Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miksi helvetissä opiskellessa on pakko käydä töissä jotta voi elää? Kun se koulunkäyti on se työ eli 8 tuntia päivässä!

Vierailija
20.09.2016 |

Mikä logiiikka, että opiskelijan pitää pitkien päivien lisäksi käydä töissä, jotta varaa elää edes jotenkin? Kun työttömän ei tarvitse tehdä mitään, jotta saa kohtuullisen korkean elintason. Tosi kannustavaa, vaikka itse olenkin hyvätuloisesta perheestä, eikä minun tarvitsisi töissä käydä.

Kommentit (212)

Vierailija
61/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän muutamia AMK-misuja stadista, jotka olivat ikänsä asuneet Töölössä tai muualla kantakaupungissa, eivät suostuneet ottamaan opintolainaa, valittivat koko ajan, kun rahat ei riitä kuin makarooniin, vaikka kävivät töissä, nukkuivat luennoilla, kun työssäkäynti opiskelujen ohella on aah niin rankkaa, mutta PAKKO, muuten misut eivät tulleet toimeen. Oli kaksiota poikkiksen kanssa Töölössä, uusia merkkikenkiä ja -laukkuja sekä joka syksy ja kevät ulkomaanmatka, niin että vähintään kaksi-kolme luentoa ja tenttiä jäi välistä loman takia. Näin meillä Suomessa, miten teillä?

Vierailija
62/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te oikein opiskelette, kun ette tajua noin yksinkertaista asiaa? Työttömyyskorvaus on korvaus työttömyydestä, opintotuki on tukea opintoihin. Aivan eri asioita. Oletteko samoja idiootteja, joiden mielestä oopperaa ei pitäisi tukea, koska vanhuksilla ei ole vaippoja vuodeosastolla? Eläinlääkäreitä ei pitäisi olla, koska kaikki ihmiset eivät pääse lääkäriin? Tämäkö on logiikkanne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaikki lukion jalkeiset opiskeluni suorittanut ulkomailla ja voin kertoa, etta toissa olen joutunut olemaan seka lomilla (silloin tehtiin niita ylimaaraisia tyotunteja, etta sai jotain saastoonkin...) etta lukukauden aikana.

Minusta on hyva, etta jo opiskeluaikana on kiinni jollakin tavalla tyoelamassa, olkoonkin vaikka sitten se nolla soppari jossain (kuten itsellani oli vuosikausia kandin aikaan) tai osa-aikaisena jossain viikonloppuisin. Esimerkkina: maisterin aikaan olin sairaalassa yovuorossa. Hiljaisina hetkina tein koneella esseita tai luin tentteihin, koska onneksi oisin oli vahan rauhallisempaa kuin paivisin.

Tottakai olisin itsekin halunnut ottaa vahan iisimmin ja keskittya taysilla vain opiskelemaan, mutta en siltikaan vaihtaisi omia kokemuksiani.  Siina oppii stressin ja ajanhallintaa ihan eri tavalla, kun joutuu aikansa suunnittelemaan kunnolla, priorisoimaan asioita viikoittain jne.

En haluaisi sanoa, etta Suomessa on totuttu liian hyvaan, mutta silta se minusta vahan tuntuu kuitenkin kun kuulee valitusta opintolainan ottamisesta (se on vain muutaman tonnin ja sen maksaa kylla akkia takaisin kun menee toihin), tyonteon tarpeellisuudesta yms. Kuitenkin siella on niin monia etuja, joita ei yksinkertaisesti muualla ole. Kuten: edulliset opiskelija-asunnot (solutkin ovat varteen otettava vaihtoehto), todella edullinen opiskelijaruokailu ja lukukausimaksuttomat korkeakoulut!! Muualla noista kaikista joutuu maksamaan yhdessa ja erikseen hunajaa.

Vierailija
64/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen valmistunut vuonna 1990 ja silloin ei tullut mieleenkään että en tekisi töitä rahoittaakseni opinnot ja elämiseni. Kouluaikoina tein ilta- ja viikonloppuhommia ja lomilla enemmän opiskelemani alan hommia samassa firmassa. Koska osasin jo talon tavat ja työt, sain vakipaikan ennenkuin muste todistuksessa oli kuivunut. Olin siellä 15v ja vaihdoin paikkaa kun olin edennyt niin pitkälle kuin mun rahkeilla pääsi etenemään. Päivääkään en ole ollut työtön.

Nykyään on tietysti eri asia, työnantajat ei osaa ajatella noin pitkäjänteisesti

Vierailija
65/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistossa olin töissä ympäri vuoden ja vika vuosi meni asiantuntijatyössä (samalla tein gradun).Parhaillaan meni 90 h viikossa opiskellessa ja töissä,matkoihin 3h päivässä.

Opintojen alussa yhtälö oli vaikea,mutta totuin.Helsingissä ei ollut vaihtoehtoja ja kaikki opiskelukaverit kävivät töissä.

Vierailija
66/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin omat AMK-opinnot on niin löysiä että useimmilla viikoilla riittää 12 h työpanostus niihin. Jos isomman projektin deadlinea/tenttiä tulossa niin tuntimäärään se 8 h lisää.

Plussaa opiskelijahintaisesta bussilipusta.

Itsellä AMK:ssa tosiaankin noita 8-18 päiviä ja todella paljon itsenäistä opiskelua, johon koulun ohessa menee tuntikausia joka päivä. Asiat ovat sellaisia, että niitä ei oikein tunneilla saa omaksuttua tarpeeksi hyvin jos ihan oikeaa ammattitaitoa haluaa, esim. ohjelmointi ja sitten pitäisi vielä seurata muutenkin alan kehitystä ja uusia juttuja ja omaksua niitäkin, jo ihan työllistymistä ajatellen kun monet kouluopit ovat jo valmistuessa vanhentuneita. Tämän jälkeen aion jatkaa maisteriksi ja haluan mahdollisimman hyvät eväät siihen.

Mikä linja kyseessä?

Vierailija
67/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömienkin pitäs alkaa ottamaan valtion takaamaa lainaa.

Näin!

Työttömät hakee töitä ja on valmiina mihin tahansa töihin.

Opiskelijat eivät hae mitään töitä. Erittäin suuri ero. Jokaisen on elätettävä itsensä. Tuet on sitä varten että selviää pahemmasta eikä sitä varten että niillä eletään

Vierailija
68/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te oikein opiskelette, kun ette tajua noin yksinkertaista asiaa? Työttömyyskorvaus on korvaus työttömyydestä, opintotuki on tukea opintoihin. Aivan eri asioita. Oletteko samoja idiootteja, joiden mielestä oopperaa ei pitäisi tukea, koska vanhuksilla ei ole vaippoja vuodeosastolla? Eläinlääkäreitä ei pitäisi olla, koska kaikki ihmiset eivät pääse lääkäriin? Tämäkö on logiikkanne?

Noi on ihan eri asioita.

Työttömiä pitää tukea mutta opiskelijoita ei. Toinen hakee töitä ja toinen ei.

Oopperan rahat taas on pois niiltä vanhuksilta. oopperaa ei muutenkaan pitäisi tukea sillä se on ylimääräistä viihdettä joka pitää kustantaa jokaisen omasta pussista.

Eläinlääkärit pitää olla yksityisiä jolloin jokainen maksaa 100% todellisen hinnan.

Lääkäreitä taas pitääkin olla julkisia.

Vierailija
69/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä logiiikka, että opiskelijan pitää pitkien päivien lisäksi käydä töissä, jotta varaa elää edes jotenkin? Kun työttömän ei tarvitse tehdä mitään, jotta saa kohtuullisen korkean elintason. Tosi kannustavaa, vaikka itse olenkin hyvätuloisesta perheestä, eikä minun tarvitsisi töissä käydä.

Ei tarvitse käydä töissä. Opinnot on ennenkin rahoitettu opintolainalla ja opiskelijan saamilla tuilla. Näin aikaan oli itselläni ja nyt kun esikoinen muutti kotoa opiskelemaan niin sama homma. En tajua mikä siinä opintolainan ottamisessa on nykyään niin vaikeaa. Ehdot on varsin hyvät. Tiukkaahan opiskelijalla aina on mutta kesätyötienesteillä tilannetta voi helpottaa. Järkevällä taloudenpidolla ei opiskelijalla pitäisi olla mitään ongelmaa. Jos haluaa bilettää ja tuhlata turhuuksiin ja tyhmyyksiin, niin sitten on käytävä töissä koko lukuvuoden ajan.

Vierailija
70/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi käydä töissä? Suhteuta menosi tuloihisi, niin opintotuki ja laina riittävät. Itse en nostanut edes lainaa, koska kesätyörahat riittivät.

Vierailija
71/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, että aloissa, kouluissa ja ihmisten elämäntilanteissa on eroa, mutta omassa tapauksessani en näe työntekoa mitenkään huonona juttuna. Teen siis täysipäiväisesti oman alani töitä, ja koulut hoidan käytännössä iltaisin ja viikonloppuisin (minimeillä pakollisilla läsnäoloilla, usein kurssin vetäjän kanssa voi myös sopia vaihtoehtoisista suoritustavoista, vaikka siinä oli tavallisesti pakolliset läsnäolot). Onhan siinä paljon tekemistä, lomat menevät tenttiviikkoihin ja opinnot etenevät hieman hitaammin kuin mitä ne muuten tekisivät, mutta silti sanoisin sen olevan vaivan arvoista. Töissä oppii asioita tehokkaammin, saa paremman perspektiivin siihen mitkä osat opinnoista ovat tärkeitä ja millä ei ole juurikaan käytännön merkitystä (esim. monien asioiden ulkoa opettelu), saa kasvatettua CV:tä sekä välttää täysin rahahuolista murehtimisen. Alkuunhan tuo oli rankempaa, mutta siihen sopeutuu kyllä ja vastaavasti suorituspaineet koulussa vähenevät kun opiskelu on vain yksi asia monen muun ohessa. :)

Tsemppiä ja jaksamista muille opiskelijoille opintojensa kanssa!

Vierailija
72/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei olisi pakko käydä, mutta käyn silti parina päivänä viikossa, yleensä viikonlopun. Jos on vaativia kursseja, niin silloin ei pysty käydä niin usein. 

Jos pystyy asumaan vanhemmillaan ensimmäisen opiskeluvuoden, niin ei tule rahahuoliakaan, jos vähän näkee vaivaa saadakseen rahaa eikä tuhlaa.

Vierailija
73/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse käydä töissä. Opinnot on ennenkin rahoitettu opintolainalla ja opiskelijan saamilla tuilla. Näin aikaan oli itselläni ja nyt kun esikoinen muutti kotoa opiskelemaan niin sama homma. En tajua mikä siinä opintolainan ottamisessa on nykyään niin vaikeaa. Ehdot on varsin hyvät. Tiukkaahan opiskelijalla aina on mutta kesätyötienesteillä tilannetta voi helpottaa. Järkevällä taloudenpidolla ei opiskelijalla pitäisi olla mitään ongelmaa. Jos haluaa bilettää ja tuhlata turhuuksiin ja tyhmyyksiin, niin sitten on käytävä töissä koko lukuvuoden ajan.

Bilettäminen ei kyllä vie paljon rahaa. En käynyt töissä ja biletin minkä kerkesin ja silti kesätyösäästöt riittivät ja lainaa 0 €.

Vierailija
74/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on usein 8-18 päiviä ja vaativa ala, niin kyllä se koulunkäynti ja "investointi tulevaan" kärsii kun ei ole resursseja panostaa kunnolla oppimiseen kun on niin rättiväsynyt kokoajan.

Niin. Elämä on välillä raskasta.

Halusitko rypeä itsesäälissä vai kirjoitatko vielä miten tuosta pitäisi vetää johtopäätös, että opiskelijoille pitäisi tunkea enemmän rahaa?

Vierailija
75/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauti nyt vaan siitä opiskelijakortista. Kun olet työtön, et saa alennusta mistään. Opiskelija saa vähemmän rahaa kuin työtön, mutta kun hinnoista napsaistaan -50 % pois niin se tasaa aika hyvin sitä saatua summaa.

Olin opiskelija, nyt työtön. Siskoni taas on vielä opiskelija, ja hämmästelen miten halvalla hän pääsee ruokailujen suhteen. Yliopiston ruokalat ovat viikonloppuisinkin auki, ja laadukas ateria maksaa opiskelijakortilla sen jonkun 2 e.

Ja bussissa pääsee puoleen hintaan.

Kyllä, olen kateellinen!

Vierailija
76/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Busseista sen verran, että suurin osa opiskelijoista ei saa kaupungin busseissa opiskelija-alennusta vaan saavat ikänsä takia bussit halvemmalla. Sitten, kun ei ole enää nuori niin saa opiskelija-alennusta, jos on myöhemmällä iällä opiskelemassa kuin enemmistö. Ainakin täälläpäin. Junissa saa opiskelija-alennusta, mutta ei kaikki matkustele junalla minnekään. Ainoa opiskelija-alennus, jota itse henk.koht käytän, on ruokailu kampuksella.

Vierailija
77/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauti nyt vaan siitä opiskelijakortista. Kun olet työtön, et saa alennusta mistään. Opiskelija saa vähemmän rahaa kuin työtön, mutta kun hinnoista napsaistaan -50 % pois niin se tasaa aika hyvin sitä saatua summaa.

Olin opiskelija, nyt työtön. Siskoni taas on vielä opiskelija, ja hämmästelen miten halvalla hän pääsee ruokailujen suhteen. Yliopiston ruokalat ovat viikonloppuisinkin auki, ja laadukas ateria maksaa opiskelijakortilla sen jonkun 2 e.

Ja bussissa pääsee puoleen hintaan.

Kyllä, olen kateellinen!

Ei opiskelija-alennuksien määrä ole todellakaan niin suuri, että se kuittaisi työttömän saaman selvästi isomman rahamäärän.

Vierailija
78/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika mitä ininää. Käykää ulkomailla katsomassa paljonko niistä opinnoista pitää maksaa ja kuinka iso laina ottaa- itselläni sitä on lähemmäs viisikymmentä tuhatta eikä sillä pääse vielä edes kandiksi, mutta tuntuu, että murehdin lainastani paljon vähemmän kuin nämä suomalaiset opiskelijat, jotka joutuvat sitä ottamaan muutaman hassun tonnin.

Opiskeluaika on kuitenkin väliaikaista ja monessa tapauksessa silta vehreämmille niityille ja pois tonnikalamakaroonimössöistä, työtön voi olla työtön vielä siinä vaiheessa kun opiskelijasta on tullut tohtori.

Suomalaisten opiskelijoiden kannattaisi tutustua muiden maiden opiskelijaelämään, sillä siellä on itsestäänselvyys ottaa opintolainaa ja tehdä niska limassa töitä.

Siellä kun jo pelkkä lukukausimaksu on 7.000-20.000€. Ja opiskelut on edettävä aikataulun ja hyväksytyin arvosanojen mukaan tai lennät koulusta pois, kun leppäkeihäs. Eikä loputtomasti voi opiskella ja jos et kolmannella yrittämällä läpäise tenttiä, se riittää erottamisen syyksi. Opintotuet ovat vain haaveita ja monet asuvat vanhempiensa luona. Tuetusta ruokailusta puhumattakaan.

Vierailija
79/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutus ei ole työ vaan investointi. Aika harvaa muuta investointia tuetaan valtion toimesta kuten koulutusta.

Voisiko alapeukuttajat selventää peukkujaa? Miksi tätä on 80 alapeukuttanut ja vain 25 yläpeukuttanut?

Vierailija
80/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia täällä verrataan suomalaisten opiskelijoiden oloja ulkomaalaisten opiskelijoiden oloihin? Faktahan on se, että opiskelijat ovat Suomen niukimmin toimeentulevaa porukkaa.

Olen ollut työttömänä ennen opintojani, ja silloin käteeni jäi rahaa reilusti enemmän, kuin mitä opiskelijaetuudella saa alennusta.

Vuokranmaksun jälkeen minulle jää 150e käteen, ja sen pitäisi riittää laskuihin ja ruokaan (en halua ottaa lainaa, koska koulutukseni kestää 6v ja siitä tulisi aika potti). Taidankin kiittää opinnoista ja saamastani tuesta lämpimästi ja sen jälkeen muuttaa ulkomaille asiantuntijatehtäviin. Olen tässä asiassa itsekäs, mutta haluan päästä nauttimaan rahoistani monen vuoden kituuttamisen jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän