Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voihan Wilma!!!

Vierailija
02.09.2016 |

Lasteni koulu alkoi 2 viikkoa sitten. Koulun aloituksen jälkeen on tullut yht. 23 Wilmaviestiä. Ensin saimme lukujärjestykset, jonka jälkeen on tullut poikkeusta poikkeuksen perään. On sekä yläkoululaisella, että alakoululaisella koulunaloituskirkko, josta syystä poikkeuksellinen lukujärjestys. On ryhmäytymispäivä 30 km päässä koululta ja yökoulu. On valokuvaus ja kirjastoauto jne jne. Pyöräilysääntöjen opettelua ja frisbeegolfia.

Miten ihmeessä tässä enää voi kaiken muistaa? Lisäksi vielä juuri alkaneet harrastukset, kaikki vanhempianillat jne. Nykyisin koulua käyvät näköjään lasten lisäksi myös vanhemmatkin.

Kommentit (303)

Vierailija
141/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen minä joskus unohtanut hötkeessä muistuttaa lapsia vaikka seuraavana päivänä tarvittavasta kirjastokortista/kumisaappaista/valokuvauslapusta. Olen sitten hölmönä laittanut asiasta kuitenkin vielä wilmaan muistutusviestin ja luullut, että teen kodeille palveluksen. Nämä asiathan on siis toki ilmoitettu jossain tiedotteessa jo viikkoja sitten, mutta omassa arjessani en ainakaan meinaa lasten asioita aina muistaa.

En ole tarkoittanut ahdistella/vittuilla/stressata vanhempia ja minusta on erikoista, että täällä aikuiset ihmiset jakavat neuvoksi kirjoitella vastausviestinä lisäkysymyksiä opelle, jotta "sillekin tulisi asiasta vähän lisävaivaa". Kyllä miulle sitä "lisävaivaa" tulee jo siitä, että koulupäivän jälkeen jään vielä nakuttelemaan wilmaan muistutuksia sillä ajatuksella, että lastasi ei pistäisi kyy jalkaan metsäretkellä, että hänkin pääsisi uimaan uintiretkellä, että hänkin saisi luokkakuvan muistoksi, että hänkin voisi innostua kirjaston kirjojen lukemisesta ja menestyä  sitten koulussakin paremmin.

Minä kirjoitan kaiken sitä mukaa ylös kun niitä viestejä tulee. Sitä varten on ihan oma paperikalenteri, jossa on lasten kaikki kouluasiat ja kaikki lääkärit jne.

Joka kerta kun tulee Wilma-viesti, käyn sen kalenterin läpi. Eli myös se muistutusviesti teettää minulla sen saman työn uudelleen. Sitten kun joka lapsen joka ope teettää joka asiasta tämän saman asian vähintään kahteen kertaan niin sitä turhaa työtä on jo melkoisesti.

No, minulla taas on useampi sellainen oppilas, jonka huoltaja ei toimi noin. Ikävää, että sinulle tulee kaksinkertainen vaiva. Totta puhuen pidän sitä silti pienempänä pahana kuin sitä, että ne lapset, joiden elämä varmaan muutenkin on raskaampaa kuin sinun lapsillasi huoltajan heikomman elämänhallinnan takia, jäisivät ilman koulukuvaa/uintiretkeä/kyytöntä metsäretkeä. 

Ajatusleikkinä voisin kuvitella ratkaisuksi tekeväni listan niistä kodeista, joita pidän huonomuistisina ja lähettäväni muistutusviestin vain heille. Ai että mikä itku siitä syntyisi, jos sitten asia unohtuisi sellaiselta kodilta, jota ei olisi muistutettu kun muita olisi. Vaihtoehtona minulla on sitten tosiaan se itku, mikä pettyneeltä lapselta tulee kun kiva juttu jää välistä. (Itse teen töitä pikkukoululaisten kanssa. Isommillahan vastuuta voi siirtää enemmän jo lapselle itselleenkin. Pienten ollessa kyseessä se ei vaan kaikkien kanssa onnistu.)

Olisiko sinun mahdollista miettiä se viestiesi otsikointi jotenkin niin, että jo siitä otsikosta selkeästi kävisi ilmi että kyse on vain muistutuksesta? Niin että kun minä saan viestistä ilmoituksen kännyyn, näkisin suoraan ettei minun joka olen jo sen alkuperäisen ohjeen katsonut enää tarvitsisi ollenlaan käydä Wilmassa? Olisiko jopa mahdollista että opettajat keskenään miettisivät yhtenäisiä käytäntöjä tähän? Että ekalle ohjeelle olisi jokin yhtenäinen otsikkomuoto? Ja sen jälkeen tuleville muistutusviesteille jokin toinen yhtenäinen otsikkomuoto? Niin että kotien työmäärä helpottuisi.

Siis etkö jaksa klikata viestejä auki ja lukea? Tuohon ei voi kyllä yksikään opettaja auttaa. Miksi niitä lapsia oli pakko tehdä jos ei jaksa edes lukea heitä koskevia viestejä. Ainoastaan nykyaikana joku voi valittaa että otsikossa pitäisi olla koko viesti, kun hiirellä sen klikkaaminen auki lisää kodin työmäärää :D Mites lapsen auttaminen matikan läksyissä? Kirjahan pitää oikein avata ja oikea sivu etsiä...

Öh. Viidettä kertaa samasta asiasta tuleva muistutusviesti, jonka olen jo hoitanut kun se eka varsinainen viesti tuli? Mieluiten en niitä muistutusviestejä enää availisi, vaan keskittyisin just niihin oikeisiin asioihin.

Vierailija
142/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä valitus syntyisi, jos valokuvauspäivää, liikuntapäivää, tarvittavia liikuntavarusteita jne ei ilmoittaisi huoltajille. Wilmaan tulisi yötä myöten viestejä, joku valittaisi rehtorille jne.

Itse äitinä jaluan kyllä tietää, mitä liikuntavarusteita lapsi minäkin päivänä tarvitsee, koska on joku retki jne. Ilmeisesti osaa huoltajilta ei tämänksltaiset tiefot kiinnosta?

Ja tajutkaa nyt, ettei wilma ole rangaistuskirja vaan sähköinen päiväkirja. Opettaja on velvollinen merkitsemään unohdukset, muöhästymiset sinne muistiin, ei rangaistukseksi.

Oikeasti liikuntapäivät, valokuvauspäivät, ihankaikki erikoispäivät ovat tiedossa pitkäksi aikaa etukäteen! Se on opettajan laiskuutta, huolimattomuutta, piittaamattomuutta ja/tai ammattitaidottomuutta, jos niistä ei ilmoiteta ajoissa.

Ongelma ei ole se, että ilmoitetaan vaan 

- ei ilmoiteta ajoissa vaan pahimmassa tapauksessa myöhään edellisenä iltana.

- ei ilmoiteta selkeästi, esimerkiksi yhdellä tiedotteella hyvässä järjestyksessä, kuten oli ennen paperitiedotteilla.

- ilmoituksia tulee liikaa -> ks. ratkaisu edellisestä kohdasta.

Toiseksi OTSIKKO pitäisi olla sellainen, että siitä näkee olennaisen asian. Useimmat opettajat ovat osallistuneet ylioppilaskirjoituksiin kohtuullisen hyvällä menestyksellä. Kyllä heiltä sopii odottaa, että otsikko vastaa sisältöä. Niin se on ollut ylioppilaskirjoitusten aineissa ja esseissä, ja sama pätee viesteissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen minä joskus unohtanut hötkeessä muistuttaa lapsia vaikka seuraavana päivänä tarvittavasta kirjastokortista/kumisaappaista/valokuvauslapusta. Olen sitten hölmönä laittanut asiasta kuitenkin vielä wilmaan muistutusviestin ja luullut, että teen kodeille palveluksen. Nämä asiathan on siis toki ilmoitettu jossain tiedotteessa jo viikkoja sitten, mutta omassa arjessani en ainakaan meinaa lasten asioita aina muistaa.

En ole tarkoittanut ahdistella/vittuilla/stressata vanhempia ja minusta on erikoista, että täällä aikuiset ihmiset jakavat neuvoksi kirjoitella vastausviestinä lisäkysymyksiä opelle, jotta "sillekin tulisi asiasta vähän lisävaivaa". Kyllä miulle sitä "lisävaivaa" tulee jo siitä, että koulupäivän jälkeen jään vielä nakuttelemaan wilmaan muistutuksia sillä ajatuksella, että lastasi ei pistäisi kyy jalkaan metsäretkellä, että hänkin pääsisi uimaan uintiretkellä, että hänkin saisi luokkakuvan muistoksi, että hänkin voisi innostua kirjaston kirjojen lukemisesta ja menestyä  sitten koulussakin paremmin.

Onko sinulla wilma käytössä? Mä saan sähköpostiini wilma-viesteistä vain otsikot. Sähköpostissa ei lue sitä koko viestiä (joku ope joskus sanoi, että siinä on joku tietoturvajuttu) eikä sähköpostissa todellakaan ole mitään suoraa linkkiä wilmaan. Eli jokaisen viestin takia pitää erikseen se wilma avata, jos otsikointi on yhtä surkeaa kuin 76-vuotiaan sukulaiseni sähköposteissa, joissa aihekentässä lukee aina se "Hei".

Minä kirjoitan kaiken sitä mukaa ylös kun niitä viestejä tulee. Sitä varten on ihan oma paperikalenteri, jossa on lasten kaikki kouluasiat ja kaikki lääkärit jne.

Joka kerta kun tulee Wilma-viesti, käyn sen kalenterin läpi. Eli myös se muistutusviesti teettää minulla sen saman työn uudelleen. Sitten kun joka lapsen joka ope teettää joka asiasta tämän saman asian vähintään kahteen kertaan niin sitä turhaa työtä on jo melkoisesti.

No, minulla taas on useampi sellainen oppilas, jonka huoltaja ei toimi noin. Ikävää, että sinulle tulee kaksinkertainen vaiva. Totta puhuen pidän sitä silti pienempänä pahana kuin sitä, että ne lapset, joiden elämä varmaan muutenkin on raskaampaa kuin sinun lapsillasi huoltajan heikomman elämänhallinnan takia, jäisivät ilman koulukuvaa/uintiretkeä/kyytöntä metsäretkeä. 

Ajatusleikkinä voisin kuvitella ratkaisuksi tekeväni listan niistä kodeista, joita pidän huonomuistisina ja lähettäväni muistutusviestin vain heille. Ai että mikä itku siitä syntyisi, jos sitten asia unohtuisi sellaiselta kodilta, jota ei olisi muistutettu kun muita olisi. Vaihtoehtona minulla on sitten tosiaan se itku, mikä pettyneeltä lapselta tulee kun kiva juttu jää välistä. (Itse teen töitä pikkukoululaisten kanssa. Isommillahan vastuuta voi siirtää enemmän jo lapselle itselleenkin. Pienten ollessa kyseessä se ei vaan kaikkien kanssa onnistu.)

Olisiko sinun mahdollista miettiä se viestiesi otsikointi jotenkin niin, että jo siitä otsikosta selkeästi kävisi ilmi että kyse on vain muistutuksesta? Niin että kun minä saan viestistä ilmoituksen kännyyn, näkisin suoraan ettei minun joka olen jo sen alkuperäisen ohjeen katsonut enää tarvitsisi ollenlaan käydä Wilmassa? Olisiko jopa mahdollista että opettajat keskenään miettisivät yhtenäisiä käytäntöjä tähän? Että ekalle ohjeelle olisi jokin yhtenäinen otsikkomuoto? Ja sen jälkeen tuleville muistutusviesteille jokin toinen yhtenäinen otsikkomuoto? Niin että kotien työmäärä helpottuisi.

Siis etkö jaksa klikata viestejä auki ja lukea? Tuohon ei voi kyllä yksikään opettaja auttaa. Miksi niitä lapsia oli pakko tehdä jos ei jaksa edes lukea heitä koskevia viestejä. Ainoastaan nykyaikana joku voi valittaa että otsikossa pitäisi olla koko viesti, kun hiirellä sen klikkaaminen auki lisää kodin työmäärää :D Mites lapsen auttaminen matikan läksyissä? Kirjahan pitää oikein avata ja oikea sivu etsiä...

Vierailija
144/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulle tullut viestejä siihen aikaan edes joka päivä, kun tein lapseni. En minä osannut ennakoida, että tällainen sirkus siitä tulee, kun menee kouluun.

Miksi ihmeessä te puolustelette  myöhään illalla lähetettäviä viestejä?

Eihän niistä ole kenellekään muuta kuin haittaa, myös opettajalle itselleen. Hänelläkin on huoli tekemättömistä töistään vielä klo 23.50, jos viimeisen viestin lähettää vasta klo 23.55. Opettaja itsekin hyötyisi siitä, jos viestien lähettämisellä olisi selkeä takaraja.

Jos sen jälkeen tulee yllättäviä muutoksia, niihin varaudutaan koulussa eikä enää siirretä vastuuta vanhemmille.

Tiedättekö - vielä näinäkin aikoina tärkeimmistä asioista soitetaan puhelimella? Oikeasti, kun silloin voi varmistaa sen, että vastaanottajalle tulee viesti perille. Näin on tehty esimerkiksi silloin, kun auto on hajonnut eikä koulukyyti tule ajoissa.

Vierailija
145/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus epäonnistui, tässä viesti, joka piti olla kohdassa 142.

Onko sinulla wilma käytössä? Mä saan sähköpostiini wilma-viesteistä vain otsikot. Sähköpostissa ei lue sitä koko viestiä (joku ope joskus sanoi, että siinä on joku tietoturvajuttu) eikä sähköpostissa todellakaan ole mitään suoraa linkkiä wilmaan. Eli jokaisen viestin takia pitää erikseen se wilma avata, jos otsikointi on yhtä surkeaa kuin 76-vuotiaan sukulaiseni sähköposteissa, joissa aihekentässä lukee aina se "Hei".

Vierailija
146/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus epäonnistui, tässä viesti, joka piti olla kohdassa 142.

Juuri näin.

Ja jos esim kahdeksan opettajaa kolmelta lapselta lähettää hei-viestin per ilta, niitä hei-viestejä on 24... Joista ei näe otsikosta koskeeko viesti kiireellisesti seuraavaa aamua ja sisältää uutta tietoa, onko se viides muistutus kumppareista jotka on jo vai onko se tieto matikan kokeesta.

Vierailija
147/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman olen huomannut. Aivan onnesta sykkyrällä olen, että kaksi vanhinta ovat jo peruskoulun taakseen jättäneet ja noita mainitsemiasi muistettavia viestejä tulee enää kahden koululaisen Wilmaan. 

Joku vuosi sitten olin kyllä ihan hajoamispisteessä noiden muistamisetn kanssa ja pääsääntöisesti unohdinkin valokuvauslappuja ja luokkaretkirahoja ja vanhempainiltoja, joskus olinkin väärässä vanhempainillassa (siis ei minun koululaisen vaan joidenkin ihan vieraiden..)

milloin pitää olla pyyhe, milloin pöräilykypärää ja "kivoin" on kun illalla saa kuulla, että huomenna on luistelua ja pitää olla oikea jääkiekkokypärä, jota mellä ei ole, eikä mikää muu saa olla ja numero laskee jos ei ole tarvikkeita mukana ja kaupatkin on jo kiinni. Perkele!

Tämä ei voi pitää paikkaansa. Itse voit omin silmin tarkistaa, mitä sanoo peruskoululaki: Sen mukaan peruskoulu on ilmainen, ja tasan tarkkaan jokainen opettaja tietää sen. Jopa se sijaiseksi tullut viime vuonna ylioppilaaksi kirjoittanut rehtorin poika sen tietää!

Jos jääkiekkokypärää vaaditaan, siitä ei tule viestiä edellisenä iltana vaan sen saa lainata koululta.

Miksi te keksitte tällaisia juttuja? Onko tämä jotain opettajien mustamaalauskampanjaa vai mitä?

Ei kai kukaan täysipäinen vanhempi ryntää suin päin kypäräostoksille vaan ottaa yhteyttä rehtoriin, sivistysjohtajaan tai AVI:n sivistystarkastajaan, jos sellaista vaaditaan. Jos tuollaista olisi oikeasti vaadittu, olisi varmaan edes yksi sen luokan oppilaan vanhemmista ollut sen verran tietoinen oikeuksistaan, että olisi tehnyt asialle jotain. Nykyään kun on kouluissa tuomarien, tohtoreitten ym. enemmän lukeneitten ihmisten lapsia, jotka eivät nielaise ihan noin vaan kaikkea, mitä opettaja keksii.

ja taas tää yksi hourupäinen opetusviraston hallintovirkamies jankkaamassa, täysin pihalla todellisuudesta.

Väärin arvattu. Hourupäinen tai ainakin tietämätön on se, joka ei usko että kouluilla on oltava KAIKKI tarpeelliset välineet ilmaiseksi. Ja laiska ja tyhmä on se, joka ei sitä vaadi. Pitäähän meidän muidenkin noudattaa lakeja. Niin pitää myös Helsingin kaupungin ja sen koulujen opettajien, siis peruskoulun maksuttomuutta.

Vierailija
148/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille, jonka lapsi sai auringonpistoksen liikkatunnilla: kehota lastasi pitämään lippistä tai muuta hattua aurinkoisella kentällä ja varautumaan vesipullolla. On se nyt p**kele kumma jos lapsia ei voi enää viedä ulos liikuntatunnille kuin pilvisellä säällä.

Sille, joka pahoitti mielensä kun Wilma näytti punaista, vaikka lukiolaisen kuumeesta oli jo ilmoitettu: opettaja ei aina ehdi lukemaan viestejä pitkin päivää. Mitään todellista vahinkoa ei tapahdu, että lapsellasi on selvittämätön poissaolo päivän ajan. Sinu ei tarvitse mennä selvittämään asiaa Wilmaan kesken työpäiväsi.

Vierailija
149/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sille, jonka lapsi sai auringonpistoksen liikkatunnilla: kehota lastasi pitämään lippistä tai muuta hattua aurinkoisella kentällä ja varautumaan vesipullolla. On se nyt p**kele kumma jos lapsia ei voi enää viedä ulos liikuntatunnille kuin pilvisellä säällä.

Sille, joka pahoitti mielensä kun Wilma näytti punaista, vaikka lukiolaisen kuumeesta oli jo ilmoitettu: opettaja ei aina ehdi lukemaan viestejä pitkin päivää. Mitään todellista vahinkoa ei tapahdu, että lapsellasi on selvittämätön poissaolo päivän ajan. Sinu ei tarvitse mennä selvittämään asiaa Wilmaan kesken työpäiväsi.

Lapsella oli lippalakki. Vesipullo oli. Mutta taukoja ei ollut. 1,5 tuntia suorassa porotuksessa.

Vierailija
150/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ti: Anotaan yläkoululaisen koulupäivä vapaaksi, koska koulua onkin 10-18 ,ryhmäytymispäivä 30km päässä koulusta(lukujärjestyksessä 8-13) ja kilpaurheilussa pakollinen läsnäolo 14.30- 18. Ei riitä luokanvalvojan lupa, vaan täytyy soittaa rehtorille, koska ryhmäytymispäivä on pakollinen.

To: Alakoululaisellla kirkkopäivä koulu alkaa ja loppuu myöhemmin. Allekirjoita yläkoululaisen ipad käyttölappu, valokuvauslappu, Wilmatunnuslappu (ja opeta yläkoululainen käyttämään wilmaa sekä pedanettiä) ja pedanet. lappu, luo lapselle pedanet tunnukset. Muista ostaa alakoululaiselle tänään nokkahulu ja musiikkikansio, koska ne tarvitaan huomenna ( sain ilmoituksen tänään). Yläkoululaisella treenit 15-17 ja ala-koululaisella 16-18 eri puolilla kaupunkia.

Tässäpä ap:n tämä viikko

Mikä olikaan ongelma tiistaina? Koulu järjestää kuljetuksen, takaisin koululla ollaan klo 13 ja sen jälkeen on 1,5 tuntia aikaa rientää kilpaurheiluun. Jos päivä on pitempi, se on sitten koulun , ei oppilaan ongelma vaan riittää, kun on paikalla tavalliseen aikaan.

Torstaiksi ei tarvitse ostaa nokkahuilua eikä musiikkikansiota PERUSKOULUUN. Jos et usko minun väitettäni, tarkista asia täältä : Perusopetuslaki  21.8.1998/628

" 31 §

Opetuksen maksuttomuus

Opetus ja sen edellyttämät oppikirjat ja muu oppimateriaali sekä työvälineet ja työaineet ovat oppilaalle maksuttomia. .."

Ihan varmasti opettaja, rehtori, opetusvirasto ym. tämän pykälän tuntevat! Se on omaa saamattomuuttanne ja pöljyyttänne, jos suostutte kusetettaviksi ja alatte itse ostamaan "vaadittuja" nokkahuiluja ja kypäriä.

Vai onko näissä Wilmakeskusteluissa joku trolli, joka ruokkii omia ketjujaan näillä väitteillä?

Vierailija
151/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se nyt niin ihmeellistä ole, että koulun alussa on muutaman viikon ajan erilaisia aikatauluja ja kuulutellaan kokoon kaikenlaisia VUODEN aikana tarvittavia kamoja (nokkahuilut, uimakamppeet, lenkkarit-kumpparit sun muut) ja annetaan ohjeet VUODEN aikana käytettävien tietojärjestelmien sun muiden käyttöön.

Miksi joku tuolla otti pulttia siitä, että pitää yläluokkalaiselle opettaa wilmapedanetin käyttöä? :O Kyllähän sen ikäinen hoitaa ne hommat itse, ellei tosiaan ole erityislapsi ja tuen tarpeessa. Antakaa lasten tehdä itse ja ottaa vastuuta. Jos nelosluokkalaiselle sanotaan maanantaina, että "perjantaina alkaa nokkahuilutreenit, sanokaas kotona asiasta", niin pitäisi jotain jäädä tajuntaan. Wilman kautta saattaa tulla vain muistutus asiasta.

Vierailija
152/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysykää joka ikisestä viestistä lisää jotain, niin tulee vähän vaivaa sille lähettäjällekkin.

Itseä vitutti eniten ne viestit jossa yleisesti kerrottiin että luokassa tai koko koulussa on jotain häiriökäyttäytymistä. Kysyin aina että mitä meidän MinnaPekka on tehnyt, johon sain sitten aina vastauksen että MinnaPekkan käytös on esimerkillistä, eikä ole mitään moitittavaa, eikä tämä viesti koske meidän perhettä mitenkään, mutta plaa plaa plaa jne. Lähettäisivät ne viestit niille keitä se koskee.

Joo, samaa mieltä. Meillekki tuli noottiviestiä aamuisista myöhästelyistä. Kirjoitin opettajalle tästä vastineen ja pahoittelin, että näin on käynyt. Ilman muuta oletin, että lapsi oli myöhästynyt, kun siitä viesti tuli. Mutta opettaja vastaa, että ei meidän tyttö ollut myöhästynyt ollenkaan koskaan. Mitä mieltä on laittaa kaikille? Muutenkin tulee kaikkea infotulvaa joka puolelta ja sitten paheksutaan jos jättäytyy hetkeksi sivummalle tai ei ole energiaa olla koko ajan saavutettavissa. Väsyttävää tämmöinen.

Vierailija
153/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi koulujen oikeus pakollisiin koulupäiviin lauantaisin. Vieläpä kerrotaan viikkoa tai paria ennen. Ei muuten, mutta lapsella olisi ollut menoa... äkkiä vaan perumaan.

Vierailija
154/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi koulujen oikeus pakollisiin koulupäiviin lauantaisin. Vieläpä kerrotaan viikkoa tai paria ennen. Ei muuten, mutta lapsella olisi ollut menoa... äkkiä vaan perumaan.

Jep. Ja joka koululla ihkaoma lauantai. Eli kuusi lauantaita kolmen lapaen perheessä.

Vierailija
155/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolehditteko te vanhemmat vielä yläkoululaistenkin liikuntavälineistä ja kirjastokorteista? Haloo, kyllä sen koululaisen pitää itsekin ottaa vastuuta asioistaa.

En minä ainakaan, puhuinkin ala- ja ylänoululaisen wilmaviesteistä. Mutta jos yläkoululaisella on fresbeegolfia aamulla klo. 8 täysin tuntemattomassa paikassa, täytyy se paikka teinin kanssa kartasta etsiä ja katsoa miten sinne pääsee.

Ap

Eikö yläkoululainen voisi itse etsiä paikan kartasta ja miten sinne pääsee? Sen sijaan että curling-mamma hössöttää ympärillä ja tekee kaiken valmiiksi?

Tarkoitus olisi yläkoulun aikana opetella itsenäiseksi. Kolme vuotta on aika lyhyt aika siihen, että toisella asteella ollaan sitten jo ihan itsenäisiä opiskelijoita. Relatkaa äidit! Jos lapsi ei kerran pääse ajoissa oikeaan paikkaan oikeilla varusteilla ja siitä tulee ihan merkintä wilmaan (hui!) niin jospa sitten ensikerralla kuuntelisis esim.open ohjeet seuraavaa kertaa varten. Tai pistäisi ITSE viestiä opelle ja pyytäisi lisäohjeita. Ei yläkoululaisen äidin enää kuulu paapoa, kuljettaa, pakata reppua ja etsiä ohjeita, se on lapsen tehtävä! Yläkoululaisella on juuri siksi se oma wilmatunnut!

Me asumme alueella x, omakotialue Idässä. Alakoulu oli keskusta-alueella y, yläkoulu ihan muualla keskusta-alueella z. Sen tutustumispäivän ohjelma on saaressa lähiöalueella ö. Kulku veneellä. Kyllä siinä aikuitenoikeasti vaan täytyy sen vanhemman olla apuna ja paikalla on oltava ajoissa.

Ja ap:n lapsi on ainoa joka on sinne menossa? Meidän lapset kulkee yleensä porukalla ja joku yleensä osaa perille. Sitä paitsi meillä lapset oppivat puhelimen navigaattorin käytön ennen kuin vanhemmat. Eli lapset osasivat itse katsoa ne kartat ihan hyvin itse. Pojat varmaan nauraisi jos mä alkaisin selostaa niille jotain reittiä.

No, mun lapsen koulukavereista ei kukaan asu naapurustossa eli ei voi porukalla kulkea. Näyttääkö se puhelimen navigaattori myös kulkuneuvot, joilla pääsee perille ja aikataulut?

Vierailija
156/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysykää joka ikisestä viestistä lisää jotain, niin tulee vähän vaivaa sille lähettäjällekkin.

Itseä vitutti eniten ne viestit jossa yleisesti kerrottiin että luokassa tai koko koulussa on jotain häiriökäyttäytymistä. Kysyin aina että mitä meidän MinnaPekka on tehnyt, johon sain sitten aina vastauksen että MinnaPekkan käytös on esimerkillistä, eikä ole mitään moitittavaa, eikä tämä viesti koske meidän perhettä mitenkään, mutta plaa plaa plaa jne. Lähettäisivät ne viestit niille keitä se koskee.

Joo, samaa mieltä. Meillekki tuli noottiviestiä aamuisista myöhästelyistä. Kirjoitin opettajalle tästä vastineen ja pahoittelin, että näin on käynyt. Ilman muuta oletin, että lapsi oli myöhästynyt, kun siitä viesti tuli. Mutta opettaja vastaa, että ei meidän tyttö ollut myöhästynyt ollenkaan koskaan. Mitä mieltä on laittaa kaikille? Muutenkin tulee kaikkea infotulvaa joka puolelta ja sitten paheksutaan jos jättäytyy hetkeksi sivummalle tai ei ole energiaa olla koko ajan saavutettavissa. Väsyttävää tämmöinen.

Meillä on kurinpitoiltoja, joihin kaikkien pitää mennä miettimään miksi joillakin on käytösongelmia. Neljä tuntia pohdintoja miksi Ville, Arska ja Masa ei pysy aisoissa, toki nimeltä mainitsematta. Noiden kolmen vanhemmat puuttuu.

Vierailija
157/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ti: Anotaan yläkoululaisen koulupäivä vapaaksi, koska koulua onkin 10-18 ,ryhmäytymispäivä 30km päässä koulusta(lukujärjestyksessä 8-13) ja kilpaurheilussa pakollinen läsnäolo 14.30- 18. Ei riitä luokanvalvojan lupa, vaan täytyy soittaa rehtorille, koska ryhmäytymispäivä on pakollinen.

To: Alakoululaisellla kirkkopäivä koulu alkaa ja loppuu myöhemmin. Allekirjoita yläkoululaisen ipad käyttölappu, valokuvauslappu, Wilmatunnuslappu (ja opeta yläkoululainen käyttämään wilmaa sekä pedanettiä) ja pedanet. lappu, luo lapselle pedanet tunnukset. Muista ostaa alakoululaiselle tänään nokkahulu ja musiikkikansio, koska ne tarvitaan huomenna ( sain ilmoituksen tänään). Yläkoululaisella treenit 15-17 ja ala-koululaisella 16-18 eri puolilla kaupunkia.

Tässäpä ap:n tämä viikko

Mikä olikaan ongelma tiistaina? Koulu järjestää kuljetuksen, takaisin koululla ollaan klo 13 ja sen jälkeen on 1,5 tuntia aikaa rientää kilpaurheiluun. Jos päivä on pitempi, se on sitten koulun , ei oppilaan ongelma vaan riittää, kun on paikalla tavalliseen aikaan.

Torstaiksi ei tarvitse ostaa nokkahuilua eikä musiikkikansiota PERUSKOULUUN. Jos et usko minun väitettäni, tarkista asia täältä : Perusopetuslaki  21.8.1998/628

" 31 §

Opetuksen maksuttomuus

Opetus ja sen edellyttämät oppikirjat ja muu oppimateriaali sekä työvälineet ja työaineet ovat oppilaalle maksuttomia. .."

Ihan varmasti opettaja, rehtori, opetusvirasto ym. tämän pykälän tuntevat! Se on omaa saamattomuuttanne ja pöljyyttänne, jos suostutte kusetettaviksi ja alatte itse ostamaan "vaadittuja" nokkahuiluja ja kypäriä.

Vai onko näissä Wilmakeskusteluissa joku trolli, joka ruokkii omia ketjujaan näillä väitteillä?

Kannattaa lukea viesti ennen siihen kommentoimista...

Vierailija
158/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttääkö se puhelimen navigaattori myös kulkuneuvot, joilla pääsee perille ja aikataulut?

Näyttää.

Vierailija
159/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilma on todella hyvä väline, mutta silti soisi, että se tärkein, eli oppilas, ei unohtuisi sieltä välistä. Tieto kulkee nyt opettajilta vanhemmille ja vastuu lapselle tiedottamisesta ja muistamisesta jää pelkästään vanhemmille.

Meillä on käytetty Wilmaa nyt kolme vuotta ja joka kerta kun tulee tiedote, kysyn lapselta, puhuiko opettaja asiasta luokassa ja vastaus on ollut aina ei. Miksi ihmeessä sen viestin lisäksi ei voisi lapsille sanoa päivän päätteeksi "muistattehan että huomenna liikuntatunnilla mennään jäähalliin ja luistimet pitää olla mukana"? Tai "Huomenna meillä on sitten se metsäretkipäivä, muistakaa ottaa kumpparit ja pienet eväät." Suunnilleen ainoa asia, mistä lapsen on tarvinnut itse huolehtia, on ollut valokuvauslappu ja se on kyllä sitten kiikutettukin todella tärkeänä kotiin.

Ei mun lapsi ainakaan tyhmä ole! Kyllä se osaa kotona itsekin kertoa omista asioistaan (jos muistaa) ja haluaisi oppia huolehtimaan omista asioistaan. Ja edelleenkin se Wilmaviesti on hyvä olla varmistuksena, mutta en tykkää, että lapselle itselleen ei anneta mitään vastuuta omien asioiden hoitamisesta!

Vierailija
160/303 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tiivistän vielä tulevaa palaveriamme varten nämä huoltajien toiveet:

- kaikki vuoden retket, aikataulut, valokuvaukset, uinnit, hiihdot ja hammaslääkärit pitää ilmoittaa yhdellä tiedotteella vuoden alussa.

- viestin otsikosta on käytävä ilmi koko sisältö

- jos kuitenkin lähetetään muita viestejä, on niiden otsikoinnissa noudatettava valtakunnallisesti sovittua sanamuotoa, jottei eri opettajilla olisi tässä eri käytäntöjä, sillä se saattaa häiritä vanhempia

- retket jne.  eivät saa vaikuttaa lukujärjestyksenmukaisiin alkamis- ja päättymisaikoihin

- koulussa voidaan tehdä vain sellaisia asioita, joita varten koulusta löytyy kaikille välineet (25 paria luistimia, suksia ja lenkkareita)

- vanhemmille on kuitenkin annettava säännöllistä positiivista palautetta wilmamerkintöjen avulla (tämän olen tosin oppinut eri keskustelusta, ehkä tästä ketjusta viisastuneena nuokin voisi antaa jo vuoden alussa kootusti samalla klikkauksella katsottaviksi)

- jos vanhempi sitten kysyy jotain lisätietoja wilmassa, on se tulkittava kostoksi vääränlaisesta viestittelystä

- oppilasta pitää tukea ja hänen edukseen eriyttää opetusta, mutta vain, jos oppilas on erityisen taitava ja hänen vanhempansa erityisen huolellisia

- lapsen unohduksia ei saa merkitä wilmaan, jottei vanhempi joudu sitten niihin reagoimaan. sehän voi stressata vanhempaa/olla vanhemman vika josta lapsen ei pitäisi joutua merkinnän muodossa kärsimään. Lisäksi merkintöjä tulee joko liian vähän (valitetaan turhasta, eihän kukaan kaikkea muista) tai liikaa (koko ajan se opettaja nillittää jostain) tai sitten väärässä tahdissa (miksei meille ole aiemmin informoitu, että lapsellamme on tässä asiassa ongelmaa.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän