Kassaraivo vaanii kaupoissa – kenen kuuluu laittaa kapula ostosten väliin?
http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-2000001262274.html
Tämä keskustelupalstojen kestoaihe kuohuttaa ajoittain jokaista kaupassakävijää.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos edellinen asiakas ei laita kapulaa, minä lastaan tavarani kiinni hänen ostoksiinsa. Aina on kapula ilmestynyt siihen mihin se kuuluu ja sen toimesta kenen se kuuluu siihen asettaa.
Olisipa mielenkiintoista olla sinun edelläsi kassajonossa. Minä en nimittäin todellakaan seuraile että laittaako perässä tuleva kapulaa tai tuleeko perässäni ihmistä edes, enkä laita kapulaa kun omien ostosteni eteen, voisi tulla mielenkiintoinen tilanne. :D
Tapahtuisi vaan että sinä ostaisit takana tulevankin hihnalle laittamia tuotteita ja takana tuleva hakisi itselleen hyllystä lisää.
A. (sinä) Nämä tuotteet ei olleet enää minun.
B. (takanatuleva)------------------
A. Sanoin että nämä ei olleet enää minun
B. Miksi sitten ostit ne ?
A. Kun et laittanut kapulaa
B. ---------------------
Näin menisi minun osuuteni eli tuon Been.[/
Mikä ongelma tässä on? A lähtee kotiin kaksien ostosten kanssa ja b jää tänään ilman röökiaskiaan ja kaljojaan. Tai sitten myyjä rupeaa peruuttamaan ostoksia ja kaikki odottavat. Ei kukaan lähde kaupasta toisilla maksatettujen ostosten kanssa.
Jos ei halua maksaa takanatulevan ostoksia niin sitten laittaa kapulan. Jos taas haluaa maksaa ne takanatulevankin ostokset, niin voi jättää laittamatta. Minulle, jos olen se taempi asiakas, käy vallan hyvin, jos toinen maksaa ostokseni, joten siksi en vaivaudu laittamaan kapulaa ellei se edellä menevä itse sitä ymmärrä.
Voidaan päätellä että kapulan laittamattomuudesta kärsii eniten se joka ei laita kapulaa ostostensa jälkeen.
Hän on luonteeltaan vastuuta ottamaton ja teettää työt mielellään toisilla. Empatiakyky aika huono.Ei voi suositella puolisoksi. Lisäksi ilkeilyyn taipuvainen. Ahdistavaa seuraa, pyrkii ylläpitämään jotain peliä ja tämä jos mikä on huono juttu suhteessa koska puolisin elämä menee fundeeratessa että mistä nyt tuulee.
Jos on joku puolisoehdokas niin ennen yhteen muuttoa kannattaa kysyä että laittaako kapulan ostosten jälkeen vai ei. Jos sanoo että ei laita niin juokse ja kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos edellinen asiakas ei laita kapulaa, minä lastaan tavarani kiinni hänen ostoksiinsa. Aina on kapula ilmestynyt siihen mihin se kuuluu ja sen toimesta kenen se kuuluu siihen asettaa.
Oletpa hassu. Mikset vaan laita unohtunutta kapulaa ennen omia ostoksiasi?
Minä saan kylmiä väreitä tällaisista ihmisistä, jotka ovat ottaneet asiakseen opettaa tuntemattomia "tavoille", tekemään asioita "niin kuin ne kuuluu tehdä".
Ihan vaan sen takia en laita, koska ne kapulat ovat minun ulottuvuuteni ulkopuolella. Jos ne kapulat pitää laittaa teidän tavallanne, niiden kapuloiden pitäisi olla sen hihnan alkupäässä. Nyt ne kapulat on siellä lähellä kassaa ja saadakseen sen kapulan laitettua pitää toimia kuin jääkiekkopelaaja ja taklata siihen ostostensa viereen jäätynyt asiakas pois tieltä.
Minä en mielelläni ryhdy tönimään ketään ihan vain sen takia, että tämä onneton ei tajua ilmoittaa kapulalla ostostensa olevan valmiina hihnalla.
Minä saan kylmiä väreitä tyhmistä ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Voidaan päätellä että kapulan laittamattomuudesta kärsii eniten se joka ei laita kapulaa ostostensa jälkeen.
Hän on luonteeltaan vastuuta ottamaton ja teettää työt mielellään toisilla. Empatiakyky aika huono.Ei voi suositella puolisoksi. Lisäksi ilkeilyyn taipuvainen. Ahdistavaa seuraa, pyrkii ylläpitämään jotain peliä ja tämä jos mikä on huono juttu suhteessa koska puolisin elämä menee fundeeratessa että mistä nyt tuulee.
Jos on joku puolisoehdokas niin ennen yhteen muuttoa kannattaa kysyä että laittaako kapulan ostosten jälkeen vai ei. Jos sanoo että ei laita niin juokse ja kovaa.
Siis kärsii eniten jos takana tuleva ei hyvästä sydämmestään sitä kapulaa laita edessä olevien ostosten taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei tävontä julmaa maailmaa. Juuri kun olin toipunut Särkänniemen delffiineistä niin nyt ongelmaksi muodostui ostosten väliin laitettava kapula. Enään ei puutu kuin että isäni oli ss-mies kuten kirjailija Kati Tervo omasta isästään kertoi toissapäivän iltiksessä. Kraanastakaan ei tule kylmää vettä. Kuinka näiden valtavien ongelmien keskellä voi elää.
Tuhlaat kuitenkin aikaasi täällä moralisoimassa muita. Mitkä ovatkaan siis oikeat ongelmasi, kerro toki aivan oikeasti, niin päästään nauramaan.. haha
Ohessa muutama
Yleisesti:
- Suomen talouden heikko tilanne ja julkisen velan voimakas kasvu
- Eurooppalaisittain heikko investointiaste
- työttämyyden kasvu
Henkilökohtaisesti:
- tuloveroprosentin korkeus
- polttoaineen kalleus
- arvonlisäveron korkeus
- kiinteistövero
No, okei. Kaikki osuivat, mutta onko älyä niistä vääntämään?
Äläkä kysy ensimmäisenä mitä minä ajattelin.
Jälkeen koska usein niitä kapuloita ei ole vielä vapaana, jos aijot itsellesi laittaa sen valmiiksi ja edellinenhän tietää parhaiten koska on kaikki ostoksensa lapannut ja kapulan voi jo pistää.
Paljon ärsyttävämpää kaupassa on kaikki kälättävät juoruakat ja mummot, jotka tukkivat väylät eri hyllyille. Minkä helvetin takia ei voi kälättää kaupan ulkopuolella jos on pakko kälätttää?
Vierailija kirjoitti:
Edellinen asiakas laittaa. Oli lapsellista tai ei, niin minä en sitä kapulaa laita muualle kuin omien ostosteni taakse.
Jos kassoja häiritsee se, että loppujen lopuksi kukaan ei laita kapulaa, niin voisivat sitten antaa selkeät ohjeet sen käytölle.
Oot kyllä niin pelle. Jos sitä kapulaa ei siinä ole, niin se laitetaan siihen!
Oletko oikeasti niin vähä-älyinen, että tarvitsen kirjalliset ohjeet tästä?
"Vaikka asiakas olisi nähnyt, että kassakapula puuttuu, hän ei ole sitä laittanut, koska katsoo, että se olisi pitänyt sen toisen asiakkaan laittaa."
Tämä, ei hyvä luoja kun pitää olla passiivisagressiivinen idiootti. Olen ollut kassana ja näissä tilanteissa minua syytetään kun en tiedä mikä kuuluu kenellekin...
Keskityin sen hetkiseen asiakkaaseen ja tavaroihin, en voi seurata mitä siellä tapahtuu.
Usein tuhistiin loukkaantuneena kun kysyin tuleeko nämä samaan kun on niin helkatin vaikeeta käyttää kapulaa. 😦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan kylmiä väreitä tällaisista ihmisistä, jotka ovat ottaneet asiakseen opettaa tuntemattomia "tavoille", tekemään asioita "niin kuin ne kuuluu tehdä".
Ihan vaan sen takia en laita, koska ne kapulat ovat minun ulottuvuuteni ulkopuolella. Jos ne kapulat pitää laittaa teidän tavallanne, niiden kapuloiden pitäisi olla sen hihnan alkupäässä. Nyt ne kapulat on siellä lähellä kassaa ja saadakseen sen kapulan laitettua pitää toimia kuin jääkiekkopelaaja ja taklata siihen ostostensa viereen jäätynyt asiakas pois tieltä.
Minä en mielelläni ryhdy tönimään ketään ihan vain sen takia, että tämä onneton ei tajua ilmoittaa kapulalla ostostensa olevan valmiina hihnalla.
Suu auki ja pyydä niitä lähemmäs, haloo. Kyllä se pitää vaan siinä olla, ei ole vaikeaa. Eipä tarvi kassan 56 kertaa päivässä kysellä, että kelle kuuluu mikä.
Ehdotan, että kapuloita rattaisiin laitetaan 2 takana tulevan asiakkaan eteen. Itse en toki laittaisi, vaan pistän purukumit hihnalle vasta itse asioituani.
Vierailija kirjoitti:
Se laittaa, joka on tavaransa hihnalle jo nostanut. Kapula on ilmoitus seuraavalle, että hän voi alkaa lastata omia ostoksiaan hihnalle.
Mikä tässä on niin helvetin vaikeaa?
Mikä siinä on niin helvettiä vaikeaa laittaa se kapula siihen, oli sitten ensin tai jälkeen -asiakas?!
Voi pyhä yksinkertaisuus tätä pinisieluisuutta 😧
Itse laitan ostosteni jälkeen, mutta välillä se unohtuu. Samoin joskus on edellisellä asiakkaalla unohtunut laittaa kapula niin sen kyllä siihen laitan ennen ostoksiani. Ei kai sillä ole väliä kuka sen siihen laittaa, kun vaan laittaa.
Ei tulisi mieleenkään osoittaa mieltäni ja olla laittamatta (vähin äänin) se kapula siihen hihnalle, jos se EI siinä ole, kun rupean ostoksiani hihnalle mättämään.
Taitaa olla pääkopassa hieman vikaa, jos tästä ongelman saa aikaiseksi.
Kapula ennen tai jälkeen ostosten - ihan sama, kunhan sen joku siihen laittaa.
Kerran yksi nainen jätti tietoisesti laittamatta kapulan perässäni, kun olin itse sen unohtanut laittaa ensin olleena ostosteni perään. Akka katsoi tyyliin se on sun syy, kun ostokset meni sekaisin. Itse olisin laittanut kyllä ostoksiani ENNEN kapulan, jos olisin ollut sen tilanteessa. Näinhän ihmiset yleensä toimii, koska 50v ei ole KOSKAAN ennen kukaan jättänyt tahallaan kapulaa laittamatta.
Menkää mielensäpahoittajat hoitoon, jos ja kun se kapulan laitto on jonkun TIETYN ihmisen toimi 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako joku tästäkin jonkun ongelman?
Saa ja aika pahastikkin. Kun olin töissä kassalla tuli aina joskus tilanteita, missä piipasin kahden asiakkaan ostokset yhteen, kun sitä kapulaa ei oltu laitettu väliin. Joillakin ihmisillä on hyvin vahva mielipide siitä kumman tehtävä se kapulan laittaminen on. Yritin siinä nätistä selittää molemmille asikkaille, että jos nyt toinen nyt edes laittaisi sen kapulan ostosten väliin niin päästäisiin kaikki paljon helpommin tälläisessä tilaneteessa, ja ei siihen ei ole mitään virallista ohjetta/sääntöä/etikettiä.
Itselleni ei tuota mitään ongelmaa laittaa kapulaa ostosten eteen ja taakse. Mutta jotkut ihmiset kokevat, että jos he laittoivat jo yhden kapulan ostosten eteen niin ei samalla kertaa voi laittaa toista kapulaa hihnalle. Tämähän on aivan liian raskasta normaalille ihmiselle.
Miksei sellaista ohjetta ole, kun kaikkia muita lappuja on ollut aikaa liimailla, ettei yhtä pulloa kaljaa saa ostaa silloin eikä tällöin.
Laitatte lapun, että jokainen laittaa sen oman ostoksensa jälkeen, eli huolehtii omista ostoksistaansa, kuten tapana on.
Anteeksi mitä? Aikuiset ihmiset tarvitsevat kaupan puolesta lapun, jossa asia selitetään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se laittaa, joka on tavaransa hihnalle jo nostanut. Kapula on ilmoitus seuraavalle, että hän voi alkaa lastata omia ostoksiaan hihnalle.
Mikä tässä on niin helvetin vaikeaa?
Mikä siinä on niin helvettiä vaikeaa laittaa se kapula siihen, oli sitten ensin tai jälkeen -asiakas?!
Voi pyhä yksinkertaisuus tätä pinisieluisuutta 😧
Itse laitan ostosteni jälkeen, mutta välillä se unohtuu. Samoin joskus on edellisellä asiakkaalla unohtunut laittaa kapula niin sen kyllä siihen laitan ennen ostoksiani. Ei kai sillä ole väliä kuka sen siihen laittaa, kun vaan laittaa.
Ei tulisi mieleenkään osoittaa mieltäni ja olla laittamatta (vähin äänin) se kapula siihen hihnalle, jos se EI siinä ole, kun rupean ostoksiani hihnalle mättämään.
Taitaa olla pääkopassa hieman vikaa, jos tästä ongelman saa aikaiseksi.
Kapula ennen tai jälkeen ostosten - ihan sama, kunhan sen joku siihen laittaa.
Kerran yksi nainen jätti tietoisesti laittamatta kapulan perässäni, kun olin itse sen unohtanut laittaa ensin olleena ostosteni perään. Akka katsoi tyyliin se on sun syy, kun ostokset meni sekaisin. Itse olisin laittanut kyllä ostoksiani ENNEN kapulan, jos olisin ollut sen tilanteessa. Näinhän ihmiset yleensä toimii, koska 50v ei ole KOSKAAN ennen kukaan jättänyt tahallaan kapulaa laittamatta.
Menkää mielensäpahoittajat hoitoon, jos ja kun se kapulan laitto on jonkun TIETYN ihmisen toimi 😂
Kärryn kanssa on 2 metrin päästä siitä kapulasta, että se on helvetin vaikeata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako joku tästäkin jonkun ongelman?
Saa ja aika pahastikkin. Kun olin töissä kassalla tuli aina joskus tilanteita, missä piipasin kahden asiakkaan ostokset yhteen, kun sitä kapulaa ei oltu laitettu väliin. Joillakin ihmisillä on hyvin vahva mielipide siitä kumman tehtävä se kapulan laittaminen on. Yritin siinä nätistä selittää molemmille asikkaille, että jos nyt toinen nyt edes laittaisi sen kapulan ostosten väliin niin päästäisiin kaikki paljon helpommin tälläisessä tilaneteessa, ja ei siihen ei ole mitään virallista ohjetta/sääntöä/etikettiä.
Itselleni ei tuota mitään ongelmaa laittaa kapulaa ostosten eteen ja taakse. Mutta jotkut ihmiset kokevat, että jos he laittoivat jo yhden kapulan ostosten eteen niin ei samalla kertaa voi laittaa toista kapulaa hihnalle. Tämähän on aivan liian raskasta normaalille ihmiselle.
Miksei sellaista ohjetta ole, kun kaikkia muita lappuja on ollut aikaa liimailla, ettei yhtä pulloa kaljaa saa ostaa silloin eikä tällöin.
Laitatte lapun, että jokainen laittaa sen oman ostoksensa jälkeen, eli huolehtii omista ostoksistaansa, kuten tapana on.
Anteeksi mitä? Aikuiset ihmiset tarvitsevat kaupan puolesta lapun, jossa asia selitetään?
Tunge kapula perseesees drölli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suu auki ja pyydä niitä lähemmäs, haloo. Kyllä se pitää vaan siinä olla, ei ole vaikeaa. Eipä tarvi kassan 56 kertaa päivässä kysellä, että kelle kuuluu mikä.
Ei niillä muutakaan puhuttavaa ole. Laitetaanko pussiin (kondomit)
No ööei tietenkään sellaisia ohjeita voi antaa.