Pyörryin tänään bussissa - kukaan ei auttanut
Menkat siis alkoivat tänään ja oli kovat kivut. Bussi oli ihan täynnä, joten jouduin seisomaan. Yhtäkkiä alkoi huimaamaan kamalasti. En ehtinyt tekemään mitään, kun yhtäkkiä olin lattialla. Kukaan ei siis ensinnäkään ottanut minua kiinni eikä huomioinut muutenkaan. Tuijottivat vaan. Luulivat kai, että kaaduin vaan. En uskaltanut enää nousta seisomaan, joten istuin loppumatkan lattialla. Taas sain paljon tuijotuksia osakseni, mutta kukaan ei edelleenkään kysynyt, olenko ok tai luovuttanut minulle istumapaikkaansa. Mulla oli niin heikko olo, etten pystynyt puhumaan mitään, koska pelkäsin oksentavani. Kyllä oli avuton olo siinä. Mikä suomalaisia oikein vaivaa?
Kommentit (211)
Mulla kävi Tampereen bussissa samoin ja auttajia oli kyllä. Nousin siis bussiin ja alkoi pyörryttää joten menin istumaan ruuhkabussin lattialle. Nuori poika antoi mulle paikkansa samantien ja ihmiset tuli kysymään tarvitsenko apua. Hyvä mieli jäi :)
Helsingissä on ihan normia että kroonisesti sairaalla on oltava oma känny ladattuna mukana että saa tarvittaessa kutsuttua taksin jolla pääsee sairaalaan.Ei voi luottaa toisten apuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vittu suomalaiset on vastenmielistä kansaa.
Sinä mukaanlukien.
No eipä tarvi Suomessa enää asua onneksi, vaan ihan sivistysvaltiossa.
Aika moni vaan räplää puhelintaan ja vauvattaa.
Minäkin muistan kun kerran istuin Helsingissä Kampissa bussin vaihdon yhteydessä jossakin kahvilassa ja keskellä sitä ostoskeskusta vanhempi mies yhtäkkiä vaan pysähtyi ja tuupertui maahan. Häneltä lensi salkku tms. laukku useamman metrin päähän ja hyvä kun mies ei lyönyt päätänsä. Minä juoksin suoraa tietä miehen luo auttamaan ja kyselemään onko kaikki ok, ilmeisesti jotenkin hetkeksi menetti tajuntansa. Kukaan muu ympäröivistä ihmisistä auttanut, ainoastaan minä, 16-kesäinen tyttö böndeltä. Joskus olen kyllä kuullut että pääkaupunkiseudulla oltaisiin avuliaampia kuin muualla maassa, mutta en sitten tiedä. Tämä vain oma kokemukseni.
Ei enää uskalla tarjota apua kun ei tiedä minkä aineen vaikutuksen alainen toinen on.
Harmi sun puolestasi!
Itse taas olen ollut vaan sellaisissa tilanteissa, missä tosi moni on suorastaan hyökännyt jollain tavalla apua tarvitsevan päälle auttamaan. Itse olen vain sitten kävellyt ohi kun siinä auttamassa on jo jotain 10 henkeä :-D tosi tyhmää ettei sua autettu, ehkä se oli se ryhmäpaine - kun ei kukaan muukaan...
Ei kukaan uskalla tulla lähelle kun narkkarit saattavat lyödä piikillä jos kokevat olonsa ahdistetuksi. Kukaan ei halua hepatiittia tai hiviä.
Vierailija kirjoitti:
Höh, kuspäitä ovat. Itse olisin vaistomaisesti napannut kiinni, tai ainakin yrittänyt. Niin mulla refelksit toimii, enkä voi sille mitään. Tulee ihan luonnostaan. Olisin kyllä myös antanut sulle paikkani.
On aina kiva syyttää muita. Ap:kin pyörtyessään ehti katsoa kaikkialle ympärilleen ja todeta, ettei kukaan edes refleksinomaisesti yrittänyt ottaa kiinni.
Kyllä hävettää olla suomalainen! Hyvä, että kerroit kokemuksestasi, toivottavasti se tavoitta mahdollisimman monen tajuamaan, että kyllä sitä känniläistäkin pitää auttaa, jos on hätä, eikä liene suuri vahinko kysyä "onks kaikki ok?" vaikka turhankin takia.
Olen asunut pian vuosikymmenen poissa Suomesta, enkä ole missään muualla maailmassa törmännyt vastaavaan, joten tämä asia saa minut näkemään niin punaista! Mistä tämä heitteillejättö, piittaamattomuus ja välinpitämättömyys muita kanssaihmisiä kohtaan kumpuaa? Johtuuko se ylipäätänsä heikoista sosiaalisista taidoista, vahvasta yksityisyyden arvostamisesta vai mistä ihmeestä? Ei voi ymmärtää...
Olen pyörtynyt lentokoneessa, hautausmaalla, ruokakaupassa, saunan pukuhuoneessa nk lenkkisauna, Nasaretin kirkossa Israelissa ja aina on autettu,. kotona kaksi kertaa kun olin raskaana ja mies oli mutta nukkui.
Vierailija kirjoitti:
Olen pyörtynyt lentokoneessa, hautausmaalla, ruokakaupassa, saunan pukuhuoneessa nk lenkkisauna, Nasaretin kirkossa Israelissa ja aina on autettu,. kotona kaksi kertaa kun olin raskaana ja mies oli mutta nukkui.
Se oli Betlehemin kirkossa jouluna, rtoki oon käynyt Nasaretissakin mutta en siellä pyörtynyt.
Joo ei autettu minuakaan. Olin kerran kovassa flunssassa ja oli pakko lähteä lähikauppaan, kun ruoka loppui. Kun olin kävelemässä takaisin minua alkoi pyörryttämään tosi paljon ja oli pakko laskea ostoskassi maahan ja lysähtää maahan etten tuuperru. Siinä kun makoilin maassa niin ohi käveli kaksikin naista. Kumpikaan ei reagoinut mitenkään muuten kun tuijottamalla. Haistakaa paska. :D
Tasa-arvoinen nainen hoitaa omat ongelmasa ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Siehän sälli olet. Koko ajan taju pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siehän sälli olet. Koko ajan taju pois
sälli on miespuolinen ja nyt en oo pyörtynyt enään vuosiin.
Tosi ikävä juttu. Voiko olla mahdollista, että ihmiset eivät tajunneet tilannetta? Melkein toivoisin niin.
Olen nähnyt (Helsingissä lähinnä) useita tilanteita, joissa ihminen esim. kaatuu tai saa sairaskohtauksen ja apua tarjotaan heti joka suunnasta. Sinulla taisi olla nyt huonoa onnea.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei autettu minuakaan. Olin kerran kovassa flunssassa ja oli pakko lähteä lähikauppaan, kun ruoka loppui. Kun olin kävelemässä takaisin minua alkoi pyörryttämään tosi paljon ja oli pakko laskea ostoskassi maahan ja lysähtää maahan etten tuuperru. Siinä kun makoilin maassa niin ohi käveli kaksikin naista. Kumpikaan ei reagoinut mitenkään muuten kun tuijottamalla. Haistakaa paska. :D
Minulle on poliisi antanut neuvon, ettei pidä mennä sammuneita tönimään. Ne naiset eivät tienneet mitään sinun flunssastasi, pitivät jonain sekakäyttäjänä. Semmosta se tahtoo olla.
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvoinen nainen hoitaa omat ongelmasa ihan itse.
Kyllä ne miehetkin saavat sairaskohtauksia ja ja joutuvat tapaturmiin.
Sinä mukaanlukien.