Voihan Wilma!!!
Lasteni koulu alkoi 2 viikkoa sitten. Koulun aloituksen jälkeen on tullut yht. 23 Wilmaviestiä. Ensin saimme lukujärjestykset, jonka jälkeen on tullut poikkeusta poikkeuksen perään. On sekä yläkoululaisella, että alakoululaisella koulunaloituskirkko, josta syystä poikkeuksellinen lukujärjestys. On ryhmäytymispäivä 30 km päässä koululta ja yökoulu. On valokuvaus ja kirjastoauto jne jne. Pyöräilysääntöjen opettelua ja frisbeegolfia.
Miten ihmeessä tässä enää voi kaiken muistaa? Lisäksi vielä juuri alkaneet harrastukset, kaikki vanhempianillat jne. Nykyisin koulua käyvät näköjään lasten lisäksi myös vanhemmatkin.
Kommentit (303)
Vierailija kirjoitti:
Eli tiivistän vielä tulevaa palaveriamme varten nämä huoltajien toiveet:
- kaikki vuoden retket, aikataulut, valokuvaukset, uinnit, hiihdot ja hammaslääkärit pitää ilmoittaa yhdellä tiedotteella vuoden alussa.
- viestin otsikosta on käytävä ilmi koko sisältö
- jos kuitenkin lähetetään muita viestejä, on niiden otsikoinnissa noudatettava valtakunnallisesti sovittua sanamuotoa, jottei eri opettajilla olisi tässä eri käytäntöjä, sillä se saattaa häiritä vanhempia
- retket jne. eivät saa vaikuttaa lukujärjestyksenmukaisiin alkamis- ja päättymisaikoihin
- koulussa voidaan tehdä vain sellaisia asioita, joita varten koulusta löytyy kaikille välineet (25 paria luistimia, suksia ja lenkkareita)
- vanhemmille on kuitenkin annettava säännöllistä positiivista palautetta wilmamerkintöjen avulla (tämän olen tosin oppinut eri keskustelusta, ehkä tästä ketjusta viisastuneena nuokin voisi antaa jo vuoden alussa kootusti samalla klikkauksella katsottaviksi)
- jos vanhempi sitten kysyy jotain lisätietoja wilmassa, on se tulkittava kostoksi vääränlaisesta viestittelystä
- oppilasta pitää tukea ja hänen edukseen eriyttää opetusta, mutta vain, jos oppilas on erityisen taitava ja hänen vanhempansa erityisen huolellisia
- lapsen unohduksia ei saa merkitä wilmaan, jottei vanhempi joudu sitten niihin reagoimaan. sehän voi stressata vanhempaa/olla vanhemman vika josta lapsen ei pitäisi joutua merkinnän muodossa kärsimään. Lisäksi merkintöjä tulee joko liian vähän (valitetaan turhasta, eihän kukaan kaikkea muista) tai liikaa (koko ajan se opettaja nillittää jostain) tai sitten väärässä tahdissa (miksei meille ole aiemmin informoitu, että lapsellamme on tässä asiassa ongelmaa.)
Mielensäpahoittajamarttyyrin merkintöjä vol 1990001. Ettei vaan tarvitse ottaa vanhempien viesteistä mitään opiksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä opet ei ilmoita asioista muuta kuin Wilman kautta ja niitä asioita sitten riittääkin. Pakko seurata, koska jos lapsilta puuttuu kirjastokortti tms., joutuu jäämään koulun jälkeen koululle ns. "läksykerhoon", eli rangaistus vanhemman unohduksesta tulee lapselle välittömästi.
Ap
Ei vaan lapsen pitää se itse muistaa. Samaten läksyt kuuluu lapsen itse tehdä. Mutta se ei kuitenkaan poista huoltajan velvollisuutta seurata ja tukea lapsensa koulunkäyntiä.
T. Tekstari kello 23 47. Meidän Ville ei tule huomenna kouluun kun on meidän Nisse-kissan synttärit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä opet ei ilmoita asioista muuta kuin Wilman kautta ja niitä asioita sitten riittääkin. Pakko seurata, koska jos lapsilta puuttuu kirjastokortti tms., joutuu jäämään koulun jälkeen koululle ns. "läksykerhoon", eli rangaistus vanhemman unohduksesta tulee lapselle välittömästi.
Ap
Ei vaan lapsen pitää se itse muistaa. Samaten läksyt kuuluu lapsen itse tehdä. Mutta se ei kuitenkaan poista huoltajan velvollisuutta seurata ja tukea lapsensa koulunkäyntiä.
T. Tekstari kello 23 47. Meidän Ville ei tule huomenna kouluun kun on meidän Nisse-kissan synttärit.
Jos se tieto pannaan alakoululaisen Wilmaan eikä ope sano sitä lapselle niin eihän se lapsi silloin voi muustaa asiaa josta ei tiedä.
T. Terveisiä koululta tiedoksi vanhemmille, korjaus 36
Meidän kuopuksen ekan luokan opettaja saattoi otsikoida viestejä mm: "hups". No siitä nyt sinällään tiesi että korjaa jotain vanhaa viestiä, mutta silti.
Onpa kummia kouluja täällä näillä wilmavinkujilla. Omalla alakoululaisella on tullut vain muutama viesti ihan perusasioista koulun alun jälkeen ja hyvin on selvinnyt asiat. Älkää uskoko, että joka koulu pommittaa viesteillä, se on täysin opettajista ja koulun tyylistä kiinni! Mitään valtakunnallista ohjeistusta ei ole tehty wilman käytöstä:se on vain yksinasia, mikä on kuntien ja koulujen valittavissa ja määriteltävissä. Itsekin olen opettaja, joten kirjoitan viestejä myös työni puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eikös kirjastokortin säilytyspaikka voisi olla lapsen lompakko ja sitä myötä hänen käyttämänsä takin povitasku?
Ja joutuvatko lapset siis lainaamaan henkilökohtaisilla kirjastokortillaan kirjoja oppitunti käyttöön?
Vierailija kirjoitti:
Muutama toive opettajille.
1. Otsikoikaa viestinne huolella. Ei voi tulla iltakymmeneltä viestiä, jonka otsikko on "tiedoksi 6A-luokan vanhemmille". Viestin sisältö kun voi kokemukseni perusteella olla joko "olen sairastunut ja huomisen kaksi ekaa tuntia on peruttu" tai "2 kuukauden kuluttua menemme kuvistunnilla käymään Ateneumissa" tai mitä tahansa noiden ääripäiden välillä.
2. Kun olette toteuttaneet meidät tunnolliset vanhemmat siihen, että KAIKKI tiedotetaan wilmassa, noudattakaa sitä. Silloin tulevien liikuntatuntien varusteista ei tiedoteta vain lapulla seinällä opettajainhuoneen vieressä eikä seuraavalle päivälle tulleesta museokäynnistä ja siitä johtuvasta poikkeuksellisesta koulun alkamisajasta vain suullisesti nelosluokkalaisille.
3. Katsokaa vanhempienkin viestit. Kun kerran oletatte, että teidän viestinne luetaan vielä vaikka klo 23, niin lukekaa tekin wilmaa. Siellä näkyy se viestini, että lääkäri antoi suosituksen (ei lääkärintodistusta), ettei (uutta liikunnanopea arastelevan ujon) lapseni olisi hyvä muutamaan viikkoon hypätä pituutta, jotta hänen oikean jalan polvensa paranee. Siellä on myös mun merkintä siitä, että lukiolainen on kuumeessa kotona, joten mun ei varmaan pitäisi joutua kesken päivää kuittailemaan wilmasta punaisia poissa tunnilta -merkintöjä, eihän?
Pari huomiota kohtaan 3. Laitathan liikuntatunteja koskevan viestin suoraan liikunnanopettajalle, ei luokanvalvojalle. Liikuntatuntien sisältö voidaan sopia liikunnanopettajan kanssa suoraan ilman välikäsiä. Toinen asia: poissaolomerkintöjen kuittaamisessa ei ole niin kiire. Voit kuitata ne hyvin vaikka illalla. Ryhmänohjaaja ei myöskään aina kulje puhelin/padi/kone kädessä, vaan opettaa lapsiasi, joten hän ei välttämättä ehdi reagoimaan viesteihin ennen opetuksen päättymistä. Ei ole vakavaa, jos siellä wilmassa on kuittaamattomia poissaoloja muutamien tuntien ajan. Joskus huoltajat hermostuvat myös, koska aineenopettaja on merkinnyt selvittämättömiä poissaoloja, vaikka hänelle on laitettu viesti vaikkapa sairaudesta. Tämä on kuitenkin yleinen tapa monissa kouluissa, että vaan luokanvalvoja kuittaa poissaolot selvitetyksi.
Jep jep. Tän keskustelun luettuani en enää ihmettele, miksi meille töissä jaettiin Ben Furmanin kirjoittama Wilma-viestintäopas. Hupaisa kirjanen. Siinä neuvotaan mm., miten negatiiviset asiat saa kuulostamaan positiiviselta. Tämä teidän Nico-Jessica on niin liikunnallinen, että hän ei ehdi istumaan paikallaan. Sinä Pirkko olet lapsesi paras asiantuntija. Olisiko sinulla joku ehdotus, miten voisin toimia täällä koulussa, että hän viihtyisi paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Jep jep. Tän keskustelun luettuani en enää ihmettele, miksi meille töissä jaettiin Ben Furmanin kirjoittama Wilma-viestintäopas. Hupaisa kirjanen. Siinä neuvotaan mm., miten negatiiviset asiat saa kuulostamaan positiiviselta. Tämä teidän Nico-Jessica on niin liikunnallinen, että hän ei ehdi istumaan paikallaan. Sinä Pirkko olet lapsesi paras asiantuntija. Olisiko sinulla joku ehdotus, miten voisin toimia täällä koulussa, että hän viihtyisi paremmin?
Neuvottiinko siinä oppaassa myös viestin otsikon kirjoittamista siten, että ilmaisee sisällön? Siis tyyliin "muutos huomisen liikuntatunnille" tai "Marraskuun kuukausitiedote"?
Entä ohjeistettiinko lähettämään viestit sen verran inhimillisiin aikoihin, että vanhemmat ehtivät jollakin tavalla reagoida " muutos huomiseen"-viesteihin? Tämä siksi, että muutosviesti luetaan heti, kuukausitiedote sellaisen koneen ääressä, jossa sen voi myös tulostaa vaikka jääkaapin oveen laitettavaksi.
Nehän siinä Wilmaviestinnässä tämän ketjun perusteella suurimmat ongelmat ovat eikä suinkaan mustavalkoiset negatiiviset/positiiviset viestit.
Onko tämän lainauksen kirjoittaja se itseään ja omaa erinomaisuuttaan täynnä oleva opettaja, joka ei näe mitään korjattavaa omassa toiminnassaan?
Tässä muutama kommentti lisättynä alkuperäiseen lihavoituna:
Vierailija kirjoitti:
Eli tiivistän vielä tulevaa palaveriamme varten nämä huoltajien toiveet:
- kaikki vuoden retket, aikataulut, valokuvaukset, uinnit, hiihdot ja hammaslääkärit pitää ilmoittaa yhdellä tiedotteella vuoden alussa.
* Juuri näin kuuluu tehdä! Koko lukukausi, myös mahdolliset lauantait pitäisi suunnitella etukäteen ja varmistaa, että se onnistuu. Kaikki ei ole tarkkaan tiedossa, joten silloin kirjoitetaan esim. "hammaslääkärikäynnit alkavat viikolla 43, tarkempi aika ilmoitetaan myöhemmin".
- viestin otsikosta on käytävä ilmi koko sisältö
* Ei koko sisältö vaan olennainen asia! Esim. "Hammaslääkäri", kun viesti sisältää tarkempia aikoja. Kirjoititko sinä ylioppilasaineessa koko sisällön otsikkoon? Eikö yliopistossa todella opeteta enää otsikointia?
- jos kuitenkin lähetetään muita viestejä, on niiden otsikoinnissa noudatettava valtakunnallisesti sovittua sanamuotoa, jottei eri opettajilla olisi tässä eri käytäntöjä, sillä se saattaa häiritä vanhempia
* Erinomainen idea! Wilman otsikkokenttään olisi valittavissa tietyt avainsanat, joista opettaja voi valita lähinnä sopivan ja täydentää sitä muutamalla sanalla.
- retket jne. eivät saa vaikuttaa lukujärjestyksenmukaisiin alkamis- ja päättymisaikoihin
* Ei tietenkään saa. Eikä tämä ole aivan itsestään selvä asia ? Kun on joku kauemmas tehtävä retki, siitä on ilmoitettu lukukauden alussa.
- koulussa voidaan tehdä vain sellaisia asioita, joita varten koulusta löytyy kaikille välineet (25 paria luistimia, suksia ja lenkkareita)
* Näin sanoo perusopetuslain 31 §. Eihän mikään estä silti hankkimasta oppilaille omia välineitä, esim. innokas hiihtäjä käyttää koulussa samoja omia suksiaan, joilla hiihtää muutenkin. Luulisi jokaisella koululaisella lenkkarit olevan ...
- vanhemmille on kuitenkin annettava säännöllistä positiivista palautetta wilmamerkintöjen avulla (tämän olen tosin oppinut eri keskustelusta, ehkä tästä ketjusta viisastuneena nuokin voisi antaa jo vuoden alussa kootusti samalla klikkauksella katsottaviksi)
* Jos olisit lukenut viestit ja ymmärtäisit lukemasi ... voi voi! Älä kuitenkaan lähetä EDES positiivista palautetta klo 23.50 otsikolla "tärkeää palautetta".
- jos vanhempi sitten kysyy jotain lisätietoja wilmassa, on se tulkittava kostoksi vääränlaisesta viestittelystä
* Ks. edellinen. Ei se ole kosto, mutta puutteellinen tieto, johon tarvitaan lisätietoa VOI OLLA väärästä viestinnästä johtuvaa.
- oppilasta pitää tukea ja hänen edukseen eriyttää opetusta, mutta vain, jos oppilas on erityisen taitava ja hänen vanhempansa erityisen huolellisia
* Todella toivon, että sinä et ole ainakaan opettaja! Kuka voi näin väärin ymmärtää asiallisen palautteen?
- lapsen unohduksia ei saa merkitä wilmaan, jottei vanhempi joudu sitten niihin reagoimaan. sehän voi stressata vanhempaa/olla vanhemman vika josta lapsen ei pitäisi joutua merkinnän muodossa kärsimään. Lisäksi merkintöjä tulee joko liian vähän (valitetaan turhasta, eihän kukaan kaikkea muista) tai liikaa (koko ajan se opettaja nillittää jostain) tai sitten väärässä tahdissa (miksei meille ole aiemmin informoitu, että lapsellamme on tässä asiassa ongelmaa.)
* Näin voi käydä, ja siihen voi vaikuttaa omalla toiminnallaan. Täytyy ymmärtää, mikä on lapsen vastuulla, mikä vanhemman. Ajattele, mikä unohdus on lapsen ja mikä vanhemman, varsinkin alaluokilla niillä lapsilla, jotka tuskin tuntevat kelloa ja osaavat lukea.
Kiitos keskustelijoille! Monta hyvää vinkkiä ja näkökulmaa poimin teiltä.
Koska itse avaan aina wilman ja luen viestit sieltä, en ole koskaan hoksannut otsikoinnin merkitystä. Ilmeisesti se on puhelimen käyttäjille erityisen merkityksellinen.
Koulun on tosiaan syytä miettiä viestien määrää ja laatua. Kun on monta lähettäjää, kertyy viestejä helposti.
Lisäksi komppaan voimakkaasti sitä, ettei kodeista pitäisi koko aikaa anella valokuvia/ retkirahoja/ pilkkukangasta jne. Ja missään tapauksessa tällaisten puutteesta ei pitäisi rangaista lasta.
Ope ja äiti
Miksi ihmeessä laitatte wilmassa päälle asetuksen tekstiviesti/sähköposti muistutuksesta, jos ette niitä kerran halua??? Pois ko.muistutukset ja käytte wilmassa vaikka vaan su-iltaisin. Ihmeen kädetöntä porukkaa täällä... Ja muistakaa myös, että merkintä silmässä ei ole rangaistus vaan merkintä esim.unohduksesta. Neutraali merkintä: "liikuntavarusteet kotona" so what ellei niitä ole jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Otsikoikaa viestinne huolella. Ei voi tulla iltakymmeneltä viestiä, jonka otsikko on "tiedoksi 6A-luokan vanhemmille". Viestin sisältö kun voi kokemukseni perusteella olla joko "olen sairastunut ja huomisen kaksi ekaa tuntia on peruttu" tai "2 kuukauden kuluttua menemme kuvistunnilla käymään Ateneumissa" tai mitä tahansa noiden ääripäiden välillä.
2. Kun olette toteuttaneet meidät tunnolliset vanhemmat siihen, että KAIKKI tiedotetaan wilmassa, noudattakaa sitä. Silloin tulevien liikuntatuntien varusteista ei tiedoteta vain lapulla seinällä opettajainhuoneen vieressä eikä seuraavalle päivälle tulleesta museokäynnistä ja siitä johtuvasta poikkeuksellisesta koulun alkamisajasta vain suullisesti nelosluokkalaisille.
3. Katsokaa vanhempienkin viestit. Kun kerran oletatte, että teidän viestinne luetaan vielä vaikka klo 23, niin lukekaa tekin wilmaa. Siellä näkyy se viestini, että lääkäri antoi suosituksen (ei lääkärintodistusta), ettei (uutta liikunnanopea arastelevan ujon) lapseni olisi hyvä muutamaan viikkoon hypätä pituutta, jotta hänen oikean jalan polvensa paranee. Siellä on myös mun merkintä siitä, että lukiolainen on kuumeessa kotona, joten mun ei varmaan pitäisi joutua kesken päivää kuittailemaan wilmasta punaisia poissa tunnilta -merkintöjä, eihän?Pari huomiota kohtaan 3. Laitathan liikuntatunteja koskevan viestin suoraan liikunnanopettajalle, ei luokanvalvojalle. Liikuntatuntien sisältö voidaan sopia liikunnanopettajan kanssa suoraan ilman välikäsiä. Toinen asia: poissaolomerkintöjen kuittaamisessa ei ole niin kiire. Voit kuitata ne hyvin vaikka illalla. Ryhmänohjaaja ei myöskään aina kulje puhelin/padi/kone kädessä, vaan opettaa lapsiasi, joten hän ei välttämättä ehdi reagoimaan viesteihin ennen opetuksen päättymistä. Ei ole vakavaa, jos siellä wilmassa on kuittaamattomia poissaoloja muutamien tuntien ajan. Joskus huoltajat hermostuvat myös, koska aineenopettaja on merkinnyt selvittämättömiä poissaoloja, vaikka hänelle on laitettu viesti vaikkapa sairaudesta. Tämä on kuitenkin yleinen tapa monissa kouluissa, että vaan luokanvalvoja kuittaa poissaolot selvitetyksi.
Tietenkin liikunnanopettajalle! Miksi luulit mun luokanohjaajalle viestitelleen? Ja tässä oli tilanne, että laitoin viestin maanantai-iltana ja liikuntaa oli torstaina.
Lukiolaisen poissaolomerkinnöistä sellainen juttu, että eikö opettaja jollain vehkeellä sinne wilmaan laita sen, että lapsi oli tunnilta poissa? Ei kai se merkintä ajatuksen voimalla tule? Ja jos olen edellisenä iltana laittanut sinne itse poissaolomerkinnän koko seuraavaksi päiväksi (en siis kirjoittanut mitään erillistä viestiä), niin eikö se ope muka sitä mun valmiiksi tekemää merkintää näe?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä laitatte wilmassa päälle asetuksen tekstiviesti/sähköposti muistutuksesta, jos ette niitä kerran halua??? Pois ko.muistutukset ja käytte wilmassa vaikka vaan su-iltaisin. Ihmeen kädetöntä porukkaa täällä... Ja muistakaa myös, että merkintä silmässä ei ole rangaistus vaan merkintä esim.unohduksesta. Neutraali merkintä: "liikuntavarusteet kotona" so what ellei niitä ole jatkuvasti.
Ei minua haittaa jos se viesti tulee, jos näen otsikosta koskeeko se huomisaamua vai tammikuuta.
Tuskastuin eilen itse hermoromahdukseen asti lasten harrastusilmoittautumisten kanssa. Siitä on täällä oma ketju...
Nyt huomaan että niissä tuskastuttaa ihan samat asiat. Äidit näpeltää milloin minkäkin laiseen ilmoittautumisjärjestelmään niitä lapsen tietoja.
Tänään sain vihdoin sen yhdem lapsen tanssiharraatuksen imaisen kokeilutunnin menemään läpi. Sen jälkeen sain neljän a nelosen verran infoa ko paikasta ja jopa värillisem pysäköintikartan! J-lauta.
Siis sitä varten että lapsi menee kerran kokeilemaan tanssia, minulta meni kaksi päivää, sain neljä sivua seikkaperäistä hienosäädettyä infoa ja värillisen pysäköintikartan!
Onko tämä todellista?
Vierailija kirjoitti:
Mietipä ap sitä, että olen itse opettaja, joka huolehdin samanlaista Wilma-rumbaa kuin sinun lapsillasi, mutta sen lisäksi saan Wilman kautta monenlaista sanallista oksennusta vanhemmilta milloin mistäkin asiasta. Ja minun on pakko vielä vastata noihin viesteihin, jotka koskevat esim. sitä kuinka toinen huoltaja ei saa toisen mielestä hoitaa lapsen asioita Wilmassa. Itse yritän pitää Wilma-viestit minimissä, mutta sekään ei miellytä kaikkia.
Se on sun työtä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3. Katsokaa vanhempienkin viestit. Kun kerran oletatte, että teidän viestinne luetaan vielä vaikka klo 23, niin lukekaa tekin wilmaa. Siellä näkyy se viestini, että lääkäri antoi suosituksen (ei lääkärintodistusta), ettei (uutta liikunnanopea arastelevan ujon) lapseni olisi hyvä muutamaan viikkoon hypätä pituutta, jotta hänen oikean jalan polvensa paranee. Siellä on myös mun merkintä siitä, että lukiolainen on kuumeessa kotona, joten mun ei varmaan pitäisi joutua kesken päivää kuittailemaan wilmasta punaisia poissa tunnilta -merkintöjä, eihän?Pari huomiota kohtaan 3. Laitathan liikuntatunteja koskevan viestin suoraan liikunnanopettajalle, ei luokanvalvojalle. Liikuntatuntien sisältö voidaan sopia liikunnanopettajan kanssa suoraan ilman välikäsiä. Toinen asia: poissaolomerkintöjen kuittaamisessa ei ole niin kiire. Voit kuitata ne hyvin vaikka illalla. Ryhmänohjaaja ei myöskään aina kulje puhelin/padi/kone kädessä, vaan opettaa lapsiasi, joten hän ei välttämättä ehdi reagoimaan viesteihin ennen opetuksen päättymistä. Ei ole vakavaa, jos siellä wilmassa on kuittaamattomia poissaoloja muutamien tuntien ajan. Joskus huoltajat hermostuvat myös, koska aineenopettaja on merkinnyt selvittämättömiä poissaoloja, vaikka hänelle on laitettu viesti vaikkapa sairaudesta. Tämä on kuitenkin yleinen tapa monissa kouluissa, että vaan luokanvalvoja kuittaa poissaolot selvitetyksi.
Tietenkin liikunnanopettajalle! Miksi luulit mun luokanohjaajalle viestitelleen? Ja tässä oli tilanne, että laitoin viestin maanantai-iltana ja liikuntaa oli torstaina.
Lukiolaisen poissaolomerkinnöistä sellainen juttu, että eikö opettaja jollain vehkeellä sinne wilmaan laita sen, että lapsi oli tunnilta poissa? Ei kai se merkintä ajatuksen voimalla tule? Ja jos olen edellisenä iltana laittanut sinne itse poissaolomerkinnän koko seuraavaksi päiväksi (en siis kirjoittanut mitään erillistä viestiä), niin eikö se ope muka sitä mun valmiiksi tekemää merkintää näe?
Eri kuntien ja koulujen wilmoissa on eri käytäntöjä poissaolokuittauksissa. Poissaolomerkintä saattaa näkyä esim. pelkästään ryhmänohjaajalle tai luokanvalvojalle. Muut opettajat vaan merkitsevät tunnilta poissaolon, ja ro/lv kuittaa koko päivän. Wilman näkyvyysrajoitukset ovat tietoturvan takia. Vain ro/lv ja oppilashuolto näkee kaiken/lähes kaiken oppilasta koskevan tiedon. Riviope näkee vain osan siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri kuntien ja koulujen wilmoissa on eri käytäntöjä poissaolokuittauksissa. Poissaolomerkintä saattaa näkyä esim. pelkästään ryhmänohjaajalle tai luokanvalvojalle. Muut opettajat vaan merkitsevät tunnilta poissaolon, ja ro/lv kuittaa koko päivän. Wilman näkyvyysrajoitukset ovat tietoturvan takia. Vain ro/lv ja oppilashuolto näkee kaiken/lähes kaiken oppilasta koskevan tiedon. Riviope näkee vain osan siitä.
Kiitos tästä selventävästä vastauksesta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa kiihtynyt. Kirjoitatko opettajille viestejä samalla kiihkolla? Liikunnasta vielä sen verran, että kannattaa yleensä pyytää se lääkärintodistus. Liikunnanopettajat eivät ota tosissaan näitä äitien antamia diagnooseja. Niitä nimittäin riittää.
Juurikin näin on käynyt. Samalla siihen tiedottamiseen on ilmestynyt käsittämtön hienosäätö. Jokaikinen pillimehu on säädelty.