Ystävä ei sano suoraan, enkä minä kehtaa kysyä. Hääkutsusta ym :(
Yritän pitää tämän mahdollisimman lyhyenä.
Meitä on ollut tälläinen kolmen tytön porukka, peruskoulun alusta asti. Minä muutin aiemmin pk-seudulle, nämä kaksi ystävääni sitten muutamia vuosia myöhemmin. Tässä välissä heistä tuli toki läheisempiä, mutta nähtiin silti porukalla niin usein kun mahdollista.
Näin aikuisena meistä yksi, sanotaan vaikka Kaisa näkee meitä molempia usein, ja minä ja tämä kihlautunut Maija nähdään ehkä noin joka toinen kuukausi. Lähes viikottain pidetään kuitenkin yhteyttä.
Muutama viikko sitten käytiin Maijan kanssa kahdestaan konsertissa. Majoitin Maijaa vähän aikaa sitten eräästä syystä, jota nyt ei ole olennaista mainita. Mutta että olen pitänyt häntä myös hyvin läheisenä ystävänäni.
Maija kihlautui vähän aikaa sitten. Onnittelin häntä normaalisti ja hän vastasi kiitti. Ei olla sen jälkeen nähty, eikä oltu puheissa.
Näin n. viikko tämän jälkeen Kaisaa kaupungilla ja kysyin, haluaako hän lähteä kanssani ulos viikonloppuna. Ei onnistu, hän on sopinut Maijan kanssa hääpukusovituksen. Hetken olin hiljaista ja sitten sain kysyttyä, että ovatko häät jo suunnitteilla, näin pitkällä..? Kyllä hääpaikka-, kirkot ym on jo varattu. Kaisa on kaaso (mikä nyt ei yllätä, enkä ole tästä mitenkään loukkaantunut.)
Kysyin milloin häät ovat. Kaisa sanoi ettei muista. Mietin ääneen, että se pitää tietää hyvissä ajoin, kun minulla on mieheni kanssa usein ollut tapana matkustaa kesällä paljon. Hiljaisuus. Kaaso, ei muista päivää, ei kuukautta.
Vaihdoin nopeasti puheenaihetta, koska tilanne oli suoraansanottuna helvetin kiusallinen molemmille.
En tahdo tunkea väkisin häihin. En halua, että minulle ei voida puhua ennen häitä... Kehtaanko kysyä kutsusta suoraan, kutsutaanko minua ollenkaan? On todella paha mieli ja näin pienestä asiasta. Koko juttuhan saattaa olla vain omaa spekulaationi...
Kommentit (129)
Minulla ei TODELLAKAAN ole mitään uskovaisia vastaan, itseäni ei ole kastettu kirkkoon, enkä ole asiaa sen kummemmin miettinyt, tai siitä puhunut.
Olen tavannut tämän ystäväni miehen ihan vain muutamia kertoja, mm. juurikin häissäni. On hiljainen ja rauhallinen mies, ei olla koskaan edes kahden kesken juteltu.
Itse en usko tuohon syyhyn. Syy voi olla tulevassa sulhasessa, mutta en hetkeäkään usko, että vika on siinä, että olen ateisti. Se oli vaan helppo sanoa.
Minä voin myös jatkossa sanoa, että vain ateistit pääsevät (myös hätätapauksissa) meille yöksi. Ihan yhtä fiksulta se kuulostaa.
- Aloittaja
"...Majoitin Maijaa vähän aikaa sitten eräästä syystä, jota nyt ei ole olennaista mainita. Mutta että olen pitänyt häntä myös hyvin läheisenä ystävänäni...."
Eli maijan poikaystävä käytti häntä hiekkasäkkinä ja nyt on anteeksipyydelty ja kihlat hankittu, sekä häät tulossa?
Jep, tämä ketju on malliesimerkki siitä miksi vietän vapaa-aikani yksin videopelien kanssa enkä toisten naisten seurassa.
Doddih, tässä se taas nähtiin, naiset on tymiä.
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Syitä täällä on enää turha pohtia, sillä sain vastaukseni. Tässä nyt on todella suuri tunnistamisvaara, mutta loppuuhan spekulaatiot.
Kyse on siitä, että minä en kuulu kirkkoon. Maija ei ole kuin tapakristitty, mutta miehensä suku on kuulemma syvästi uskovaista (eipä olla asiasta aiemmin puhuttu) ja mies ei koe luontevaksi kutsua minua (pakanahäitteni jälkeen..)
En tosiaan tiedä mitä kirkonkirjoja siellä käydään läpi kutsuja varten, mutta asia on kuulemma näin.- Aloittaja
No voi v*ttu mikä tossukka morsian. Mieskö sen kutsuvieraslistan päättää, vai oikeastaan hänen sukunsako? Törkeää käytöstä paitsi mieheltä, myös Maijalta, joka "alistuu" miehensä tahtoon. Kyllä sanoisin asiasta.
Niin, normaalisti kun nainen päättää kaikesta.
hohhohhoijakkaa kirjoitti:
Doddih, tässä se taas nähtiin, naiset on tymiä.
Siis millä tavalla tässä nähtiin, että naiset on marihuanaa, tymiä?
Ketään ei ole hakattu, syy tähän majoittautumiseen oli ihan muualla (lue: asunnossa sattunut ikävä vahinko.)
Aion ottaa vain etäisyyttä koko asiaan. En ehdota Maijalle tapaamisia, jollei hän itse ota yhteyttä. Kaisa on tähän asiaan viaton, joten he suunnitelkoot häitä ja me tehdään ja puhumaan sitten omia juttujamme.
Kyllä kirpaisee, mutta tämä homma ei nyt ole minun käsissäni.
- Aloittaja
Ps. Se mustasukkaisuusasia. Puhuin siitä, mitä tunsin 16-vuotiaana, kun minun oli pakko muuttaa pois ja ystäväni jäivät kotikaupunkiimme. :D En ole siis aikuisena kokenut olevani ulkopuolinen. Silloin harmitti, etten iltaisin päässyt polttamaan jalkapallokentän laidalle tupakkaa.
kirjoitti:
Syitä täällä on enää turha pohtia, sillä sain vastaukseni. Tässä nyt on todella suuri tunnistamisvaara, mutta loppuuhan spekulaatiot.
Kyse on siitä, että minä en kuulu kirkkoon. Maija ei ole kuin tapakristitty, mutta miehensä suku on kuulemma syvästi uskovaista (eipä olla asiasta aiemmin puhuttu) ja mies ei koe luontevaksi kutsua minua (pakanahäitteni jälkeen..)
En tosiaan tiedä mitä kirkonkirjoja siellä käydään läpi kutsuja varten, mutta asia on kuulemma näin.- Aloittaja
Ja tiedät tämän syyn mistä? Ensin et tiedä häistä mitään ja yllättäen tiedät, miksi et pääse mukaan hössöttämään: koska et kuulu kirkkoon!
Minä luulen, että et pääse mukaan, koska olet vainoharhainen.
Mulle kävi vähän samaan tapaan. Mulla on läheinen ystävä tai ainakin niin luulin. Hän näytti minulle aina töissä kahvitunnilla, että millaisen mekon aikoo hommata. Sitten kertoi musiikista, jota tulee häihin eli millainen bändi sinne hommataan. Sitten yks päivä näytti millaiset kengät oli ostanut häämekon kanssa käytettäväksi ja samalla lipsautti, että on voi näitä esitellä mulle, kun en ole häihin tulossa. Pulla meinas mennä väärään kurkkuun.
Mitenköhän ottaisin tämän asian puheeksi vai karttelenkohan tätä työkaveria koko syksyn ja kevään ensi kesän häihin asti? En todellakaan aio katsella joka päivä muka innostuneena hänen uusia hankintojaan kutsukorttien nauhoista seuravaa 8 kuukautta. Jos kyseessä olis pelkkä ystävä, niin olisi helpompi pitää hajurakoa, mut tosiaan työkaveri kyseessä, joten joka päivä tavataan.
kumpi kertoi miksei kutsuttu? soititko ja kysyit?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ikävältä, mutta minä olen tehnyt melkein saman tempun omille ystävilleni.
Meidän hääpaikalla oli tilaa vain kolmellekymmenelle ihmiselle. En halunnut isompaa juhlapaikkaa, koska tämän paikan saimme äitini työpaikan kautta ilmaiseksi, emmekä halunneet elää yli varojen häiden vuoksi. Jouduin rajoittamaan paikalle kutsuttavien ystävieni määrän kolmeen, koska tila täyttyi jo minun ja miehen lähipiiristä ja isovanhemmista. Lisäksi miehelläni ei ole paljon ystäviä, joten hänelle tuli vain yksi kaveri häihin. Itselläni on iso ystäväpiiri ja yritin selittää mahdollisimman monelle tilanteen, mutta valintani ei saanut ymmärrystä. Moneen ihmiseen meni välit poikki, vaikka sitä en olisi tahtonut. Yksi kavereistani teki päätöksen kutsua hääjuhliin vain ystäviään ja sai siitä sukulaisten vihat niskoilleen. Toivottavasti saat kutsun vielä, mutta muista, että juhlien järjestäjä saa päättää kutsuttavat.
PS: Ehkä olet liian kaunis ja hän haluaa omana hääpäivänään olla juhlien kaunein. Näin yksi ystäväni perusteli, kun ei kutsunut lapsuudenystäväänsä, joka on oikeasti satumaisen kaunis.
Tälläinen on tosi surullista ja niin tätä päivää. Sukulaiset ovat olleet elämässäsi aina, ystävät usein vain hetken. Ja häihin halutaan kutsua ihmisiä, jotka on tuntenut kenties vain alle 5 v.
Tietenkin on näitäkin ihmisiä, jotka eivät ole sukulaisten kanssa missään tekemisissä.
Entinen opiskelukaveri meni opintojen aikana, kesälomalla naimisiin ja kertoi häät ovat seurakunnan salissa, koska se saatiin ilmaiseksi. Häissä ei sitten ollut alkoholia, ei mitään ohjelmaa, ei tanssimista, ei elävää musiikkia.
Sulhanen on asunut koulukodissa n 15 v asti, täysikäisenä rauhottui, kävi lukion, opiskeli ammatin, mutta ei ole missään tekemisissä vanhempiensa kanssa. Opiskelukaverilla taas on paljon sukua, läheisiäkin mutta tämä et sinäkään kutsu kun en minäkään kutsu oikeesti sattui minuun.
Yleensä sitä pidetään vaan yhdet isommat häät. Kun kerran tänä päivänä ei tarvi mennä naimisiin ennen lapsia, miksei viitsitä edes yhtä vuotta säästää ja pitää juhlat, joihin saa kutsua ne jotka haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
No voi v*ttu mikä tossukka morsian. Mieskö sen kutsuvieraslistan päättää, vai oikeastaan hänen sukunsako? Törkeää käytöstä paitsi mieheltä, myös Maijalta, joka "alistuu" miehensä tahtoon. Kyllä sanoisin asiasta.
Niin, normaalisti kun nainen päättää kaikesta.
Sanoisin ihan samat sanat, jos morsian tai hänen sukunsa olisi kieltämässä sulhasen ystävän hääkutsun. Kaikessa ja aina ei ole kyse sukupuolesta, joskus sikamainen käytös on vaan sikamaista ja tossukka tossukka.
Lienee selvää, että jos sinut tosiaan jätettiin sivuun ateismin takia, katkeaa Maijan ja sinun yhteydenpito muutenkin. Jos olet todellinen ystävä, älä tee tai sano mitään Maijaa syyllistävää ja jätä ovi auki omalta puoleltasi. Mies on juuri nyt morsiamelle kaiken keskipiste. Ajat kuitenkin muuttuvat ja vanha ystävä saattaa jonain päivänä olla taas arvokas. Mitä helpompi sinuun on otta yhteyttä, sen parempi. Toisaalta jos sitä päivää ei ole, ole onnelline hänen puolestaan.
Mitä jos kaaso ei tiedä että onko sinua kutsuttu eikä sen takia uskaltanut sanoa mitään? Tai puhuneet keskenään ettei kellekään kerrota vielä mitään paitsi morsian, sulhanen ja kaaso.
kirjoitti:
Onko Kaisa sitten kunnon kristitty?
Joko tämä on provo tai mies on hullu. Jokainen normaali ihminen pystyy olemaan niin kirkko, - kuin maistraattihäissäkin.
Sivulta 4, mikä on tilanne, sivulla 5 näytti paskamyrskyltä, voisiko joku selväjärkinen tiivistää, vai onko pakko lukea eteenpäin.
Täällä on kyllä surullisia vastauksia naisten "ystävyydestä". Joitain ihmisiä kohdellaan huonosti että tajuaisivat lähteä pois.. Jos et itse pidä kaveripiirin Pirkosta, mutta muut ehkä pitää, niin miksi haluat savustaa Pirkon pois piireistä?
Minä olen juuri tälläinen savustettu Pirkko. Ei ole enää ystäviä tai kaveripiiriä, mutta varmaan olen onnellisempi pitemmällä ajanjaksolla kun ei tartte tutustua uusiin ihmisiin ja joutua ulos koska Kaarina ei tykkää ja mustamaalaa minut koko porukalle.
Naiset <3 (disclaimer: jotkut naiset ettei vedetä pikkuhousuja pyllyyn syvälle kun närkästytään kovasti)
Ns. ystävä ei olekaan ystävä, kenen tahansa kohdalle osuu tätä jossain elämänvaiheessa. Paska juttu aloittajalle, että tapaus tuli näin ilmi. Että ystäväpiireissä sitten näitä ei olekaan ystäviä-tapauksia. Tämä satuttaisi ketä tahansa normaalilla tunne-elämää varustettua. Eri asia, jos on itse käyttäytynyt paskamaisesti hääparia kohtaan, eikä tuo niitä ilmi, tukea tai neuvoa kerjätessään. Näitäkin nähty, ihan omasta kokemuksesta.
Jos hääpukua sovitellaan jo nyt, niin veikkaisin, että häätkin ovat jo ennen kesää. Minusta asia on selvä. Jos sinut olisi kutsuttu tai kutsuttaisiin, niin kyllä kaaso olisi kertonut ajankohdan. Ja sinuako ei muka harmita yhtään? Eikö tosiaan, kun kirjoitat pitkän ja turhankin seikkaperäisen aloituksien. Asian olisi voinut ilmaista muutamalla hyvin muotoillulla virkkeellä. Ole rehellinen edes itsellesi, jos et palstalaisille siihen kykenekään.
En usko...tuon viestin on kirjoittanut joku muu kuin ap tai sitten ap on keksinyt koko ketjun päästäkseen provoilemaan uskovaisia vastaan.