Kassaraivo vaanii kaupoissa – kenen kuuluu laittaa kapula ostosten väliin?
http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-2000001262274.html
Tämä keskustelupalstojen kestoaihe kuohuttaa ajoittain jokaista kaupassakävijää.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ladon tavarat ja laitan kapulan jos takana on joku. Jos ei ole, niin silloin en laita. Jos siihen joku sitten tulee niin hän laittaa kapulan. Yleensä ei tarvitse koska ostokseni ovat jo pitkälti kassatyöntekijän ulottuvilla, joten seuraava voi alkaa huoletta latomaan rojujaan hihnan toiseen päähän. Näin on tehty Savossa aina ja tullaan tekemään. Ikinä ei ole kukaan tullut urputtamaan.
Miksi kapulaa ei voi laittaa AINA ostostensa perään, vaikkei takana olisikaan ketään? Se kapulan laitto kun vie sen 3 sekunttia.
Koska aina ei muista ja jaksa, ihan sama kuka sen laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellinen asiakas laittaa kapulan, aina. Ei mua haittaa jos edellä oleva haluaa maksaa minun ostokseni.
Jos näin joskus tapahtuisikin, niin kuvitteletko todellakin että ostoksesi olisivat maksutapahtuman jälkeen edelleenkin sinun?
Ei vaan mä haen ne uudestaan. Että näin tyhmiä onkin..
Siis miten on mahdollista, että niin moni ei laita sitä puuttuvaa kapulaa? Kaupassa käynnin pitäisi olla nopeaa ja sujuvaa, mutta nämä pällit tahallaan haluaa tehdä siitä vaikeaa.
Jono kulkee hitaasti. Kassa joutuu korjata kuitteja, tunkea etuhihnalle takaisin ne vahingosssa luetut ostokset. Ei niin helppoa jos hihna jo täynnä. Todella pitkä homma korjata se kuitti ja aloittaa alusta, ja ne kaikki tavarat siinä sylissä nostaa riskiä siitä, että vahingossa lukee tuotteen monta kertaa ja tulee virheitä.
Niinpä. Voi kun laittaisivat sen kapulan jälkeensä!
Tota, pakko kysyä: teetkö oikeasti niin, että laitat sen kapulan omien osyostesi taakse, mutta jätät sen laittamatta ostostesi eteen?
Muutkin pikkusieluiset kouluttajat saavat vastata...
Kun mietitään, niin ne kapulat ovat helpottamassa asiakkaiden kaupassa käyntiä (ei tarvitse jättää välejä ja kassojen ei tarvitse arpoa mikä ostos kuuluu kenellekin) sekä niiden kassojen työntekoa, niin jotkut tosissaan haluavat tahallaan hankaloittaa yätä sujuvuutta?
On kyllä suomalainen mentaliteetti taas valloillaan... Että ei haittaa jos kassan työ hankaloituu ja jono seisoo, kunhan vain pääsee näpäyttämään aiheesta, johon ei ole edes mitään oikeappista sääntöä.
Tuli tästä mieleen miten kerran koulutin itseäni: olin aina miettinyt miten idiootti saa olla, että laittaa väärän etiketin punnityaviin tuotteisiin. Kunne kerran olin itse ottanut kurkkuun tomaatin etiketin ja kassa vielä yatävällisesti mainitsi, että kurkku oli puoliksi mätä :D
Eli aina yritän tehdä kaupassakäynnistä sujuvaa niin itselleni, kassalle ja muille, enkä enää vittuunnu, jos muilla jotain "mokia" sattuu.. Suosittelen muillekin!
Vierailija kirjoitti:
Jos ei halua maksaa takanatulevan ostoksia niin sitten laittaa kapulan. Jos taas haluaa maksaa ne takanatulevankin ostokset, niin voi jättää laittamatta. Minulle, jos olen se taempi asiakas, käy vallan hyvin, jos toinen maksaa ostokseni, joten siksi en vaivaudu laittamaan kapulaa ellei se edellä menevä itse sitä ymmärrä.
Ne on sen maksajan ostoksia sen jälkeen.
.
Laitan kapulan VAIN itseni jälkeen.
Mikäli edelläni oleva asiakas katsoo helpommaksi selvittää suusanallisesti sekä elehtimällä kassahenkilölle, mitkä ovat hänen ja mitkä minun ostoksiani, niin selvittäköön tai tietty mikäli haluaa maksaa myös minun ostokseni, niin siitä vaan sitten....
Periaatteessa en ala omien ostoksieni eteen kapulaa laittelemaan.
Näillä mennään.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se laittaa, joka on tavaransa hihnalle jo nostanut. Kapula on ilmoitus seuraavalle, että hän voi alkaa lastata omia ostoksiaan hihnalle.
Mikä tässä on niin helvetin vaikeaa?
Mikä siinä on niin helvettiä vaikeaa laittaa se kapula siihen, oli sitten ensin tai jälkeen -asiakas?!
Voi pyhä yksinkertaisuus tätä pinisieluisuutta 😧
Itse laitan ostosteni jälkeen, mutta välillä se unohtuu. Samoin joskus on edellisellä asiakkaalla unohtunut laittaa kapula niin sen kyllä siihen laitan ennen ostoksiani. Ei kai sillä ole väliä kuka sen siihen laittaa, kun vaan laittaa.
Ei tulisi mieleenkään osoittaa mieltäni ja olla laittamatta (vähin äänin) se kapula siihen hihnalle, jos se EI siinä ole, kun rupean ostoksiani hihnalle mättämään.
Taitaa olla pääkopassa hieman vikaa, jos tästä ongelman saa aikaiseksi.
Kapula ennen tai jälkeen ostosten - ihan sama, kunhan sen joku siihen laittaa.
Kerran yksi nainen jätti tietoisesti laittamatta kapulan perässäni, kun olin itse sen unohtanut laittaa ensin olleena ostosteni perään. Akka katsoi tyyliin se on sun syy, kun ostokset meni sekaisin. Itse olisin laittanut kyllä ostoksiani ENNEN kapulan, jos olisin ollut sen tilanteessa. Näinhän ihmiset yleensä toimii, koska 50v ei ole KOSKAAN ennen kukaan jättänyt tahallaan kapulaa laittamatta.
Menkää mielensäpahoittajat hoitoon, jos ja kun se kapulan laitto on jonkun TIETYN ihmisen toimi 😂
Kärryn kanssa on 2 metrin päästä siitä kapulasta, että se on helvetin vaikeata.
Onko jossain kaupassa ihmiset jotenkin sidottu siihen kärryyn kiinni?
Mutta samaa sanon kun muutama muukin. Mitä väliä tälläkin asialla on? Itse pääsääntöisesti laitan sen kapulan omien ostosten perään ja laitan sen myös tarvittaessa ennen omia ostoksiani.
Who cares. Naurattaa mielenosoittajat ja tyypit, jotka tahallaan haluavat hankaloittaa asioita (eli jättävät sen kapulan tietoisesti laittamatta)....
Ja ei kai kukaan kuvittele, että jos omia ostoksia menee edellisen asiakkaan kuitille, että ne saisi ilmaiseksi? Huutonaurua.
Eikö mene kajuuttaan. On paljon ihmisiä jotka haluavat huolehtia asiat sinkunkin puolestasi, mutta eivät yksinkertaisesti pysty, koska sen kärryn takaa on esim. 2 metriä matkaa siihen kapulaan. Koita vittu tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se laittaa, joka on tavaransa hihnalle jo nostanut. Kapula on ilmoitus seuraavalle, että hän voi alkaa lastata omia ostoksiaan hihnalle.
Mikä siinä on niin helvettiä vaikeaa laittaa se kapula siihen, oli sitten ensin tai jälkeen -asiakas?!
Itse laitan ostosteni jälkeen, mutta välillä se unohtuu. Samoin joskus on edellisellä asiakkaalla unohtunut laittaa kapula niin sen kyllä siihen laitan ennen ostoksiani. Ei kai sillä ole väliä kuka sen siihen laittaa, kun vaan laittaa.
Ei tulisi mieleenkään osoittaa mieltäni ja olla laittamatta (vähin äänin) se kapula siihen hihnalle, jos se EI siinä ole, kun rupean ostoksiani hihnalle mättämään.
Kerran yksi nainen jätti tietoisesti laittamatta kapulan perässäni, kun olin itse sen unohtanut laittaa ensin olleena ostosteni perään. Akka katsoi tyyliin se on sun syy, kun ostokset meni sekaisin. Itse olisin laittanut kyllä ostoksiani ENNEN kapulan, jos olisin ollut sen tilanteessa. Näinhän ihmiset yleensä toimii, koska 50v ei ole KOSKAAN ennen kukaan jättänyt tahallaan kapulaa laittamatta.
Menkää mielensäpahoittajat hoitoon, jos ja kun se kapulan laitto on jonkun TIETYN ihmisen toimi 😂
Mutta samaa sanon kun muutama muukin. Mitä väliä tälläkin asialla on? Itse pääsääntöisesti laitan sen kapulan omien ostosten perään ja laitan sen myös tarvittaessa ennen omia ostoksiani.
Who cares. Naurattaa mielenosoittajat ja tyypit, jotka tahallaan haluavat hankaloittaa asioita (eli jättävät sen kapulan tietoisesti laittamatta)....
Ja ei kai kukaan kuvittele, että jos omia ostoksia menee edellisen asiakkaan kuitille, että ne saisi ilmaiseksi? Huutonaurua.
Eikö mene kajuuttaan. On paljon ihmisiä jotka haluavat huolehtia asiat sinkunkin puolestasi, mutta eivät yksinkertaisesti pysty, koska sen kärryn takaa on esim. 2 metriä matkaa siihen kapulaan. Koita vittu tajuta.
2 metriä?! Siis voi ei mikä matka!
Jos persettä et jaksa liikuttaa, pyydä et joku muu laittaa tai kerro kassalle asiasta.
Kapulan voi tietysti laittaa kumpi tahansa. En ole itse koskaan huomannut mitään ongelmaan kapuloiden kanssa. Lapsellista nostaa meteliä tästä asiasta.
Oma motto: ken kapulasta saa riidan aikaiseksi, on aika tympeä tyyppi, karta jos voit.
Logiikka sille, että kapula laitetaan omien ostosten jälkeen, lähtee siitä, kun tullaan tyhjälle kassalle. Ei se ensimmäinen asiakas laita sitä kapulaa ennen omia ostoksiaan. Tai jos laittaa, on hänellä muitakin ongelmia.
Kumpi on oikeassa? Etummainen, vai takimmainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinut kenties kahlittu siihen kärryyn kiinni? Ja jos on niin suukin teipattu, että ei voi pyytää sitä edellistä asiakasta laittamaan sitä kapulaa, jos on itse siihen kykenemätön?
Ja mitäs sitten, jos jollakin on sellainen käsitys että kapula laitetaan vain omien ostosten eteen? Nyrkkitappelullako aletaan selvittämään kuka on oikeassa?
Kaupassakäynti voi näköjään olla hemmetin vaikeaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako joku tästäkin jonkun ongelman?
Saa ja aika pahastikkin. Kun olin töissä kassalla tuli aina joskus tilanteita, missä piipasin kahden asiakkaan ostokset yhteen, kun sitä kapulaa ei oltu laitettu väliin. Joillakin ihmisillä on hyvin vahva mielipide siitä kumman tehtävä se kapulan laittaminen on. Yritin siinä nätistä selittää molemmille asikkaille, että jos nyt toinen nyt edes laittaisi sen kapulan ostosten väliin niin päästäisiin kaikki paljon helpommin tälläisessä tilaneteessa, ja ei siihen ei ole mitään virallista ohjetta/sääntöä/etikettiä.
Itselleni ei tuota mitään ongelmaa laittaa kapulaa ostosten eteen ja taakse. Mutta jotkut ihmiset kokevat, että jos he laittoivat jo yhden kapulan ostosten eteen niin ei samalla kertaa voi laittaa toista kapulaa hihnalle. Tämähän on aivan liian raskasta normaalille ihmiselle.
Miksei sellaista ohjetta ole, kun kaikkia muita lappuja on ollut aikaa liimailla, ettei yhtä pulloa kaljaa saa ostaa silloin eikä tällöin.
Laitatte lapun, että jokainen laittaa sen oman ostoksensa jälkeen, eli huolehtii omista ostoksistaansa, kuten tapana on.
Joo kassatyöntekijähän se noista päättää :D toki tuossa olisi ideaa, vihdoin ja viimein saataisiin ratkaistua tämä aivan järjetön 'ongelma'.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on oikeassa? Etummainen, vai takimmainen?
Retorinen kysymys.
Mutta keskustelijoita vimmastuttaa enemmän, jos heidän ongelmaansa ei suhtauduta vakavasti. Onhan kyseessä heidän mielestään päällekäyvä ongelma, joka vaati välittömän korjauksen kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako joku tästäkin jonkun ongelman?
Saa ja aika pahastikkin. Kun olin töissä kassalla tuli aina joskus tilanteita, missä piipasin kahden asiakkaan ostokset yhteen, kun sitä kapulaa ei oltu laitettu väliin. Joillakin ihmisillä on hyvin vahva mielipide siitä kumman tehtävä se kapulan laittaminen on. Yritin siinä nätistä selittää molemmille asikkaille, että jos nyt toinen nyt edes laittaisi sen kapulan ostosten väliin niin päästäisiin kaikki paljon helpommin tälläisessä tilaneteessa, ja ei siihen ei ole mitään virallista ohjetta/sääntöä/etikettiä.
Itselleni ei tuota mitään ongelmaa laittaa kapulaa ostosten eteen ja taakse. Mutta jotkut ihmiset kokevat, että jos he laittoivat jo yhden kapulan ostosten eteen niin ei samalla kertaa voi laittaa toista kapulaa hihnalle. Tämähän on aivan liian raskasta normaalille ihmiselle.
Miksei sellaista ohjetta ole, kun kaikkia muita lappuja on ollut aikaa liimailla, ettei yhtä pulloa kaljaa saa ostaa silloin eikä tällöin.
Laitatte lapun, että jokainen laittaa sen oman ostoksensa jälkeen, eli huolehtii omista ostoksistaansa, kuten tapana on.
Joo kassatyöntekijähän se noista päättää :D toki tuossa olisi ideaa, vihdoin ja viimein saataisiin ratkaistua tämä aivan järjetön 'ongelma'.
Mun mielestä parempi olisi, että kaikki asiakkaat huolehtivat, että omat ostokset on kapuloilla rajattu. Ja ne asiakkaat, joiden ostokset ovat menneet sekaisin, heitettäisiin ulos ja saisivat aloittaa shoppailukierroksen uudestaan.
Saisi enemmän yhteenkuuluvuuden tunnetta, kun asiakkailla olisi yhteisvastuu kapuloiden laittamisesta. Voisi sitten aina hyväksyvästi nyökkäillä, että me teimme sen, olemme aivan loppusuoralla että pääsemme ulos tästä ostoshelvetistä välttämättömien elintarvikkeidemme kanssa ja kumpikaan ei mokannut! Kaupan ulkopuolella voisi vetästä vielä pienet yläfemmat! Oi, kaupassakäyntiin saisi vähän lisää glooriaa!
Kyllä menee ihmisillä hyvin, kun joutavat tuollaisista mitättömistä asioista vetämään porot nokkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos edellinen asiakas ei laita kapulaa, minä lastaan tavarani kiinni hänen ostoksiinsa. Aina on kapula ilmestynyt siihen mihin se kuuluu ja sen toimesta kenen se kuuluu siihen asettaa.
Olisipa mielenkiintoista olla sinun edelläsi kassajonossa. Minä en nimittäin todellakaan seuraile että laittaako perässä tuleva kapulaa tai tuleeko perässäni ihmistä edes, enkä laita kapulaa kun omien ostosteni eteen, voisi tulla mielenkiintoinen tilanne. :D
Tapahtuisi vaan että sinä ostaisit takana tulevankin hihnalle laittamia tuotteita ja takana tuleva hakisi itselleen hyllystä lisää.
A. (sinä) Nämä tuotteet ei olleet enää minun.
B. (takanatuleva)------------------
A. Sanoin että nämä ei olleet enää minun
B. Miksi sitten ostit ne ?
A. Kun et laittanut kapulaa
B. ---------------------
Näin menisi minun osuuteni eli tuon Been.
En usko että menisi noin, minä en jää tuolla tavalla sanattomaksi. Jos huomaisin kassan piippaavan minulle ostoksia jotka eivät enää olleet minun niin toki sanoisin että eivät ole minun, mutta jatkaisin ihmetellen ja naureskellen melko suureen ääneen että olen pahoillani ettei takanatuleva huomannut että tuossa olisi ollut noita kapuloita joita voi laittaa väliin ja että nykyään ihmiset ovat niin omissa maailmoissaan että aina ei huomaa ja eipä sille sitten mitään, ikävä että tuli sinulle ylimääräistä työtä jne... Keskustelisin siis kassalle, perässä tulevaa tuskin noteeraisin millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos edellinen asiakas ei laita kapulaa, minä lastaan tavarani kiinni hänen ostoksiinsa. Aina on kapula ilmestynyt siihen mihin se kuuluu ja sen toimesta kenen se kuuluu siihen asettaa.
Olisipa mielenkiintoista olla sinun edelläsi kassajonossa. Minä en nimittäin todellakaan seuraile että laittaako perässä tuleva kapulaa tai tuleeko perässäni ihmistä edes, enkä laita kapulaa kun omien ostosteni eteen, voisi tulla mielenkiintoinen tilanne. :D
Tapahtuisi vaan että sinä ostaisit takana tulevankin hihnalle laittamia tuotteita ja takana tuleva hakisi itselleen hyllystä lisää.
A. (sinä) Nämä tuotteet ei olleet enää minun.
B. (takanatuleva)------------------
A. Sanoin että nämä ei olleet enää minun
B. Miksi sitten ostit ne ?
A. Kun et laittanut kapulaa
B. ---------------------
Näin menisi minun osuuteni eli tuon Been.
En usko että menisi noin, minä en jää tuolla tavalla sanattomaksi. Jos huomaisin kassan piippaavan minulle ostoksia jotka eivät enää olleet minun niin toki sanoisin että eivät ole minun, mutta jatkaisin ihmetellen ja naureskellen melko suureen ääneen että olen pahoillani ettei takanatuleva huomannut että tuossa olisi ollut noita kapuloita joita voi laittaa väliin ja että nykyään ihmiset ovat niin omissa maailmoissaan että aina ei huomaa ja eipä sille sitten mitään, ikävä että tuli sinulle ylimääräistä työtä jne... Keskustelisin siis kassalle, perässä tulevaa tuskin noteeraisin millään tavalla.
.
Sinähän hauska tyyppi mahdat ollakin?
.
Tämä kapula kiteyttää sen mikä Suomessa mättää.
Oikeesti elämää suurempi kysymys, kassakapula. On suomalaisilla suuret murheet.
Mä en koskaan mieti tällaisia, jos kapula vapaana, lätkin ostosteni eteen ja taskse jos joku ei ehdi ensin. Huh huh olipa raskas kädenliike.
Laitan omien ostoksieni jälkeen jos taakseni on tulossa joku. Jos joku ei sitä laita, niin minä laitan sen itse. Eipä tuossa jonossa mitään tekemistä ole muutenkaan, joten ei minua paljon kiinnosta jos joudun sen itse siihen laittamaan. Enemmän häiritsee ihmiset, jotka varaavat tarpeettoman paljon tilaa liukuhihnalta ostoksilleen, vaikka voisi hyvin jättää seuraavalle tilaa, jotta hän saisi ostokset pois käsistä.
Näitäkään ongelmia ei enää ole, koska olen siirtynyt pääosin käyttämään itsepalvelukassoja. Tosin kaupaan näytti tulleen uusi nätti kassaneiti, joten pitää ehkä harkita siirtymistä tavalliselle kassalle.
Juurikin viime viikonloppuna kuuntelemassa stand uppia kapula aiheesta. Jukka Lindström <3
Kyllä Suomessa on asiat hyvin, kun tuostakin saadaan RAIVO. :D
Mulle on se ja sama kuka laittaa mitä minnekin. Mä voin laittaa vaikka kaksi, ei elämäni siitä muutu.
Kerran jäin ihmettelemään edellä olevan pariskunnan tapaa. Olivat keski-ikäisiä ja mies lappasi tavaroita kärrystä liukuhihnalle tavara kerrallaan. Sitten se asetteli esim maidot siten, että se tietty lehmän kuva oli häneen päin. Hän käytti vain hihnan ulkoreunaa ja asetteli ne verkkaisesti... oliskohan tavaroiden välillä ollut tismalleen 20 senttiä ilmaa.
Jostain neuroosista oli pakko olla kyse ja hemmetin kauan se kesti. Silti mä pönötin siinä takana ja kattelin sitä tavaravirtaa. Niillä oli viikonlopun ostokset kärryssä.
Nainen pakkas ihan tavallisesti ne tavarat. Maksettuaan mies katsoi kassaa ja mua. Sanoi kiitos ja toivotti hyvät päivänjatkot.
Laajasalon kauppias puhuu vastoin omaa kokemustani. Kyllä 95 % laittaa kapulan omien ostostensa perään. Ja melkein ne loput 5 % laittavat sen jälkeen, kun olen laittanut omia ostoksiani hihnalle pienellä tyhjällä välillä erotettuna. Laitan kapulan sitten ostosteni perään, jos takanani on muita.