"ATK", "digitaalinen", "sähköinen", "kuvakaappaus" Voi luoja kun porukka käyttää vanhanaikaista tietotekniikan terminologiaa!
Kommentit (38)
Onhan meillä Digivirastokin. Enemmän tykkäisin kyllä ATK-virastosta.
Kun ihminen kasvaa aikuiseksi, hänelle tulee myös ymmärrystä, ainakin pitäisi tulla.
Jos ei ole missään vaiheessa tekemisissä ko aihealueen kanssa, niin mistä ne uudet termit sanavarastoon tulisivat? Mediasta ne ei kyllä tartu mieleen. Etkä sinäkään ap. vaivautunut kertomaan, mitä sanaa pitäisi käyttää mistäkin aihealueesta.
Mitä vikaa on kuvakaappaus-sanassa? Se on ihan pätevä yhä, parempi kuin esim. näyttökuva.
ATKtermiä ei kyllä ole hirveämmin kuullut enää tällä vuosituhannella. Meillä oli sentään koulussa ATK-luokka kultaisella 1980luvulla. Maalaiskouluun tuli silloin jo valmiiksi vanhentuneet CP/M-höyrykoneet X-D
Mitkä on sitten uudemmat suomenkieliset vastineet?
Ja avokämmenläpsy tulee jokaisesta sanasta, joka on englantia ja jonka luulet olevan suomea.
ATK:ta nyt ei käytä kukaan alle 70-vuotias varmasti. Ellei sitten vitsillä.
Jep, olen kyllä kuullut kallispalkkaisten konsulenttien puhuvan sellaista puolifingelskaa, ei kiinnosta käyttää sellaisia sanoja.
Mitä pitäisi sanoa kuvankaappauksen sijaan?
Hei Ap, kerro vastineet noille. Olen valmis kertomaan miksi olet jo ajasta jäljessä fr 🥀
Vierailija kirjoitti:
Onhan meillä Digivirastokin. Enemmän tykkäisin kyllä ATK-virastosta.
Tuo olisi kyllä kiva ja retro😍
Vierailija kirjoitti:
Jep, olen kyllä kuullut kallispalkkaisten konsulenttien puhuvan sellaista puolifingelskaa, ei kiinnosta käyttää sellaisia sanoja.
konsulentit on niitä, jotka esittelee vaikkapa ruokakaupassa uutuustuotteita joltain valmistajalta. Esim. vaikka maistattaa Valion uutuus jugurtteja
Sähköinen voi olla ihan hyvä kompromissi kaikille. Kannattaa pitäytyä yhdessä määritelmässä. Tai sitten käyttää alkuperäistä, sillä esimerkiksi heittovaihtotiedosto esimerkiksi "swap file" määritelmäksi kuulostaa todella hullulta.
Eipä olleet potilastietojärjestelmät ym. jatkuvia valtakunnan uutisia, kun tehtiin vielä ATK:lla.
Joku GenZ tulee pätemään, kun on itse jo pudonnut kärryiltä... aikuistu ja hyväksy että olet jo vanha. Hanki työ ja koske vähän ruohoa.
Niin niin mutta tahtoisin ostaa kotitietokoneen jossa on sellainen interweb
Mikä kuvakaappauksen moderni uusi termi on? Ja sähköisen?
Nolo trolli ei edes vie juttuaan loppuu. Ei ihme että häntä kiusattiin koulussa.
Tehdäänkö heti, vaiko koneella?