Onko mielestäsi oikein hankkia lapsia maailmaan kärsimään, vain koska itse niitä haluaa?
Kommentit (217)
No kärsimään ei.
Mutta onneksi valtaosa ihmisistä nauttii elämästään, eikä haluaisi missään nimessä kuolla. Jos ap sun elämä on sinusta noin kurjaa, niin kait ymmärrät, mitä sinä voit omalta osaltasi asialle tehdä?
Sen sijaan että tunget Vauvalehden nettisivuille toitottamaan omaa synkkyyttäsi.
Oletteko miettineet että lapsenne eivät vain itse kärsi vaan myös todennäköisesti aiheuttavat elintavoillaan kärsimystä tai ainakin tuhoa maapallolle.
Toki voi olla että juuri oma lapsesi onnistuisi luomaan parempaa huomista urallaan, väitän että tämä on kuitenkin epätodennäköistä.
Mulle tulee tästä aloituksesta mieleen Turun yliopiston Naturan vessakirjoitukset.
tietäjät tietää.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko miettineet että lapsenne eivät vain itse kärsi vaan myös todennäköisesti aiheuttavat elintavoillaan kärsimystä tai ainakin tuhoa maapallolle.
Toki voi olla että juuri oma lapsesi onnistuisi luomaan parempaa huomista urallaan, väitän että tämä on kuitenkin epätodennäköistä.
Miksi lasten hankkiminen on ainoa asia jossa kärsimyksen minimoiminen kiinnostaa teitä, miksi se ei näy muuten teidän käytöksessänne ja valinnoissanne? Saatan toki olla erehtynyt ja olette oikeita pyhimyksiä, mutta tällä hetkellä tuo asenne vaikuttaa tekopyhältä.
140 jatkaa:
Annan teille vielä esimerkin tuosta ihmisten tavasta selitellä omia valintojaan moraalisella ylemmyydellä: UK on aina vastustanut maamiinoja ärhäkästi, yrittäen saada kiellettyä niiden käyttö kaikkialla maailmassa. Perusteluna on miinojen epäeettisyys. UK tässä tapauksessa varmasti pitää miinoja epäeettisinä, ne usein ovatkin sitä kun niitä käytetään kehitysmaissa. Uk on kuitenkin saarivaltio ja maamiinoja käytetään maarajojen puolustamiseen. UK:lla ei siis ole mitään käyttöä maamiinoille toisin kuin esimerkiksi Suomella, joka taisteli hyvin pitkään maamiinojen käyttöoikeuden puolesta. Onko UK mielestänne Suomea moraalisempi valtio? Miksi tämä moraalisuus ei tule esille muissa UK:n poliittisissa linjauksissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki voi olla että juuri oma lapsesi onnistuisi luomaan parempaa huomista urallaan, väitän että tämä on kuitenkin epätodennäköistä.Miksi lasten hankkiminen on ainoa asia jossa kärsimyksen minimoiminen kiinnostaa teitä, miksi se ei näy muuten teidän käytöksessänne ja valinnoissanne? Saatan toki olla erehtynyt ja olette oikeita pyhimyksiä, mutta tällä hetkellä tuo asenne vaikuttaa tekopyhältä.
No yhteiskunnan taakka olen itsekin tähän asti ollut, koska omat opiskelut ovat vielä kesken. Ajan sähköautolla, kierrätän ja elän mielestäni fiksusti. Silti näen suurimpana ympäristötekona, jonka voin itse helposti toteuttaa, lapsettomuuden valitsemisen. Koko ketju on aiheesta että ihminen on ehdottomasti ylivoimaisen kärsimyksen aiheuttaja maapallolla, miksi siis tehdä lisää ihmisiä jo ylikansoitettuun maailmaan?
Vierailija kirjoitti:
Miten on? Myös perusteluja kaivataan.
Jos on varmaa tai hyvin todennäköistä, että lapsi tulisi elämässään kärsimään, olisi ehkä ajattelematonta sitä lasta hankkia. Väittäisin kuitenkin, että suurin osa suomalaisista EI sairasta niin vaikeita fyysisiä tai psyykkisiä sairauksia, etteivät pitäisi elämäänsä elämisen arvoisena. Toisin sanoen, jos vanhemmilla ei ole vaikeaa mielenterveystaustaa tai vaikeita raha- ja/tai päihdeongelmia, on todennäköistä, että lapsestakin tulee perustyytyväinen ja onnellinen ihminen. Minusta on ihan oikeutettua haluta ja saada lapsi, jos mitään muuta estettä ei ole kuin se, että on pieni mahdollisuus sille, että lapsesta tulee onneton. Lähtökohtaisesti on kummallista olettaa, että elämä turvallisessa ja rauhallisessa länsimaassa olisi ilman muuta kärsimystä. Ja jos taas ei tarkoita kärsimyksellä haluttomuutta elää vaan sellaista buddhalaistyyppistä filosofiaa, että elämä on kärsimystä niin kauan, kunnes lakkaa haluamasta asioita eikä koe luopumista menetyksinä, niin silloin kärsimys on vain elämään kuuluva piirre, joka ei sinällään tee elämästä arvotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki voi olla että juuri oma lapsesi onnistuisi luomaan parempaa huomista urallaan, väitän että tämä on kuitenkin epätodennäköistä.Miksi lasten hankkiminen on ainoa asia jossa kärsimyksen minimoiminen kiinnostaa teitä, miksi se ei näy muuten teidän käytöksessänne ja valinnoissanne? Saatan toki olla erehtynyt ja olette oikeita pyhimyksiä, mutta tällä hetkellä tuo asenne vaikuttaa tekopyhältä.
No yhteiskunnan taakka olen itsekin tähän asti ollut, koska omat opiskelut ovat vielä kesken. Ajan sähköautolla, kierrätän ja elän mielestäni fiksusti. Silti näen suurimpana ympäristötekona, jonka voin itse helposti toteuttaa, lapsettomuuden valitsemisen. Koko ketju on aiheesta että ihminen on ehdottomasti ylivoimaisen kärsimyksen aiheuttaja maapallolla, miksi siis tehdä lisää ihmisiä jo ylikansoitettuun maailmaan?
Voisit varmasti kuitenkin elää vielä paremminkin. Kun pääset joskus työelämään niin ajattelit varmaan lahjoittaa suurimman osan palkastasi hyväntekeväisyyteen?
Tuossahan tuo tulikin: lapsettomuus on sinulle helppo valinta, kaikille muille se ei sitä ole. Olisitko valmis myös uhraamaan jotakin itsellesi oikeasti tärkeää maailman puolesta?
Koita ymmärtää että kaikki eivät mittaa teon oikeellisuutta pelkällä kärsimyksen määrällä, jotkut huomioivat myös teosta koituvan ilon, joku taas saattaa käyttää jotakin aivan toista yksikköä kuin kärsimys/ilo.
Ei ole oikein. Parasta olisi, jos ihmissuku lakkaisi lisääntymästä ja tekisi hallitun joukkoitsemurhan. Tai ainoastaan niiden elämäntapaintiaanien, jotka ovat valmiita elämään täysin luonnonmukaisesti tuhoamatta ympäristöä, sallittaisiin lisääntyä. Tosin sekään ei varmaan toimisi, parasta olisi kunnon sukupuutto. Ihminen tuhoaa tämän maapallon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus otsikossa olevaan kysymykseen: kyllä, lasten hankkiminen on itsekästä.
Ja niille, jotka aina vetävät argumentiksi suomalaisen vapaaehtoiseen lapsettomuuteen sen, ettei sillä ole mitään merkitystä, koska kehitysmaissahan se liikakansoitusongelma on: kyllä, kehittyvissä maissa syntyvyys on korkeampi kuin teollisuusmaissa, mutta näissä maissa kulutuskin on vain murto-osa vauraiden maiden vastaavasta. Eli yksi suomalainen lapsi on isompi taakka maapallolle kuin viisi somalialaista lasta. Tietenkin myös kehittyvissä maissa alkaa kulutus siirtyä länsimaiseen suuntaan, ja se onkin huonompi juttu.
Ja ne, jotka eivät tajua eroa siinä jääkö kokonaan syntymättä vai tappaako itsensä, kun on jo syntynyt, voivat oikeasti ottaa sen pään sieltä perseestä.
Tietenkin lasten hankkiminen on luonnollista, ja lasten haluaminen on luonnollista, mutta se on siltikin itsekästä. Etenkin, jos vanhemmilla ei ole tarjota lapsilleen hyvää elämää (siis lapsuutta, sillä vaikka lapsuus olisikin ollut hyvä voi sitä joutua myöhemmässä elämässä kärsimään senkin edestä).
En siis tuomitse ketään lapsia hankkineita, kunhan nämä pitävät hyvää huolta lapsistaan, joten älkää te lapsia hankkineetkaan tuomitko niitä, jotka ovat tehneet oman valintansa olla hankkimatta lapsia.
Esität väitteen että lasten hankkiminen on itsekästä mutta et yhtään perustelua. Se että sinusta tuntuu siltä, on sinulle siis riittävää että se on fakta.
Et taida olla kovin älykäs.
Ei selviä asioita tarvitse perustella. Se lapsiko itse haluaa maailmaan syntyä. Kerro ihmeessä epäitsekkäitä syitä lasten hankkimiseen. Ei sellaisia ole olemassakaan, koska lapsi ei itse syntymästään päätä, niin silloin päätöksen tekee joku muu halunsa mukaan. Raiskauksesta raskautuneet jne. asia tietysti erikseen.
Aivan. Selvä asia on muun muassa se, ettet tosiaan ole kovin älykäs. Perusteluja et onneksi kaipaa.
Käännetäänpä aloitus kielelle jota mammat ymmärtävät:
“Onko ihmisellä mielestäsi oikeus olla lihava ja tuhlata maapallon resursseja enemmän kuin tarvitsee, vain koska haluaa ylensyödä?”
Tällainen aloitus tuskin saisi kovin montaa tykkäystä täällä...
Vierailija kirjoitti:
Et varmasti ole sitä itse huomannut, mutta puheesi on kuin suoraan fasistin suusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikein. Parasta olisi, jos ihmissuku lakkaisi lisääntymästä ja tekisi hallitun joukkoitsemurhan. Tai ainoastaan niiden elämäntapaintiaanien, jotka ovat valmiita elämään täysin luonnonmukaisesti tuhoamatta ympäristöä, sallittaisiin lisääntyä. Tosin sekään ei varmaan toimisi, parasta olisi kunnon sukupuutto. Ihminen tuhoaa tämän maapallon.
Esimerkin kautta, esimerkin kautta. Saa suorittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niille, jotka aina vetävät argumentiksi suomalaisen vapaaehtoiseen lapsettomuuteen sen, ettei sillä ole mitään merkitystä, koska kehitysmaissahan se liikakansoitusongelma on: kyllä, kehittyvissä maissa syntyvyys on korkeampi kuin teollisuusmaissa, mutta näissä maissa kulutuskin on vain murto-osa vauraiden maiden vastaavasta. Eli yksi suomalainen lapsi on isompi taakka maapallolle kuin viisi somalialaista lasta. Tietenkin myös kehittyvissä maissa alkaa kulutus siirtyä länsimaiseen suuntaan, ja se onkin huonompi juttu.
Ja ne, jotka eivät tajua eroa siinä jääkö kokonaan syntymättä vai tappaako itsensä, kun on jo syntynyt, voivat oikeasti ottaa sen pään sieltä perseestä.
Tietenkin lasten hankkiminen on luonnollista, ja lasten haluaminen on luonnollista, mutta se on siltikin itsekästä. Etenkin, jos vanhemmilla ei ole tarjota lapsilleen hyvää elämää (siis lapsuutta, sillä vaikka lapsuus olisikin ollut hyvä voi sitä joutua myöhemmässä elämässä kärsimään senkin edestä).
En siis tuomitse ketään lapsia hankkineita, kunhan nämä pitävät hyvää huolta lapsistaan, joten älkää te lapsia hankkineetkaan tuomitko niitä, jotka ovat tehneet oman valintansa olla hankkimatta lapsia.
Esität väitteen että lasten hankkiminen on itsekästä mutta et yhtään perustelua. Se että sinusta tuntuu siltä, on sinulle siis riittävää että se on fakta.
Ei selviä asioita tarvitse perustella. Se lapsiko itse haluaa maailmaan syntyä. Kerro ihmeessä epäitsekkäitä syitä lasten hankkimiseen. Ei sellaisia ole olemassakaan, koska lapsi ei itse syntymästään päätä, niin silloin päätöksen tekee joku muu halunsa mukaan. Raiskauksesta raskautuneet jne. asia tietysti erikseen.
Aivan. Selvä asia on muun muassa se, ettet tosiaan ole kovin älykäs. Perusteluja et onneksi kaipaa.
"Kerro ihmeessä epäitsekkäitä syitä lasten hankkimiseen." Ei taida onnistua. Sitähän minäkin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaisitko sinulle esitettyyn kysymykseen etkä vain arvostelisi muita, kysymys ei ollut mahdoton. Tämä tulee nyt henkilöltä jonka pitäisi olla sinun puolellasi tässä keskustelussa.
-eri
Ketjusta tuli kuin ihmeen myötä kerralla asiallisempi, kun joku yritti tunnistaa/paikallistaa palstaa häiriköivän trollin. Häiriköiviä ja epäasiallisia kommentteja ilmeni vielä pari sivua sitten, muttei enää sen jälkeen. Ehkäpä nyt olisi asiallisen keskustelun paikka? Mielestäni niitä lapsia ei pidä hankkia mihin tahansa olosuhteisiin, vaan vasta silloin, kun vanhemmat kykenevät tarjoamaan jälkikasvulleen tasapainoisen ympäristön varttua, kasvaa ja kehittyä.
Vierailija kirjoitti:
“Onko ihmisellä mielestäsi oikeus olla lihava ja tuhlata maapallon resursseja enemmän kuin tarvitsee, vain koska haluaa ylensyödä?”
Eikös lihavat kuole ennenaikaisesti täältä saastuttamasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta pseudoälykön logiikassa oli, että sen mukaan vain raiskauksesta syntyneet ovat moraalisia lapsia.
Ai että :D Ei tässä tarvitse yrittää kun hoitavat homman itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös lihavat kuole ennenaikaisesti täältä saastuttamasta?
Eikö naisia kuole synnytyksiin. Osuko läskillä tunteisiin?
Moraali on subjektiivista: joku saattaa perustella lapsien hankimistaan omasta mielestään epäitsekkäillä asioilla, onko tällainenkin henkilö mielestäsi epäitsekäs? Ihmisistä on myös mukavaa perustella tekojaan epäitsekkäillä syillä riippumatta siitä motivoivatko ne syyt todella heitä. Rohkenen väittää että suurin osa ihmisistä jotka eivät hanki lapsia jättävät lapset hankkimatta siksi koska eivät ole yksinkertaisesti halunneet hankkia lapsia ensinkään, tämä tekee heidän päätöksestään olla hankkimatta lapsia neutraalin päätöksen.
Tuo on siinä tilanteessa totta jos kyseisillä henkilöillä on syytä olettaa että he itse tulisivat tuottamaan lapselle kärsimystä esimerkiksi potentiaalisen huonon vanhemmuuden, geneettisten sairauksien tai huonon elintason takia. Silloin kyse on todellisesta altruismista, mutta se että vain päivittelee maailman pahuutta ja jättää lapset sillä perusteella hankkimatta on naurettavaa.