Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä ei sano suoraan, enkä minä kehtaa kysyä. Hääkutsusta ym :(

Vierailija
18.09.2016 |

Yritän pitää tämän mahdollisimman lyhyenä.
Meitä on ollut tälläinen kolmen tytön porukka, peruskoulun alusta asti. Minä muutin aiemmin pk-seudulle, nämä kaksi ystävääni sitten muutamia vuosia myöhemmin. Tässä välissä heistä tuli toki läheisempiä, mutta nähtiin silti porukalla niin usein kun mahdollista.

Näin aikuisena meistä yksi, sanotaan vaikka Kaisa näkee meitä molempia usein, ja minä ja tämä kihlautunut Maija nähdään ehkä noin joka toinen kuukausi. Lähes viikottain pidetään kuitenkin yhteyttä.
Muutama viikko sitten käytiin Maijan kanssa kahdestaan konsertissa. Majoitin Maijaa vähän aikaa sitten eräästä syystä, jota nyt ei ole olennaista mainita. Mutta että olen pitänyt häntä myös hyvin läheisenä ystävänäni.

Maija kihlautui vähän aikaa sitten. Onnittelin häntä normaalisti ja hän vastasi kiitti. Ei olla sen jälkeen nähty, eikä oltu puheissa.
Näin n. viikko tämän jälkeen Kaisaa kaupungilla ja kysyin, haluaako hän lähteä kanssani ulos viikonloppuna. Ei onnistu, hän on sopinut Maijan kanssa hääpukusovituksen. Hetken olin hiljaista ja sitten sain kysyttyä, että ovatko häät jo suunnitteilla, näin pitkällä..? Kyllä hääpaikka-, kirkot ym on jo varattu. Kaisa on kaaso (mikä nyt ei yllätä, enkä ole tästä mitenkään loukkaantunut.)
Kysyin milloin häät ovat. Kaisa sanoi ettei muista. Mietin ääneen, että se pitää tietää hyvissä ajoin, kun minulla on mieheni kanssa usein ollut tapana matkustaa kesällä paljon. Hiljaisuus. Kaaso, ei muista päivää, ei kuukautta.
Vaihdoin nopeasti puheenaihetta, koska tilanne oli suoraansanottuna helvetin kiusallinen molemmille.

En tahdo tunkea väkisin häihin. En halua, että minulle ei voida puhua ennen häitä... Kehtaanko kysyä kutsusta suoraan, kutsutaanko minua ollenkaan? On todella paha mieli ja näin pienestä asiasta. Koko juttuhan saattaa olla vain omaa spekulaationi...

Kommentit (129)

Vierailija
81/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen törkeä ja alkeellinen mies, jos hän päättää, ketä ystäviään tuleva vaimo saa kutsua häihin. 

Vierailija
82/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas nähdään, miten suvaitsevaisia ja lähimmäisiään rakastavia jotkut uskovaiset ovat. Tekopyhää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvinaisen törkeä ja alkeellinen mies, jos hän päättää, ketä ystäviään tuleva vaimo saa kutsua häihin. 

Eiköhän tuo ole hätävale ja tekosyy. Vähän kuten jotkut miehet sanovat "vaimo kieltää lähtemästä pikkujouluihin" kun eivät itse halua, ja sitten muut supisevat että kaikenlaisia akkoja sitä onkin..

Vierailija
84/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hääpukua sovitellaan jo nyt, niin veikkaisin, että häätkin ovat jo ennen kesää. Minusta asia on selvä. Jos sinut olisi kutsuttu tai kutsuttaisiin, niin kyllä kaaso olisi kertonut ajankohdan. Ja sinuako ei muka harmita yhtään? Eikö tosiaan, kun kirjoitat pitkän ja turhankin seikkaperäisen aloituksien. Asian olisi voinut ilmaista muutamalla hyvin muotoillulla virkkeellä. Ole rehellinen edes itsellesi, jos et palstalaisille siihen kykenekään.

Ei tuollaisessa kuviossa kaason voi olettaa kertovan mitään. Morsian on voinut yksipuoleisesti kertoa näkemyksestään, ja kaaso uskoo ketä uskoo, ei ihan älykäs kaaso, se ei ole kenenkään käsissä. Kaaso on pelinappula morsiamelle tuossa kuviossa, kaaso välikädessä. Kyllä näitä on nähty, eikä näitä oikeassa elämässä ole helppoa käsitellä, paskakuvioissa. Se, että tuomitse aloittajan moraalin perusteella versus morsian, kertoo omasta moraalista, sen ymmärtämättömyydestä. Itsekin tänne mammapalstalla voisi kertoa faktaa häistä, joissa morsianta ja hääparia on kohdeltu todella ikävästi jopa perheenjäsenten taholta. Voin vannoa, että eivät ole tänne kirjoittaneet. Lisäksi, miten olen nähnyt ja tiedän, miten hääparia on kohdeltu veemäisesti vanhempien, mukamas ystävien ja pitopalveluiden taholta, ne tietämäni tapaukset jos tänne ampuisin, hälärisi soisivat. Ja ymmärtäisit, että näissä hääkuvioissa oikeasti tapahtuu todella ikäviä asioita, ihmissuhteissakin.

Vierailija
85/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

44 oletko maija? Kuulostat yhtä kivalta ihmiseltä.

Vierailija
86/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että kaaso mokasi. Oli luvannut ettei kerro kenellekään mutta aukoi vahingossa suutansa kun kertoi sovituksesta, kun tajusi virheensä ei tiennyt minne laittaa kielensä.

Häät saattaa hyvin olla jo nyt syksyllä jos 👰 morsian on raskaana niin nopeat kihlat 💍 ja häät Ennenkuin vatsa näkyy.

Näin se olisi mennyt 1960-luvulla. Nykyään lapset ova mukana vanhempien morsiustyttöinä ja sulhaspoikina.

Ehkä kutsu tulee jos on tullakseen, tai sitten ei. Se selviää sitten aikanaan.

Vierailija
87/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt koittanut miettiä, että onko olenko onnistunut jossakin tilanteessa loukkaamaan Maijaa tai tämän tulevaa miestä. Mutta ehei, en keksi mitään.

Siis tämä miehen uskovaisuus ei ole koskaan tullut puheeksi. Nytkin jäi vähän epäselväksi, kun minulle puhuttiin suvun uskosta, mutta sitten sanottiin, että sulhasesta se ei tunnu luontevalta.

Harvemmin kuitenkaan kuljen "En kuulu kirkkoon" -kyltti kaulassa.... Että miten tämä asia nyt siellä häissäkään kävisi mitenkään ilmi.

Mutta. Se siitä. Minua ei ole kutsuttu, eikä kutsuta, oli syy sitten missä tahansa.

Ja niin, Kaisa halusi kertoa tämän asian minulle, koska hän huomasi että harmistuin. Ei halunnut, että vaivaan päätäni näin "tyhmällä jutulla, jolle ei voi mitään."

- Aloittaja

Vierailija
88/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Syitä täällä on enää turha pohtia, sillä sain vastaukseni. Tässä nyt on todella suuri tunnistamisvaara, mutta loppuuhan spekulaatiot.

Kyse on siitä, että minä en kuulu kirkkoon. Maija ei ole kuin tapakristitty, mutta miehensä suku on kuulemma syvästi uskovaista (eipä olla asiasta aiemmin puhuttu) ja mies ei koe luontevaksi kutsua minua (pakanahäitteni jälkeen..)

En tosiaan tiedä mitä kirkonkirjoja siellä käydään läpi kutsuja varten, mutta asia on kuulemma näin.

- Aloittaja

Onko Kaisa sitten kunnon kristitty?

Joko tämä on provo tai mies on hullu. Jokainen normaali ihminen pystyy olemaan niin kirkko, - kuin maistraattihäissäkin. 

Jos tämä olisi totta, niin kirkkoon kuulumattomuus on tekosyy. Eihän kukaan saa mistään selville kenenkään kirkkoonkuulumista.

Millaiset ihmiset ovat nykyään Suomessa "syvemmin uskovaisia" kuin vanhoillislestadiolaiset? Edes he eivät lajittele hääkutsuissa vieraita vuohiin ja lampaisiin.

Örvelsitkö omissa pakanahäissäsi niin rankasti, että eivät halua nähdä samaa uskovaisten raittiissa ja tanssittomissa häissä?

Kirkkoonkuulumattomuus ei ole kristillisissä seurakunnissa osallistumisen este. Onhan yksi kristinuskon perusasioista lähetyskäsky "tehkää kaikki minun opetuslapsikseni", eli nimenomaan "pakanat" pitäisi jollakin keinolla saada kirkkoon.

Kirkossa järjestettävät tilaisuudet ovat julkisia, eli sinne saa mennä ihan kuka tahansa, niin satunnainen ohikulkija, puistojen mies tai entinen ystävä.

Vierailija
89/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä eivät kyllä tule olemaan alkoholittomat häät. Sekä morsian, että sulhanen käyttävät molemmat alkoholia. Varsinkin Maija pitää juhlimisesta, on ollut aina meistä kolmesta se menevin.

Ja tosiaan, minulla ei ollut mitään havaintoa, että tällä sulhasella olisi tälläistä "taustaa" tai näin ehdottomia ajatuksia. Eivät ole koskaan tulleet puheeksi, joten en ottaisi niitä nyt niin tosissaan.

Vielä sen verran, että osaan käyttäytyä juhlissa. Omissani ja muiden.

- Aloittaja

Vierailija
90/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä eivät kyllä tule olemaan alkoholittomat häät. Sekä morsian, että sulhanen käyttävät molemmat alkoholia. Varsinkin Maija pitää juhlimisesta, on ollut aina meistä kolmesta se menevin.

Ja tosiaan, minulla ei ollut mitään havaintoa, että tällä sulhasella olisi tälläistä "taustaa" tai näin ehdottomia ajatuksia. Eivät ole koskaan tulleet puheeksi, joten en ottaisi niitä nyt niin tosissaan.

Vielä sen verran, että osaan käyttäytyä juhlissa. Omissani ja muiden.

- Aloittaja

Hitto mitä kuraa! Aloittaja hei, dumppaa ne "ystävät". Onko siellä tulevissa häissä joku uskontopoliisi joka käännyttää kaikki epäuskovat ja ateistit pois? Miten sitä edes voisi mitata? Tuo ystäväsi antama syy on teeskentelyä. Oikea syy piilee jossain muussa.

Vierailija
91/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertakaikkiaan typerä provo. Itse olen aktiivisesti kirkossakäyvä kristitty, kuten moni ystävänikin, ja ikinä ei tulisi mieleenkään luokitella ihmisiä noin. Häissämme oli ihmisiä monenlaisista taustoista, vaikka toki häämme kristilliset häät olivatkin. Kummit on eri juttu, kristityille on tärkeää, että kummit ovat kristittyjä. Ei kenellekään ole mitään väliä häävieraiden taustalla. Ja siis jos kyse ei ole edes hääparin toiveesta, vaan sulhasen sukulaisten. En usko, että tuollaista kukaan keksisi edes tekosyyksi.

Vierailija
92/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi huolissani. Minulla ja kahdella kouluaikaisella ystävälläni on sama kuvio meneillään. Olen ystäväni kaaso, mutta kolmas ystäväni on juuri minun kanssani läheisempi. Minusta on epämukavaa, että hän kyselee kauheasti minulta, kaasolta, häistä, eikä selkeästi kehtaa morsiamelta tätä tehdä. Minäkin vastailen aina ympäripyöreitä "en tiedä" -vastauksia, koska ei ole minun asiani kertoa! Ei puvusta, ei paikasta, ei päivämäärästä... Kutsu ystävällemme kaiketi tulee kuitenkin häihin.

Vierailija
93/129 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama juttu harmittaa minua. Yksi pitkäaikaisimmista ystävistäni suunnitteli häitä, olin jopa mukana kun hän osti matskuja hääkutsuihin!!! Hän on lapseni kummi, mutta kas kummaa kun ei kutsua häihin sitten tullut. Tästä on jo vuosi mutta pistelee yhä. En tiedä minkä vuoksi näin, meillä on lapsia mutta tiedän että siellä oli heidän sukulaislapsiaan, jos kutsuivat pelkkiä sukulaisia niin miksi sitten ainakin yhden yhteisen ystävämme...? Ehkä siksi että häät oli Kemissä ja pariskunta asuu Helsingissä ja minä kainuussa, olisiko ollut "kohteliaisuutta". En anna sisimmässäni anteeksi mutta ei se ystävyyttä tapa. On pieni piikki vain, kyllä tämä joskus läpi käydään.

Vierailija
94/129 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan ajatellut, että ne häät ovat Maijan asia, ei sinun lainkaan.

Hän ei kaipaa hössötystäsi, läsnäoloasi, mielipiteitäsi. Hän haluaa oman juhlansa ja tietää, että jos sinulle kerrotaan, niin yrität päästä päällepäsmäriksi kuten olet tehnyt joka kerta ennenkin. Sinun mielipiteesi on tärkein, sinun mukaanottosi on tärkein. Unohdat, että kyse ei ole sinun juhlastasi lainkaan. Jos sinua ei kuunnella, mökötät ja teet lopulta oman pääsi mukaan, mikä hääjärjestelyissä merkitsee katastrofia.

Tuleva morsian haluaa nauttia jo järjestelyistä kaikessa rauhassa. Hän ei halua sinua mukaan, vaikka se sinua loukkaakin. Silti hänellä on siihen oikeus, joku peruskoulussa alkanut ystävyys ja tapailu silloin tällöin ei merkitse sitä, että sinulla olisi mitään oikeuksia ystäväsi elämään.

Olet se rasittava kaveri, joka roikkuu mukana, koska ei pienistä vinkeistä tajua, että ei ole toivottua seuraa. Kukaan ei henno sanoa sitä ääneen - tai oikeastaan uskalla, koska siitä alkaa valtava vainoaminen.

Hyvinhän olet sitä jo aloittamassa miettimällä, miten kysyt kaverilta morsiuspuvusta. Asia ei kuulu sinulle!

Joku taitaa vähän itse asettua Maijan asemaan ja purkaa tänne omia tuntemuksia omasta vanhasta tilanteesta :) idiootti

Vierailija
95/129 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään toimivaa kolmen naisen ystävyyttä?

On.

Vierailija
96/129 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheesta hieman ohi: Kovasti täällä ollaan neuvomassa mitä saa tuntea, "älä suutu, älä ole pettynyt, älä tunne oloasi ulkopuoliseksi, älä sitä ja älä tätä"

Jokainen tunne on ihan oikea, ja AP kuten kuka tahansa muukin saa tuntea mitä mitä tunteekaan. Jos tuntee olonsa pettyneeksi (syystä tai syyttä) niin se on ihan oikea tunne ja on ihan oikein tuntea. Se miten tunteeseen reagoi fiilistelyjen jälkeen on mielestäni merkitsevämpää.

Sanotaan nyt vaikka, että Maija ei pidäkkään AP:ta kovin läheisenä ystävänä. Mutta AP:n todellisuudessa Maija on hänelle tärkeä ja AP on ajatellut koko ikänsä olevansa itsekin tärkeä Maijalle.

Nyt Maija sitten näyttää teoin oman todellisuutensa AP:lle ja näin kahdesta todellisuudesta tulee yksi. Tottakai AP:lla on kaikki oikeus tuntea pettymystä, surua, vihaa ja paljon muutakin. AP:n todellisuus muuttui, ja koska hän ei ole robotti, hän tuntee.

Katkeroitua ei tietenkään kannata tai syyttää toista ylettömästi, mutta miksei saisi tuntea ja puhua tässä tilanteessa esim. Maijalle ja kertoa oma totuus hänelle. Ei syyttäen, vaan mahdollisimman neutraalisti tai vaikka surren ja näin yhdessä purkaa paha olo pienemmäksi.

En tiedä onko Maija kuinka läheinen kenenkin kanssa ja mitä tähän draamaan liittyy..Mutta vain esimerkkinä käytin tuodakseni esille oman turhautumiseni tuohon " Sinulla ei ole oikeus tuntea noin -junttiuteen".

Vierailija
97/129 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän sama juttu harmittaa minua. Yksi pitkäaikaisimmista ystävistäni suunnitteli häitä, olin jopa mukana kun hän osti matskuja hääkutsuihin!!! Hän on lapseni kummi, mutta kas kummaa kun ei kutsua häihin sitten tullut. Tästä on jo vuosi mutta pistelee yhä. En tiedä minkä vuoksi näin, meillä on lapsia mutta tiedän että siellä oli heidän sukulaislapsiaan, jos kutsuivat pelkkiä sukulaisia niin miksi sitten ainakin yhden yhteisen ystävämme...? Ehkä siksi että häät oli Kemissä ja pariskunta asuu Helsingissä ja minä kainuussa, olisiko ollut "kohteliaisuutta". En anna sisimmässäni anteeksi mutta ei se ystävyyttä tapa. On pieni piikki vain, kyllä tämä joskus läpi käydään.

Mulle on käynyt vähän sama. Ystävä soitti, että voinko lähteä mukaan hääpukuostoksille makutuomariksi. Lähdin ja mentiin mun autolla. Parin viikon päästä näin facesta kuvia, että isot häät pidetty. Eli tahtoi mut vaan taksiksi shoppailemaan. Myönnän että sattui, kun koko meidän tiivis kaveriporukka oli mukana. Kaveri selitti asian sitten, että "ai en mä uskonut et pääset edes tulemaan, kun tiesin, että sulla oli se koiranäyttelyreissu Ranskaan sillä viikolla". Niin, niitä koiranäyttelyitähän ei oo kuin kerran elämässä. Olisin aivan hyvin voinut jättää väliin, jos olisin tiennyt häiden ajankohdan.

Vierailija
98/129 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän haluaa pitää pienet häät eli ehkä vain morsiamen ja sulhasen perheet. Jotkut haluavat sellaiset. Tietysti olisi fiksua krtoa avoimesti tilanne siinä tapauksessa.

Vierailija
99/129 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa, porukka tälläkin palstalla ihan tosissaan väittää ettei tämänkaltaista draamaa muka esiinny aikuisten naisten porukoissa kun joku sanoo ettei jaksa sitä ja hengailee mieluummin yksin tai miesten kanssa. Juuri näiden käsittämättömien "en leiki sun kaa" -kuvioiden takia en vain kestä naisia.

Miesten suosion kalastelua.

Vierailija
100/129 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää, millainen on ap:n ja Maijan seuraava kohtaaminen. Toivottavasti ap päivität ketjua vielä, kun jotain uutta tapahtuu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän