Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini ei tajua, että ihmisillä on erilaisia vuorokausirytmejä. Jatkuvaa arvostelua!

Vierailija
07.09.2016 |

Vanhempani olivat meillä viikonloppuna kylässä. He ovat molemmat noin 70-vuotiaita ja vanhempien ihmisten tapaan heräävät hyvin aikaisin. Isä taisi herätä sunnuntainakin viideltä, äiti seitsemältä. Olin antanut ohjeeksi, että menevät alakertaan keittelemään kahvia ja lukemaan lehtiä, jos heräävät meitä ennen. Heräsin koululaisen kanssa samaan aikaan puoli yhdeksän maissa ja liityimme heidän seuraansa. Hyvän huomenen sijaan meitä tervehdittiin ihmettelemällä kovaan ääneen, kuinka me nyt vasta nousimme. Tätä hämmästeltiin moneen kertaan.

Vielä enemmän päivittelyä sai aikaan se, että mies nukkui vielä kymmenen maissa. Äiti päivitteli moneen kertaan, kuinka omituista on, että ihminen voi nukkua siihen aikaan. Yritin kertoa, että meillä on ihan erilainen rytmi, kuin heillä. Teemme kumpikin pitkiä työpäiviä ja nukumme mielellämme viikonloppuisin väsymyksen pois. Mies on vielä melko vapaarytmisessä työssä. Hän työskentelee usein iltamyöhään kotona ja menee sitten vastaavasti työpaikalleen esim. kymmeneksi. Äidin mielestä tämä on ihan väärä rytmi ja todella pahaksi ihmiselle. Kaikkien pitäisi olla kukonlaulun aikaan hereillä ihastelemassa auringon ensisäteitä. Muulla tavalla ei ilmeisesti voi elää.

Jäi ärsyttämään ihan älyttömästi. Tästä asiasta on jo lapsuudessanikin väännetty. Olin itse ainoa iltavirkku aamuvirkkujen vanhempien perheessä ja kaikki ohjelma oli aina säädetty heidän päivärytminsä mukaisesti. Esimerkiksi mökille piti lähteä ajamaan lauantaina seitsemältä aamulla ja nukkumaan piti käydä viimeistään kymmeneltä. Olin aamukuudelta herätessä aivan uninen, mutta illalla olisin halunnut vielä lukea. Valot kuitenkin piti aina sammuttaa kymmeneltä ja tätä käytiin jopa vahtimassa huoneessani. Nyt kun olen aikuisena saanut luoda oman rytmini ja löytänyt vielä iltavirkun kumppaninkin, olen voinut paljon paremmin. Mutta tuo päivittely ja meidän tapojen arvosteleminen ei taida tästä aiheesta loppua koskaan.

Mitä ajatuksia herättää? Miten aamuvirkut saisi ymmärtämään, että ihmisiä ja rytmejä on muunkinlaisia?

Kommentit (142)

Vierailija
101/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään miehen kanssa molemmat vuorotyötä. Meille ihan normaalia, että vklp saatetaan nukkua 12 ylikin ja tosissaan ihan kellon ympäri. Muuten ei jaksa. Välillä ollut suvun vaikea ymmärtää :D. Muistan kun työskentelin baarimikkona ja asuin väliaikaisesti kotona äiti jätti aamuisin lappuja, että "***** ei saa herättää." Tämä siis sen takia, että isä ja välillä vierailevat isovanhemmat oisivat aina tahtoneet tulla herättämään.

Vierailija
102/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvirkkuna voin kertoa, että paheksunta toimii myös toiseen suuntaan. Arkisin herään työajasta johtuen viimeistään klo 5, enkä vapaallakaan juuri 6.30 pidempään nuku. "Siis miten sä voit herätä noin aikaisin? Mä en ikinä nouse ennen kymmentä jos ei oo pakko!" kauhisteli siskoni juuri viime viikonloppuna. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä herään vasta päivällä ja samoin teinit. No ei oteta aamuvirkkuja kylään paitsi yksi sukulaiseni käy kerran vuodessa ja on kolme yötä meillä.

Taidatte olla sitten työttömiä yhteiskunnan elättejä.

Kenelläkään työssäkäyjällä tai opiskelijalla ei ole mahdollista nukkua puoleen päivään.

Typerä, näin siis aina kun on mahdollista. Ihan omilla rahoilla eletään. Joo noustaan arkisin 6.30.

Luuletko että teini-ikään mukamas ei kävisi koulua?

Astella että mulla tilillä melkein puoli miljoonaa. Käykö kateeksi?

Vierailija
104/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vittua jollekin av- mammalle kuuluu monenko nukun?

Vierailija
105/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä herään vasta päivällä ja samoin teinit. No ei oteta aamuvirkkuja kylään paitsi yksi sukulaiseni käy kerran vuodessa ja on kolme yötä meillä.

Taidatte olla sitten työttömiä yhteiskunnan elättejä.

Kenelläkään työssäkäyjällä tai opiskelijalla ei ole mahdollista nukkua puoleen päivään.

Typerä, näin siis aina kun on mahdollista. Ihan omilla rahoilla eletään. Joo noustaan arkisin 6.30.

Luuletko että teini-ikään mukamas ei kävisi koulua?

Astella että mulla tilillä melkein puoli miljoonaa. Käykö kateeksi?

Anteeksi kirjoitusvirheet mutta pitääkö kaikki aina vääntää pilkulleen. Tuntuu että aamulla heräävät on hyvin takakireitä ihmisiä.

Vierailija
106/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihanko oikeasti sä kuvittelet, että sulla on joku ympäristöstäsi riippumaton biologinen kello ikuisesti asetettuna johonkin aikavyöhykkeeseen? Ei ole. Sen takia on mahdollista muuttaa maasta toiseen ja Jet Lagin jälkeen sopeutua uuteen rytmiin.

Mua tässä keskustelussa kiinnostaa asian tieteellinen puoli, joten en kommentoi sitä onko jollekin erilainen rytmi ongelma vaiko ei. Minulle on aivan se ja sama mitä rytmiä ihmiset käyttävät.

En ole toistaiseksi nähnyt mitään järkevää evidenssiä siitä, että nykypäivänä olisi ihmisten välisiä eroja siinä, millaisessa rytmissä he elävät, jotka juontaisivat biologiasta/sisäisen kellon heitosta. Aivan varmasti niitä on ollut ammoisina aikoina, kun ihmisillä oli yhteinen rytminsäätäjä eli Aurinko, mutta erot ovat pääasiallisesti olleet tunnin tai kaksi. Nykyään keinovalaistus on jyrännyt luonnollisen rytmityksen.

Varmasti voi olla, että jonkun ihmisen täytyy sulkea valaistuksensa tuntia aiemmin kuin jonkin toisen, jotta pääsisi kivasti nukkumaan sen jälkeen. Sitä en kuitenkaan usko, että täällä joku ei muka voisi saada unta klo 21 illalla, jos vain laittaa herätyksensä soimaan joka päivä 5:30 parin viikon ajan, jättää kofeiinin ja muut piristeet käyttämättä ja säätää valaistuksen kellonaikaan sopivaksi melatoniinin erityksen suhteen.

Eikö sekin jo kerro jotain, että tarvitaan tuollaisia pakkokeinoja unen saamiseen? Kyllä minäkin, lapsesta asti iltavirkku, pystyn elämään arjet aikaisessa rytmissä, heräämään ennen kuutta jne, mutta vain keinotekoisesti ja/tai univelkaa kerryttäen. Uni ei tule yhdeksältä ilman unilääkettä, vaikka olisi kuinka väsynyt. Miksi tätä on niin mahdoton uskoa?

Vierailija
107/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo'o, myöhään nukkumisesta saa syövän :D

Vierailija
108/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites niitä auringon ensisäteitä ihastellaan kukonlaulun aikaan kun kohta jo pilkkopimeää siihen aikaan? Masentaa vaan entistä enemmän herätä siihen pimeyteen. Ei tee hyvää ainakaan mulle.

Vierailija
109/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempasi ovat osittain oikeassa siinä mielessä, että myöhään valvominen on hyvä resepti syövän hankkimiselle, ellei hanki kunnollisia pimennysverhoja.

Tämän tutkimuksen haluaisin kyllä nähdä. :D

Vierailija
110/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille tuntuu olevan vaikea käsittää, että on luonnollista nukkua silloin kun nukuttaa eikä silloin kun on pirteimmillään ja tehokkaimmillaan.

Vierailija
111/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Appivanhempani.

He saattoivat tulla jopa kylään yllättäen kello 6.30 pyhäpäivänä.

Siis kuka oikeasti käyttäytyy noin?

Heränneet kolmen neljän aikaan, eikä jaksaneet enää odottaa, lol.

Vierailija
112/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä sama juttu. Liukuva työaika. Ihmiset jotka olevat töissä 6-14 ovat automaattisesti parempia ihmisiä ja työntekijöitä kuin me laiskat luuserit jotka olemme töissä 9-17.

Vierailija
113/142 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mieheni kanssa ihan eri rytmi, minä valvon noin klo.12 ja mieheni on jo unessa klo.10. Herää  aamulla jo 5-6 välillä, minä heräään 8-9  aikaan. Onneksi on omat makuhuoneet ja ollaan eläkeläisiä!!

Vierailija
114/142 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ymmärrän sen, että aloittajalle hänen vnhempiensa asenne ja ajatukset hänestä (=huono ihminen kun seuraa mielihalujaan ja nukkuu tai ylipäätään ei ole virkeä silloin kuin "pitäisi") ja kommentit ovat loukkaavia, koska ihminenhän muodostaa mailmankuvaansa vanhempien kautta.

Jos vanhemmat ovat arvostelevia, mitätöiviä, tuomitsevia ja jarruttavat lapsensa kehitystä jankkaamalla jääräpäisesti kuinka tulisi elää huomioimatta ihmistä itseään, niin onhan se nyt todella satuttavaa ja loukkaavaa.

Miten kukaan kuvittelee aloittajan sellaisessa kasvatusympäristössä rakentaneen normaalin ja vahvan itsetunnon ja edes pärjäävän elämässä?

t.kivikissaäiti

Vierailija
115/142 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miettikää, mille se aloittajasta tuntuu, kun oma äiti haukkuu samasta asiasta, mistä te ventovieraat jaksatte haukkua täällä toisianne jo yhdeksän sivua...

t.kivikissaäiti

Vierailija
116/142 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en edes usko, että on olennaisesti erilaisia rytmejä. Valo unen käytännössä rytmittää, ja jos sä nysväät telkkarin/puhelimen ääressä myöhään asti, niin ei se unikaan tule aikaisin.

voihan valo! Eli Suomen kesässä sinä et nuku lainkaan ja toisaalta talvella et juuri taida olla hereillä. Sulla on erikoiset systeemit

Et ymmärtänyt oikein. Ihmisen biologinen vuorokausirytmi on noin 24 tuntia. Valo ei muuta tämän pituutta, mutta jaksottaa sen. Unta sä tarvitset ihan samalla tavalla riippumatta rytmistä. Valo vain muuttaa sitä ajankohtaa, milloin alkaa väsyttämään.

kyllä mä ymmärsin, mutta sä et taida ymmärtää, että on ihan tutkitusti erilaisia vuorokausirytmejä ihmisillä, biologisesti, riippumatta puhelimista tms. härpäkkeistä! Toiset yksilöt sopeutuvat esim. yövuoroon todella helposti, toiset eivät millään, vaikka kuinka yrittäisivät. Samoin monelle tulee uni ihan väkisin sen puhelimen äärelläkin, toisella ei tule, vaikka määrätään offline-aika. Kyllä mun iltauniset tuttavat pystyvät nukkumaan kesällä kello 21, vaikka aurinko paistaa kuin keskipäivällä. Minä taas en talvellakaan saa unta kello 21, vaikka on säkkipimeää. Ihmisellä on oma n. 24h vuorokausirytminsä nimenomaan valosta riippumatta, näitä kokeitakin on tehty. Useimmilla se luonnollinen rytmi on kuitenkin vähän yli 24h, eli luonnollinen kello jätättää hieman verrattuna tähän yhteiskunnan rytmiin.

No mutta hei, jos sulla on joku maaginen syntymähetkellä asetettu rytmi, joka ei valosta ja ympäristöstäsi riipu, niin tokihan voit sitten muuttaa vaikka toiselle aikavyöhykkeelle, jolloin se sun rytmisi vastaa sikäläistä kelloa paremmin.

sä olet vaan hassu :) Kyllähän kaikilla maailman aikavyöhykkeillä asuu erilaisia ihmisiä ja hyvä niin! Mä olen esimerkiksi tehnyt ongelmitta yövuoroa töissä ja sitäkin yhteiskunta kaipaa. Erilainen unirytmi ei ole mikään ongelma, jollei siitä tee sellaista. Ei mulla ole tarvetta muuttaa minnekään, tosin olen asunut myös toisella puolella maapalloa, ja sielläkin elämäni sujui ihan hyvin.

Aloituksessa oli nimenomaan kyse siitä, että tietylle ihmistyypille toisten nukkuminen on ongelma. Mutta onhan joillekin ongelma kaikenlainen erilaisuus ja se, että joku on erilainen kuin minä, maailman napa ja normaaliuden perikuva...

Kuten mun äidille. En tajua, kuka voi tykätä äidistään.

t.kivikissaäiti

Vierailija
117/142 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin sua ap.

Itse olin aikanaan vuosia ja siihenkin päälle vuosia baarimestari, eli elin täysin yöpainotteisessa rytmissä. Olin töiden jälkeen kotona suunnilleen siinä 05-05.30 aamulla. Siinä rauhoituin muutaman tunnin ja menin nukkumaan. heräilin  siinä klo 13-15 välisenä aikana.

Monikaan sukulainen tai omat vanhemmat eivät millään meinanneet tajuta, etten minä vain yksinkertaisesti herää aamulla niinkuin muut ihmiset. Monelle oli aivan käsittämätöntä että nukuin vielä esim klo 10 aikoihin, kun olisi pitänyt olla jo ylhäällä ja touhuta ties vaikka mitä, koska minulla sentään oli kaikki päivät vapaana.. Koitin monta kertaa selittää kellonaikoineen vuorokausi rakennettani. eikä auttanut edes monessa tapauksessa sekään että antoi kauhistelijalle pienen mietintä pähkinän... eli jos menen nukkumaan siinä 06-07 aikoihin aamulla ja tunnin päästä pitäisi herätä, niin missä vaiheessa vuorokautta minun kuuluu sitten asianmukaisesti nukkua, ja vastaus ei voi olla että illalla, kun silloin pitää olla sitten töissä, ja kuinka pitkään kauhistelija luulee että jaksan 1-2 tunnin unilla / vuorokausi. =D =D  ...ei mennyt siltikkään monelle perille tää asia...

Vierailija
118/142 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten on mahdollista, että mulla kääntyi rytmi ympäri jossain välissä? Siis koulu ja opiskeluaikoina olin iltavirkku ja nyt aamuvirkku. Töihin en mene aamuvuoroisinkaan kuin vasta 9, mutta herään usein jo ennen 7 naps vaan. Vapaapäivinä herään 7-8 enkä saa enää unta :D. Olenkohan minä joku hybridi?

Vierailija
119/142 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihanko oikeasti sä kuvittelet, että sulla on joku ympäristöstäsi riippumaton biologinen kello ikuisesti asetettuna johonkin aikavyöhykkeeseen? Ei ole. Sen takia on mahdollista muuttaa maasta toiseen ja Jet Lagin jälkeen sopeutua uuteen rytmiin.

Mua tässä keskustelussa kiinnostaa asian tieteellinen puoli, joten en kommentoi sitä onko jollekin erilainen rytmi ongelma vaiko ei. Minulle on aivan se ja sama mitä rytmiä ihmiset käyttävät.

En ole toistaiseksi nähnyt mitään järkevää evidenssiä siitä, että nykypäivänä olisi ihmisten välisiä eroja siinä, millaisessa rytmissä he elävät, jotka juontaisivat biologiasta/sisäisen kellon heitosta. Aivan varmasti niitä on ollut ammoisina aikoina, kun ihmisillä oli yhteinen rytminsäätäjä eli Aurinko, mutta erot ovat pääasiallisesti olleet tunnin tai kaksi. Nykyään keinovalaistus on jyrännyt luonnollisen rytmityksen.

Varmasti voi olla, että jonkun ihmisen täytyy sulkea valaistuksensa tuntia aiemmin kuin jonkin toisen, jotta pääsisi kivasti nukkumaan sen jälkeen. Sitä en kuitenkaan usko, että täällä joku ei muka voisi saada unta klo 21 illalla, jos vain laittaa herätyksensä soimaan joka päivä 5:30 parin viikon ajan, jättää kofeiinin ja muut piristeet käyttämättä ja säätää valaistuksen kellonaikaan sopivaksi melatoniinin erityksen suhteen.

Eikö sekin jo kerro jotain, että tarvitaan tuollaisia pakkokeinoja unen saamiseen? Kyllä minäkin, lapsesta asti iltavirkku, pystyn elämään arjet aikaisessa rytmissä, heräämään ennen kuutta jne, mutta vain keinotekoisesti ja/tai univelkaa kerryttäen. Uni ei tule yhdeksältä ilman unilääkettä, vaikka olisi kuinka väsynyt. Miksi tätä on niin mahdoton uskoa?

Eivät nuo ole pakkokeinoja. Sinäkin pystyt rytmiäsi muuttamaan kuten kuka tahansa muukin, et vain ole koskaan kokeillut. Varmasti muuttuu rytmi, jos vaikka muutat toiseen maahan. Onnistuu samalla tavalla täällä Suomessakin. Jätät sen klo 17 kahvinutoukion väliin ja hankit sinivalofiltterit valoihisi (tai vaihdat lamput/valaisimet toivoen parasta, niissäkin on eroja). Laitat herätyskellon soimaan ja tottelet sitä kaksi viikkoa. Aivan varmasti toimii.

Toki on niitäkin ihmisiä, joilla on joku ihan oikea terveydellinen ongelma haittaamassa unirytmiä, mutta eiköhän sulla ole vain rytmi "pielessä" muutaman tunnin.

Jenkeissähän tehtiin tutkimus siitä, että auttaako lasten uniongelmiin koulujen myöhästyttäminen tunnilla normaalista. Ei auttanut, tenavat siirsivät vain unirytmiään sen tunnin verran eteenpäin. Tämän toki tiesi jokainen etukäteen, joka ymmärtää edes perusasiat siitä, miten unirytmi muodostuu. Nykypäivänä se unirytmi ei tule auringosta, vaan keinovaloista ja herätyskellosta.

Vierailija
120/142 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama kuin 117:lla.

Vuosia töissä yökerhossa, joka auki viikon seitsemänä päivänä. Työt alko klo 20-22, kesti sinne 4:30-5:00 asti. Kotia kun pääsi niin nälkä oli kova, eli vielä ruokailut ja discojumputuksesta rauhoittumiset siihen niin usein uni tuli 7:00 pintaan. Minä myös esitin isovanhemmilleni kysymyksen, että millonkas minä sitten nukun, kun 6-7 aikaan "pitäisi" jo herätä. Vastaus oli, että "no sitte illalla menet ajoissa".. Hohhoijaa. Eikä se hullutus päättynyt siihen vaan kun usein vierailen lomieni ajan mummolassa. Siellä on asuttava ja oltava yötä, koska mummola on 500km päässä. Silloin joulu- ja muinakin lomina alkaa aina se huoneessa ramppaus siitä aamukahdeksasta eteenpäin, että "etkö jo nouse, ylöös!"

Koitan selittää, että en, koska minulla on lomallakin sama työrytmi kuin arkisin. Mummon vastaus tähän oli, että kyllähän kahden viikon joululomalla ehtii siirtyä ja totutella "normaalirytmiin". Joo-o. Sittenhän ei töihinpaluu olisi mitenkään hankalaa kun on tämmöistä radikaalia rytminvaihdosta yrittänyt koko loman sen lepäämisen ja akkujen lataamisen sijaan.

Nyt olen alaa vaihtanut, muista syistä. Ei siis siitä, että yötyö ei minulle sopisi. Valitsin itselleni mieluisemman ja haastavamman uran. Nyt koulua jäljellä enää kolme vuotta, enkä malta odottaa valmistumistani. Harjoittelut tehdään agraariyhteiskunnan mukaan virastoaikaan 8-16. Ai että kun on paperit hanskassa, niin pyrin kyllä aktiivisesti siihen, että minulla on joku päivä oma klinikka pystyssä. Sellainen, joka vastaa kysyntää ja palvelee iltavirkkuja ja muita sellaisia, jotka eivät töiltänsä ehdi asioida 8-16 auki olevilla toimipisteillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä