Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen järkyttynyt sikiöni suuresta painoarviosta

Hermoraunioinen äiti
26.09.2016 |

Herranjestas!
Onko teillä muilla ollut vastaavaa? Kertokaa kokemuksianne.
Mitä teidän painoarviot oli esim. Rv 34+4?

Minut lähetettiin ylimääräiseen painoarvioon ja tänään oli se päivä.
Olen ensisynnyttäjä ja nyt siis rv. 34+4. Poika tulossa ja tämän hetken painoarvio oli n. vähän reilu 2800 g. ja LA vauva olisi n. 4000 g.
Olen n. 160 cm pitkä.
Olen peloissani, että onnistuukohan alatiesynnytys vai ei.
Onko lapseni liian iso? Kuulemma on isohko, mutta silti keskikäyrän tuntumassa.
Pelottaa.
Kiitos avusta.

Kommentit (140)

Vierailija
101/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 164cm ja esikoinen oli 4230g, arvioitiin viikolla 38 3800g painoiseksi. Hyvin meni synnytys, riippuu enemmän lantiosta kuin äidin pituudesta. Jos koko pelottaa, niin voithan pyytää pääsyä synnytystapa-arvioon.

Olen tuon jälkeen synnyttänyt myös 4700g painavan, joka arvioitiin kaksi päivää ennen tasan nelikiloiseksi. Synnytys tuntui helpolta ja olin todella yllätynyt vauvan koosta. Ensimmäinen synnytys on yleensä se kaikkein vaikein, kun paikat käyvät sen ensimmäistä kertaa läpi.

Siksi minäkin ensisynnyttäjänä en halua synnyttää vasta laskettuna aikana minun RaDi poikaani.

Haluaisin synnytystapa arvioinnin?

Missä se tehdään ja mitä siellä tehdään?

Voidaanko lantioni mitata?

Kaikille, jotka ovat saaneet raskaudessa radi-diagnoosin, tehdään synnytystapa-arvio. Yleensä siinä viikon 36 aikoihin. Siellä vähintään ultrataan vauvan koko ja käsikopelolla kokeillaan paikkoja sisätutkimuksella. Jos herää epäilys vauvan ja lantion koon epäsopusuhdasta, eli että vauva ei mahdollisesti mahtuisikaan, tehdään lantion magneettikuvaus. Yleisimmin kuitenkin käsikopelolla kokeillaan ja todetaan että: "Juu hyvin mahtuu". 

Kuinka kuvittelet jonkun mittaavan alateitse lantion? Lantio mitata ihan päältä katsottaessa, että missä ne lantioluut menee ja kuinka leveällä akselilla.

No kuten sanoin niin kyllä siellä vaan sisätutkimus tehdään, jossa kokeillaan mm. kohdunkaulan tilannetta. Painellaan myös kai välilihaa tms. en nyt jaksa muistaa, onko sillä sitten tavoitteena selvittää häntäluuta. Mutta harva ohjataan kyllä magneettikuviin vaan käsikopelolla kokeillaan sieltä sun täältä päälipuolisin ja todetaan että "Juu juu, mahtuu mahtuu". 

Vierailija
102/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 164cm ja esikoinen oli 4230g, arvioitiin viikolla 38 3800g painoiseksi. Hyvin meni synnytys, riippuu enemmän lantiosta kuin äidin pituudesta. Jos koko pelottaa, niin voithan pyytää pääsyä synnytystapa-arvioon.

Olen tuon jälkeen synnyttänyt myös 4700g painavan, joka arvioitiin kaksi päivää ennen tasan nelikiloiseksi. Synnytys tuntui helpolta ja olin todella yllätynyt vauvan koosta. Ensimmäinen synnytys on yleensä se kaikkein vaikein, kun paikat käyvät sen ensimmäistä kertaa läpi.

Siksi minäkin ensisynnyttäjänä en halua synnyttää vasta laskettuna aikana minun RaDi poikaani.

Kaikille, jotka ovat saaneet raskaudessa radi-diagnoosin, tehdään synnytystapa-arvio. Yleensä siinä viikon 36 aikoihin. Siellä vähintään ultrataan vauvan koko ja käsikopelolla kokeillaan paikkoja sisätutkimuksella. Jos herää epäilys vauvan ja lantion koon epäsopusuhdasta, eli että vauva ei mahdollisesti mahtuisikaan, tehdään lantion magneettikuvaus. Yleisimmin kuitenkin käsikopelolla kokeillaan ja todetaan että: "Juu hyvin mahtuu". 

ei tehdä kaikille vaikka olisikin radi

Ai, minä olin käsittänyt että ensisynnyttäjille, joilla on radi, tehtäisiin aina synnytystapa-arvio. Uudelleensynnyttäjistä en ole varma, mutta voin olla väärässäkin. Kirjoittaja mainitsi olevansa ensisynnyttäjä. Todella vastuutonta jos jossakin päin Suomea radi-ensisynnyttäjille ei tehdä arviota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhytkasvuiset pukkaa maailmaan yhtä isoja vauvoja, joten ei äidin pituus vaikuta synnytykseen.

Lantion sisämitalla on merkitystä.

Esikoiseni oli 3900 ja nuorin 3520, muut tältä väliltä.

Vierailija
104/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei tehdä kaikille vaikka olisikin radi

Ai, minä olin käsittänyt että ensisynnyttäjille, joilla on radi, tehtäisiin aina synnytystapa-arvio. Uudelleensynnyttäjistä en ole varma, mutta voin olla väärässäkin. Kirjoittaja mainitsi olevansa ensisynnyttäjä. Todella vastuutonta jos jossakin päin Suomea radi-ensisynnyttäjille ei tehdä arviota.

Minullekaan ei tehty radi-ensisynnyttäjänä synnytystapa-arviota. Tästä tosin on jo jokunen vuosi aikaa.

Vierailija
105/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi syötte pullia, kakkuja, leivoksia, jäätelöä ja vaaleita sämpylöitä ja näin ollen kasvatatte lastanne noin hengenvaarallisiin mittoihin (4000g).

Syy on teissä arvon mammat, äidit.

Älkääkö aina syyttäkö lääkäreitä ja meitä terveydenhuollon ammattilaisia.

Vierailija
106/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi syötte pullia, kakkuja, leivoksia, jäätelöä ja vaaleita sämpylöitä ja näin ollen kasvatatte lastanne noin hengenvaarallisiin mittoihin (4000g).

Tottakai. Meissähän ei ole kenessäkään millaista geeneettistä vaihtelua. Kaikki olemme aikuisena 170 cm ja meillä on samankokoiset päät, vaatekokokin on sama. Kaikilla meillä on yhtä leveät hartiat ja lantio jne. Hei haloo, tottakai jotkut lapset ovat jo geneettisesti ohjelmoituja kasvamaan isommiksi! Onhan jotkut miehet yli 190-senttisiä ja toisaalta taas jotkut 170 cm. Ihmisissä on jo luonnostaan geneettistä vaihtelua, toiset kasvavat kohdussa pienemmiksi ja saattavat aikuisiälläkin olla pienempi ja jotkut taas ovat jo syntyessään isompi ja todennäköisemmin ovat myös lapsi- ja aikuisiällä isompia.

4000 g ei todellakaan ole mikään hengenvaarallinen mitta, mutta todennäköisesti aikojen alussa evoluutio ei suunnitellut lantioitamme siihen, että eläisimme joskus näin terveellisesti että lapset syntyisivät isoina ja terveinä. Kasvaahan ihmisten keskipituuskin koko ajan.

Vierailija
107/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille syntyi esikoinen 4,6 kg. Pää 38 cm. Tuli lopulta kiireellisellä sektiolla 42+0. Sf-mitta oli yläkäyrillä koko ajan, kokoarvio oli la 4,5 kg.

Minä en saanut yhtään painoa raskauden aikana, meidän puolen suvussa vauvat ovat olleet n. 3 kg painosia ja pituutta minulla on 165 cm. Ei myöskään raskausdiabetesta, kaksi kertaa testattiin. Eka iän takia ja tien varmuuden vuoksi kun kokoarvio oli niin iso.

Tapasin vimeisellä viikolla 5 lääkäriä, kun vauvan synnytystapaa mietittiin. Kaikki totesivat että koska ei RaDia niin olkapäistä ei huolta. Radi-vauvoilla olkapäät kasvavat isoiksi ja ne on hankala synnyttää. Meillä oli vain iso pää ja muuten sopusuhtainen iso vauva. Käynnistystä yritettiin, mutta jo sitä aloiteltaessa todettiin että tuskin tulee mitään koska vauvan pää on todennäköisesti liian iso eikä mahdu edes laskeutumaan. Niinhän siinä kävikin.

Vauvan isoon kokoon vaikutti meillä eniten kuulemma lapsen isän iso koko (190 cm) ja hänen iso syntymäpainonsa (5 kg, sisarukset 4,5 ja 4,4) joka heillä kulkee suvussa. Lisäksi istukka toimi loppuun asti todella hyvin ja painoi sekin yli kilon. Lääkärit vakuuttivat minulle että en olisi voinut tehdä mitään estääkseenI vauvaan kasvamasta niin isoksi kuin hän teki. Ja kätilöt sanoivat että iso vauva on helpompi käsitellä, mikä olikin totta. Lasta oli helpompi kantaa ja nostella, koska hän oli todella jäntevä. Lisäksi imetys onnistui sektiosta huolimatta todella hyvin, koska vauva jaksoi imeä heti hyvin.

Vierailija
108/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luottaisi sokeasti noihin painoarvioihin. Vauvan koon näkee vasta sitten kun se syntyy. Joten huoli pois ap :)

Vierailija
109/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kerropa terveydenhuollon insinööri mulle se, että mitäs se sellainen on, kun minun sf mitta on koko ajan yläkäyrän yläpuolella neuvolassa.

Radi diagnosoitiin, mutta ruokavaliolla kunnossa. En siis vetele pullia tai muuts roskaa. Tiukalla disbetesruokavaliolla olen. Silti vauva on hieman isohko kokoajan. Onko syy geneettinen vai sokerilapsi? Lapsen isä 170 cm, mutta painoi yli 3,5 kg kun syntyi. Minä 160 cm ja painoin 2,5 kg. Niin kerro minulle mistä kiikastaa kun lapsi kasvaa vain koko ajan tasasesti ja isohko. Meillekin sanottiin, että lapsi olisi la n. 4 kg.

TE viisaat ammattilaiset voitte sitten kertoa syyn.

Vierailija
110/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tota noinniin, mistäs sitä tietää onko ns synnyttäjän lantio? Miltäs semmonen näyttää? :D pitääkös olla lihava? :D

Se on sisälantio, jonka mukaan joko on synnyttäjän lantio tai ei. Mulla on kapea lantio päällepäin, olen hoikka mutta lääkärin mukaan mun sisälantio on tilava ja 2 nelikiloista vauvaa olenkin synnyttänyt onnistuneesti.

Vierailija
111/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerropa terveydenhuollon insinööri mulle se, että mitäs se sellainen on, kun minun sf mitta on koko ajan yläkäyrän yläpuolella neuvolassa.

Radi diagnosoitiin, mutta ruokavaliolla kunnossa. En siis vetele pullia tai muuts roskaa. Tiukalla disbetesruokavaliolla olen. Silti vauva on hieman isohko kokoajan. Onko syy geneettinen vai sokerilapsi? Lapsen isä 170 cm, mutta painoi yli 3,5 kg kun syntyi. Minä 160 cm ja painoin 2,5 kg. Niin kerro minulle mistä kiikastaa kun lapsi kasvaa vain koko ajan tasasesti ja isohko. Meillekin sanottiin, että lapsi olisi la n. 4 kg.

TE viisaat ammattilaiset voitte sitten kertoa syyn.

Aikas hyvin kirjoitettu.

Vierailija
112/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vali, vali. Lapseni on iso.

Lopeta syöminen hyvä luoja!

Vierailija
113/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂

Vierailija
114/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä murehi turhaan etukäteen. Minulla oli esikoinen 4200g, syntyi 10 pv yli lasketun. Pään ympärys 38 cm. Hyvin mahtu. Toki jouduttiin leikkaan vähän ettei repeä.

Nuorimmaiseni painoi 37+5 rv 4450g eli 34 rv painon täytyi olla jopa 3500g luokkaa ja hyvin mahtui. Ei repeämiä.

Painoarviot olivat hurjia rakenneultrasta lähtien ja 5 kg olisi ollut jos olisi laskettuun päivään ootettu.Itse olen normikokoinen enemmän hoikkarakenteinen.

Synnytystapa arvioon varmasti laittavat sinut ja katsovat onko lantiosi kuinka joustava. Olisin saanut valita sektion nuorimmaisen synnytystavaksi mutta halusin ensisijaisesti alatien ja hyvä niin, toipuminen oli nopeampaa ja eipähän tarvinnu leikellä.

Mutta yksilöllisiä tietysti on nää jutut. Mulle aikanaan lääkäri sano että lantioluut niin sirot ja joustavat että mahtuu melko isot vauvat syntymään.

Vierailija
115/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka joku pysty synnyttämään jonkun neljä kiloisen pötkylän. Siis ihan uskomatonta. Eihän se ole edes mahdollista...

Vierailija
116/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä murehi turhaan etukäteen. Minulla oli esikoinen 4200g, syntyi 10 pv yli lasketun. Pään ympärys 38 cm. Hyvin mahtu. Toki jouduttiin leikkaan vähän ettei repeä.

Nuorimmaiseni painoi 37+5 rv 4450g eli 34 rv painon täytyi olla jopa 3500g luokkaa ja hyvin mahtui. Ei repeämiä.

Painoarviot olivat hurjia rakenneultrasta lähtien ja 5 kg olisi ollut jos olisi laskettuun päivään ootettu.Itse olen normikokoinen enemmän hoikkarakenteinen.

Synnytystapa arvioon varmasti laittavat sinut ja katsovat onko lantiosi kuinka joustava. Olisin saanut valita sektion nuorimmaisen synnytystavaksi mutta halusin ensisijaisesti alatien ja hyvä niin, toipuminen oli nopeampaa ja eipähän tarvinnu leikellä.

Mutta yksilöllisiä tietysti on nää jutut. Mulle aikanaan lääkäri sano että lantioluut niin sirot ja joustavat että mahtuu melko isot vauvat syntymään.

Ei siinä kuules lantion joustavuutta katsota, vaan alapäätä kuinka se pystyy venymään. Kyllä lapsi lantion läpi menee muttei ehkä mahdu alapäästä. :) ellei ole löysä pimpsa.

Vierailija
117/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halua ees kuvitella kuinka isoja vauvoja mä joskus joudun synnyttää. Mä olin syntyessäni 4100g ja mies 4300g. Serkku sai hiljattain yli 5000g lapsen ja kaksi aiempaakin oli todella isoja.

Vierailija
118/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 163 cm pitkä ja esikoiseni painoi syntyessään 4,5 kg. Painoarvio oli 4,1 kg, joten minulle tehtiin synnytystapa-arvio. Sanoivat, että mahtuu tulemaan ja niin kävikin. Synnytyksessä ei ollut mitään ongelmia, aktiivinen ponnistusvaihekin kesti vain 15 minuuttia. Taustalla ei ollut raskausdiabetesta, poika vain oli ja on yhä isokokoinen. Pyydä synnytystapa-arviota jos yhtään epäilyttää, mutta oma kokemukseni ison vauvan synnyttämisestä on oikein hyvä. Tsemppiä! :)

Vierailija
119/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaosastot saa olla kyllä melkoisen kookkaat jos joku onnistuu punnertaa 4 kiloisen. Huh huh. :D

Vierailija
120/140 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

isompi vauva tulee omalla painollaan helpommin, eikä tosiaan nelikiloinen ole vielä huolestuttavan iso. mua kans peloteltiin toisen lapsen kohdalla, että kasvaa liian isoksi, yritettiin käynnistelläkin viitisen päivää ennen LA. eipä suostunut syntymään, syntyi sitten omia aikojaan paria päivää ennen LA ja painoi 4200g. ei raskausdiabetesta. tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi