Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä ei sano suoraan, enkä minä kehtaa kysyä. Hääkutsusta ym :(

Vierailija
18.09.2016 |

Yritän pitää tämän mahdollisimman lyhyenä.
Meitä on ollut tälläinen kolmen tytön porukka, peruskoulun alusta asti. Minä muutin aiemmin pk-seudulle, nämä kaksi ystävääni sitten muutamia vuosia myöhemmin. Tässä välissä heistä tuli toki läheisempiä, mutta nähtiin silti porukalla niin usein kun mahdollista.

Näin aikuisena meistä yksi, sanotaan vaikka Kaisa näkee meitä molempia usein, ja minä ja tämä kihlautunut Maija nähdään ehkä noin joka toinen kuukausi. Lähes viikottain pidetään kuitenkin yhteyttä.
Muutama viikko sitten käytiin Maijan kanssa kahdestaan konsertissa. Majoitin Maijaa vähän aikaa sitten eräästä syystä, jota nyt ei ole olennaista mainita. Mutta että olen pitänyt häntä myös hyvin läheisenä ystävänäni.

Maija kihlautui vähän aikaa sitten. Onnittelin häntä normaalisti ja hän vastasi kiitti. Ei olla sen jälkeen nähty, eikä oltu puheissa.
Näin n. viikko tämän jälkeen Kaisaa kaupungilla ja kysyin, haluaako hän lähteä kanssani ulos viikonloppuna. Ei onnistu, hän on sopinut Maijan kanssa hääpukusovituksen. Hetken olin hiljaista ja sitten sain kysyttyä, että ovatko häät jo suunnitteilla, näin pitkällä..? Kyllä hääpaikka-, kirkot ym on jo varattu. Kaisa on kaaso (mikä nyt ei yllätä, enkä ole tästä mitenkään loukkaantunut.)
Kysyin milloin häät ovat. Kaisa sanoi ettei muista. Mietin ääneen, että se pitää tietää hyvissä ajoin, kun minulla on mieheni kanssa usein ollut tapana matkustaa kesällä paljon. Hiljaisuus. Kaaso, ei muista päivää, ei kuukautta.
Vaihdoin nopeasti puheenaihetta, koska tilanne oli suoraansanottuna helvetin kiusallinen molemmille.

En tahdo tunkea väkisin häihin. En halua, että minulle ei voida puhua ennen häitä... Kehtaanko kysyä kutsusta suoraan, kutsutaanko minua ollenkaan? On todella paha mieli ja näin pienestä asiasta. Koko juttuhan saattaa olla vain omaa spekulaationi...

Kommentit (129)

Vierailija
41/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa, porukka tälläkin palstalla ihan tosissaan väittää ettei tämänkaltaista draamaa muka esiinny aikuisten naisten porukoissa kun joku sanoo ettei jaksa sitä ja hengailee mieluummin yksin tai miesten kanssa. Juuri näiden käsittämättömien "en leiki sun kaa" -kuvioiden takia en vain kestä naisia.

Vastaavia tilanteita on myös miehillä. En lokeroisi. 

Ei todellakaan ole ainakaan siinä mittakaavassa mitä naisporukoissa on. Naisporukoissa on ihan yleistä tiputtaa joku ulkopuolelle ja olla sitten kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan, tai yksi alkaa savustaa jotain toista porukasta pihalle ja manipuloi koko ämmälaumaa yhtä vastaan. Helvetin queen beet ja draamalaamat, luulsi että tuollainen käytös jäisi sinne ala-asteelle mutta ei.

No, ei tuollainen mikään vakio naisporukoissakaan ole.

Mulla on kaikki kaverit ja ystävät naisia, osa lapsuudesta saakka ja loputkin verrattain vanhoja siteitä, vaikka toki sellaisia "bailukavereita" tulee vuosittain uusia.

Mitään tuollaista ulos pullauttelua tai ilkeilyä ei ole ollut, kokoonpanot vaihtelee kahdesta kolmeen ja kolmeenkymmeneen, tilanteesta riippuen.

Riitojakaan ei ole kuin yhden kanssa ja hänenkin kanssa "vain" pari-kolme kertaa vuodessa, muiden kanssa ei (kourallinen ystäviä ja muutama kymmen kaveri, kaikki naisia).

Vierailija
42/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne hääthän on vasta melkein vuoden päästä! Miten ihmeessä kukaan saa tällaisesta draamaa aikaan? Ilmeisesti tämä Maija ei vielä halunnut liikaa häähössötystä tai halusi kertoa uutisen itse, ja nyt ystävää nolotti että lipsautti asian. Kannattaisiko nyt lähteä vaikka kävelylle nauttimaan syyssäästä tai tehdä ihan mitä tahansa muuta kuin murehtia tällaista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maija on meistä se, joka on aina pitänyt isoja juhlia, ovat ne sitten olleet syntymäpäivät tai tuparit. Sinänsä en ihmettele yhtään tätä aikataulua, koska kaikki aina suunnitellaan tarkkaan etukäteen ja kaikki on suurta ja näyttävää. En usko häiden olevan poikkeus. Mitä luultavimmin ovat siis kesällä.

Nuorempana tunsin itseni hetken aikaa ulkopuoliseksi, kun nämä kaksi hitsautuivat teineinä tiiviisti yhteen, ja kokivat kaikki pahimmat hölmöilyt yhdessä. Pääsin kuitenkin näistä ajatuksista heti eroon, kun asuimme taas kaikki lähempänä toisiamme. Silti tiedän, että he kaksi ovat läheisempiä kuin minä ja Maija. Ja Maija tietää myös, että minä ja Kaisa näemme useammin kuin me kaksi. Enkä usko siinä olevan mitään ongelmaa...

Voisin kysyä löytyikö pukua. Pelkään sen olevan liian tungettelevaa. Mieluummin olen marttyyri turvallisesti täällä kuin heidän silmissään...

- Aloittaja

Vierailija
44/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan ajatellut, että ne häät ovat Maijan asia, ei sinun lainkaan.

Hän ei kaipaa hössötystäsi, läsnäoloasi, mielipiteitäsi. Hän haluaa oman juhlansa ja tietää, että jos sinulle kerrotaan, niin yrität päästä päällepäsmäriksi kuten olet tehnyt joka kerta ennenkin. Sinun mielipiteesi on tärkein, sinun mukaanottosi on tärkein. Unohdat, että kyse ei ole sinun juhlastasi lainkaan. Jos sinua ei kuunnella, mökötät ja teet lopulta oman pääsi mukaan, mikä hääjärjestelyissä merkitsee katastrofia.

Tuleva morsian haluaa nauttia jo järjestelyistä kaikessa rauhassa. Hän ei halua sinua mukaan, vaikka se sinua loukkaakin. Silti hänellä on siihen oikeus, joku peruskoulussa alkanut ystävyys ja tapailu silloin tällöin ei merkitse sitä, että sinulla olisi mitään oikeuksia ystäväsi elämään.

Olet se rasittava kaveri, joka roikkuu mukana, koska ei pienistä vinkeistä tajua, että ei ole toivottua seuraa. Kukaan ei henno sanoa sitä ääneen - tai oikeastaan uskalla, koska siitä alkaa valtava vainoaminen.

Hyvinhän olet sitä jo aloittamassa miettimällä, miten kysyt kaverilta morsiuspuvusta. Asia ei kuulu sinulle!

Vierailija
45/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole tapana hössöttää. Itse menin naimisiin maistraatissa, enkä nyt varsinaisesti ole kovinkaan kiinnostunut häämekoista ym. MUTTA koska olen aikuinen ihminen, osaan iloita ja innostua toisen puolesta.

Joo, tiedän että tuo inhottava viesti on varmasti typerä provo, mutta ei, ei ole tapana. En tunge seuraan, enkä hössötä.

- Aloittaja

Vierailija
46/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole tapana hössöttää. Itse menin naimisiin maistraatissa, enkä nyt varsinaisesti ole kovinkaan kiinnostunut häämekoista ym. MUTTA koska olen aikuinen ihminen, osaan iloita ja innostua toisen puolesta.

Joo, tiedän että tuo inhottava viesti on varmasti typerä provo, mutta ei, ei ole tapana. En tunge seuraan, enkä hössötä.

- Aloittaja

Mitä muuta olet koko ketjun verran tehnyt? Tunkenut mukaan seuraan ja ihmetelly, miksi et ole mukana.

Jos sinua toivotaan mukaan, niin olisi jo kysytty. Et ymmärrä ihan pienistä vihjeistä?

Tuskin se morsian on epähuomiossa unohtanut ottaa yhteyttä.

Vierailija
47/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että ap on kateellinen Maijan ja Kaisan ystävyydestä ja siitä, että heillä on joku yhteinen projekti. Jos Maija on alkanut suunnitella häitä ja ette ole olleet tekemisissäkään lähiaikoina, on ihan normaalia, ettei sinua ole informoitu. Jos Kaisa on hänen kanssaan läheisempi, on ihan ok, että hän on kaasona. Jos kutsuja ei ole vielä lähetetty, et voi tietää, kutsutaanko sinut vai ei. Ei häiden suunnittelu ole sellainen asia, josta täytyisi kaikkia informoida. Kutsu tulee sitten kun tulee. Ja ehkä Maija puhuu tästä sitten, kun muutenkin tapaatte. Ei kannata nyt repiä tästä mitään draamaa.

Vierailija
48/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas veikkaan, että saat kyllä aikanaan kutsun mutta sinulle ei ole varattu mitään erikoistehtävää häissä, vaan Maija haluaa sinut mukaan ihan tavallisena vieraana. On ihan ymmärrettävää, että Kaisa tietää enemmän kuin sinä, koska hän kuitenkin vaikuttaa olevan Maijan paras ystävä. Toki sinä jäät tilanteessa ulkopuoliseksi, mikä tuntuu varmasti pahalta mutta vaikuttaa näissä "kolmen kimpoissa" olevan jossain vaiheessa vähän väistämätöntä. Kaisa meni vaikeaksi varmasti siksi, että oli luvannut olla puhumatta häistä kenellekään ja lipsautti vahingossa ohi suunsa.

Itse kerroin aikanaan omista häistäni mm. vanhemmilleni ja läheisille ystävilleni noin puoli vuotta etukäteen. Siinä vaiheessa hääpäivä oli ollut tiedossa jo puolisen vuotta ja mm. kirkko, juhlapaikka, pitopalvelu, valokuvaaja ja puku oli hommattu hyvän aikaa sitten. Vain kaasoni tiesi näistä suunnitelmista. Tarkoitukseni ei todellakaan ollut salailulla loukata ketään tai saattaa ihmisiä eriarvoiseen asemaan vaan välttää "bridezillailua" ja turhaa hehkutusta ja toisaalta nauttia sulhaseni kanssa kahdenkeskisestä salaisuudesta mahdollisimman pitkään. Kaasollekaan ei ollut tarkoitus kertoa asiasta kovin aikaisin, mutta hän tuntee minut niin hyvin, että arvasi asian melko pian kihlautumisen jälkeen. Ehkä tässä on käynyt samantapainen tilanne?

Pidemmän päälle suosittelen, että yrität löytää muitakin ystäviä (mikä ei tarkoita välien katkaisemista Kaisaan ja Maijaan). Itsetunnon kannalta on aika hajottavaa, jos koko ajan joudut miettimään, oletko sittenkin vain kolmas pyörä, jota roikotetaan mukana vain säälistä.

Vierailija
49/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ainakin normaalia, että toisen kanssa ollaan läheisempiä kuin toisen. Niin kuin itsekin san692oit tiedostavasi, että kaaso ja morsian viettävät enemmän aikaa keskenään niin ehkä he ovat toisilleen "parhaat kaverit." Morsian on ehkä tässä vaiheessa halunnut kertoa häistä vasta parhaalle kaverilleen ja sinulle kertoo vasta myöhemmin. 

Vierailija
50/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole Maijalle niin läheinen ystävä kuin luulet olevasi. Jos sinulla on pieni sosiaalinen piiri ja vain muutamia ystäviä, voi läheiseltä tuntua sellainenkin ihminen, jonka kanssa viestittelet vain muutaman kerran kuussa ja näet silloin tällöin. Sen sijaan sosiaaliselle ihmiselle tuollainen on etäistä kaveruutta. Veikkaan että Maijalla on useita ystäviä, jotka ovat hänelle sinua läheisempiä ja joita hän tapaa paljon useammin. Hänen näkökulmastaan sinä saatat olla enää entinen tuttu, joka pysyy kuvioissa mukana siksi, että teillä on yhteinen ystävä Kaisa.

Onnittele Maijaa häiden johdosta kun ensi kerran tapaatte. Älä ala vängätä kutsua tai vihjaile, että haluaisit tulla. Hääpari saa itse päättää juhliensa koon ja keitä kutsuvat. Älä suutu tai loukkaannu jos kutsua ei koskaan kuulu.

Vierailija
51/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä tilanne.

Jos hääpukuja sovitellaan jo nyt, voisi kuvitella, että häät ovat suht. pian eikä "vasta" ensi kesänä?

Ei kai kukaan edellisenä syksynä pukua hanki, vaan yleensä hääpukua ruvetaan sovittelemaan aikaisintaan tammikuussa?

Nythän ne puvut ovat halvimmillaan, kun kesän sesonki on ohi ja liikkeissä tehdään tilaa uusille mallistoille.

Vierailija
52/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa, porukka tälläkin palstalla ihan tosissaan väittää ettei tämänkaltaista draamaa muka esiinny aikuisten naisten porukoissa kun joku sanoo ettei jaksa sitä ja hengailee mieluummin yksin tai miesten kanssa. Juuri näiden käsittämättömien "en leiki sun kaa" -kuvioiden takia en vain kestä naisia.

Ihan samanlaista paskaa se on miestenkin kanssa. Jopa näistä samoista asioista, hääkutsuista jne. Oma kaverini jätti kaveripiiristämme vain minun avovaimoni kutsumatta, kun muiden puolisit kutsuttiin. Jätin menemättä.

M31

Vierailija
53/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maija on meistä se, joka on aina pitänyt isoja juhlia, ovat ne sitten olleet syntymäpäivät tai tuparit. Sinänsä en ihmettele yhtään tätä aikataulua, koska kaikki aina suunnitellaan tarkkaan etukäteen ja kaikki on suurta ja näyttävää. En usko häiden olevan poikkeus. Mitä luultavimmin ovat siis kesällä.

Nuorempana tunsin itseni hetken aikaa ulkopuoliseksi, kun nämä kaksi hitsautuivat teineinä tiiviisti yhteen, ja kokivat kaikki pahimmat hölmöilyt yhdessä. Pääsin kuitenkin näistä ajatuksista heti eroon, kun asuimme taas kaikki lähempänä toisiamme. Silti tiedän, että he kaksi ovat läheisempiä kuin minä ja Maija. Ja Maija tietää myös, että minä ja Kaisa näemme useammin kuin me kaksi. Enkä usko siinä olevan mitään ongelmaa...

Voisin kysyä löytyikö pukua. Pelkään sen olevan liian tungettelevaa. Mieluummin olen marttyyri turvallisesti täällä kuin heidän silmissään...

- Aloittaja

Eikö tuollainen mustasukkaisuus ja riippuvuus kavereista ole jo vähän epätervettä?

Vierailija
54/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samanlaista paskaa se on miestenkin kanssa. Jopa näistä samoista asioista, hääkutsuista jne. Oma kaverini jätti kaveripiiristämme vain minun avovaimoni kutsumatta, kun muiden puolisit kutsuttiin. Jätin menemättä.

M31

Eikö puoliso ole automaattinen avec?

Vierailija
55/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M31

Eikö puoliso ole automaattinen avec?

Kaikki kutsut eivät ole automaattisesti avec.

Vierailija
56/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä täällä on enää turha pohtia, sillä sain vastaukseni. Tässä nyt on todella suuri tunnistamisvaara, mutta loppuuhan spekulaatiot.

Kyse on siitä, että minä en kuulu kirkkoon. Maija ei ole kuin tapakristitty, mutta miehensä suku on kuulemma syvästi uskovaista (eipä olla asiasta aiemmin puhuttu) ja mies ei koe luontevaksi kutsua minua (pakanahäitteni jälkeen..)

En tosiaan tiedä mitä kirkonkirjoja siellä käydään läpi kutsuja varten, mutta asia on kuulemma näin.

- Aloittaja

Vierailija
57/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Syitä täällä on enää turha pohtia, sillä sain vastaukseni. Tässä nyt on todella suuri tunnistamisvaara, mutta loppuuhan spekulaatiot.

Kyse on siitä, että minä en kuulu kirkkoon. Maija ei ole kuin tapakristitty, mutta miehensä suku on kuulemma syvästi uskovaista (eipä olla asiasta aiemmin puhuttu) ja mies ei koe luontevaksi kutsua minua (pakanahäitteni jälkeen..)

En tosiaan tiedä mitä kirkonkirjoja siellä käydään läpi kutsuja varten, mutta asia on kuulemma näin.

- Aloittaja

Olen pahoillani.

t. Kristityn perheen kasvatti, joka ymmärtää muidenkin ratkaisuja

Vierailija
58/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

- Aloittaja

No voi v*ttu mikä tossukka morsian. Mieskö sen kutsuvieraslistan päättää, vai oikeastaan hänen sukunsako? Törkeää käytöstä paitsi mieheltä, myös Maijalta, joka "alistuu" miehensä tahtoon. Kyllä sanoisin asiasta.

Vierailija
59/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa puolestasi. Ole onnellinen itsestäsi, olet fiksumpi kuin tuleva morsian.

Vierailija
60/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

- Aloittaja

Ei voi olla totta. Sori mutta nyt rapisi tän ketjun uskottavuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan