Lapseni ei anneta tehdä mitään ryhmätöissä
Tyttöni on nyt 9-vuotias eli kolmosluokkalainen. Hän kertoi minulle että kun heillä on ryhmätöitä koulussa niin usein hänen ei anneta tehdä mitään. Kun hän kysyy että saisinko minä kirjottaa tällä kertaa tai piirtää tai askarrella niin kaverit vastaa että eikun Emma tekee tuon ja Annika tuon. Sitten kun tyttöni kysyy että eikö voitais vuorotella niin vastaukseks hän on saanu sen tyylisen että hänen käsialansa on niin ruma ja kädentaidot muutenkin huonot ettei hänen haluta tekevän mitään. Korkeintaan hän saa värittää ja silloinkin sanellaan että mitä väriä laitat minnekin. Mitä ajattelette tälläsestä?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monelle tässä ketjussa tuntuu olevan tärkeää oman lapsensa briljantti yksilösuoritus tai korkeintaan erinomainen suoritus lapsen parhaan kaverin kanssa. Se on ihan hyvä, jos on kyse muusta kuin ryhmätyöstä. Ryhmätyö on kuitenkin työ, jossa kaikki ryhmän jäsenet puhaltavat yhteen hiileen eikä kenelläkään ole tarvetta ottaa kunniaa tehdystä työstä itselleen. Olen ollut kouluttamassa nuoria naisopiskelijoita, joilla on maahanmuuttajatausta. Ihan huikea ero suomalaisiin, kun katsoo tapaa tehdä yhdessä töitä.
Ei ole olemassa mitään "ulkomaalaisuutta" joka yhdistävänä tekijänä selittäisi yhtikäs mitään. Naurettava väite.
Kyllä ryhmätyön idea on se että jokainen tuo siihen yhteiseen pottiin sen oman parhaansa ja sillä synnytetään hyvä lopputulos. Ei sen ryhmätyön idea ole jalostaa ihmisistä uusia kehittymättömiä taitoja. Eli tumpelo ei piirrä, laulutaidoton ei laula, ujo ei esiinny eniten jne. Vaan juuri päinvastoin.
Niin, jokainen. Tässä ketjussa on käsitelty sitä kuinka ap:n lapsen ryhmään on sattunut käsittämättömän ryhmätyökyvyttömiä lapsia - joita opettaja ei ojenna.
Joo, ei ole ulkomaalaisuutta joka yhdistäisi mutta edellinen viittaakin piirteeseen joka on yleinen aivan erityisesti suomalaisissa.
Mutta jos ei osaa mitään...
Niin, mitä sitten? Siinähän on päsmäreilläkin kullan arvoinen tilaisuus opetella kuinka ryhmässä toimitaan. Harvassa työpaikassakaan voi valita että teen töitä vain ton kanssa ja ton kanssa en työskentele mistään hinnasta. Ei se homma niin mene. Monenlaisia ihmisiä pitää opetella sietämään ja monenlaisten tyyppien kanssa pitää pystyä tekemään töitä, toimimaan yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Diagnoosi: ap:n tytön ongelma on äiti, joka lakaisee jatkuvasti tietä tyttönsä edessä. Likka ei opi kohtaamaan vastoinkäymisiä eikä tekemään parastansa. "Luovuus" tarkoittaa sooloilua. Jos haluaa tehdä yhteistyötä toisten kanssa, täytyy tietysti tehdä asiat niin kuin porukan johtajat määräävät. Sooloilijat pitää vaientaa. Myös työelämässä pitää oppia sopeutumaan työyhteisön normeihin, muuten on ongelmia tiedossa. Tyttö ei ole ainutlaatuinen, vaan keskinkertainen kasin oppilas, joka ei ymmärrä mikä on olennaista eikä osaa olla "niin kuin kuuluu".
Kuule, työyhteisön normi ei ole se että jätetään yksi porukan ulkopuolelle. Jos jotkut pitää timissä vaientaa niin ne on ne porukan liittoutuneet päsmäröijät jotka asettavat itsensä perusteettomasti määräävään asemaan silloin kun jokainen ryhmän jäsen on samanarvoinen. Ja ei, se parempi piirtäjä ei ole alakoulun ryhmätyössä pätkääkään tärkeämpi tai arvokkaampi kuin joku toinen. Jos joku tuollaisessa porukassa osoittaa hyviä johtajan kykyjä, se on lapsista se joka huomioi muutkin ja huolehtii ettei kukaan jää porukan ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tyttösi on tyhmä ja huono ja muut eivät halua huonoa lopputulosta hänen takiaan. Harjoitelkoon kotona ensin paremmaksi.
Haista paska! Lapseni on luova ja omasta mielestäni piirtää hyvin nätisti ja tykkää kotona kirjotella vihkoihin paljon tarinoita ja askarrella. Hänellä on persoonallinen tyyli ja huonoa lopputulosta ei varmasti hänen takiaan tule. Ehkä hän ei ole niin täysin niin hyvä piirtäjä kuin tämä Annika, mutta silti hänellä on täysi oikeus osallistua myös ryhmätyöhön ja siinähän ne taidot kanssa kehittyy kun pääsee tekemään. Nyt on kyse myös ala-aste ikäisten ryhmätyöstä, eikä mistään gradusta, joten tässä on tärkeää oppia myös vuorovaikutus taitoja. Ei se oo mistään kotosin että lastani istutetaan vieressä mitään tekemättömänä ja lopuks hänen nimensä kirjoitetaan myös sinne mukaan ikään kuin hän ois saanut aktiivisesti olla ryhmätyössä myös mukana !
No noin se nyt silti menee. Ryhmällä on oikeus päättää miten se toimii. Tyttösi pitää hankkia taidot joita ne muutkin arvostaa, eikä vain äiti.
Mun lapseni on kaksikielinen ja kummasti hän on se halutuin ryhmätyötoveri siinä hänen toisessa kielessään. näin se menee.
Eikä muuten mene, ryhmässä pitää ottaa huomioon kaikki osapuolet ja antaa jokaisen välillä tehdä kaikkea. Mun lapseni tuntee tämän toiminnan vuoksi itsensä surulliseksi ja hylkiöksi. Sinunkin kiusaaja kakaran tulen laittamaan vastuuseen syrjinnästä, ellet kykene itse lastasi kasvattamaan.
Millä tavoin minun lapseni kiusaa jos hän on toivottu ryhmätyötoveri ja hänen ryhmänsä yleensä saa parhaan arvosanan tuolla tunnilla?
Ei me tiedetä miten sun lapsesi käyttäytyy ryhmätöissä mutta jos sinulta sosiaaliset taitonsa oppii niin ihme on jos ei ole kiusaaja. Sulla on kieroutunut käsitys ryhmätöistä ja varsinkin ryhmätyön tekemisen merkityksestä ala-asteella. Ryhmätyötä tehdessä opetellaan ryhmässä toimimista. Onko sun mielestä hyvää ryhmätoimintaa kun joku jätetään ulkopuolelle / osa tekee työt muidenkin puolesta? Millaista sun mielestä on hyvä ryhmätoiminta vaikkapa nyt jossain koulun ryhmätyössä?
Ap:lle sanoisin että ota yhteys opettajaan, jos ei kerran opettaja itse huomaa mitä tunnilla tapahtuu
Sanoin että ryhmätöissä haluttuja ryhmätyökumppaneita on ne lapset jotka osaa hyvin. Mitä merkillistä siinä on? Ei lapset ole tyhmiä. Ja noinhan se ap:n lapsi saa paremman arvosanan kuin mitä saisi omin nokkineen.
Siinä onkin opettajalla työnsarkaa saada lapset ymmärtämään mistä ryhmätyöskentelyssä on kyse. (Näyttää monelle aikuisellekin olevan haasteellista! xD ) Ryhmätyöskentelyn pointti alakoulussa ei ole se että lapset haalii porukkaan jonkun joka piirtää / kirjoittaa hyvin jotta muutkin sais hyvän numeron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tyttösi on tyhmä ja huono ja muut eivät halua huonoa lopputulosta hänen takiaan. Harjoitelkoon kotona ensin paremmaksi.
Haista paska! Lapseni on luova ja omasta mielestäni piirtää hyvin nätisti ja tykkää kotona kirjotella vihkoihin paljon tarinoita ja askarrella. Hänellä on persoonallinen tyyli ja huonoa lopputulosta ei varmasti hänen takiaan tule. Ehkä hän ei ole niin täysin niin hyvä piirtäjä kuin tämä Annika, mutta silti hänellä on täysi oikeus osallistua myös ryhmätyöhön ja siinähän ne taidot kanssa kehittyy kun pääsee tekemään. Nyt on kyse myös ala-aste ikäisten ryhmätyöstä, eikä mistään gradusta, joten tässä on tärkeää oppia myös vuorovaikutus taitoja. Ei se oo mistään kotosin että lastani istutetaan vieressä mitään tekemättömänä ja lopuks hänen nimensä kirjoitetaan myös sinne mukaan ikään kuin hän ois saanut aktiivisesti olla ryhmätyössä myös mukana !
No noin se nyt silti menee. Ryhmällä on oikeus päättää miten se toimii. Tyttösi pitää hankkia taidot joita ne muutkin arvostaa, eikä vain äiti.
Mun lapseni on kaksikielinen ja kummasti hän on se halutuin ryhmätyötoveri siinä hänen toisessa kielessään. näin se menee.
Eikä muuten mene, ryhmässä pitää ottaa huomioon kaikki osapuolet ja antaa jokaisen välillä tehdä kaikkea. Mun lapseni tuntee tämän toiminnan vuoksi itsensä surulliseksi ja hylkiöksi. Sinunkin kiusaaja kakaran tulen laittamaan vastuuseen syrjinnästä, ellet kykene itse lastasi kasvattamaan.
Millä tavoin minun lapseni kiusaa jos hän on toivottu ryhmätyötoveri ja hänen ryhmänsä yleensä saa parhaan arvosanan tuolla tunnilla?
Ei me tiedetä miten sun lapsesi käyttäytyy ryhmätöissä mutta jos sinulta sosiaaliset taitonsa oppii niin ihme on jos ei ole kiusaaja. Sulla on kieroutunut käsitys ryhmätöistä ja varsinkin ryhmätyön tekemisen merkityksestä ala-asteella. Ryhmätyötä tehdessä opetellaan ryhmässä toimimista. Onko sun mielestä hyvää ryhmätoimintaa kun joku jätetään ulkopuolelle / osa tekee työt muidenkin puolesta? Millaista sun mielestä on hyvä ryhmätoiminta vaikkapa nyt jossain koulun ryhmätyössä?
Ap:lle sanoisin että ota yhteys opettajaan, jos ei kerran opettaja itse huomaa mitä tunnilla tapahtuu
Sanoin että ryhmätöissä haluttuja ryhmätyökumppaneita on ne lapset jotka osaa hyvin. Mitä merkillistä siinä on? Ei lapset ole tyhmiä. Ja noinhan se ap:n lapsi saa paremman arvosanan kuin mitä saisi omin nokkineen.
Just tuossa ylempänä kerroin että mun lapsi saa omineen nokkineen 8-9 arvosanaksi ja matikassa hän on aina tosi hyvä ja yksi lempiaineista tämä, siitä hän saa usein myös ysejä. Joten narsisti ämmä on hyvä ja pitää turpansa kiinni. :) toivotaan että elämä kouluttaa oikein kovalla kädellä vielä lastasi, saat äitinä tutista sitten pelko perseessä.. !
Ensinnäkin: kasi on tosi huono arvosana. Oma tyttöni juuri toi sellaisen arvosanan kokeesta häpeillen näytille ja pyyteli anteeksi. Kuopukseni, ekaluokkalainen osaa jo yläkoulun matikat ihan heittäen. Niin, ja lapseni ovat yleisesti tunnettuja hyvästä käytöksestään, vieraat ihmiset äimistelevät miten hienoja ovat ja kerta toisensa jälkeen valitaan saamaan "luokan ystävällisimmän stipendi". Luokkakaverit äänestävät. Silti olen sitä mieltä, että huonoja tekijöitä ei tarvi päästää sössimään lopputulosta. Piste.
Oijoi ja terve täältä 28-vuotiaalta! Olin lapsena aivan kuin sinun lapsesi, kympin tyttö ja vielä kiltti. Äidille ei voinut tuoda kymppiä huonompaa koetta näytille, muita piti hävetä. Äiti antoi hyväksyntää vain täydellisestä suorituksesta. Pääsin sitten vaativalle alalle, joka täynnä minunlaisiani, ja uran suhteen menee hyvin. Muuten meneekin huonosti, kärsin ahdistuksesta, jonka perfektionismin minuun istuttanut lapsuuteni laittoi alulle. Oma alan täynnä samanlaisia. Äitini en pidä enää yhteyttä.
Sori kun kommentoin ot, mutta tämä teksti sai niin tutut tunteet liikkeelle, samaistun tuohon kasia häpeilevään tyttöön. Häpeä on todella traumaattinen ja huono ja kamala tunne :( Ei äidilleen tarvitsisi häpeileväön kasia
Te kotona traumatisoituneet - empatianne osuu ihan hutiin, koska en ole koskaan vaatinut lapsiltani mitään suorituksia. Kyllä se nousee ihan heistä itsestään, hyvistä geeneistä ja kilpailunhalusta. Jos haluaa olla paras kasi on huono numero. Itse en edes arvosta tietoa ja tiedettä. Lakkasin jo lukiossa yrittämästä miellyttää arvosanoilla omaa äitiäni. Ja sain todella kylmää kyytiä, kun lukio loppui VAIN 9,0 keskiarvoon ja kahteen laudaturiin + kahteen magnaan (silloin ei ollut eximiaa). Miehelläni oli sitten kuitenkin 10,0 ja 6 laudaturia... Tuskin omat lapsemme edes tietävät mitä meidän arvosanamme olivat. Mutta olen kyllä silti sitä mieltä, että peruskoulussa arvosana 10 on ihan peruskauraa, ei siihen paljon mitään vaadita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mamma siellä ulisee "luovan" Jennica-Annicansa puolesta. Jos sun tyttäresi ei ole paras, ei hänellä oikeuksiakaan ole. Ryhmätöissä ei opita mitään vuorovaikutustaitoja, siellä käytetään niitä. Ja tytölläsi ei ilmeisesti ole, koska hän kerran ei osaa myydä itseään ja osaamistaan. Jos olisi tarpeeksi dominoiva, saisi esiin vaikka sitten sen surkeankin suorituksensa. Kaikki muut tosin kärsis, joten varmaan parempi näin.
Eeeeeh... Sori mut ei näin. Ryhmätyössä pointtina nimenomaan on opetella ryhmässä työskentelyä. Miksi niitä ryhmätöitä koulussa teetetään jos ei ryhmätyöskentelyn oppimiseksi? Ja ei, homma ei myöskään ole niin että vain "parhaalla" on oikeuksia. Mietihän, jos niin olis, esimerkiksi sun oikeutesi oisivat huooomattavan paljon rajallisemmat kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tuossa ylempänä kerroin että mun lapsi saa omineen nokkineen 8-9 arvosanaksi ja matikassa hän on aina tosi hyvä ja yksi lempiaineista tämä, siitä hän saa usein myös ysejä. Joten narsisti ämmä on hyvä ja pitää turpansa kiinni. :) toivotaan että elämä kouluttaa oikein kovalla kädellä vielä lastasi, saat äitinä tutista sitten pelko perseessä.. !
Ensinnäkin: kasi on tosi huono arvosana. Oma tyttöni juuri toi sellaisen arvosanan kokeesta häpeillen näytille ja pyyteli anteeksi. Kuopukseni, ekaluokkalainen osaa jo yläkoulun matikat ihan heittäen. Niin, ja lapseni ovat yleisesti tunnettuja hyvästä käytöksestään, vieraat ihmiset äimistelevät miten hienoja ovat ja kerta toisensa jälkeen valitaan saamaan "luokan ystävällisimmän stipendi". Luokkakaverit äänestävät. Silti olen sitä mieltä, että huonoja tekijöitä ei tarvi päästää sössimään lopputulosta. Piste.
Oijoi ja terve täältä 28-vuotiaalta! Olin lapsena aivan kuin sinun lapsesi, kympin tyttö ja vielä kiltti. Äidille ei voinut tuoda kymppiä huonompaa koetta näytille, muita piti hävetä. Äiti antoi hyväksyntää vain täydellisestä suorituksesta. Pääsin sitten vaativalle alalle, joka täynnä minunlaisiani, ja uran suhteen menee hyvin. Muuten meneekin huonosti, kärsin ahdistuksesta, jonka perfektionismin minuun istuttanut lapsuuteni laittoi alulle. Oma alan täynnä samanlaisia. Äitini en pidä enää yhteyttä.
Sori kun kommentoin ot, mutta tämä teksti sai niin tutut tunteet liikkeelle, samaistun tuohon kasia häpeilevään tyttöön. Häpeä on todella traumaattinen ja huono ja kamala tunne :( Ei äidilleen tarvitsisi häpeileväön kasia
Te kotona traumatisoituneet - empatianne osuu ihan hutiin, koska en ole koskaan vaatinut lapsiltani mitään suorituksia. Kyllä se nousee ihan heistä itsestään, hyvistä geeneistä ja kilpailunhalusta. Jos haluaa olla paras kasi on huono numero. Itse en edes arvosta tietoa ja tiedettä. Lakkasin jo lukiossa yrittämästä miellyttää arvosanoilla omaa äitiäni. Ja sain todella kylmää kyytiä, kun lukio loppui VAIN 9,0 keskiarvoon ja kahteen laudaturiin + kahteen magnaan (silloin ei ollut eximiaa). Miehelläni oli sitten kuitenkin 10,0 ja 6 laudaturia... Tuskin omat lapsemme edes tietävät mitä meidän arvosanamme olivat. Mutta olen kyllä silti sitä mieltä, että peruskoulussa arvosana 10 on ihan peruskauraa, ei siihen paljon mitään vaadita.
No et sä kyllä itsekään usko mitä kirjoitat, trolli hyvä. :P Mieti nyt vähän; just kerroit että sait itse kylmää kyytiä arvosanoistasi lapsena ja nyt sun oma lapsesi pelkää ja häpeää tuodessaan kokeita näytille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tyttäresi arempi ja hiljaisempi kuin nämä muut ryhmäläiset jolloin muu porukka alkaa pomottamaan. Jos tyttäresi vaan sanoisi heti alkuun reippaasti minkä jutun alkaa tekemään ilman että jäisi odottelemaan mitä eteen annetaan. Jos sitten joku alkaa vinkumaan että haluaa/aikoi tehdä sen saman niin sitten sovitaan että tehdään se vaikka yhdessä ja ehkä jotain muuta lisäksi
. Itse olen monesti huomannu ryhmätöissä että parhaimmat hommat valitsee aktiivisimmat heti päältä aivan spontanisti ja niille odottelijoille ja miettijöille jotka ei saa suutaan heti auki jää sitten rippeitä, jos jotain jää ja jäävät sitten ikäänkun roikkumaan ryhmän mukana.Itsellenikin tuli samaa tästä mieleen. Aktiivisemmat varaavat itselleen sopivimmat hommat ja sitten ei-kivat jäävät hiljaa olleelle. Siinä kun hiljainen sitten toteaa, että olisi halunnut piirtää, niin se homma oli jaettu jo. Ja kun toinenkin kiva homma oli mennyt, niin ap:n lapselle jäi fiilis että hän ei saa tehdä mitään.
Jep, kannattaa opettajan kanssa selvittää tämä kuvio. Tää tosi tärkeää erityisesti niille "aktiivisille" lapsille jotta oppivat ryhmätyötaitoja.
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä opettajaan. Joko tuossa on kysymys suoranaisesta kiusaamisesta tai sitten vaihtoehtoisesti siitä, että kavereiden mielestä lapsesi tekee selvästi huonompaa jälkeä kuin muut ryhmäläiset eivätkä he halua lastasi "pilaamaan" työtään. Jälkimmäisessä tapauksessa lapsesi kädenjälki ei välttämättä suinkaan ole huonoa. Se voi vain poiketa siitä, mikä on kavereiden mielikuva "oikeasta tavasta". Tähän ongelmaan voisi auttaa ryhmän vaihto. Jos lapsesi pääsisi samaan ryhmään vähän heikompien oppilaiden kanssa, ottaisivat nämä mielihyvin lapsesi työpanoksen vastaan.
Tai sit ihan vaan noita edellisiä hellantelttuja sosiaalisesti fiksumpien ja ryhmätökyvyiltään parempien kanssa, eiks vaan? Noilla alkuperäisen ryhmän nuppusilla on vielä aikalailla hakusessa koko ryhmätyön pointti. Ehkä opettajallakin jos opettaja ei tuollaiseen typeröintiin ole puuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä äiti. Ota yhteyttä suoraan opettajaan ja kerro tilanne. Ja kerro mitä toivot.
Koulu on opettelupaikka.
Ota rohkeasti opettajaan yhteys. Hän voi muuttaa tilanteen. Ohjeistaa erilailla ja se tyttäresi ehdottama vuorottelu on hyvä idea. Opettaja ei välttämättä näe sitä tilannetta mikä siinä pienryhmässä on ja oppilaat kuvittelevat, että se kaunein käsiala on aina paras. Paras on yrittää. Lapsen ja aikuisen. Opekin voi oppia. Ja vanhempi voi oppia ihan siinä missä se koululainenkin. Erilaisia haasteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et sä kyllä itsekään usko mitä kirjoitat, trolli hyvä. :P Mieti nyt vähän; just kerroit että sait itse kylmää kyytiä arvosanoistasi lapsena ja nyt sun oma lapsesi pelkää ja häpeää tuodessaan kokeita näytille.
En ole sanonut missään, että tyttö pelkäisi näyttää koetta minulle. Hän vaan häpeää sitä, koska se on hänen mielestään huono. Hänelle sitä paitsi tietysti valehtelin, että ei hätää, kasi on ihan hyvä numero. Mutta silti tyttö pyyteli anteeksi ja vakuutteli lukevansa tästedes paremmin. Häpeä EI JOHDU MINUSTA, vaan siitä yleistiedosta (jonka hän on poiminut jostain koulusta ja kavereilta), että kasi on huono numero. En pidä häpeää mitenkään pahana enkä huolestu sen olemassaolosta. Se on yksi tunteista, joita tulee ja menee. Se pitää vaan oppia käsittelemään ja muuttamaan voimavaraksi.
Ryhmätöiden teettäminen kysyykin opettajalta tosi paljon valppautta ja ammattitaitoa. Jos tehdään kuten ap:n lapsen luokassa, ryhmätyä käänty alkuperäistä tarkoitustaan vastaan - varsinki päsmäröidystä ryhmätyöstä tulee vielä hyvä numero. Huh.