Kassaraivo vaanii kaupoissa – kenen kuuluu laittaa kapula ostosten väliin?
http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-2000001262274.html
Tämä keskustelupalstojen kestoaihe kuohuttaa ajoittain jokaista kaupassakävijää.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Jos edellinen asiakas ei laita kapulaa, minä lastaan tavarani kiinni hänen ostoksiinsa. Aina on kapula ilmestynyt siihen mihin se kuuluu ja sen toimesta kenen se kuuluu siihen asettaa.
Ja olet onnellinen rangaistuasi kassaa idiotismillasi?
Tuollaisia ihmisiä pitäisi vetää turpaan siinä kassalla.
Minulla on isompi tykki kuin miehelläsi. Joten ole hiljaa ja laita se kapula juuri silloin, kun sinun kuuluu. Tai ammun.
Vierailija kirjoitti:
Normaali ihminen osaa asettaa tarvittaessa kapulan ostostensa kummallekin puolelle, jotta kassa näkee missä hänen ostoksena alkavat ja missä loppuvat. Jos tämä ei onnistu, kannattaa shoppailla vain netissä.
Minä olen nuuka. En tohdi kuluttaa montaa kapulaa ostoksiini. Jos olen jo laittanut yhden eteen, seuraava saa laittaa sellaisen ostosten perään. Jos siis ei halua säästää kapuloita.
PS. Tarkistan kyllä kassakuitin ja huomaan ylimääräiset hinnat, mutta myös tuotteet, joita en ostanut. Saatan pyytää oikaisua kesken ostoksiesi, jos sekoitit ostoksiasi minun ostoksiini.
En ole koskaan ajatellut asiaa, eli en varmaankaan myös paljoa käytä kapulaa. Käyn kyllä pienessä kaupassa ja onhan sielläkin välillä jonoa mutta koskaan ei ole ollut ongelma etten käytä kapulaa. Ainoastaan yksi kerta jäänyt mieleen kun takana oleva asiakas sanoi lapsenlapselleen joka oli laittanut kapulan hihnalle "että ei laiteta sitä, katotaan jos edellä oleva asiakas haluaa maksaa meidän ostokset" ja laittoi kapulon pois hihnalta. Olin hyvin ihmeissäni, olisi pitänyt sanoa että voin minäkin teidän jäätelöt syödä. Eivät edes olleet takanani kun itse olin jonossa vaan tulivat siihen aika lailla viimeostosten meneessä kassan ohi. Eli mielestäni kapulan laittaminen kuuluu takanaolevalle jos tulee jonoon sillä välillä kun aikaisemman asiakkaan tavarat piipataan jo. Pitääkin huomioida seuraavalla kerralla kun on pitkä jono kaupassa että miten kapulat käyttäytyy. Luulisin että käytetään aika vähän. Itse en ainakaan eikä siitä ongelmaa ole koskaan paitsi tuo kerta ollut ja sekin oli lapselapsen kiusottelua ja mukamas "opettamista" . Tekikö lapsenlapsi okein, mielestäni kyllä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellinen asiakas laittaa kapulan, aina. Ei mua haittaa jos edellä oleva haluaa maksaa minun ostokseni.
Jos näin joskus tapahtuisikin, niin kuvitteletko todellakin että ostoksesi olisivat maksutapahtuman jälkeen edelleenkin sinun?
Ei vaan mä haen ne uudestaan. Että näin tyhmiä onkin..
Siis miten on mahdollista, että niin moni ei laita sitä puuttuvaa kapulaa? Kaupassa käynnin pitäisi olla nopeaa ja sujuvaa, mutta nämä pällit tahallaan haluaa tehdä siitä vaikeaa.
Jono kulkee hitaasti. Kassa joutuu korjata kuitteja, tunkea etuhihnalle takaisin ne vahingosssa luetut ostokset. Ei niin helppoa jos hihna jo täynnä. Todella pitkä homma korjata se kuitti ja aloittaa alusta, ja ne kaikki tavarat siinä sylissä nostaa riskiä siitä, että vahingossa lukee tuotteen monta kertaa ja tulee virheitä.
Miten niin pitäisi olla nopeaa? Minne teillä pulloperseapinoilla on muka kiire? Noin pienituloisten ihmisten olisi syytä himmata vauhtia ja miettiä vähän tekemisiään eikä ryntäillä hulluna ympäriinsä tuhlaamassa rahojaan. Ja liikenteessä roikutte toisten puskureissa kiinni ja puhisette ratin takana. Todellisuudessa teillä ei ole kiire yhtään mihinkään.
Vain kuvitelma siitä, että "MINULLA ON OIKEUS" ajaa näitä älyvapaita köyhiä kiihtyvällä nopeudella toisiaan vastaan kilpaillen.
Lopputulos on joka tapauksessa katastrofi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on isompi tykki kuin miehelläsi. Joten ole hiljaa ja laita se kapula juuri silloin, kun sinun kuuluu. Tai ammun.
Minun mies tekee katan, iskee pinon tiiliä katki, karjahtaa ja huutaa rothwayler Timin paikalle ennen kuin ehdit edes ladata tykkiäsi.
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan kapulan aina ostosteni jälkeen, myös ennen ostoksiani jos edessäoleva ei ole sitä huomannut tehdä. Eli pidän itse huolen että omat ostokseni ovat kivasti kahden kapulan välissä, tekivät muut mitä tahansa.
Kannattaa varmuuden vuoksi laittaa myös ostosten päälle.
Mä laitan sen kapulan itse jos edellinen asiakas ei muista sitä laittaa ja laitan myös omien ostosten jälkeen.
Itsekin laitan yleensä sen edessä olevan puolesta itselleni kapulan, ja vielä omien ostoksieni jälkeen takana tulevalle. Mutta mitenkäs toimitte sellaisessa tilanteessaa, jos ei ole ostoksia vaan esim.pelkkä pullonpalautuslappu, tai haluatte ostaa röökiä, pelata kenties jotain veikkauspeliä? Laitatteko silloin itsellenne kapulan? Minä laitan, mutta kun tulee vuoroni, kassahan tietysti nappaa sen ja alkaa lyömään takana tulevan ostoksia. Aina toki ehdin väliin sanomaan, että "ne ei ole minun, mulla on vain tämä jne".
Vierailija kirjoitti:
Itsekin laitan yleensä sen edessä olevan puolesta itselleni kapulan, ja vielä omien ostoksieni jälkeen takana tulevalle. Mutta mitenkäs toimitte sellaisessa tilanteessaa, jos ei ole ostoksia vaan esim.pelkkä pullonpalautuslappu, tai haluatte ostaa röökiä, pelata kenties jotain veikkauspeliä? Laitatteko silloin itsellenne kapulan? Minä laitan, mutta kun tulee vuoroni, kassahan tietysti nappaa sen ja alkaa lyömään takana tulevan ostoksia. Aina toki ehdin väliin sanomaan, että "ne ei ole minun, mulla on vain tämä jne".
Laitan joskus kaksi kapulaa ihan siltä varalta, etten silloin jaksa avata suutani juuri sillä hetkellä, kun kassa tarttuu kapulaan.
Terveisiä Ruotsista! Luin tämän aiheen käsittelyä työkavereilleni ja kukaan niistä ei tunnistanut ongelmaa laisinkaan täällä!
Minulla on tapana seurata tilannetta ja toimia sen mukaan, miten edellinen asiakas on toiminut tai onko takanani tulossa asiakkaita. Jos edessäni tai takanani ei satu olemaan asiakkaita, niin en käytä kapuloita. Jos edessäni tai takanani sattuu olemaan asiakkaita, käytän kapuloita. Oma huomioni on se, että ihmiset ovat aika laiskoja kapuloiden käyttäjiä, vaikka sitä vartenhan ne ovat, että niitä käytetään. Pieni ele, jolla on suuri merkitys. Selkiyttää asiointia sekä helpottaa kassankin työskentelyä.
Sori en shoppaile missään väestönpaljoudessa just kello 5 kauppakeskuksen Lidlissä joten en pysty samaistumaan.
Mutta laitan patukan ostosten väliin jos sattuu olemaan tarvetta. Ei kassa välttämättä tiedä missä sinut ostokset alkaa ja loppuu joten jep kuulostaa järkevältä
Laitan itse aina omien ostoksieni jälkeen, mulle on ihan sama onko edellä niin tampio, ettei ymmärrä sitä tehdä vai ei. Tulee kiva paniikki, kun antaa omien ostoksien mennä sinne sekaan. Kiusa se on pienikin kiusa ja tällaisella sitten muisti paranee kummasti seuraavalle kerralle.
Oikeasti armahdan vanhuksia yms. joiden ei minusta enää tarvitsekaan kaikkea muistaa ja älytä. Eli laitan kyllä itse silloin ennenkin mun ostoksiani kapulan jos se puuttuu. Olen kiltti heille.
Tämä ongelma ei ole siis vieläkään ratkennut?
Ehkä asiaa tutkimaan pitäisi nimittää joku komitea, ja viedä ohjeistus lakitasolle?
Suomi kaipaa lisää määräyksiä ja lakeja. Järjenkäyttö ei ole sallittua.
Eli kapula aina omien ostosten jälkeen.
Kapulan unohtamisesta vähintään 20€:n rikesakko. Peritään heti kassalla. Kauppa tilittää sakot valtiolle. Budjettiongelma ratkaistu!
En ole koskaan kohdannut enkä nähnyt kapularaivoa. Johtuneeko siitä, että asun täällä susirajalla jossa ollaan leppoisampia eikä vedetä kilareita jokaisesta pikkuasiasta. Jos ei edellinen ole laittanut kapulaa, laitan sitten itse ja se on sillä hyvä.
Normaali ihminen osaa asettaa tarvittaessa kapulan ostostensa kummallekin puolelle, jotta kassa näkee missä hänen ostoksena alkavat ja missä loppuvat. Jos tämä ei onnistu, kannattaa shoppailla vain netissä.