Onko sinulla väärän sukupolven nimi? Olet esim. 80-luvulla syntynyt Marja-Liisa tai 70-luvulla syntynyt Jessica?
Siis että nimen perusteella tule mielikuva ihan eri-ikäisestä henkilöstä? Häiritseekö asia?
Kommentit (1380)
Ei ole nyt oma nimi kyseessä, mutta ollessani opiskelijana päiväkodissa, oli ohjaajani viisikymppinen Nella. Aluksi tuntui kyllä hassulta, koska yleensä keski-ikäiset lastentarhanopettajat ovat tyyliin Sirpa, Merja, Tarja tai Anu.
Täällä vuonna 1990 syntynyt Helena :) Kaimoja on tullut vastaan muutamia yksittäisiä, eri ikäluokista: vaihtaessani muuton yhteydessä koulua ala-asteella, koulussamme oli vuotta vanhempi Helena. Yläasteella luokanvalvojani oli Helena, keski-ikäinen nainen. Nyt aikuisena olen tavannut vielä toisen keski-ikäisen Helenan, sekä yhden päiväkoti-ikäisen.
Hassuinta on mielestäni ollut se, että tätä nimeä ehkä on vaikea yhdistää mihinkään tiettyyn ikäryhmään, joten olen kokenut, että se ei aina jää toisilla mieleen. Olen esimerkiksi minusta puhuttaessa usein muuttunut Hanneleksi ja vielä niin, että korjatessani että ei kun Helena, minulle todetaan tiukasti että "eiku sun nimi on Hannele!" :D En ole ikinä tavannut ketään läheskään omanikäistäni Hannelea, mutta ehkä se siis kuitenkin mielletään modernimmaksi nimeksi kuin tämä Helena...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsena naapurissa asui 70-luvun lopulla syntynyt Jere. Silloin nimi oli tosi erikoinen.
Asuitte siis meidän naapurissa. Mun veli on -70-luvun lopulla syntynyt Jere ;)
Ootko sä -79 syntynyt mies? ;)
Vierailija kirjoitti:
Kohta nelikymppinen Mirella.
Moi Mire!
1970-luvun Mila. Yleensä ihmiset luulee, että olen vaihtanut nimeä. Kaimoja en ole hirveästi tavannut ennenkuin 2000-luvulla minua huomattavasti nuorempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin yksi 80-luvun Aino. Siinä tosiaan on jokin jännä kontrasti, kun vuosituhannen vaihteeseen asti oli "mummo" ja sitten yhtäkkiä hirveän ihana ja trendikäs...
Kasarilla oli Aino -kirjat. Aino leipoo, Aino hammaslääkärissä jne. Maikki Harjanteen kirjoja hänellä oli tyttö Aino.
Aino-kirjat on kirjoittanut Kristiina Louhi, jolla tosiaan oli/on Aino-tytär. Maikki Harjanne on kirjoittanut Minttu-kirjat
Olen 35-vuotias Pinja.
Kerran asiakaspalvelutyössä tapasin vanhemman, muuten Pinjat ovat olleet lapsia.
Nauratti tuo 180: 24 v kaverukset Sirpa ja Irmeli 😄😍 tunnen parikymppisen Sepon, hauskoja nämä "väärät" nimet 😊
Olin 80-luvulla bussimatkalla Ruotsissa. Muistan kuinka hassulta kuulosti, kun erään reissussa mukana olleen yli 60-v. naisen nimi oli Jaana.
Vierailija kirjoitti:
Alle 40-v Paula. Suosittu nimi 40- ja 50-luvuilla, sen jälkeen....ei.
Hei, täällä alle kolmekymppinen Paula! Itse miellän nimen melko ajattomaksi. Ikäisiäni Pauloja tunnen jonkin verran, mutta teinejä ei kai ole hirveästi nimetty Pauloiksi.
Jonna 26v. En miellä nimeäni minkään ikäiselle mutta vaikeinta on kuvitella joskus lastenlasten kutsuvan jonna-mummoksi 😀
Vierailija kirjoitti:
Ja en mitenkään ymmärrä miksi vanhemmat antoivat nimen, jota oli aikanaan yleinen heidän luokkakavereillaan.
Ovat halunneet antaa vähän harvinaisemman nimen. Sellaisen, ettei luokalla tai pihan lapsissa ole toista samaa. Tuossa viereisessä lastentarhassakin taitaa olla useampi Oliver. Olisi kätevämpää, jos toinen olisi vaikka Seppo, niin ei menisi nimet sekaisin.
Itse olen Kaisa, joka on melko tasaisen yleinen, tosin alle kaksikymppisillä ei enää niin yleinen kuin minun sukupolvessani saati vähän minua nuoremmilla. Muuten en niin nimestäni pidä, mutta tuosta kyllä ettei se ole minkään ajanjakson tyypillinen muotinimi.
Olen -85 syntynyt Anneli. Tai olin, sillä vaihdoin teininä etunimeni mm. rankan koulukiusaamisen vuoksi. Inhosin nimeäni myös itse. Laulaja Anneli Mattila taitaa olla saman ikäinen kuin minä.
Tuttavapiirissäni on myös 80-luvulla syntyneet Keijo, Antero, Irmeli ja Marja-Liisa sekä 2000-luvulla syntyneet Esko ja Pertti.
Vierailija kirjoitti:
Täällä 18-v Tiina. Kaimat ovat keskimäärin 40,7-vuotiaita... ei ole tullut vastaan ainuttakaan saman ikäistä Tiinaa :D
Täällä Tiina 23 v. Ja lukiossa samalla vuosikurssilla oli 7 Tiinaa, yläasteella luokalla oli 1 toinen ja nyt yliopistossa meitä on 3. :)
Vierailija kirjoitti:
Senni 22v :)
Mä miellän Sennit nimenomaan parikymppisiksi - tunnen ainakin neljä Senniä, ja kaikki ovat -93 tai -92-syntyneitä.
Ilkka-niminen parivuotias lapsi oli yllätys, koska ikätoverit nyt yleensä ovat tyyliä Luka, Veeti, Oliver jne. Mutta ihan kivaa vaihtelua noihin suosittuihin nimiin!
:D ihana!!
onko sun lapsen nimi joku, joka voisi olla äidin nimi?