Onko sinulla väärän sukupolven nimi? Olet esim. 80-luvulla syntynyt Marja-Liisa tai 70-luvulla syntynyt Jessica?
Siis että nimen perusteella tule mielikuva ihan eri-ikäisestä henkilöstä? Häiritseekö asia?
Kommentit (1380)
Töissä kanssani samassa tiimissä on kolmi-nelikymppiset Tarja, Jussi ja Seppo. Ei siinä muuten mitään, mutta samat nimet löytyy kuusikymppisiltä appivanhemmiltani (tai siis anoppi, appi ja anopin uusi mies).
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla syntynyt Tarja. Ei ollut kiva, kun teininä sai aina kuulla olevansa samanniminen kuin luokkakavereiden äidit. Omien lasteni nimet ovat vahvasti tätä päivää ja eri ikäluokan kaimat hautausmaalla.
No mulla sama juttu. En sano nimeä, mutta on TÄYSIN 40-luvulta kun itse olen syntynyt 70-luvulla. Minulla on nykyinen mummonimi.
Toisaalta nimestä on ollut hyötyä. Vanhemmat nimikaimat luonnollisesti pitävät nimestäni. Ja heitä on paljon. Eräs jopa edisti uraani ratkaisevassa vaiheessa. Uskon, että yhteisen nimen takia hän koki olevansa mun mentori.
Omille lapsille olen antanut ajattomat tavisnimet, jotka ovat nyt edelleen ihan pinnalla.
70-luvun alussa syntynyt Essi, mikä oli todella harvinainen nimi tuohon aikaan. En oikein tiedä, miten vanhemmat siihen lopulta päätyivät. Pohtivat kuulemma Esterin ja Essin välillä. Eli olen heidän ratkaisuun aivan tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
70-luvun alussa syntynyt Essi, mikä oli todella harvinainen nimi tuohon aikaan. En oikein tiedä, miten vanhemmat siihen lopulta päätyivät. Pohtivat kuulemma Esterin ja Essin välillä. Eli olen heidän ratkaisuun aivan tyytyväinen.
Mä olen 80-luvun alussa syntynyt Essi eikä nimi ollut tuolloinkaan kovin tavallinen. Top kymppiin nousi hetkeksi joskun 90-luvun puolivälissä.
Tää nyt ei oo ihan niin hauska kun teidän muiden, mut itse oon 90-luvun alun Elsa ja tällä hetkellä kaikki mukulat on Elsoja tän Frozen-buumin vuoksi. Kyllä kuulee kaupoilla paljon Elsaa huudettavan. :)
En minä, mutta pomoni on n. 40-vuotias Niko. Ystäväni on 80-luvulla syntynyt Mirja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60-luvun lopussa syntynyt Petra. Lapsena en tiennyt kenestäkään samannimisestä, 80- ja 90-luvulla Petroja kastettiin vähän enemmän.
Saksankielisessä Keski-Euroopassa on ihan valtavasti 60-luvulla syntyneitä Petroja. Petra, Kerstin, Karin ja Anke ovat nimiä, joita ei varmaan täällä kukaan antaisi lapsilleen tänään. Suomen Minnoja, Sareja, Päivejä ja Ritvoja :)
Mulla on 90-luvun alussa syntyneitä itävaltalaisia kavereita ja Karin on siellä tuon ikäisillä yllättävän suosittu nimi. Muita suosittuja olivat esim Christina ja Katharina.
Sen sijaan Wolfgang oli aika yllättävä nimi 91-syntyneellä. Samoin Anja.
Sivuuttaen aihetta, tuntuu oudolta ajatella että n. 60vuoden päästä on lapsien tavallista mennä Jessica-, Chantal-, Tamara-, Adessa-, Nelah-, Xenia-, tai Jannica-mummolle.
Yäk D:
Tiina taitaa olla sellainen nimi vieläkin, ettei koeta 'vanhana' nimenä... aika yleinen vaan
Mä olin 1980-luvulla syntynyt Hillevi. En oo enää, vaihdoin nimeä.
Olen 52-vuotias Jenna.
Tämä herättää usein hilpeyttä, kun odotetaan nimilistojen perusteella esim. kutsuille tietysti jotain parikymppistä naista. Sisään pyyhältääkin mummoikäinen (joskin tietysti hyvin nuorekas :D ) nainen.
Efektiä lisää, kun olemme liikkeellä pariskuntana. Miehen nimi on täysin "väärä" myös viisikymppiselle.
Mä tunnen 80-luvulla syntyneet Railin, Ritvan, Tarjan ja Jorman. Päivi-nimeä olen tavannut aika paljon 80-luvulla syntyneissä ikätovereissani, koulussakin oli aina useampi Päivi, joten en pidä sitä mitenkään erikoisena.
Itselläni on 60-70-lukulainen massanimi vaikka olen syntynyt 80-luvulla, mutta kyllä ikätovereistakin aika paljon kaimoja löytyy.
olen 81-syntynyt Titta. kaverin äiti oli Titta ja samoin eräs sijaisopettaja, mikä vähän ärsytti mutta toisaalta oli kiva omistaa erikoisempi nimi kun kaveripiirissä muut olivat Maria, Saria, Tanjaa ja Minnaa :D
Meidän perheessä on kaikilla lapsilla "väärän sukupolven" nimet..
Vellamo vm- 08
Lumi vm- 05
Helle vm- 02
Otava vm- 99
T. Lumimarja -95
Voi kyllä.. Mun nimi on Saara-Maaria ja olen syntynyt -92
Terkkuja äitille, mä tiedän että luet tän.
Olen törmännyt nimikaimoihini. Vanhin on ollut yli 80-vuotias. Hänet huomasin joissain lehtiartikkelissa. Nuorimmat ovat taaperoikäisiä. Nimi taitaa esiintyä aika tasaisesti vuosikymmenestä toiseen. Olen itse pitänyt nimestäni, koska sitä ei hirveästi kouluaikana väännetty ja käännetty. Nimi on esiintynyt myös muutamalla vanhemmalla miehellä, niin ja olen törmännyt ainakin kahteen Taru-nimiseen koiraan.
Mutta ei nimi koiraa pahenna.;)
Tiettäkö kukaan yhtään Reijoa, joka olisi alle 20-vuotias?
On. Terveisin Jorma Kalervo XXXXXXXX, syntynyt v. 1988.
Mulla on teininimi ja ikää 40. Tähän asti ollut jees kun ei tätä nimeä ole aiemmin elämässä tullut vastaan Suomen sisällä mutta nyt alkaa olee tosi noloa kun kaimat ovat 12-16-vuotiaita. Hävettää oma nimi välillä ihan sikana vaikka nuorison korvissa onkin ihan jees.
-97 syntynyt Merja, -13 syntynyt Teemu ja -15 syntynyt Seppo.