Onko mielestäsi oikein hankkia lapsia maailmaan kärsimään, vain koska itse niitä haluaa?
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikein. On hyvin itsekästä ja lyhytnäköistä toimintaa.
Asia on kuitenkin ymmärrettävä ja en olisi kovin aggressiivisesti lynkkaamassa ketään, joka tuohon virheeseen sortuu.
Ihmisiä täytyisi valistaa ja opettaa. Ei tuomita ja syyllistää.
Jos saataisiin ihmisille selviksi ettei ole mikään sosiaalinen pakko lisääntyä, eikä niin KUULU vain tehdä.
Joissakin nimeltä mainitsemattomissa maissa ekvaattorin läheisyydessä tuo toiminta on automatisoitu.
Se on kuin pajatso, lasketaan liemet ränniin ja sieltä pajatsosta tipahtaa aina vauva, nälästä ja ravinnon puutteesta huolimatta.
Se jos mikä on täysin edesvastuutonta.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin kärsimään? Lapsi syntyi kun perheemme taloudellinen tila oli mallillaan. Opetamme hänelle positiivista elämänasennetta ja nauttimaan elämästä. Hyvin iloinen ja nauravainen hänestä on tullutkin.
Meret lämpenee, ekosysteemit tuhoutuu, napajäätiköt sulaa ja luonto hoitaa ihmisen sukupuuttoon.
Ymmärrän kyllä että lasten hankinta on itsekkäimpiä tekoja mitä voi tehdä ja silti hankin lapsia. Miksi? No koska halusin. Tähän asti ovat saaneet elää onnellista elämää ja täytyy vain toivoa ettei ihmislajin tulevaisuus ole niin synkkä kuin tällä hetkellä vaikuttaa.
Lapseni kärsii sairaudesta (eipaha, mutta lopun elämän ) ja hän suree sitä ja oli ahdistunut myös kouluasioista - kyllä minä illalla nukkumaan mennessäni mietin että lapsi parka, häneltä ei kysytty haluaako hän tähän maailmaan ja nyt on vaikka mitä taisteluita edessä. Ekaa kertaa mietin että olin ollut itsekäs. Vaikka en tekisi toisin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikein. On hyvin itsekästä ja lyhytnäköistä toimintaa.
Asia on kuitenkin ymmärrettävä ja en olisi kovin aggressiivisesti lynkkaamassa ketään, joka tuohon virheeseen sortuu.
Ihmisiä täytyisi valistaa ja opettaa. Ei tuomita ja syyllistää.
Jos saataisiin ihmisille selviksi ettei ole mikään sosiaalinen pakko lisääntyä, eikä niin KUULU vain tehdä.
Joissakin nimeltä mainitsemattomissa maissa ekvaattorin läheisyydessä tuo toiminta on automatisoitu.
Se on kuin pajatso, lasketaan liemet ränniin ja sieltä pajatsosta tipahtaa aina vauva, nälästä ja ravinnon puutteesta huolimatta.
Se jos mikä on täysin edesvastuutonta.
Äo korreloi voimakkaasti populaation maantieteellisen sijainnin mukaan. Mitä kylmempi vuoden keskilämpötila sitä korkeampi keskimääräinen älykkyys ja painvastoin.
Tutkitusti älykkäämmät ihmiset lisääntyvät vähemmän kuin höynemmät. Asia käy hyvin selväksi tätäkin palstaa lukemalla.
Hyvinvointivaltio 😂. Kuka jaksaa jauhaa tota hyvinvointivaltiopaskaa. Kärkijoukon maa itsemurhissa ja ne luultavasti lisääntyy nyt itsemurhat. Kiitos päättäjien
Itse paljon kärsimystä kokeneena olen ajatellut samaa. Mutta toisaalta kun ei elämä pelkkää paskaa ole. En minä omaa syntymäänikään kadu.
Ja miksi ylipäänsä sitten täällä kukaan eläis. on vähän turhan negatiivista ajatella kaikkea pelkkänä kärsimyksenä.
Minä en ole katkera vanhemmilleni jotka olivat osa sitä että tulin tähän maailmaan.Siinä prosessissa oli myös yläkerran isä mukana.
Sonjanen kirjoitti:
Itse paljon kärsimystä kokeneena olen ajatellut samaa. Mutta toisaalta kun ei elämä pelkkää paskaa ole. En minä omaa syntymäänikään kadu.
Ja miksi ylipäänsä sitten täällä kukaan eläis. on vähän turhan negatiivista ajatella kaikkea pelkkänä kärsimyksenä.
Minä en ole katkera vanhemmilleni jotka olivat osa sitä että tulin tähän maailmaan.Siinä prosessissa oli myös yläkerran isä mukana.
Nimenomaan.
Tosin paskimpina hetkinä yritin tappaa itseni, en onnistunut. Silloin en iloinnut vaan kirosin kun en onnistunut edes riistämään henkeä itseltäni. Mikä luuseri.
Nyt istun kirjoittamassa tätä nuorin lapsi (7kk) sylissä ja elämä ei voisi tuntua paremmalta. Ei, eivät omat lapset tätä tehneet vaan oivalsin sen itse jo ennen lapsia, muuten en kait olisi lapsia "tehnytkään".
Ei se elämä vieläkään ole mitään ruusuilla tanssimista mutta olen oivaltanut, ettei elämä voi ollakaan pelkkään iloa. Siihen kuuluu ilo, suru, viha ja kaikki muut tunteet. En tiedä, osaisinko edes arvostaa sitä, mitä minulla nyt on, ilman aikaisempia kokemuksia.Nyt nämä asiat eivätmole mitään itsestäänselvyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika mielenkiintoinen ketju, koska tässä ketjussa velat väittävät, että elämä on pelkkää kärsimystä eikä lapsia siksi saisi tehdä tänne kärsimään. Kuitenkin he (muissa ketjuissa) hehkuttavat miten ihanaa heidän elämänsä on, koska ovat vapaita kuin taivaan linnut, on reissua, kulttuuririentoa, rahaa käytettäväksi omiin nautintoihin, omaa rauhaa ja rakkautta. Päättäkääs nyt, onko se elämä kamalaa vai ei!
Mun mielestä elämän kärsimys tulevaisuudessa on elämä ilmastonmuutoksen seurauksien kanssa. En halua tehdä lapsia vauhdittamaan sitä enkä kokemaan sen aiheuttamia ääri-ilmioitä. Elämä on ihanaa ainakin toistaiseksi, mutta tulevaisuus telluksella ei todennäköisesti sitä tule olemaan.
Näin ainakin itse ymmärrän Apn aloituksen, voi olla että joidenkin mielestä elämä on nyt ja aina yhtä kärsimystä. Minun mielestäni ilmaston epävakaistuminen tulee varmasti aiheuttamaan kärsimystä tulevaisuudessa ja raivostuttaa ihmiset jotka eivät sitä suostu myöntämään tai tekemään mitään asian eteen.
Tämä on mun mielestä hyvä pointti. Pelkään pahoin että lapseni tulisivat kokemaan karmeita ääri-ilmioitä, tai ainakin vähintään sen yhteiskunnan myllerryksen kun ilmastopakolaiset vaeltavat maapallolla.
Onhan syntymä lapsellekin valtava mahdollisuus. Ei kaikista tule kärsiviä luusereita.
Aina on ollut katastrofin odottelijoita. Kannattaa vähän tutustua historiaan
Vierailija kirjoitti:
Aina on ollut katastrofin odottelijoita. Kannattaa vähän tutustua historiaan
Tieteeseen ja kärjenkäyttöön kannattaa tutustua jos pitää ilmastonmuutosta huuhaana.
Minulla on 3 lähes aikuista lasta. Jos nyt olisin lapsentekoiässä, jättäisin tekemättä, maailma on järjettömän ylikansoitettu ja ihmiskunta tuhoaa tieltään kaiken minkä ehtii. Kun olin nuori, näistä asioista ei puhuttu niin paljon, ei ollut nettiä tuomassa tietoa. Joten, kyllä, on itsekästä nykymaailmassa hankkia lisää lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 3 lähes aikuista lasta. Jos nyt olisin lapsentekoiässä, jättäisin tekemättä, maailma on järjettömän ylikansoitettu ja ihmiskunta tuhoaa tieltään kaiken minkä ehtii. Kun olin nuori, näistä asioista ei puhuttu niin paljon, ei ollut nettiä tuomassa tietoa. Joten, kyllä, on itsekästä nykymaailmassa hankkia lisää lapsia.
Hiiohoi!
Kyllä täällä vielä joitain vuosikymmeniä tällä tahdilla pärjäillään. Sen jälkeen alkaa olemaan pallo aika onnettomassa jamassa.