Löytääkö joku MÄÄRITELMÄN HÄPEÄ-LLE??? Ei taidakaan olla ihan helppo juttu?
Löytääkö joku MÄÄRITELMÄN HÄPEÄ-LLE??? Ei taidakaan olla ihan helppo juttu?
Kommentit (15)
Filosofiassa noita on ollut tapana pohtia, ja myös häpeälle on esitetty runsaasti analyysejä. Jos oikeasti kiinnostaa, niin googlettamalla löytyy kyllä.
Kyl sun täytyy nyt googlettaa vaan ihan itse.
Häpeä syntyy siitä kun omalle kasvulle ja tunteille ei ole ollut tilaa kehittyä. Esimerkiksi epäterveet kasvuolosuhteet.
Häpeää on kun joku vähättelee sinua, puhuu päälle, nauraa sinulle, ei kuuntele
Siis tätä on usein työelämässä
Vierailija kirjoitti:
Häpeä syntyy siitä kun omalle kasvulle ja tunteille ei ole ollut tilaa kehittyä. Esimerkiksi epäterveet kasvuolosuhteet.
Kyllä häpeä on myös ihan terve tunne, eli ei kaikki häpeä synny tuolla tavalla.
Häpeää on tervettä tuntea esimerkiksi silloin, kun on käyttäytynyt huonosti.
Tunne, joka herää, kun ei kykene elämään omiksi uskomiensa arvojen edellyttämällä tavalla (se ovatko arvot omia, ja onko niissä mitään järkeä, on sitten kokonaan toinen asia).
Minulla on työkaveri joka ei ikinä sano mitään omasta tahdostaan mutta odottaa että minä sanoisin jotain mitä hän voi mitätöidä. Siis hiljaa ollaan möllötetään kunnes minä sanon 'tämä on kiva' ja hän innostuu heti siitä ettei todellakaan ole ja sanoo sata asiaa mitkä on väärin siinä. Muttei koskaan, ikinä kerro omia ideoita (ehkä niitä ei ole) mutta käyttää kaiken aikansa häpäistäkseen minua.
Olennaista on kai havaita, että häpeä on kyky. Kyky tuntea häpeää on terveen ihmisen merkki. Jos häpeän tunne puuttuu, kyseessä on narsistinen persoonallisuus tai jopa psykopaatti.
MÄÄRITELMÄÄ KYSYTTIIN SILLÄ SITÄ EI OLE MISSÄÄN=???
Häpeä on sitä mitä pitäisi tuntea kun seksiä on opeteltu söpön veljen kanssa.
Esimerkki häpeästä.
Häpesin suunnattomasti kun pikkuveljelle oli laitettu kouluumme takki hakaneulalla kiinni kiinni,kun kiireessä ei ehditty ommella nappia.
Kun kokee toimineensa väärin, tuntee häpeää (joka on siis tunne). Terve merkki, ellei kyseessä ole epäterve ajattelumalli, jolloin ei kuitenkaan kannata häpeää itsessään syyttää, vaan niitä ajatusmalleja.
Vierailija kirjoitti:
MÄÄRITELMÄÄ KYSYTTIIN SILLÄ SITÄ EI OLE MISSÄÄN=???
Kysy tekoälyltä.