Mitkä ovat oikeistolaisuutesi/vasemmistolaisuutesi taustat ja perusteet?
Jos edustat jompaa kumpaa poliittista suuntaa, niin kuinka perustelet noita arvojasi? Onko kotonasi vallinnut myös porvarillinen/kommunistinen ilmapiiri vai oletko itse kokemusten kautta päätynyt tuohon arvomaailmaan?
Kommentit (66)
Vasemmistossa on rennommat tyypit. Oikeistossa on karttakepin nielleet analistit.
Olen perikokoomuslaisesta kodista ja suvusta. Tähän mennessä olen aina äänestänyt Vihreitä, mutta myös Vasemmistoliitto on ihan todellinen vaihtoehto kohdallani. Vihervassari minusta tuli alunperin tietynlaisen ympäristöherätyksen myötä, joskus yläasteen ihan lopussa tai lukion alussa kuulin tv-uutisista jonkun sellaisen kommentin, että "ympäristö on tärkeä, mutta tämä vapaakauppasopimus/tehdasdiili/mikä ikinä, en muista, on tärkeämpi koska sen tuotot ovat xxx euroa". Se oli pitkän linjan partiolaiselle ja luonnon ainutkertaisuuden ja välttämättömyyden ymmärtäneelle teinille liikaa, ja sai minut etsimään tietoa asioista.
Sittemmin olen opiskellut valtiotieteitä ja tehnyt töitä sellaisten ihmisten kanssa, joille ei ole annettu kuin korkeintaan teelusikalla, jos silläkään. Koulutustaustani (pääaine sosiaalipolitiikka, mutta opintoja myös esim. kauppakorkeakoulusta, eli en ole halunnut pelkästään omaa ideologiaa tukeviin opintoihin jumiutua) ja työkokemukseni vuoksi en usko, että minusta voisi koskaan tulla oikeistolaista.
Olen arvoliberaali ja talouslibertaari, eli nk. oikeistohippi.
Vanhempani ovat oikeistolaisia, kuten myös isovanhemmat, heidän vanhempansa olivat ja koko suku on - ja on ollut aina.
En ole kuullut, että suvussamme olisi ollut yhtään vasemmalle kallellaan olevaa.
Mitään empatiakyvyttömiä julmureita emme kyllä ole.
Aina on jaettu omistamme myös muille, tehty vapaaehtoistyötä ja lahjoitettu hyväntekeväisyyteen.
Arvokasvatukseen kuului hyvin vahvasti; heikompaa autetaan. Se vain ei ole ensisijaisesti valtion tehtävä eikä sitä pidä tehdä väkivalloin varastaen (verot).
Olen sosiaalidemokraattisesta kristillisestä yrittäjäperheestä.
Mitään aatetta ei perheessä koskaan ole tuputettu päähän. Vanhempien sisarukset ja heitä riittää, ovat olleet poliittisesti aktiivisia niin että mielipiteitä on riittänyt vasemmistiliittoa-kokoomusta ja kaikkea väliltä, jos vanhaa oikeisto-vasemmisto janaa kuljetaan.
Itse olen vihervasemmistolainen, haluan yhteiskunnan, jossa kaikilla on samat mahdollisuudet, ei vain toisen hyväntahtoisuuden varassa olevat.
Hyväntekeväisyys on yksi oikeistolaisuuden kuvottavin piirre, aina riittää niitä, jotka jäävät ilman hyväntekeväisyyttä, heistäkin on yhteiskunnan pidettävä huoli. Nyt en puhu villasukan kutomisesta reumaatikolle, se ei ole kuvottavaa, vaan ajatuksesta että minun ei tarvitse maksaa veroa koska lahjoitan rahaa taidemuseolle tai lastensairaalalle, kovinkaan suosittua ei ole antaa rahaa narkkarien kuntoutukseen tai asunnottomien alkkiksien hätämajoitukseen.
Vihreänä haluan jättää maailman luonnon lapsille parempana kuin se on nyt. En ymmärrä jatkuvaa kasvua ja kulutusta, miksi ihmeessä tarvitaan niin paljon tavaraa, joka nykyisin tehdään niin huonoksi, että uutta tarvitaan aina vaan.
Tuloerot kauhistuttavat, minusta jonkun antiikin filosofin vanha viisaus, että parhaiten ansaitseva ei saisi ansaita neljää kertaa enempää kuin huonoiten tienaava olisi parasta yhteiskunnan rauhan vuoksi.
4868458698590 kirjoitti:
Lyydia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt oikeistolaiseen perheeseen ja tämä näkyi pitkään äänestyskäyttäytymisessäni. Aikuisiällä elämäni kokemusten myötä olen siirtynyt reilusti vasemmalle, koska olen ymmärtänyt sattuman vaikutuksen elämänkulussa huolimatta yksilön omasta panostuksesta. Rahan merkitys on myös vähentynyt ja olen vilpittömästi sitä mieltä, että tulen toimeen pienemmälläkin. Oikeistolaisuuden kovuus ahdistaa minua nykyään, enkä tykkää kilpailuasetelmasta, johon se ihmisiä ajaa. En ole täysin vasemmistolainen kumminkaan, mutta hyvinvointi on ykkösjuttu ja jokaisen mahdollisuus elää siedettävää elämää. Tärkeintä minulle on yhteisöllisemmän ajattelun kasvu ja sen koen löytyvän enemmän vasemmalta kuin oikealta.
Olen kuullut tuon virkkeen lukemattomia kertoja. Tiedätkö, mihin oikeistolaisuuden ns. kovuus ja tuo kilpailuasetelma perustuu?
Se perustuu ihmisluontoon ja todellisuuteen. Vasemmistolaiset yleisesti ottaen sulkevat täysin silmänsä ihmisen biologisilta ominaisuuksilta ja siksi vasemmistolaisten arvojen varaan rakennettu yhteiskunta ei tule kestämään. Kommunistinen vallankumous johtaa aina suoraan diktatuuriin ja länsimainen "hyvinvointivaltio" ajautuu konkurssiin pidemmällä aikavälillä.
Yhteiskunta ei voi olla ristiriidassa ihmisluonnon kanssa. Ajatus siitä, että kaikin puolin epätäydelliset ihmiset voisivat rakentaa täydellisen yhteiskunnan on absurdi.
Kapitalismi on epätäydellinen, kyllä. Silti se on ylivertainen verrattuna mihinkään mitä vasemmisto kykenee ikinä tarjoamaan.
Lyydia hyvä, kun kommunisteja äänestää alle 1 % ja ketjussa vasemmistolaisiksi on ilmoittautunut noin puolet, ketjun vasemmistolaiset eivät ole silloin kommunisteja vaan enimmäkseen vasemmistolaisia kapitalisteja.
Sen että kapitalismi on parempi on siis jo tajunnut 99 % ja argumentoit vain olkiukkoa vastaan.
Minä ilmoittauduin myös vasemmistolaiseksi ja vaikka en kommunisti olekaan, niin ei se kyllä automaattisesti sitä tarkoita, että kapitalismin kannattaja olisin.
Kapitalismi on nyt vaan se välttämätön paha tällä hetkellä, mutta emmehän mekään missään puhtaassa kapitalismissa elä, onneksi. Kaikenlaisia rajoitteitahan meidän yhteiskunnassa on edelleenkin ja valtio, sekä kunnat omistaa edelleenkin kohtuullisen paljon ja hyvä niin.
Esimerkiksi terveydenhoitoa en lähtisi missään nimessä nykyistä enempää yksityistämään, vaan kyllä siinä pitää yhteiskunnalla olla keskeinen rooli.
Eli jonkin sortin sosialisti siis olen, mutta missään nimessä en yksityisyrittämistä lähtisi kieltämään, vaan etenkin pienyrittämistä pitää tukea ja kaikkein paras tuki esimerkiksi ammatinharjoittajille eli itsensä työllistäjille olisi perustulo, eli perustuloa kannatan ehdottomasti.
Kun miettii politiikkaa syvällisemmin ja pystyy kausakantoiseen ajatteluun, ei voi olla muuta kuin oikeistolainen.
Vierailija kirjoitti:
Olen sosiaalidemokraattisesta kristillisestä yrittäjäperheestä.
Mitään aatetta ei perheessä koskaan ole tuputettu päähän. Vanhempien sisarukset ja heitä riittää, ovat olleet poliittisesti aktiivisia niin että mielipiteitä on riittänyt vasemmistiliittoa-kokoomusta ja kaikkea väliltä, jos vanhaa oikeisto-vasemmisto janaa kuljetaan.
Itse olen vihervasemmistolainen, haluan yhteiskunnan, jossa kaikilla on samat mahdollisuudet, ei vain toisen hyväntahtoisuuden varassa olevat.
Hyväntekeväisyys on yksi oikeistolaisuuden kuvottavin piirre, aina riittää niitä, jotka jäävät ilman hyväntekeväisyyttä, heistäkin on yhteiskunnan pidettävä huoli. Nyt en puhu villasukan kutomisesta reumaatikolle, se ei ole kuvottavaa, vaan ajatuksesta että minun ei tarvitse maksaa veroa koska lahjoitan rahaa taidemuseolle tai lastensairaalalle, kovinkaan suosittua ei ole antaa rahaa narkkarien kuntoutukseen tai asunnottomien alkkiksien hätämajoitukseen.
Vihreänä haluan jättää maailman luonnon lapsille parempana kuin se on nyt. En ymmärrä jatkuvaa kasvua ja kulutusta, miksi ihmeessä tarvitaan niin paljon tavaraa, joka nykyisin tehdään niin huonoksi, että uutta tarvitaan aina vaan.
Tuloerot kauhistuttavat, minusta jonkun antiikin filosofin vanha viisaus, että parhaiten ansaitseva ei saisi ansaita neljää kertaa enempää kuin huonoiten tienaava olisi parasta yhteiskunnan rauhan vuoksi.
Hyväntekeväisyyshän on periamerikkalaista toimintaa ja siellähän saat sen verovähennyksiin. Sillähän on vain tarkoitus tehdä hyväksytyksi suuret tuloerot, kun riistäjä pestään puhtaanvalkoiseksi.
Eipä se meilläkään tuo hyväntekeväisyys kovin puhtoista ole, kaukana siitä. Kaikenmaailman keräykset hyvien asioiden puolestahan yksi toisensa jälkeen paljastuneet pelkäksi bisnekseksi, kun keräystuotosta on vain roposia mennyt varsinaiselle keräyskohteelle, kerääjän kahmiessa suurimman osan omiin liiveihinsä.
Tuo lastensairaalakeissikin on oikea malliesimerkki kuppaamisesta hyväntekeväisyyden nimissä. Se tulee olemaan melkoinen bisnes hankkeen takana olevalle säätiölle yhteiskunnan kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Olen arvoliberaali ja talouslibertaari, eli nk. oikeistohippi.
Vanhempani ovat oikeistolaisia, kuten myös isovanhemmat, heidän vanhempansa olivat ja koko suku on - ja on ollut aina.
En ole kuullut, että suvussamme olisi ollut yhtään vasemmalle kallellaan olevaa.Mitään empatiakyvyttömiä julmureita emme kyllä ole.
Aina on jaettu omistamme myös muille, tehty vapaaehtoistyötä ja lahjoitettu hyväntekeväisyyteen.
Arvokasvatukseen kuului hyvin vahvasti; heikompaa autetaan. Se vain ei ole ensisijaisesti valtion tehtävä eikä sitä pidä tehdä väkivalloin varastaen (verot).
Eli köyhien auttaminen pitää jättää rikkaiden hyväntahdon ja mahdollisten almujen varaan?
Kovin huonosti se on onnistunut yhteiskunnissa, joissa ei köyhälläkansalla paljon vaikutusvaltaa ole. Eikä se myöskään kovin hyvin onnistunut aikoinaan esi-isiesi aikaan täällä Suomessakaan, ennen kuin köyhä kansa tajusi lyöttäytyä yhteen ja ajamaan tosissaan omaa asiaansa. Joskus 1800-luvulla ja vielä viime vuosisadan alkupuolellahan tuo ideaalisi toimi juuri toivomallasi tavalla. Tosin köyhä kansa oli jostain syystä tyytymätön almujen määrään ja tietysti pitkät työpäivät ilman lomia ja orjapalkkakin vaikutti siihen, että köyhä kansa nousi ajamaan asiaansa.
Köyhän on siis turha kuvitella, että rikas antaisi almuja enempää koskaan köyhällekansalle, joten rikkaiden hyväntahdon varaan heittäytyminen olisi silkka itsemurha.
Vasemmistolaisuuteni on kai peruja siitä, että jo nuorena olen tuntenut solidaarisuutta heikommassa asemassa olevia kohtaan. Koulussakin jos ajattelen luokkakavereitani, niin ihan selväähän se oli, että kaikilla ei ole yhtä hyvät lähtökohdat elämään, tai samat pärjäämisen mahdollisuudet, vaikka kuinka yrittäisi. Ja sitten toisaalta minusta olisi oikein, että kaikkea tarpeellista työtä arvostettaisiin ja siitä maksettaisiin niin että palkallaan elää, sen sijaan että ilkutaan että oma vikasi, miksi et lukenut vaikka juristiksi sen sijaa että nökötät kaupan kassalla.
Sittemmin keynesiläinen talouspolitiikka on vaikuttanut paljo järkevämmältä kuin markkinaliberalismi ylikuumenemisen luomine talouskuplineen ja lamakausineen.
Lapsuudenkodissani ei politiikasta puhuttu. Arvelisin isäni olleen lähinnä jonkinsorttinen liberaali (sekä talous- että arvoliberaali). Äitini taas oli tainnut periä kotoaa maalta maalaisliittolaisuuden, mutta ei välttämättä viitsinyt käydä äänestämässä, jollei ollut joku tuttu hyvä tyyppi ehdolla. Ja sitten kun se hyvä tyyppi sattui olemaan SKDL:n listoilla, niin se oli syy olla äänestämättä. Tosin viimeksi kun olin äitiini yhteydessä, hän puuskahti, että hänestä tulee kohta kommunisti. Niin paljon häntä riepoi yritysjohtajien ahneus, irtisanomiset ja julkisten palvelujen supistukset. Itse kyllä pärjää (on jo eläkkeellä), mutta oli nuorista huolissaan.
Kotoa en siis ole käsityksiäni perinyt, tai korkeintaan tuon äitini "heikommistakin on huolehdittava" -asenteen.
Isäni kannatti vanhaa papinkauluksista Kokoomusta ja äitini Sosiaalidemokraatteja.
Minä olen ennen kaikkea länsimainen humanisti niin kuin meidän kaikkien pitäisi olla, että pysyisimme vapaana Läntenä.
Tästä seuraa, että kannatan pohjoismaista hyvinvointimallia ja sitä kautta poliittisella kentällä vasemmisto on lähempänä näkemyksiäni kuin konservatiivinen tai libertaaninen oikeisto. Libertaanista oikeistoa aidosti halveksin ja konservatiivisen oikeiston kanssa olen eri mieltä liian monesta asiasta.
Tämä ei tarkoita sitä, että pitäisin nykyistä maahanmuuttopolitiikkaamme moraalisena, järkevänä tai edes jotenkin siedettävänä. Tämä ei johdu maahan tulevista ihmisistä, vaan pölvästimäisestä järjestelmästä, joka on rakennettu ainoastaan parantelemaan joidenkin moraalista krapulaa maailman tilasta sekä mahdollisesti ikävämmistäkin syistä. Systeemi ei toimi vaan aiheuttaa ongelmia. Tämän sanominen ääneen tuottaa valitettavan usein ison leiman keskelle allekirjoittaneenkin otsaa.
Vasemmistolaisuuteni ei myöskään tarkoita sitä, että pitäisin nykymuotoista globalisaatiokehitystä tai edes "vapaata" liikkuvuutta millään tavalla meidän tavallisten ihmisten etujen mukaisena mitä ne eivät olekaan. Näen ainoastaan kasvavan demokratiavajeen ja toisaalta "vapaan" liikkuvuuden, joka on pelkkä eliitin pippaloissa toisteltava ihana sana.
Niin. Vaaleissa äänestän Vasemmistoliittoa vaikka pahaa tekee kuunnella monia lausuntoja siltä suunnalta. Katson kuitenkin, että demokratiassa joutuu tekemään kompromisseja ja puolue on riittävän pieni etteivät sen pöllöimmät ajatukset aiheuta liian suurta vahinkoa. Toisaalta katson sen toimivan Suomen Samu Sirkkana kun zeitgeist on kuitenkin kokolailla jääkylmää.
Lyydia kirjoitti:
Tiedätkö, mihin oikeistolaisuuden ns. kovuus ja tuo kilpailuasetelma perustuu?
Se perustuu ihmisluontoon ja todellisuuteen.
Niin, ehkä oikeistolaisen ihmisen luontoon. Eivät kaikki ihmiset ole samanlaisia. Ihmisissä on myös epäitsekkyyttä. Sitä voidaan havaita ihan tutkimuksissa, ja kyllä myös käytännön elämässä huomaa epäitsekkäitä tekoja.
Valitettavan yleistä on kuvitella, että kaikki ihmiset ovat samanlaisia kuin mitä itse on. Kun yritysjohtaja kuvittelee, että ihmiselle on luontaista ja motivoivaa kilpailla (kuten hänelle itselleen on), hän pistää firmansa yksiköt kilpailemaan keskenään. Sillä tavoin tuhottiin Nokia.
Wanha datakääpä kirjoitti:
Tämä ei tarkoita sitä, että pitäisin nykyistä maahanmuuttopolitiikkaamme moraalisena, järkevänä tai edes jotenkin siedettävänä. Tämä ei johdu maahan tulevista ihmisistä, vaan pölvästimäisestä järjestelmästä, joka on rakennettu ainoastaan parantelemaan joidenkin moraalista krapulaa maailman tilasta sekä mahdollisesti ikävämmistäkin syistä.
Eikös nykyinen maahanmuuttopolitiikka nyt kuitenkin ensisijaisesti ole perua siitä kun työnantajat itkevät "huutavaa työvoimapulaa"? Eli tarpeesta tuoda maahan halpatyövoimaa polkemaan työn hintoja. Humanitaarista hyväntekeväisyyttä on vain pieni rippunen, lähinnä pakolaisten vastaanottaminen. Suurin osa maahanmuuttajista ei kuitenkaan ole pakolaisia.
Kolmannen polven vasuri, vanhempani n. demarintasoa, isovanhemmat antoivat äänensä komukoille. Olen vihreä ja vasemmalla, arvoliberaali ja sekulaari. Vihreistä realovihreä kaupunkilainen, luontoasiat ovat tärkeitä, mutta vihreä sosiaalipolitiikka lähempänä. Kannatan perustuloa, koska palkkatyön maailma on mennyt jo ohi. Vasureissa vielä harataan sitä vastaan etenkin demareissa, mutta demareilta aika on ajanut ohi jo useamman vuosikymmenen. Työpaikkoja ei koskaan enää tule kaikille ja ihmisten omanarvon tunnon ja mielenterveyden takia olisi kannatettavaa jokin muu ratkaisu kuin nykyinen kyykyttäminen ja kontrollointi. Yhä useampi työtä tekevä on myös ajautunut sosiaaliturvan ulkopuolelle ja näin ei voida jatkaa. Hekin voivat sairastua tai vammautua ja silloin kyllä koittaa nälkä koska sosiaaliturva on nykyisin vain palkkatyöläisillä. Raaka markkinakapitalismi on käsittääkseni sekin tiensä päässä. Uusliberalismi on ostanut sille hieman jatkoaikaa, mutta loputtomiin sekään ei maailmassa jyllää.
Elämänarvoni ovat liberaalit. Ei minua kiinnosta saako kuka panna ketäkin tai syökö joku lihaa tai ituja, kumartaako jonnekin suuntaan vai onko kumartamatta. Toivoisin vastaavaa vapaudenmahdollisuutta itselleni.
Tulen poliittisesti neutraalista duunariperheestä. Tein teininä lehdenjakotöitä ja pidin palkkaa matalana (3€/h) mietin jopa ns. lakon aloittamista. Koin suureksi vääryydeksi, että jakelufirman yrittäjä tienasi kuussa monia tuhansia, kun itse jaoin ja sain vajaan satasen.
Sittemmin olen perehtynyt talouteen ja olen aivan lumoutunut kuinka kaunis on markkinatalous. Ihmisen suurin, parhain ja tehokkain kollektiivisen älyn sovellutus. Lisäksi olen aina ollut hyvin liberaali. Tuon ymmärrettyä minusta tuli ja olen vieläkin kovan luokan oikeistolainen uusliberaali ja sitä olen vieläkin. Koen esimerkiksi yleissitovuuden suurena vääryytenä ja loukkauksena ihmisten vapautta vastaan. Ja myös merkittävänä työttömyyden aiheuttajana. Muutenkin halveksun kommareita ja Ay porukkaa. Kannatan silti ilmaista koulutusta, terveydenhuoltoa ja tukea heikompiosaisille. Mahdollisuuksien tasa-arvoa ja heikoista huolehtimista.
Talouden ymmärtäminen on antanut elämääni paljon. Aloin kokemaan todellista työniloa enkä enää ajattele, että joku riistäisi minua. Jos huomaisin ajattelevani, että minua riistetään, niin ajattelen, että miksi en sitten itse alkaisia yrittämään samalla alalla ja "riistämään". Sitten huomaankin, että yrittäjä on palkkansa ansainnut. Olen myös alkanut sijoittamaan ja täten olen päässyt osalliseksi omistamisen eduista, vaikka olenkin duunari.
Vierailija kirjoitti:
Kun miettii politiikkaa syvällisemmin ja pystyy kausakantoiseen ajatteluun, ei voi olla muuta kuin oikeistolainen.
Avaisitko tätä syvällistä ja kauaskantoista ajattelunkulkuasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaisitko tätä syvällistä ja kauaskantoista ajattelunkulkuasi.
En ole sama henkilö, mutta olen samaa mieltä, mutta vähän eri kannasta.
Kun on havainnut vapaan markkinatalouden kauneuden ja tehokkuuden ei voi sitä kieltää, jollei ole jonkin sortin fundamentaalikommari. Vasemmistolaiset luulevat tietävän asioista paremmin kuin markkinat, vaikka totuus on se, että kukaan ei tiedä paremmin. Tästä on osoituksena esim. se kuinka vaikea sijoittaessa on saada markkinoilta jatkuvaa ylituottoa. Ehkä jopa mahdotonta pitkällä aikavälillä+ilman sisäpiiritietoa/ korruptiota. Joskus onni voi jossain asiassa potkaista, mutta varsin usein tulos on kehno tai ainakin maksut tulee maksettavaksi jollain toisella osa-alueella Tämän takia haluan antaa markkinoiden toimia mahdollisimman vapaasti ilman sääntelyä. Tämä edellyttää siis vapaata kilpailua, kohtuullisen alhaisia veroja, sekä sääntelyn, yleissitovuuden(työntekijöiden vapaa kilpailu) ja korruption purkua.
On oikein, että heikommista pidetään huolta. Ja heikoimmista pitää pitää huolta yhteisin verorahoin. Verotus pitää hoitaa siten, että se ei vääristä taloutta. Tarpeeksi vapaa markkinatalous kykenee generoimaan niin paljon hyvinvointia, että siitä riittää hyvinvointia jaettavaksi pienemmälläkin veroasteella.
Vierailija kirjoitti:
Lyydia kirjoitti:
Tiedätkö, mihin oikeistolaisuuden ns. kovuus ja tuo kilpailuasetelma perustuu?
Se perustuu ihmisluontoon ja todellisuuteen.
Niin, ehkä oikeistolaisen ihmisen luontoon. Eivät kaikki ihmiset ole samanlaisia. Ihmisissä on myös epäitsekkyyttä. Sitä voidaan havaita ihan tutkimuksissa, ja kyllä myös käytännön elämässä huomaa epäitsekkäitä tekoja.
Valitettavan yleistä on kuvitella, että kaikki ihmiset ovat samanlaisia kuin mitä itse on. Kun yritysjohtaja kuvittelee, että ihmiselle on luontaista ja motivoivaa kilpailla (kuten hänelle itselleen on), hän pistää firmansa yksiköt kilpailemaan keskenään. Sillä tavoin tuhottiin Nokia.
Tämä on niin viisas kommentti. Oikeistolaiset ihmiset ostavat itselleen omantunnonrauhan väittämällä että kaikki ovat samanlaisia epäsolidaarisia ihmishylkyjä kuin he. Osa ihmisistä aidosti tuntee yhteisvastuuta vähäosaisista eikä mittaa kaikkea sen vaikutuksella omiin rikastumismahdollisuuksiin.
Olen oikeistolainen eksäni vuoksi. Ennen olin sydän täynnä rakkautta huono-osaisia säälivä vasuri. Menin naimisiin vähän reppanan naisen kanssa, joka osoittautui patalaiskaksi narsistiksi. Eleli vuosikausia siivilläni, jätti opintonsa tekemättä vaikka valehteli vuosikausia valmistumisesta. Ei hankkinut töitä, petti kaikki lupaukset kunnostautumisesta. Veti shoppaili yhteiset tilit tyhjiksi. Aina valitti kun kaikki oli niin raskasta ja vaikeaa, vaikka eli mukavampaa elämää kuin minä työssäkäyvä. Ei auttanut rakkaus ja auttaminen, vaan ihminen imi tyhjäksi kaikki voimavarani, saattoi talouden haaksirikon partaalle ja lopuksi teki pari rikosta ja aiheutti pari lastensuojeluilmoitusta.
Nykyään tunnistan hyvin hyväksikäyttävän narsistin. Ulkomailta lappaa maahan loputtomasti ylimielistä narsistiporukkaa, jolle ei mikään kelpaa, joka ei ole koskaan tyytyväistä mhiinkään, ja joka kokee suomalaisen alemmaksi vääräuskoiseksi, jonka velvollisuus on elättää heidät. Täynnä halveksuntaa kaikkea sitä kohtaan, mitä edustamme ja valmis ottamaan ilman omantunnontuskia kaiken, mikä irti lähtee, koska kokee sen olevan oikeutensa. Vasemmisto haluaa hyysätä näitä niinkuin minä yritin hyysätä eksääni. Mitään hyvää tämä yritys se ei tule tuottamaan, mutta imee kyllä auttajista kaikki ne resurssit, jotka on otettavissa, ja jättää jäljelle tyhjän kuoren.
Ennen mitään yhteiskunnan apua on varmisestttava, että ihminen itse on halukas työskentelemään oman asemansa parantamiseksi ja yhteiskunnan hyväksi. Jos ei ole, niin pellolle, kunnes näkee, että on itse tehtävä työtä.
Mä olen siirtynyt poliittisella kartalla ensin nuoruuden vihervasemmistolaisesta kokoomuslaisuuteen ja sieltä palannut takaisin keskelle. En kannata varsinaisesti mitään tiettyä puoluetta. Vaaaleissa äänestän usein henkilöä. Viimeksi valitsemani henkilö oli keskustalainen. Sitä edellisellä kerralla vihreä.
Vanempani olivat melko keskustalaisia. Äitini oli nuorena vasemmistoradikaali. Isoäitini (äitini äiti) on varmasti monen mielestä sellainen vanhan rahan eliittiporvari. Oikeasti melko liberaali ja antelias ihminen kuitenkin.
Suuri kiitos kuuluu Teiniliitolle ja sen puheenjohtajalle Erkki Liikaselle. Heidän valistuksensa upposi ihan täysillä neitseelliseen, poliittisesti täysin kokemattomaan maaperään.
Sen jälkeen olen tuntenut pelkästään syvää vastenmielisyyttä koko vasemmistoaatetta kohtaan.