aivan käsittämätöntä. Siellä se pieni sydän sykki kiivaasti ja elämänhaluisesti. Sen jälkeen olen ajatellut että abortti on toden totta murha. Ymmärrän pahoinvammautuneen lapsen abortin, siis silloin jos lapsen elämä olisi pelkkää kipua ja muiden armoilla olemista.
Ap, jo sinulla on hyvät turvaverkot ja kannustava perhe, toivon että synnytät lapsen. Vauva aika on tosi rankkaa, mutta antoisaa. Lapsi rakastaa sinua kyselemättä ja ehdoitta.
Sinun anekdoottisi ei kaada tieteellisiä faktoja. Hienoa sinulle, että sait antoisan elämän lapsesi kanssa, mutta se ei ole yleismaailmallinen totuus.
Valhetta. Sikiö on olemassa, elää ja kiistatta todennettavissa uudeksi ihmisyksilöksi.