Mitkä ovat oikeistolaisuutesi/vasemmistolaisuutesi taustat ja perusteet?
Jos edustat jompaa kumpaa poliittista suuntaa, niin kuinka perustelet noita arvojasi? Onko kotonasi vallinnut myös porvarillinen/kommunistinen ilmapiiri vai oletko itse kokemusten kautta päätynyt tuohon arvomaailmaan?
Kommentit (66)
Taloudellisesti oikeistolainen arvoliberaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä olen vielä vasemmistolainen kun olen töissä. Laitan kuitenkin ison osan palkasta osakkeisiin. Sitten kun osinkotulot ylittävät palkkatulot käännän takin. Vielä menee muutama vuosi. Sitä puolettahan pitää aina äänestää, joka ajaa eniten sinun etuja. Jos elät palkkatuloilla äänestä vasemmistoa ja oikeistoa, jos elät pääomatuloilla.
Vaikka voittaisin Eurojackpotissa 90 miljoonaa, en silti äänestäisi Kokoomusta. Haluan nimittäin elää yhteiskunnassa, jossa rikkaankaan ei tarvitse pelätä mitään vaan voi elää silti erittäin turvallisesti. Haluan elää maassa, jossa iltapäivälehden pääuutinen oli se että rappukäytävässä naapuria sylkäissyt mies on nyt tuomittu oikeudessa.
Ei roskavaki ole mikaan ongelma. Tuet pois ja nollatoleranssi rikollisuuteen. Eliminointi parantaa veren.
Olen huomannut oikeistolaisten ihmisten useimmiten olevan hyvin naiiveja kahdesta asiasta, kaikki on sinusta kiinni, aivan itse olen menestykseeni ponnistanut. Kun rekka-auto ajaa äitisi yli ja joudut lastenkotiin, se ei todellakaan ole sinusta kiinni. Sinun on huomattavasti helpompi ponnistaa menestykseen esim. Lukutaitoisena suomalaisena kuin lähi-idän pakolaisleirin mutavellistä. Oikeistolaisuus on sydämetöntä eikä ymmärrä elämää.
Olen duunari, joten luonnollisesti haluan ajaa omia asioitani äänestämällä vasemmistoa. Jokaiselle on tämän hallituksen aikana käynyt enemmän kuin selväksi, miten oikeisto kohtelee duunareita silloin, kun he pääsevät ilman vasemiston läsnäoloa päättämään asioista. Samaisessa hallituksessa muuan itseään työväenpuolueena mainostanut takiaspuolue näytti konkreettisesti sen, että oikeistopuolue ei milloinkaan ole tyäväenpuolue, vaikka kuinka niin yrittäisi väittääkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen vasemmistoanarkisti. Vastustan yksityisomaisuutta ja palkkatyötä kapitalistisessa yhteiskunnassa. Hyväksyn kuitenkin vahvan, sosialistisen valtion ihmisten vapauden ja tasa-arvon takaajana. Osallistun miekkareihin ja tempauksiin hyvien asioiden puolesta ja pahoja tyyppejä vastaan
Opiskelen yliopistossa.
Tulen vasemmistolaisesta kulttuurikodista. Vanhempani ovat entisiä taistolaisia, nykyään he äänestävät vihreitä ja vasemmistoliittoa. Ihailen vanhempiani varauksetta. He ovat päässeet elämässään pitkälle ja ovat nyt menestyneitä ja arvostettuja. Haluan seurata heidän jälkiään ja näen tulevaisuuteni politiikassa, kv-järjestössä tai yliopistomaailmassa. Pärjään varmasti, sillä tunnen kaikki tärkeät vasemmistolaiset vaikuttajat ja kulttuuri-ihmiset.
Halveksin porvareita ja työläisiä, jotka suostuvat pääoman orjiksi. Kaikki ystäväni jo lapsuudesta asti ovat olleet vasemmistolaisia tai vihreitä.
Nauran paskaisesti Suomen oikeistolaisille, jotka ovat vasemmistolaisten kaapata koululaitoksen, yliopistot ja sitä kautta koko yhteiskunnan. He kustantavat minun ja ystävieni mukavan elämän ja meille tärkeiden asioiden parissa työskentelyn. Vasemmisto on toteuttanut verettömän vallankumouksen Suomessa ilman että porvari tajusi mitään. Nyt hän on meidän lypsylehmä.
"Hyväksyn kuitenkin vahvan, sosialistisen valtion ihmisten vapauden ja tasa-arvon takaajana." Missä tälläinen valtio sijaitsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vanhasta perheyrittajasuvusta ja aloittanut omillani omat yritystoimintani.
Niin, sinulla on ollut hyvät lähtökohdat. Jollakin voi olla pelkkä skitsofreenikko äiti ja ei ollenkaan isää tai isovanhempia, kuten itselläni.Silloin sellaiset asiat kuin ilmainen koulutus auttavat kuitenkin saamaan koulutuksen ja pääsemään hyviin töihin (kuten itselläni), ja esimerkiksi hyvät sosiaalituet varmistavat sen ettei tarvitse ryöstää ihmisiä ja dealata heroiinia elämisen rahoittamiseksi jos ei saa mistään töitä.
Riittääkö nuo sosiaalituet afrikkaan saakka.
Kannatan vasemmiston ajatuksia hyvinvointivaltiosta ja tuloerojen tasaamisesta. En kuitenkaan kannata vasemmiston ja vihreiden ajamaa löysää maahanmuuttopolitiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut oikeistolaisten ihmisten useimmiten olevan hyvin naiiveja kahdesta asiasta, kaikki on sinusta kiinni, aivan itse olen menestykseeni ponnistanut. Kun rekka-auto ajaa äitisi yli ja joudut lastenkotiin, se ei todellakaan ole sinusta kiinni. Sinun on huomattavasti helpompi ponnistaa menestykseen esim. Lukutaitoisena suomalaisena kuin lähi-idän pakolaisleirin mutavellistä. Oikeistolaisuus on sydämetöntä eikä ymmärrä elämää.
Lahi-idastahan ponnistetaan helposti jopa toiselle puolen maailmaa ilmaisen elaman perassa.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan vasemmiston ajatuksia hyvinvointivaltiosta ja tuloerojen tasaamisesta. En kuitenkaan kannata vasemmiston ja vihreiden ajamaa löysää maahanmuuttopolitiikkaa.
Ei kaikki vasemmalla olevat kannata löysää maahanmuuttoa.
Mitä tekemistä näillä puolueilla/aatesuunnilla on varsinaisen vallankäytön osalta? Mitä merkitystä on edes niillä parillasadalla broilerilla? Kirkkovenettä vaan vaalilappuun.
Kannatan talouspolitiikkaa, jossa kaikista suurimmmista etenkin pääomatuloista verotetaan kunnolla, palkkatuloista nykyistä vähemmän, holhousta inhoan (kaikki huumeet apteekkeihin vapaaksi, Alkon, Ray:n ja Veikkauksen monopolit pois, alkoholilait eurooppalaisiksi, peruskouluissa huomioitava enemmän yksilön taipumuksia jne.), Natoa en kannata, pienyrittäminen kannattavammaksi ja määräävän markkina-aseman syntymistä rajoitettava kaikilla aloilla. Pankeilta myös rahanluontioikeus valtiolle.
Poliittisen kantani perustana on sekulaari humanismi, ajatus luonnon itseisarvosta, sekä John Rawlsin kysymys, millainen haluan yhteiskunnan olevan, jos en tiedä mihin asemaan tulen siinä joutumaan. Vastaukseni on olla vasemmistovihreä.
Eronneista eläkeläisvanhemmistani toinen on yhteiskuntaan uhriutunut kepulais-perussuomalainen yrittäjä, toinen vähään tyytyvä vihreä toimihenkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistolaiset ja vihreät on varkaita: heille kuuluu kaikki, vaikka eivät tee mitään. Siksi oikeisto, siellä kannetaan vastuu.
Sanot "vaikka eivät tee mitään"? Tavallisia työntekijöitähän heistä suuri osa on. Sen enempää eivät tee pääomilla rikastuvatkaan. Kaikenlaista keinottelua esiintyy oikeistoa kannattavissa; ruoan, asuntojen ja jopa veden hinnalla keinottelua. Pahimmissa tapauksissa ulkomailla oikeistoa kannattavat teettävät 16 tuntisia päiviä ja yöt vietetään tehtaan lattialla. En sitten tiedä, ovatko nämä oikeiston alkuperäisiä pyrkimyksiä, mutta siellä nuo roistot nykyisin eniten vaikuttavat. Milloin hengitysilma tulee kuvioon? Nämä perustarpeilla keinottelevat ovat siis todellisia huijareita. Todelliset alusta yrityksensä luoneet ovat asia erikseen.
Sellainen markkinatalous onkin suositeltavaa, missä ei synny monopoleja ja markkinoilla on alalla monia toimijoita markkinaosuuksien ollessa monille jaetut, pankit voivat kaatua, eikä veronmaksajilta heru tukea, sekä palkalla tulee toimeen. Nykyisin oikeisto alkaa olla erkaantunut noista ja tuntuu, että se harrastaa enemmänkin jonkinlaista kommunismia tai harvainvaltaa, jossa suuryritykset määräävät ja pienet kärsivät, sekä palkat ovat surkeat ja pankit pelastetaan julkisella rahalla. Myös perustarpeilla keinottelu kuuluu asiaan. Tälläistä oikeistolaisuutta ei voi kannattaa kukaan tosissaan.
En oikein tiedä oonko oikeistoa vai vasemmistoa. Oon kristitty ja maahanmuuttokriittinen, mutta kuitenkin talouspolitiikassa vasemmalla. Loppuen lopuksi äänestän kuitenkin jotain vasemmistoa, koska talous vaikuttaa konkreettisemmin omaan elämään kuin joku maahanmuutto ja muut asiat.
Lyydia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt oikeistolaiseen perheeseen ja tämä näkyi pitkään äänestyskäyttäytymisessäni. Aikuisiällä elämäni kokemusten myötä olen siirtynyt reilusti vasemmalle, koska olen ymmärtänyt sattuman vaikutuksen elämänkulussa huolimatta yksilön omasta panostuksesta. Rahan merkitys on myös vähentynyt ja olen vilpittömästi sitä mieltä, että tulen toimeen pienemmälläkin. Oikeistolaisuuden kovuus ahdistaa minua nykyään, enkä tykkää kilpailuasetelmasta, johon se ihmisiä ajaa. En ole täysin vasemmistolainen kumminkaan, mutta hyvinvointi on ykkösjuttu ja jokaisen mahdollisuus elää siedettävää elämää. Tärkeintä minulle on yhteisöllisemmän ajattelun kasvu ja sen koen löytyvän enemmän vasemmalta kuin oikealta.
Olen kuullut tuon virkkeen lukemattomia kertoja. Tiedätkö, mihin oikeistolaisuuden ns. kovuus ja tuo kilpailuasetelma perustuu?
Se perustuu ihmisluontoon ja todellisuuteen. Vasemmistolaiset yleisesti ottaen sulkevat täysin silmänsä ihmisen biologisilta ominaisuuksilta ja siksi vasemmistolaisten arvojen varaan rakennettu yhteiskunta ei tule kestämään. Kommunistinen vallankumous johtaa aina suoraan diktatuuriin ja länsimainen "hyvinvointivaltio" ajautuu konkurssiin pidemmällä aikavälillä.
Yhteiskunta ei voi olla ristiriidassa ihmisluonnon kanssa. Ajatus siitä, että kaikin puolin epätäydelliset ihmiset voisivat rakentaa täydellisen yhteiskunnan on absurdi.
Kapitalismi on epätäydellinen, kyllä. Silti se on ylivertainen verrattuna mihinkään mitä vasemmisto kykenee ikinä tarjoamaan.
"Se perustuu ihmisluontoon ja todellisuuteen. Vasemmistolaiset yleisesti ottaen sulkevat täysin silmänsä ihmisen biologisilta ominaisuuksilta ja siksi vasemmistolaisten arvojen varaan rakennettu yhteiskunta ei tule kestämään."
Kyllä tässäkin voidaan pahimpia ylilyöntejä ja riistämistä rajoittaa. Lähinnä epäinhimillisyyttähän sellainen on, että on esim. valmis rikastumaan sillä, että toisen tuntipalkka on euron ja työaika 16-tuntia. Tai valmis rikastumaan sillä, että synnyttää keinotekoisen pulan jostain elintärkeästä hyödykkeestä, kuten vesi. Enemmistö ihmisistä ei kuitenkaan ole sellaisia ihmisluonnoltaan, joten silloin näitä äärimmäisyyksiin meneviä on rajoitettava, jos eivät itse ymmärrä sitä.
Lyydia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt oikeistolaiseen perheeseen ja tämä näkyi pitkään äänestyskäyttäytymisessäni. Aikuisiällä elämäni kokemusten myötä olen siirtynyt reilusti vasemmalle, koska olen ymmärtänyt sattuman vaikutuksen elämänkulussa huolimatta yksilön omasta panostuksesta. Rahan merkitys on myös vähentynyt ja olen vilpittömästi sitä mieltä, että tulen toimeen pienemmälläkin. Oikeistolaisuuden kovuus ahdistaa minua nykyään, enkä tykkää kilpailuasetelmasta, johon se ihmisiä ajaa. En ole täysin vasemmistolainen kumminkaan, mutta hyvinvointi on ykkösjuttu ja jokaisen mahdollisuus elää siedettävää elämää. Tärkeintä minulle on yhteisöllisemmän ajattelun kasvu ja sen koen löytyvän enemmän vasemmalta kuin oikealta.
Olen kuullut tuon virkkeen lukemattomia kertoja. Tiedätkö, mihin oikeistolaisuuden ns. kovuus ja tuo kilpailuasetelma perustuu?
Se perustuu ihmisluontoon ja todellisuuteen. Vasemmistolaiset yleisesti ottaen sulkevat täysin silmänsä ihmisen biologisilta ominaisuuksilta ja siksi vasemmistolaisten arvojen varaan rakennettu yhteiskunta ei tule kestämään. Kommunistinen vallankumous johtaa aina suoraan diktatuuriin ja länsimainen "hyvinvointivaltio" ajautuu konkurssiin pidemmällä aikavälillä.
Yhteiskunta ei voi olla ristiriidassa ihmisluonnon kanssa. Ajatus siitä, että kaikin puolin epätäydelliset ihmiset voisivat rakentaa täydellisen yhteiskunnan on absurdi.
Kapitalismi on epätäydellinen, kyllä. Silti se on ylivertainen verrattuna mihinkään mitä vasemmisto kykenee ikinä tarjoamaan.
"Se perustuu ihmisluontoon ja todellisuuteen."
Se on sivistymätöntä ihmisluontoa sitten, jonkinlaista alkukantaisuutta, kuten eläimillä. Ne eivät paljon sääliä tunne, kun ruoasta on kysymys.
Lyydia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyydia hyvä, kun kommunisteja äänestää alle 1 % ja ketjussa vasemmistolaisiksi on ilmoittautunut noin puolet, ketjun vasemmistolaiset eivät ole silloin kommunisteja vaan enimmäkseen vasemmistolaisia kapitalisteja.
Sen että kapitalismi on parempi on siis jo tajunnut 99 % ja argumentoit vain olkiukkoa vastaan.
Lyydia kirjoitti:
sepBo kirjoitti:
Lyydia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Se perustuu ihmisluontoon ja todellisuuteen."
Se on sivistymätöntä ihmisluontoa sitten, jonkinlaista alkukantaisuutta, kuten eläimillä. Ne eivät paljon sääliä tunne, kun ruoasta on kysymys.
Ihminen on eläin. Et sinäkään sen enempää sääliä tunne siinä vaiheessa kun kysymys on omasta selviytymisestäsi.
On helppoa ulkoistaa empatia valtiolle ja leikkiä altruistia toisten rahoilla.
Jos olisin vaikka uppoavassa laivassa tai palavassa rakennuksessa, pyrkisin ulos muista välittämättä. Eli tämä on ihan totta, mutta eihän nyt ole sellainen tilanne, vaan muita on mahdollista auttaa ja yhteiskuntaa parantaa ilman että itselle käy mitään. En siis ymmärrä mitä yrität ajaa takaa, miksi sosiaalituet tai ilmainen sairaanhoito pitäisi lakkauttaa vain siksi että jossain tilanteessa ihmiset eivät välitä toisistaan?
Toisekseen leikkiminen ei tapahdu muiden rahoilla, vaan viimeksi kun tarkistin, julkisen sektorin tulot tulevat lähes kokonaan juurikin äänestäjiltä.
Tutkimusten mukaan ihmiset ovat muuten onnellisimpia kapitalistisissa yhteiskunnissa, joissa samaan aikaan on hyvät yhteiskunnan palvelut. Maailman 10 onnellisimman maan lista koostuu Pohjoismaista, Sveitsistä, Hollannista, Kanadasta, Australiasta ja Uudesta-Seelannista. Toki oikeistolaisten maiden kuten Yhdysvaltain ja Brasilian asukkaat eivät ole aivan totaalisen onnettomia, mutta kuitenkin onnettomampia kuin noiden 10 maan asukkaat.
Useita syitä, mutta sanotaan nyt tämä: silloin kun aloin olla sen ikäinen että aloin miettiä politiikkaa, oli kaikki oikeistolaiset Suomessa uskovaisia. Kun koulussa kuunteli opettajan hihhulointia jeesuksella ja isänmaalla, niin eipä siinä kauaa tarvinut pohtia että enpä taida itse liittyä tuohon jengiin.
Kannatan ihmisarvoista elämää jokaiselle kansalaiselle sekä heikoimpien auttamista. En ymmärrä yhteiskuntaa, jossa raha menee ihmisten edelle. Minusta yhteiskunta on ihmisiä varten, eikä toisinpäin. En ole varma, mitä puoluetta äänestäisin. Aiemmin olen äänestänyt ehdokasta hänen mielipiteidensä perusteella, en puolueen. Äitini on sosiaalidemokraatti ja isäni keskustalainen.