Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen järkyttynyt sikiöni suuresta painoarviosta

Hermoraunioinen äiti
26.09.2016 |

Herranjestas!
Onko teillä muilla ollut vastaavaa? Kertokaa kokemuksianne.
Mitä teidän painoarviot oli esim. Rv 34+4?

Minut lähetettiin ylimääräiseen painoarvioon ja tänään oli se päivä.
Olen ensisynnyttäjä ja nyt siis rv. 34+4. Poika tulossa ja tämän hetken painoarvio oli n. vähän reilu 2800 g. ja LA vauva olisi n. 4000 g.
Olen n. 160 cm pitkä.
Olen peloissani, että onnistuukohan alatiesynnytys vai ei.
Onko lapseni liian iso? Kuulemma on isohko, mutta silti keskikäyrän tuntumassa.
Pelottaa.
Kiitos avusta.

Kommentit (140)

Vierailija
121/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vau -sovellus appsi näyttää, että rv 40. vauvat on 3600 g, joten ap:n tuleva vauva taitaa olla makrosominen LA:na. Ikävä juttu. Toivottavasti kaikki menisi hyvin.

Isomman puoleinen, mutta ei makrosominen. Makrosomiasia sikiöitä on vain 2 % eli laskettuna aikana vähintään 4,5 kg. 16 % vauvoista syntyy yli 4-kiloisina. 

Ei pidä tuo tieto paikkaansa. Ap:n lapsi olisi 400 g painavempi kuin tuo kertoo. Eikö jo silloin hälytyskellot soi ja lujaa. Ei ole tervettä. Terkuin mama -88 ja esikoinen joka painoi 3100 ;)

Ja sinä luulet tietäväsi asioista kovinkin paljon?

Vierailija
122/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä vauvan koolla paljoakaan ole merkitystä siinä synnytyksessä.. Sattuu joka tapauksessa ja paljon.

Meillä oli suurin lapsi syntyessään 4,5kg, pienin lapsista 3,5.. Ja kaikkein kauhein synnytys oli juuri tämän pienimmän vauvelin kanssa! Ja helpoin synnytys tämän suuren kanssa.. oli vielä esikoinen!

Niin ja en itse ole kovin suuri.. pituutta 156 ja painoa ennen tätä 4,5 kiloisen odotusta oli 45..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidin lantion mittoja seurataan juuri tuon järkevän syynntystavan arvoimiseksi. Myös vauva muovaa päätään synnytyksen aikana, joten isokin vauva voi syntyä, mikäli hän syntyy oikeassa asennossa. Myös raskausviikoilla on merkitystä. Siksi tätä asiaa ei kannata päättää netissä vaan keskustelemalla siellä neuvolassa ja sairaalassa.

Juuri tämän vuoksi raskauksia ja synnytyksiä seurataan ja suositukset synnytystavasta ja ajasta käydän - tosiasioihin pohjaten ädin kanssa läpi. Äidin sairaudet, vointi jne. vaikuttavat myös....

Isokin vauva voi ihan hyvin syntyä alakautta normaaalisti ja pieni vauva perätilassaan, joka päättää tehdä "spakaatin" juuri enen lantioon menoa - häntä ei kannata synnytellä alateiste.

Ultarääni on hieno vehje ulkotutkimuksen ja sisätutkimuksen ohella antamaan vinkkejä mikä on järkevää.

Vierailija
124/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla esikoinen oli pikkusen vajaa 5kg kun syntyi viikon myöhässä, arvio oli 3,5kg. Puolellatoistakilolla meni pieleen. Pituuttakin oli 56cm. Synnytys meni loistavasti koko homma ohi vajaassa 6 tunnissa, ei repeämiä, mutta toinen lapseni oli alle nelikiloinen ja synnytys oliki jotain aivan muuta... Eli siis ei se aina koosta ole kiinni.

Vierailija
125/140 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt sen huomion, että lihavat saa melkein AINA isompia lapsia, kuin hoikat ja laihat.

Vierailija
126/140 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt sen huomion, että lihavat saa melkein AINA isompia lapsia, kuin hoikat ja laihat.

Tämä tieto oli peräisin mistä?

Vierailija
127/140 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla arvioitiin 5 kiloista, olin synnytystapa-arviossa. No ei se sitten ollut kuin 4-kiloinen. Hyvin meni synnytys.

Vierailija
128/140 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

A?

Vierailija
129/140 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tieto oli peräisin mistä?

No hän itse on tehnyt huomion 😂

Otanta saattaa olla siis vaikka 1.

Minun kokemukseni on ihan toisenlainen. Tai no, todella lihavia ei ole lähipiirissä, mutta monet pienet ja hoikat ystävät ovat saaneet reippaasti yli nelikiloisia.

Vierailija
130/140 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla esikoinen oli pikkusen vajaa 5kg kun syntyi viikon myöhässä, arvio oli 3,5kg. Puolellatoistakilolla meni pieleen. Pituuttakin oli 56cm. Synnytys meni loistavasti koko homma ohi vajaassa 6 tunnissa, ei repeämiä, mutta toinen lapseni oli alle nelikiloinen ja synnytys oliki jotain aivan muuta... Eli siis ei se aina koosta ole kiinni.

No johan tuohon pituuteen voi painoa enemmän ollakin. Vähän eri juttu 49cm ja 4.5kg.

Vierailija
131/140 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää se että seurataan sitä minkä kokoinen on tulossa ja odottajan pitää käydä venytettävänä yms kun arvioidaan synnytystapaa. Sitten kuitenkin annetaan mennä täyteen 42 viikkoa vaikka on sanottu että kookas lapsi tulossa. Näitä lähipiirissä monta. Lapset sitten syntyneet imukupilla yms repimisellä ja kokoa on ollut aina reilusta 4kg 5kg asti.

Niin että seurataan seurataan. Mitä väliä kun ei esim käynnistetä esim viikoilla 38-40?

Vierailija
132/140 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää se että seurataan sitä minkä kokoinen on tulossa ja odottajan pitää käydä venytettävänä yms kun arvioidaan synnytystapaa. Sitten kuitenkin annetaan mennä täyteen 42 viikkoa vaikka on sanottu että kookas lapsi tulossa. Näitä lähipiirissä monta. Lapset sitten syntyneet imukupilla yms repimisellä ja kokoa on ollut aina reilusta 4kg 5kg asti.

Niin että seurataan seurataan. Mitä väliä kun ei esim käynnistetä esim viikoilla 38-40?

Koska Suomessa isokokoiseksi sikiöksi arvioidessa sikiön pitää olla vähintään 4,5 kg. Muualla maailmassa jo nelikiloisia pidetään tarpeeksi isoina. Täällä ajatellaan että 4,5 kiloon asti pitää synnyttää alateitse ja vasta kun arvio alkaa olla 4,5 kg aletaan yleensä keskustella käynnistämisestä tai sektiosta. Raskausdiabeetikoilla aletaan käynnistyksestä puhua yleensä hieman aikaisemmin, kun painoarvio alkaa ylittää neljää kiloa. Tämäkin siitä huolimatta että suurikokoisilla sikiöillä jopa 10-20 % painoarviosta menee yli 10 % pieleen, jolloin lapsi 4,5 kilon vauvaksi arvioitu voi hyvinkin olla todellisuudessa viisi kiloa.

Näin siis ensisynnyttäjillä. Uudelleensynnyttäjillä kiinnitetään eri tavalla huomiota jos ensimmäinen lapsi on osoittautunut isoksi ja synnytys tavalla tai toisella haastava.

Vierailija
133/140 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hermoraunioinen äiti kirjoitti:

Herranjestas!

Olen ensisynnyttäjä ja nyt siis rv. 34+4. Poika tulossa ja tämän hetken painoarvio oli n. vähän reilu 2800 g. ja LA vauva olisi n. 4000 g.

Olen n. 160 cm pitkä.

Pelottaa.

Kiitos avusta.

Olen kuullut, että lasten painoon ei saisi kiinnittää liikaa huomiota, koska nämä tuppaavat aiheuttamaan ongelmia murrosiässä. Mutta että painosta tehdään ongelma jo ennen syntymää on jo varsin varhaista puuttumista.

Ainoa tietämäni keino, joka tutkitusti pienentää syntymäpainoa on tupakointi odotusaikana. Tiedän kätilön joka raskaaksi tultuaan aloitti tupakoinnin juuri tämän takia. Toisin tapahtui 70 luvulla jolloin itsekin ostin 8 vuotiaana tupakkaa kaupasta, muka kaverin isälle.

Vierailija
134/140 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herranjestas!

Olen n. 160 cm pitkä.

Pelottaa.

Kiitos avusta.

Olen kuullut, että lasten painoon ei saisi kiinnittää liikaa huomiota, koska nämä tuppaavat aiheuttamaan ongelmia murrosiässä. Mutta että painosta tehdään ongelma jo ennen syntymää on jo varsin varhaista puuttumista.

Ainoa tietämäni keino, joka tutkitusti pienentää syntymäpainoa on tupakointi odotusaikana. Tiedän kätilön joka raskaaksi tultuaan aloitti tupakoinnin juuri tämän takia. Toisin tapahtui 70 luvulla jolloin itsekin ostin 8 vuotiaana tupakkaa kaupasta, muka kaverin isälle.

Oletpa sä saanut hyvän ja kunnollisen kasvatuksen. Not.

Vierailija
135/140 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herranjestas!

Olen n. 160 cm pitkä.

Pelottaa.

Kiitos avusta.

Oletpa sä saanut hyvän ja kunnollisen kasvatuksen. Not.

No kiva että tykkäät ;)

Vierailija
136/140 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi eivät suostu käynnistämään heti kun vauva on täysiaikainen eli rv. 37.

Miksi lääkärit yrittävät vain viivytellä sinne loppuun asti. Ei mitään järkeä.

Jos kerta osoittautuu, että lapsi iso, niin miksi aina odotellaan ja odotellaan ja sitten vasta onkin v-mäinen ja vaarallinen synnytys. Huomataan sitten synnytyksessä, että " hei se ei mahdukaan " ja levitellään käsiä. Siitä sitten kauhealla kiireellä sektioon.

Jääkö äidille tällaisesta synnytyksestä hyvä mieli ja olo? Miksi tarkoituksella ja tieten tahtoen annetaan tällaisen jatkua.

Äidillä on myös valta sanoa mitä haluaa, koska hänen kroppa.

Itselleni aloittajan asia henkilökohtainen, sillä pian edessä synnytys ja täällä povattu n. 4 kg.

Aion vaatia synnytystä etukäteen, jos ei ole syntynyt itsestään luomuna rv 37-38 mennessä. Olen myös ekakertalainen ja järkyttynyt tästä. Miksi lapseni annetaan kasvaa kohdussa jo liian isoksi. En tiedä syytä ja ei ne ammattilaisetkaan mitään kerro. Vain että olisi hyvä vauvan olla normien mukaan sinne 40 rv kuin kaikki muutkin. En enää kestä. Olen nyt rv 35.

Koska käynnistettyihin synnytyksiin liittyy paljon enemmän komplikaatioita kuin spontaanisti alkaneisiin. Rv 37 on vielä riski adaptaatiohäiriöstä, eli vauva ei heti sopeudukaan kohdun ulkopuoliseen elämään, ei muista hengittää jne. Synnytys ei välttämättä edes lähde käyntiin kunnolla ja lopputuloksena on sitten kiireellinen sektio.

Vaatia voi mitä vaan, eri asia mitä sitten saa.

Jos ei kyse ole makrosomiasta (vartalon ympärys on suurempi kuin pää) niin pääsääntöisesti se 4-kiloinenkin mahtuu syntymään ihan normaalisti.

Ei tuo nelosella alkava syntymäpaino ole mikään maailmanloppu, esim. 3990g ja 4010g ovat hyvin lähellä toisiaan. Näiden synnyttämisessä tuskin on kovin suurta eroa.

Vierailija
137/140 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kokoarvio laskettiin myös reippaasti alakanttiin. Radi ja vauva täysaikaisena painoi 4.7kg.

Meinasi jäädä jumiin (tiedätte sen tunteen, kun ponnistat ja odotat sitä helpottavaa tunnetta, kun pää on jo ulkona ja loput lumpsahtaa ulos)no, tämä vain jatkui, kuin olisi toinen pää jäänyt jumiin ja ne kivut...

Siinä olisi käynyt pahasti ellei olisi kokenut kätilö tehnyt jotakin pyöräytysliikettä.

Lapselle tuli mustelma poskeen ja minulla kova verenvuoto, mutta muutoin kaikki hyvin. Olen 160cm.

Radi-vauvoilla onkin suurempi riski, että jäävät hartioistaan kiinni ja saavat olkapunosvaurion. Ei ole siis pelkästä painosta kiinni.

Kiitos tiedosta, oli uusi tieto minulle. Menin vielä duodecimin sivulle ja sielläkin tuo tosiaan mainitaan. Täytyy sanoa, että seuraavassa raskaudessa en luota ainoastaan terveydenhoitohenkilöstöön mitä tulee tiedonjakamiseen, eiväthän he millään ehdi opastaa kaikella tärkeällä tiedolla.

Opin, että tietoa on haettava ihan itse. Pätee muihinkin asioihin, parhaiten autat itseäsi, kun otat itsekin selvää asioista.

Luotan kuitenkin suurimmaksi osaksi tietysti osaaviin käsiin, mutta on viisasta olla myös tietoinen, sillä oma ja lapsen elämä kyseessä.

Jos pieni kävelykin sattuu paljon loppuraskaudessa, niin se oli ainakin minulle merkki isosta koosta ja liikkuminen yleensäkin oli todella vaivalloista verrattuna alle 4kg vauvoihini.

Vierailija
138/140 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kerta osoittautuu, että lapsi iso, niin miksi aina odotellaan ja odotellaan ja sitten vasta onkin v-mäinen ja vaarallinen synnytys. Huomataan sitten synnytyksessä, että " hei se ei mahdukaan " ja levitellään käsiä. Siitä sitten kauhealla kiireellä sektioon.

Jääkö äidille tällaisesta synnytyksestä hyvä mieli ja olo? Miksi tarkoituksella ja tieten tahtoen annetaan tällaisen jatkua.

Itselleni aloittajan asia henkilökohtainen, sillä pian edessä synnytys ja täällä povattu n. 4 kg.

Aion vaatia synnytystä etukäteen, jos ei ole syntynyt itsestään luomuna rv 37-38 mennessä. Olen myös ekakertalainen ja järkyttynyt tästä. Miksi lapseni annetaan kasvaa kohdussa jo liian isoksi. En tiedä syytä ja ei ne ammattilaisetkaan mitään kerro. Vain että olisi hyvä vauvan olla normien mukaan sinne 40 rv kuin kaikki muutkin. En enää kestä. Olen nyt rv 35.

Koska käynnistettyihin synnytyksiin liittyy paljon enemmän komplikaatioita kuin spontaanisti alkaneisiin. Rv 37 on vielä riski adaptaatiohäiriöstä, eli vauva ei heti sopeudukaan kohdun ulkopuoliseen elämään, ei muista hengittää jne. Synnytys ei välttämättä edes lähde käyntiin kunnolla ja lopputuloksena on sitten kiireellinen sektio.

Jos ei kyse ole makrosomiasta (vartalon ympärys on suurempi kuin pää) niin pääsääntöisesti se 4-kiloinenkin mahtuu syntymään ihan normaalisti.

Ei tuo nelosella alkava syntymäpaino ole mikään maailmanloppu, esim. 3990g ja 4010g ovat hyvin lähellä toisiaan. Näiden synnyttämisessä tuskin on kovin suurta eroa.

Kyllä nelosella alkava luku kuulostaa pahalle ja liian suurelta.

Mitä vaatekokoa sellainen vauva pitää? 56/62 cm vaatteita?

Vierailija
139/140 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nelosella alkava luku kuulostaa pahalle ja liian suurelta.

Mitä vaatekokoa sellainen vauva pitää? 56/62 cm vaatteita?

Kyllä meidän 4,2-kiloiselle tytölle meni ihan normaalit 50/56 cm koon vaatteet, pituuteenhan noilla viitataan. Tietysti ostimme itse suoraan 56 -kokoa koska tiedettiin että meidän geeneillä tuskin pientä lasta tulee, ja 50-senttiset jäisi nopeasti pieneksi, ja isomman puoleinenhan tuo olikin. 

Vierailija
140/140 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskat ei jaksa kanniskella omia lapsiaan. Hävetkää!