Onko sinulla väärän sukupolven nimi? Olet esim. 80-luvulla syntynyt Marja-Liisa tai 70-luvulla syntynyt Jessica?
Siis että nimen perusteella tule mielikuva ihan eri-ikäisestä henkilöstä? Häiritseekö asia?
Kommentit (1380)
Minun kaverini on Jessica, olemme syntyneet vuonna 1990. Oli ainakin meilläpäin harvnainen ja kaunis, kunnes tuli 2005 vuosi ja nimestä tuli wt
Vierailija kirjoitti:
Olen 80-luvulla syntynyt Helena. Ei ollut kaimoja. Kamala mummo nimi! Päätin kun saan lapsen, hänelle ei tule mitään vanhaa nimeä tyylin Tyyne Esteri. No, Helenahan on Suomen top 3 nimissä, onko peräti sijalla 2. Marian jälkeen. Mutta en ole sitä monellakaan kutsumanimenä tavannut. Itseasiassa se on minullakin nimirimpsun 3. mutta aina on Helenaksi kutsuttu.
Kavereissa oli Tiinoja, Sannoja, Suveja, Kaisoja, Marjo ja Mervi. Ei ehkä nekään miyään nykyaikaisia kun tarkemmin miettii. Mutta kaippa niitä aikansa nimiä? En ole tarkistanut Vrk:sta.
Mä myös 80-luvun Helena. Nykyään tykkään tosi paljon klassisesta ja kansainvälisestä nimestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen maalta kotoisin, 70-luvun lopussa syntynyt ja minulla on 40-50-luvun nimi. Niitä oli siihen aikaan meidän kulmilla aika paljonkin. Tunsin Pirjon, Ritvan, pari Riittaa, pari Aulia, monta Jaanaa ja Maaritia. Ja samanaikaisesti paljon niitä Sannoja ja Mareja ja Kirsejä ja Katjoja, jotka valtakunnan tilastoissa näkyivät.
Juuri vastikään törmäsin parikymppiseen Jaanaan ja mietin, että miltähän se nykynuorten parissa kuulostaa. Minusta se oli tätinimi jo silloin oman ikäluokkani parissa.
Minulle taas Jaana ja Maarit eivät ole samalla tavalla 40-50-lukujen nimiä kuin muut luettelemasi. Väitän jopa että Maarit oli suosituimpien nimien joukossa 70-luvulla mutta en jaksa tarkistaa vrk:sta.
Ei ollut enää 70-luvulla, mutta 60-luvulla oli hyvin suosittu.
Mistä alapeukku? Tuon voi tarkistaa tilastoista :)
No just siks alapeukku, kun vrk kertoo kirjoittajan olevan väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vrk:n mukaan Maarit oli 70-luvun neljänneksi suosituin nimi Johannan, Marian ja Susannan jälkeen. Että näin.
Nuo on KAIKKI annetut nimet "Tilastoissa on mukana ensimmäisten etunimien lisäksi myös muut annetut etunimet" , on suosittu toki toisena nimenä niin kuin Mariakin mutta tässä ketjussa puhutaan kutsumanimistä. Maarit oli ensimmäisten etunimien joukossa top10:ssä 60-luvulla mutta ei enää lähellä kärkeä 70-luvulla.
Mitä, pitikö tässä puhua vain ensimmäisistä nimistä? Eikös etunimistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta nimi on suosittu, jos sitä annetaan nimeksi. Mammoilla on näköjään omat kriteerit.
Vuonna 2015 suosituin poikien nimi oli Juhani ja tyttöjen nimi Maria. Onko teidän vauvakerhoissa paljon pikku Juhaneita?
Todennäköisesti kyllä, koska nimi on noin suosittu.
Vierailija kirjoitti:
Kohta nelikymppinen Helmi, isosiskoni on Sade :)
Tosi kauniit nimet!
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei kannata noita listoja katsoessa sotkea keskenään kaikkia nimiä ja kutsumanimiä, eihän nuo Mariat ja Juhanit ym. oikeasti ole kutsumaniminä yleisimpiä.
Voi elämä. Nimi on lapselle annettu, eikö toisilla nimillä mielestäsi ole merkitystä? Mitäs kun kutsumanimenä on se toinen nimi, kuten mulla ja veljelläni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen maalta kotoisin, 70-luvun lopussa syntynyt ja minulla on 40-50-luvun nimi. Niitä oli siihen aikaan meidän kulmilla aika paljonkin. Tunsin Pirjon, Ritvan, pari Riittaa, pari Aulia, monta Jaanaa ja Maaritia. Ja samanaikaisesti paljon niitä Sannoja ja Mareja ja Kirsejä ja Katjoja, jotka valtakunnan tilastoissa näkyivät.
Juuri vastikään törmäsin parikymppiseen Jaanaan ja mietin, että miltähän se nykynuorten parissa kuulostaa. Minusta se oli tätinimi jo silloin oman ikäluokkani parissa.
Minulle taas Jaana ja Maarit eivät ole samalla tavalla 40-50-lukujen nimiä kuin muut luettelemasi. Väitän jopa että Maarit oli suosituimpien nimien joukossa 70-luvulla mutta en jaksa tarkistaa vrk:sta.
Ei ollut enää 70-luvulla, mutta 60-luvulla oli hyvin suosittu.
Hei vaan.
T. 80-luvulla syntynyt Maarit :D
Lapseni luokalla on 9-vuotias Jari, jolla on pari vuotta nuorempi veli Jukka. Ei ihan hirveästi taida olla saman ikäluokan kaimoja heillä.
Vierailija kirjoitti:
Laitako tulevan Katjan äiti sitten Katjan siskoille nimeksi Minna, Sanna ja Satu? Veljet voisivat olla Jani, Sami ja Petri! :D
Hassua, kaikki tässä kommentissa mainitut nimet kuuluivat ala-asteen aikaisille luokkakavereilleni 2000-luvun taitteessa ja sen jälkeen :D itse olen -93 syntynyt Hanna.
Ajattelin että en kommentoi, mutta on pakko ottaa osaa :D itse en ole koskaan tavannu saman nimistä henkilöä vanhaa daati sitten nuorta! Terv. 19 Tellervo
-77 vuonna syntynyt Tuija. Nuorena inhosin nimeäni, Tuijia on kai enemmän 50 ja 60- luvulla syntyneissä. Nykysin tykkään jo nimestäni mut nuorena olisin ollut mielummin Sari, Minna tai Tiina..
Tunnen yhden 87-vuotiaan Jannican.
Olin kerran jossain leikkipuistossa, ja yhtäkkiä Joku poika huusi Marja-Liisaa. Käännyin ympärilleni, anoa näköpiirissä oli noin 40-vuotias nainen. Arvelin, ettei hän varmaan ole Marja-Liisa. Yhtäkkiä nainen alkoi huutaa "hei Marja-Liisa, tulepa tänne". Sitten pikkutyttö, varmaan 2-vuotias lähti tarpomaan lumihangessa naita kohti. Kyllähän se vähän yllätti, koska oman mummini nimi on Marja-Liisa :).
Helvi 19v täällä. Onhan tää aika hyödyllistä, ku työhaastattelussakin tulee huomatuksi niin vähällä, kuin omalla etunimellä. Ei kai tässä :D Nautitaan
Olen 80-luvun alkupuolella syntynyt Heidi ja saman ikäisiä kaimoja kyllä riittää.
Olen ajatellut, että jos saan joskus tyttären, niin haluaisin nimetä hänet Eiraksi mummoni jälkeen (mielestäni nimi on myös kaunis), mutta taitaa olla ainakin vielä liian mummomainen. Luulen kuitenkin että ennemmin tai myöhemmin tuo Eira tulee taas suosioon.
mä kirjoitti:
Olen 80-luvun alkupuolella syntynyt Heidi ja saman ikäisiä kaimoja kyllä riittää.
Olen ajatellut, että jos saan joskus tyttären, niin haluaisin nimetä hänet Eiraksi mummoni jälkeen (mielestäni nimi on myös kaunis), mutta taitaa olla ainakin vielä liian mummomainen. Luulen kuitenkin että ennemmin tai myöhemmin tuo Eira tulee taas suosioon.
Lausutaanko se ÖÖRä?
Alle kolmekymppinen Auli