Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyörryin tänään bussissa - kukaan ei auttanut

Vierailija
26.09.2016 |

Menkat siis alkoivat tänään ja oli kovat kivut. Bussi oli ihan täynnä, joten jouduin seisomaan. Yhtäkkiä alkoi huimaamaan kamalasti. En ehtinyt tekemään mitään, kun yhtäkkiä olin lattialla. Kukaan ei siis ensinnäkään ottanut minua kiinni eikä huomioinut muutenkaan. Tuijottivat vaan. Luulivat kai, että kaaduin vaan. En uskaltanut enää nousta seisomaan, joten istuin loppumatkan lattialla. Taas sain paljon tuijotuksia osakseni, mutta kukaan ei edelleenkään kysynyt, olenko ok tai luovuttanut minulle istumapaikkaansa. Mulla oli niin heikko olo, etten pystynyt puhumaan mitään, koska pelkäsin oksentavani. Kyllä oli avuton olo siinä. Mikä suomalaisia oikein vaivaa?

Kommentit (211)

Vierailija
21/211 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä muita mikään vaivannut. Sinullahan se vaiva oli. Aika epäuskottavann hullulta tuntuu kuvitella, että lojuit siellä lattialla ja kukaan ei kiinnittänyt pienintäkään huomiota. Kompastelivat vaan ylitsesi? Niinkö se oikeesti meni?

Olin keskivälikössä seinän vieressä.

Vierailija
22/211 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ihan erilainen kokemus kesältä. Bussissa kaatui mies, kun bussi teki nopean jarrutuksen. Häntä ryntäsi heti auttamaan useampi ihminen, kysyttiin tarvitseeko mies ambulanssia jne. Hän sanoi olevansa ihan kunnossa, ja loppumatka sitten juteltiin porukassa.

Tämä siis Helsingissä, Vanhakaupungista keskustaan menevällä linjalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/211 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkkatarinat nuo naisen inttitarina.

Lahjoitan sinulle mielelläni kertaluonteisesti yhdet krampit, kun jalat lähtevät alta keskellä katua.

Tässä on vain ero, että mieheltä ei edes lähtisi jalat alta joidenkin hemmetin menkkojen takia. Joten ottaisin mielelläni vaikka kaikki kramppisi ja kipusi vastaan.

Vierailija
24/211 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vastaavanlainen kokemus. Kupsahdin jalkakäytävälle Helsingin kantakaupungissa, oli aamu ja liikkeellä oli paljon ihmisiä. Siinä sitten istuin ja pitelin päätäni, ja ohikulkevat ihmiset tuijottivat.

Pääsin läheiseen terveyskeskukseen talojen seinistä kiinni pidellen, ja päädyin ambulanssilla sairaalaan (löin pääni katuun, pää kuvattiin ja jouduin jäämään tarkkailuun aivotärähdyksen vuoksi).

Tämä ei ollut menkkatarina, pyörtymisen syytä selviteltiin sairaalassa ja taustalta löytyi vakava sairaus. Ja olin ihan töihin menossa, siististi pukeutuneena.

Vierailija
25/211 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ympärilläni tapahtuu jotain vastaavaa oletan että taskuvarasjengi on taas asialla ja sinä olet syötti.

Vierailija
26/211 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tutkittu, että mitä vähemmän ihmisiä näkemässä, sitä todennäköisempää saada apua ja mitä enemmän ihmisiä, sitä epätodennäköisempää on tulla autetuksi. Sille oli joku hieno termikin mitä en nyt muista. Vastuuta jotenkin jaetaan itseltä pois.

Oon pahoillani, tuntui varmasti tosi kurjalta :'(

Vierailija
27/211 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei! Oon tosi pahoillani sun puolesta, mutta onneksi et sentään loukannut itseäsi kaatuessasi. :(( Mä toivon aina etten saa kohtausta julkisella paikalla, koska tiedän ettei kovin moni tulisi auttamaan. 

Vierailija
28/211 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ihan erilainen kokemus kesältä. Bussissa kaatui mies, kun bussi teki nopean jarrutuksen. Häntä ryntäsi heti auttamaan useampi ihminen, kysyttiin tarvitseeko mies ambulanssia jne. Hän sanoi olevansa ihan kunnossa, ja loppumatka sitten juteltiin porukassa.

Mikä on Helsingissä "Vanhakaupunki"?

Vierailija
29/211 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on Helsingissä "Vanhakaupunki"?

KVG!

Vierailija
30/211 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtui kylläkin Turussa. T: oikea ap

Vierailija
31/211 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä nyt sellainen ketju, jossa kaikki kauhistelevat niitä muita, jotka eivät auta ja kiillottavat omaa sädekehäänsä, kuinka itse auttaisivat tai ovat joskus auttaneetkin.

"Kukaan ei tehnyt mitään, mutta minä, MINÄ hienosti pelastin kaatuneen mummon, soitin iltalehteen ja tein tulikiven katkuisen päivityksen facebookiin!"

Vierailija
32/211 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tutkittu, että mitä vähemmän ihmisiä näkemässä, sitä todennäköisempää saada apua ja mitä enemmän ihmisiä, sitä epätodennäköisempää on tulla autetuksi. Sille oli joku hieno termikin mitä en nyt muista. Vastuuta jotenkin jaetaan itseltä pois.

Oon pahoillani, tuntui varmasti tosi kurjalta :'(

Ilmiö tunnetaan käsittääkseni nimellä "bystander effect" tai "bystander apathy". En tiedä, onko sille olemassa suomennosta. 

Vierailija
33/211 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aineidenkäyttäjiä on nykyään sen verran paljon, että kaikki ikävät puolet heijastuvat myös syyttömiin sivullisiin. Sinua varmaankin luultiin käyttäjäksi, jolloin kukaan ei uskalla koskea sinuun tai puhua sinulle.

Minä olen nähnyt vastaavaa kohtelua myös vanhuksia, hyvin pukeutuneita rouvahenkilöitä, nuoria tyttöjä kohtaan. Pyörtyvät, liukastuvat, kaatuvat tms...ja kukaan ei auta. Kävellään vaan ohi. Kuvottavaa käytöstä.

Vierailija
34/211 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painat 130 kiloa?

Vierailija
35/211 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä nyt sellainen ketju, jossa kaikki kauhistelevat niitä muita, jotka eivät auta ja kiillottavat omaa sädekehäänsä, kuinka itse auttaisivat tai ovat joskus auttaneetkin.

"Kukaan ei tehnyt mitään, mutta minä, MINÄ hienosti pelastin kaatuneen mummon, soitin iltalehteen ja tein tulikiven katkuisen päivityksen facebookiin!"

Mun puolesta saa kiillottaakin sädekehää jos on auttanut. Pääasia että joku auttaa.

Vierailija
36/211 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on ihan hyvä juttu mainostaa  omaa auttamisenhaluaan. Ehkä se kannustaa ihmisiä' olemaan rohkeampia noissa tilanteissa. Jokainen tietenkin ajattelee, että vastaavassa tilanteessa ryntäisi ensimmäisenä apuun, vaikka kukaan ei liikauttaisi sormeaankaan, mutta tosiaan asia ei aina mene niin.

Jos yksikin rohkea ihminen tekee aloitteen auttamisessa, helposti siihen liittyvät sitten muutkin. Jos kukaan ei tee mitään, tulee helposti epäilys, että uskaltaako itsekään, mitä jos tässä ei olekaan kyse mistään vakavasta ja nolaa itsensä jotenkin kun tekee jotain poikkeuksellista. Laumailmiöhän tässäkin on kyseessä. Ihminen tarkkailee aina muita, ja olettaa että se mitä muut tekevät, on se mitä kuuluu tehdä. 

Ja tietenkin se vastuunsiirto kuuluu tähän asiaan myös. Jos tilanteessa on yksin, suurin osa varmasti auttaisi. 

Vierailija
37/211 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista. Itse luulen että suomalainen haluaa kuulua massaan. Kukaan ei halua erottua joukosta ja olla se yksi joka auttaisi. Jos olisit ollut vaikka neljän matkustajan kanssa bussissa niin uskon että olisit saanut apua.

Vierailija
38/211 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun myös pääkaupunkiseudulla. Aina kun joku on tuupertunut kadulla tai kaatunut bussissa, on useampi ihminen rientänyt apuun. Siinä tuntee jo itsensä ihan turhaksi, kun nopeimmilla on jo yhteys hätäkeskukseen.

Mutten yhtään epäile tai vähättele tarinaasi. Meitä on monenlaisia täällä Helsingissä :/ Todella törkeää käytöstä! Vaikkei vastaan ehtinyt ottaa, niin ois kyllä voinu istumapaikan edes antaa. Joskus näkee kun vanhuksetkin joutuu seisomaan ruuhkabussissa, eikä siinä sitten oman perseen nostaminen auta sieltä toiselta puolelta bussia. Kerran annoin ratikassa istumapaikan naiselle kävelykepeillä, niin joku nuori mies ryntäsi siihen ensin!

Ja mitä kännisyyteen tulee, niin ihmisiä ne känniläisetkin on. Ymmärrän, ettei halua vaarantaa omaa turvallisuutta koskien sekavaan ihmiseen. Mutta siinä ei ole mitään vaaraa, että nostaa perseen ja sanoo "täs ois vapaa paikka". Kaiken olis kruunannut, jos joku olisi tullut vaunujen kanssa sisään ja sut olis pakotettu pois siitä lattialta! Varmaan silloinkin ois muut vaan päällistellyt hiljaa.

Vierailija
39/211 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kompastuin Helsingissä Hakaniemessä mukulakivikatua ylittäessäni.

Olin tulossa ystävän hautajaisten jälkeen järjestetyistä muistotilaisuudesta, mustissa vaatteissa, vähän silmät kyynelissä, hameessa ja korkokengissä, joita en arkena käytä.

Iskin polveni ja lonkkani aika kipeästi katuun ja takana ravintolan terassilla puhkesi raikuva naurunremakka.

Kaipa ajattelivat, että siinä sai hienosteleva daami mitä ansaitsikin.

Onneksi pääsin jaloilleni ja selvisin messevillä mustelmilla. Siitä porukasta tuskin kukaan olisi tullut kiskomaan ylös lähestyvän ratikan alta.

Vierailija
40/211 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vittu suomalaiset on vastenmielistä kansaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme