Siis miksi helvetissä opiskellessa on pakko käydä töissä jotta voi elää? Kun se koulunkäyti on se työ eli 8 tuntia päivässä!
Mikä logiiikka, että opiskelijan pitää pitkien päivien lisäksi käydä töissä, jotta varaa elää edes jotenkin? Kun työttömän ei tarvitse tehdä mitään, jotta saa kohtuullisen korkean elintason. Tosi kannustavaa, vaikka itse olenkin hyvätuloisesta perheestä, eikä minun tarvitsisi töissä käydä.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutus ei ole työ vaan investointi. Aika harvaa muuta investointia tuetaan valtion toimesta kuten koulutusta.
Koulutus ei ole investointi pelkästään opiskelijalle, vaan myös koko yhteiskunnalle.
Ihanan söpö kommentti, joka kuulostaa näennäisen hyvältä mutta joka ei ole mitään muuta, kuin ulkoa opeteltu lentävä lause.
https://www.jstor.org/stable/1829107?seq=1#page_scan_tab_contents
http://www.oecd.org/edu/thereturntoinvestmentineducation.htm
Googlaamalla voisi vähän sivistää itseään, nämä ensimmäiset linkit kun googlasin "education investment society". Voisi vähän myös käyttää aivojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä kyllä hirveän reilulta tunnu. Itse pakerran ja paahdan koulua ja työharjoittelua, rahaa saan sen 225€/kk. Ei varaa tehdä mitään, lainaa en ota, koska miehellä jo entisistä opinnoista lainat. Ei saanut töitä ja nyt työkkärin kautta koulutuksessa. Aika tiukkaa on. Naapurit taas tekevät extempore laivamatkoja milloin Viroon ja milloin Ruotsiin. Ovat olleet monta vuotta työttöminä.
No onneksi enää 6kk, niin miehellä melkovarmasti töitä suhteilla kun muutetaan toiseen kaupunkiin.Toivottavasti et sentään opiskele medianomiksi. Ja miten miehen lainat liittyy mitenkään sinuun?
Mihin medianomin opinnot liittyvät? Mikä siinä alassa olisi niin kamalaa? Ja ei, en opiskele sitä alaa, ei olisi minun alaa.
Miehen lainat liittyy siten, että jo niiden takaisin maksu liittyy meihin molempiin tällä hetkellä. Voi olla myös, että tuo sanottu työpaikka meneekin alta, mitäänhän ei näin opiskeluvaiheessa ole mustaa valkoisella, joten jos jäämme molemmat työttömiksi, on kahdet lainat päällä. Vielä toistaiseksi me elämme niin, että molemmat saavat ruokaa ja lämmintä vettä, eli se maksaa kummalla sillä hetkellä rahaa on. Ja rahaa ei ole kummallakaan, jos on kahdet lainat.
Ja jos aiotaan ottaa asuntolainaakin jossain vaiheessa, emme kumpikaan halua, että lisänä on opintolainoja.
Vierailija kirjoitti:
Mikä logiiikka, että opiskelijan pitää pitkien päivien lisäksi käydä töissä, jotta varaa elää edes jotenkin? Kun työttömän ei tarvitse tehdä mitään, jotta saa kohtuullisen korkean elintason. Tosi kannustavaa, vaikka itse olenkin hyvätuloisesta perheestä, eikä minun tarvitsisi töissä käydä.
... tai saat kymmenien tuhansien eurojen arvoisen kaikille saatavilla olevan koulutuksen ilmaiseksi.
Se on kyllä äärimmäisen epäreilua että opiskelijat on ainoa ryhmä joiden on pakko ottaa lainaa ELÄMISEEN. Siis tietysti voisi hakea töihin mutta a) ei niitä aina löydy, varsinkaan sellaisia mitkä sopisi yhteen kouluun ja mahdollisten koulun harjoittelujen kanssa b) monilla voi olla pitkät koultumatkat joten päivät saattaa venyä oikeasti ihan mahdottoman pitkiksi. Kun pitäisi tehdä ties mitä koulun projekteja ja lukea tentteihin jne, olla päivät koulussa ja sen lisäksi vielä töissä.
En ymmärrä näitä "opiskelijat saa sentään ilmaiseksi sen koulutuksen", tuliko mieleen että aika monella työttömälläkin on se (kallis) ilmaiseksi saatu koulutus? :D Miksi työttömät ei mene kouluun opiskelemaan työllistävämpää alaa? Aivan, koska tulotaso tippuu ihan helvetisti.
Kun on usein 8-18 päiviä ja vaativa ala, niin kyllä se koulunkäynti ja "investointi tulevaan" kärsii kun ei ole resursseja panostaa kunnolla oppimiseen kun on niin rättiväsynyt kokoajan.
Ainakin omat AMK-opinnot on niin löysiä että useimmilla viikoilla riittää 12 h työpanostus niihin. Jos isomman projektin deadlinea/tenttiä tulossa niin tuntimäärään se 8 h lisää.
Plussaa opiskelijahintaisesta bussilipusta.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin omat AMK-opinnot on niin löysiä että useimmilla viikoilla riittää 12 h työpanostus niihin. Jos isomman projektin deadlinea/tenttiä tulossa niin tuntimäärään se 8 h lisää.
Plussaa opiskelijahintaisesta bussilipusta.
Itsellä AMK:ssa tosiaankin noita 8-18 päiviä ja todella paljon itsenäistä opiskelua, johon koulun ohessa menee tuntikausia joka päivä. Asiat ovat sellaisia, että niitä ei oikein tunneilla saa omaksuttua tarpeeksi hyvin jos ihan oikeaa ammattitaitoa haluaa, esim. ohjelmointi ja sitten pitäisi vielä seurata muutenkin alan kehitystä ja uusia juttuja ja omaksua niitäkin, jo ihan työllistymistä ajatellen kun monet kouluopit ovat jo valmistuessa vanhentuneita. Tämän jälkeen aion jatkaa maisteriksi ja haluan mahdollisimman hyvät eväät siihen.
Itsellä oli hyvä tuuri opiskellessa, pääsin ilmaiseen opiskelija-asuntolaan kahdeksi ensimmäiseksi vuodeksi (tosin ei omaa huonetta, samassa huoneessa oli myös toinen tyttö) ja viimeisen vuoden asuin soluasunnossa, jonka vuokra oli jotain 200e kuussa. Siinä oli oma huone ja wc/suihku.. En käynyt missään kohtaa töissä, ja hain opintolainaa vasta viimeisenä vuotena. Vanhemmat autto puhelinlaskussa mutta esim. Tietokonetta ja televisiota minulla ei edes ollut..
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa työttömille pitäisi järjestää valtion tuettua ruokailua, asumista, julkistaliikennettä, harrastustoimintaa jne.
Suomessa yhteiskunta tukee melko runsaskätisesti opiskelijoita, sillä pelkkä ammattitutkinto jo maksaa 70.000-400
000€ ja lisäksi muut tuet ja etuudet.
Huvittavaa, miten jotkut pelkäävät, että 5000 € opintolainaa pilaa koko tulevaisuuden ja ottavat sitten kuitenkin 150 000 € asuntolainaa.
Joo ei itsestäkään tunnu reilulta, kun käytännössä omaa aikaa ei ole ja rahaa on niukasti ja joudut vielä ottamaan lainaakin, jos on joskus huonompi tilipussi tai vaikka yllättäviä menoja (pesukone rikki tms)
Sen sijaan työtän kaverini pääsee opiskelemaan ihan ilmaiseksi, valtio maksaa kaiken. Ei tarvitse ottaa lainaa ja kun ei noi perus kaupassa osa-aikatyö tai vastaava oikein vain maistu kaverille. "En mä jaksais sellasta". Sitä vaan saadaan kaikki käteen.
Vähän kaivelee, että toiset vaan saa vapaapasseja, eikä tarvii murehtia mistä tulevaisuudessa repii rahaa maksella opintolainoja sun muuta. Ihan on reilukerhoa.
Vierailija kirjoitti:
Tietokonetta ja televisiota minulla ei edes ollut..
Sekin on muuten ihan hanurista, että tietokone on pakko hankkia kun koulut eivät enää tarjoa niitäkään käyttöön tunneille, vaan opiskelu hoidetaan omilla välineillä. Ja jos opiskelee alaa, jossa on paljon raskaiden ohjelmien käyttöä ja ylipäätään paljon koneen käyttöä, niin se laittaa jo jonkunmoisia vaatimuksia koneellekin. Ja luonnollisesti hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys ei valmista ammattiin. Olisiko sinusta, opiskelija, kivempaa olla työtön kuin opiskella itsellesi ammattia, jolla luultavasti työllistyy opiskelujen päätyttyä? Se työtön voi olla työtön vielä viiden vuoden kuluttuakin, mutta sinulla voi olla jo silloin 5000€ kuukausitulot, oma asunto jne. Silloin tuskin kaduttaa, että opiskelit pikkurahalla ja raadoit pari iltaa viikossa töissä tai otit sen sijaan muutaman tonnin opintolainaa, jonka takaisinmaksuaikaa on vielä 15 vuotta jäljellä.
Nuoret on niin naiiveja.
Valtaosalla työttömistä on jo ammatti - ilman ammattitutkintoa karenssi on 5kk ja työkkäri työntää mahdollisimman pian opiskelemaan. Mielummin olisin lukion sijasta mennyt ammattikouluun, nyt saisin joko sen reilu 900€ työttömyyskorvausta tai tekisin töitä n. 2000€ kuukausipalkalla. Sen sijaan saan 504€ kuukaudessa, tästä pitäisi maksaa vuokra, laskut ja ruoka. Töissä ei ole aikaa käydä, kun hädin tuskin opinnoista selviää ilman hermoromahdusta ja burn outtia.
Olet itse aika naiivi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys ei valmista ammattiin. Olisiko sinusta, opiskelija, kivempaa olla työtön kuin opiskella itsellesi ammattia, jolla luultavasti työllistyy opiskelujen päätyttyä? Se työtön voi olla työtön vielä viiden vuoden kuluttuakin, mutta sinulla voi olla jo silloin 5000€ kuukausitulot, oma asunto jne. Silloin tuskin kaduttaa, että opiskelit pikkurahalla ja raadoit pari iltaa viikossa töissä tai otit sen sijaan muutaman tonnin opintolainaa, jonka takaisinmaksuaikaa on vielä 15 vuotta jäljellä.
Nuoret on niin naiiveja.
Valtaosalla työttömistä on jo ammatti - ilman ammattitutkintoa karenssi on 5kk ja työkkäri työntää mahdollisimman pian opiskelemaan. Mielummin olisin lukion sijasta mennyt ammattikouluun, nyt saisin joko sen reilu 900€ työttömyyskorvausta tai tekisin töitä n. 2000€ kuukausipalkalla. Sen sijaan saan 504€ kuukaudessa, tästä pitäisi maksaa vuokra, laskut ja ruoka. Töissä ei ole aikaa käydä, kun hädin tuskin opinnoista selviää ilman hermoromahdusta ja burn outtia.
Olet itse aika naiivi.
Niin on ammatti tai esimerkiksi maisterintutkinto, joka ei ole suoranaisesti ammatti. Näilläkin ihmisillä voi olla se opintolaina otettuna. 900 € kuussa ei ole paljon, jos maksat yksityiselle vuokraa, et saa julkisilla liikkumisesta 50% alennusta, etkä voi ruokailla opiskelijaruokalassa. Keikkatyötkin menee opiskelijoille.
Sinun ainut ongelmasi taitaa olla se, ettet uskalla ottaa sitä opintolainaa, jotta elintasosi kohenisi.
Voi hyvänen aika mitä ininää. Käykää ulkomailla katsomassa paljonko niistä opinnoista pitää maksaa ja kuinka iso laina ottaa- itselläni sitä on lähemmäs viisikymmentä tuhatta eikä sillä pääse vielä edes kandiksi, mutta tuntuu, että murehdin lainastani paljon vähemmän kuin nämä suomalaiset opiskelijat, jotka joutuvat sitä ottamaan muutaman hassun tonnin.
Opiskeluaika on kuitenkin väliaikaista ja monessa tapauksessa silta vehreämmille niityille ja pois tonnikalamakaroonimössöistä, työtön voi olla työtön vielä siinä vaiheessa kun opiskelijasta on tullut tohtori.
"Valtaosalla työttömistä on jo ammatti - ilman ammattitutkintoa karenssi on 5kk ja työkkäri työntää mahdollisimman pian opiskelemaan. Mielummin olisin lukion sijasta mennyt ammattikouluun, nyt saisin joko sen reilu 900€ työttömyyskorvausta tai tekisin töitä n. 2000€ kuukausipalkalla. Sen sijaan saan 504€ kuukaudessa, tästä pitäisi maksaa vuokra, laskut ja ruoka. Töissä ei ole aikaa käydä, kun hädin tuskin opinnoista selviää ilman hermoromahdusta ja burn outtia. Olet itse aika naiivi."
Onneksi -luullakseni- suurin osa saa valita itse meneekö ammattikouluun vai lukioon. - Tai pyrkiikö lukion jälkeen jatkamaan opintojaan ammattikouluun tai yliopistoon...
Miksi ihmeessä meidän pitäisi verorahoistamme maksaa sun halu asua Helsingissä, prinsessaelämäntyyli ja/tai se, että valitsit tahallasi niin epävarman alan ettet uskalla ottaa lainaa kun tiedät jo nyt että töitä ei todennäköisesti löydy?
Vierailija kirjoitti:
Ei työttömyys ole yhtään sama asia kuin opiskelu. Kauanko opiskelusi kestävät? Käsittääkseni opintolainaa saa maksaa melko pienissä erissä takaisin valmistuttuaan. Yleensä saa ilmaisen lounaankin tai ainakin edullisen. En tiedä mitä sossu tekisi sähkölaskun ja sairauskulujen kanssa mutta käsittääkseni opiskelijan tuloilla niihin saisi toimeentulotukea.
No sehän se juttu tässä juuri onkin: toimeentulotukea ei saa, ennen kuin on nostanut täydet opintolainat. Sen jälkeen saa kyllä toimeentulotukea, koska opintoraha+asumistuki+opintolaina jää alle toimeentulominimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta miksi kaikki pitäisi saada ilmaiseksi? Suomessa on ilmaiset koulut, tuet, kouluruoka yms... Usassa lapsille aletaan säästää syntymästä lähtien että pääsee yliopistoon.
"Suomessa on ilmaiset koulut, tuet, kouluruoka" PÄIVÄN VITSI. Ei nämä ole ilmaisia.
No itse kyllä näkisin sen työnteon asiana, johon kannattaa panostaa.
Kukaan, ei kukaan palkkaa ilman työkokemusta olevaa tradenomia tai maisteria.
Kukaan ei ole ikinä kysynyt minulta yliopiston arvosanoja, gradun aihetta tai siitä saatua arvosanaa. Työkokemusta kylläkin. Opintoihin liittynyt palkaton harjoittelu rakensi minulle koko tähänastisen työurani pohjan ja siitä on riittänyt kohta 20 vuotta töitä eri työantajilla.
Kesät tein aina töitä niin kauan kuin ikinä vaan sain, yhtenä kesänä kahdelle eri työnantajalle. Tei näin jo 16-vuotiaasta, tosin silloin toki sen kesätyön sai helpommalla kuin nyt.
Työtöntä kadehtiva opiskelija on säälittävä. Suomessa on ilmainen koulutus ja sen lisäksi saa vielä tukia elämiseen ja asumiseen ja erilaisia alennuksia, jopa ruokakaupoista. Tekemällä työtä voi rakentaa itselleen tulevaisuutta, ruikuttamatta ja kirjastossa mököttämällä turvaa tiensä iloisten työttömien joukkoon ihan suoraan valmistuttuaan.