Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen järkyttynyt sikiöni suuresta painoarviosta

Hermoraunioinen äiti
26.09.2016 |

Herranjestas!
Onko teillä muilla ollut vastaavaa? Kertokaa kokemuksianne.
Mitä teidän painoarviot oli esim. Rv 34+4?

Minut lähetettiin ylimääräiseen painoarvioon ja tänään oli se päivä.
Olen ensisynnyttäjä ja nyt siis rv. 34+4. Poika tulossa ja tämän hetken painoarvio oli n. vähän reilu 2800 g. ja LA vauva olisi n. 4000 g.
Olen n. 160 cm pitkä.
Olen peloissani, että onnistuukohan alatiesynnytys vai ei.
Onko lapseni liian iso? Kuulemma on isohko, mutta silti keskikäyrän tuntumassa.
Pelottaa.
Kiitos avusta.

Kommentit (140)

Vierailija
81/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päänkoko on ratkaisevampi. Meillä esikoinen (tyttö) oli 4590 ja hattu 36. Eikä ollut edes sokerivauva. Vuoden ikäisenä tämä jättiläistyttö oli 9210 g ja on aina ollut hoikka ja keskimittainen. Nuorempi (poika) 3975 ja hattu 38. Nuorempihan oli siis isopäisempi alle nelikiloisena ja se pää siinä on se pahin pala.

Esikoisen kohdalla painoarviot meni aika korkealla, mutta pari päivää ennen synnytystä arvioitiin kooksi 3,7kg. No, meni vähän mönkään... Kuopuksen kohdalla tuota kokoa ultrattiin sekä keskusäitiysneuvolassa että sairaalassa. Keskusäitiysneuvola antoi 2 päivää ennen syntymää 4300 g ja sairaalassa 3970 g päivää ennen syntymää, että hyvin osui sairaalan arvio.

Olen itse 161cm, tavallinen ruumiinrakenne.

Vierailija
82/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi eivät suostu käynnistämään heti kun vauva on täysiaikainen eli rv. 37.

Miksi lääkärit yrittävät vain viivytellä sinne loppuun asti. Ei mitään järkeä.

Jos kerta osoittautuu, että lapsi iso, niin miksi aina odotellaan ja odotellaan ja sitten vasta onkin v-mäinen ja vaarallinen synnytys. Huomataan sitten synnytyksessä, että " hei se ei mahdukaan " ja levitellään käsiä. Siitä sitten kauhealla kiireellä sektioon.

Jääkö äidille tällaisesta synnytyksestä hyvä mieli ja olo? Miksi tarkoituksella ja tieten tahtoen annetaan tällaisen jatkua.

Äidillä on myös valta sanoa mitä haluaa, koska hänen kroppa.

Itselleni aloittajan asia henkilökohtainen, sillä pian edessä synnytys ja täällä povattu n. 4 kg.

Aion vaatia synnytystä etukäteen, jos ei ole syntynyt itsestään luomuna rv 37-38 mennessä. Olen myös ekakertalainen ja järkyttynyt tästä. Miksi lapseni annetaan kasvaa kohdussa jo liian isoksi. En tiedä syytä ja ei ne ammattilaisetkaan mitään kerro. Vain että olisi hyvä vauvan olla normien mukaan sinne 40 rv kuin kaikki muutkin. En enää kestä. Olen nyt rv 35.

Hei, älä nyt ota paniikkia. 4kg vauva on täysin normaalikokoinen ja synnytettävissä normaalilla naisella. Eikä tee todennäköisesti edes erityisen tiukkaa. Vauvan on hyvä köllötellä siellä mahassa se aika, kun siellä on. Sitä paitsi tutkimusten mukaan myöhäisillä viikoilla syntyneet on rauhallisempia vauvoja. Ajattele nyt itse eroa, syntyykö 37 vai 41 -viikkoa! Kuinka paljon enemmän keuhkot, vatsapeitteet ja kaikki ehtii kehittyä. Nukkuu paremmin, ei ole vatsapuruja jne. Eihän sille mitään voi, kun vauva syntyy, kun syntyy, mutta ei sitä kannata alkaa tuollaisen turhan höpötyksen takia kiirehtimään vielä 37 viikolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Natsimutsit avautuu :D

Vierailija
84/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kokoarvio laskettiin myös reippaasti alakanttiin. Radi ja vauva täysaikaisena painoi 4.7kg.

Meinasi jäädä jumiin (tiedätte sen tunteen, kun ponnistat ja odotat sitä helpottavaa tunnetta, kun pää on jo ulkona ja loput lumpsahtaa ulos)no, tämä vain jatkui, kuin olisi toinen pää jäänyt jumiin ja ne kivut...

Siinä olisi käynyt pahasti ellei olisi kokenut kätilö tehnyt jotakin pyöräytysliikettä.

Lapselle tuli mustelma poskeen ja minulla kova verenvuoto, mutta muutoin kaikki hyvin. Olen 160cm.

Vierailija
85/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja päänkoko 37cm. T: edellinen

Vierailija
86/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kokoarvio laskettiin myös reippaasti alakanttiin. Radi ja vauva täysaikaisena painoi 4.7kg.

Meinasi jäädä jumiin (tiedätte sen tunteen, kun ponnistat ja odotat sitä helpottavaa tunnetta, kun pää on jo ulkona ja loput lumpsahtaa ulos)no, tämä vain jatkui, kuin olisi toinen pää jäänyt jumiin ja ne kivut...

Siinä olisi käynyt pahasti ellei olisi kokenut kätilö tehnyt jotakin pyöräytysliikettä.

Lapselle tuli mustelma poskeen ja minulla kova verenvuoto, mutta muutoin kaikki hyvin. Olen 160cm.

Radi-vauvoilla onkin suurempi riski, että jäävät hartioistaan kiinni ja saavat olkapunosvaurion. Ei ole siis pelkästä painosta kiinni.

Vierailija
87/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 164cm ja esikoinen oli 4230g, arvioitiin viikolla 38 3800g painoiseksi. Hyvin meni synnytys, riippuu enemmän lantiosta kuin äidin pituudesta. Jos koko pelottaa, niin voithan pyytää pääsyä synnytystapa-arvioon.

Olen tuon jälkeen synnyttänyt myös 4700g painavan, joka arvioitiin kaksi päivää ennen tasan nelikiloiseksi. Synnytys tuntui helpolta ja olin todella yllätynyt vauvan koosta. Ensimmäinen synnytys on yleensä se kaikkein vaikein, kun paikat käyvät sen ensimmäistä kertaa läpi.

Vierailija
88/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 164cm ja esikoinen oli 4230g, arvioitiin viikolla 38 3800g painoiseksi. Hyvin meni synnytys, riippuu enemmän lantiosta kuin äidin pituudesta. Jos koko pelottaa, niin voithan pyytää pääsyä synnytystapa-arvioon.

Olen tuon jälkeen synnyttänyt myös 4700g painavan, joka arvioitiin kaksi päivää ennen tasan nelikiloiseksi. Synnytys tuntui helpolta ja olin todella yllätynyt vauvan koosta. Ensimmäinen synnytys on yleensä se kaikkein vaikein, kun paikat käyvät sen ensimmäistä kertaa läpi.

Jatkan vielä, kumpikaan lapsista ei ollut radi-vauva, vaan koko johtui ihan geeneistä (mieheni ja minä olemme olleet molemmat suuria vauvoja). Pään ympärys molemmilla 37cm.

Vierailija
89/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellä olevien kirjoittajien omien kokemuksien mukaan itse ainakin vaatisin käynnistystä. Jos radi vauva niin todellakaan EI SAA PÄÄSTÄÄ loppuun asti vain koska "pitää". Se riski on otettava. Kauhea stressi tehdään vauva raukalle, joka on iso ja sitä yritetään väkisin saada alateitse ulos ja pahimmassa tapauksessa todellakin jää jumiin hartioistaan ja lapsi pieni saa kolhuja ja murtumia.

Melko itsekästä lääkäreiltä ja ei kyllä otetaan mitään vastuuta.

Vierailija
90/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli niin 2800g ja 4400g painaneet vauvat. Kumpikin synnytys olivat yhtä hankalia. Hyvin mahtuivat, mutta siltikään eivät helpolla tulleet. Imukupilla avustettiin. Lantioni sisämitat ovat oikein hyvät synnytyksen kannalta. Sanoisin, että vauvan pään koolla on vähän merkitystä, muulla koolla ei juurikaan.

Vierailija
91/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi minäkin ensisynnyttäjänä en halua synnyttää vasta laskettuna aikana minun RaDi poikaani.

Haluaisin synnytystapa arvioinnin?

Missä se tehdään ja mitä siellä tehdään?

Voidaanko lantioni mitata?

Vierailija
92/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päänkoko on ratkaisevampi. Meillä esikoinen (tyttö) oli 4590 ja hattu 36. Eikä ollut edes sokerivauva. Vuoden ikäisenä tämä jättiläistyttö oli 9210 g ja on aina ollut hoikka ja keskimittainen. Nuorempi (poika) 3975 ja hattu 38. Nuorempihan oli siis isopäisempi alle nelikiloisena ja se pää siinä on se pahin pala.

Esikoisen kohdalla painoarviot meni aika korkealla, mutta pari päivää ennen synnytystä arvioitiin kooksi 3,7kg. No, meni vähän mönkään... Kuopuksen kohdalla tuota kokoa ultrattiin sekä keskusäitiysneuvolassa että sairaalassa. Keskusäitiysneuvola antoi 2 päivää ennen syntymää 4300 g ja sairaalassa 3970 g päivää ennen syntymää, että hyvin osui sairaalan arvio.

Olen itse 161cm, tavallinen ruumiinrakenne.

Minun vauvan päätä ei enää rv 34 pystytty mittaamaan koska virtsarakko oli edessä ja vauva oli kai sitten laskeutunut ? Näin käsitin. En tiedä oikein kun ei kerrottu asioita.

Vierailija
93/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille, jotka aikovat vaatia käynnistystä: pitää olla painavat syyt. Käynnistys ei suinkaan välttämättä onnistu, minunkin esikoistani käynnistettiin neljä kertaa kahden viikon aikana, ilman tulosta. Syynä olivat supistusten aikaiset sydänäänten laskut ja olematon lapsiveden määrä. Normaali synnytys on lasten leikkiä käynnistettyyn verrattuna.

Vierailija
94/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

4450&53cm ja 4200&52cm, pari min ponnistamista h ei tikkejä. esikoinen 3790 ja 45min, tikkejä 1. ja 2. asteen re peämiin.. oma lähtöpaino alle 60kg

Vierailija
95/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi minäkin ensisynnyttäjänä en halua synnyttää vasta laskettuna aikana minun RaDi poikaani.

Kaikille, jotka ovat saaneet raskaudessa radi-diagnoosin, tehdään synnytystapa-arvio. Yleensä siinä viikon 36 aikoihin. Siellä vähintään ultrataan vauvan koko ja käsikopelolla kokeillaan paikkoja sisätutkimuksella. Jos herää epäilys vauvan ja lantion koon epäsopusuhdasta, eli että vauva ei mahdollisesti mahtuisikaan, tehdään lantion magneettikuvaus. Yleisimmin kuitenkin käsikopelolla kokeillaan ja todetaan että: "Juu hyvin mahtuu". 

Vierailija
96/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4450&53cm ja 4200&52cm, pari min ponnistamista h ei tikkejä. esikoinen 3790 ja 45min, tikkejä 1. ja 2. asteen re peämiin.. oma lähtöpaino alle 60kg

Minä ekaa kertaa synnyttämässä kohta lokakuussa ja loppukuusta.... Arvioitu paino n. reilu 4000 g. Minulla painoa 85 kg ja pituutta vähän reilu 160 cm ja leveähkö lantio taitaa olla ja olen persevä.... Onnistuiskohan multakin tuon kokoisen punnerrus alateitse ilman tikkejä ja ongelmia ? :D tosiaan eka kertalainen oon ja eipä oo paikat siis koskaan vielä venyneet... vähän jännittää tuleva...

Vierailija
97/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytystapa-arvioon voi pyytää lähetteen neuvolasta. Painostat vain sitä, että pelottaa lapsen koko. Synnytystapa-arvio tehdään äitiyspolilla ja kyllä ne jollain lailla voivat sen lantion mitata. Sinne pääsyyn vaikuttaa paljon oma neuvolan terveydenhoitaja, ensimmäisessä raskaudessa en sinne päässyt, vaikka vauvan koko pelottikin, koska neuvolan lääkärin asenne oli aika hälläväliä, enkä ensisynnytyjänä oikein osannut sitä vaatia kunnolla. Toisen kohdalla, kun sf-mitta hujeli taas pilvissä, vaadin, että pääsisin kokoarvioon (olin jo viikon yliajalla) ja sain lähetteen. Olen siis sama, jolle vastasit. Synnytykset menivät kuitenkin ihan hyvin.

Vierailija
98/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille, jotka ovat saaneet raskaudessa radi-diagnoosin, tehdään synnytystapa-arvio. Yleensä siinä viikon 36 aikoihin. Siellä vähintään ultrataan vauvan koko ja käsikopelolla kokeillaan paikkoja sisätutkimuksella. Jos herää epäilys vauvan ja lantion koon epäsopusuhdasta, eli että vauva ei mahdollisesti mahtuisikaan, tehdään lantion magneettikuvaus. Yleisimmin kuitenkin käsikopelolla kokeillaan ja todetaan että: "Juu hyvin mahtuu". 

Kuinka kuvittelet jonkun mittaavan alateitse lantion? Lantio mitata ihan päältä katsottaessa, että missä ne lantioluut menee ja kuinka leveällä akselilla.

Vierailija
99/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei tehdä kaikille vaikka olisikin radi

Vierailija
100/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota noinniin, mistäs sitä tietää onko ns synnyttäjän lantio? Miltäs semmonen näyttää? :D pitääkös olla lihava? :D