Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tätä säätämistä on lapsiperheessä näin paljon?

Vierailija
02.09.2016 |

Koulut on just alkaneet ja olen jo ihan puhki. Harrastusilmoittautumisissa ei suunnilleen yhdessäkään harrastuksessa yksikään netti-ilmoittauutminen toimi, poikkeusjärjestelyä on koulussa poikkeusjärjestelyn perään, KOLME leirikouluvarainkeruuta käynnistyi, oiontarauta hajosi.

Ensi viikoksi pitää muistaa laittaa ma eväät yhdelle koska Annantalo, ma yksi hakea kaverilta kello 17, ma toinen viedä puolen tunnin päähän tanssitunnille, tiistaina on vanhempainilta ja oiontalääkäri, keskiviikkona vanhempainilta ja kaksi harrastusta eri paikoissa ja liikuntapäivä yhdellä joka loppuu jo kaksi tuntia normaalia koulupäivää aikaisemmin paikassa, jossa lapsi ei ole ikinä käynyt eli bussireitti pitää katsoa, torstaina on kielen tukitunnit ja yhdellä kokeilutunti toisessa.

Jne. jne. jne.

Ja siihen päälle halutaan ainakin kahteen buffetiin syötävää, yhdelle pitää ostaa koulukirjoja koska Helsinki säästää eikä niitä anneta koulun puolesta, kolmannen silmälääkäri...

Kommentit (407)

Vierailija
221/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sitä tekemistä riittää itse kullakin monilapsisessa perheessä, mutta ap:n asenne on niin kauhea, että hävettää. Ei me kaikki monilapsiset perheet olla tuollaisia, tietäkää se!

Mikä asenne? Minusta on aika lammasmaista jos aina pitäisi ottaa kaikki vain niin kuin annetaan ja mitään kehitystä ei saisi vaatia. Esim. jonkun ilmoittautumislomakkeen tekeminen on aivan naurettavan helppoa, ei ole nykyaikaa että lomake ei nyt toimi, ilmoittautumiset otetaan vastaan puhelimitse tai jopa paikanpäällä käymällä.

Monen opettajan olisi myös syytä miettiä että mitä sinne wilmaan postaillaan ja mitä ei. Yhden lapseni opettajalla on tyyli että ilmoittelee sinne milloin mitäkin päähänpistoja "ensi ke menemme käymään eläinmuseossa", seuraava viesti "eipäs mennäkään, eläinmuseo on ensi ke suljettu", "eläinmuseon sijaan mennään kiasmaan", "kiasmassa on yksityistilaisuus aamupäivällä, joten menemme iltapäivällä ja koulupäivä venyy neljään",

Jep. Ja sitten ne viestien otsikot. Esim tuo eläinmuseoreissu voi olla omalla otsikolla "eläinmuseoreissu", sitten seuraava on "terveisiä koululta", jossa se eläinmuseoreissu itse asiassa perutaan. Sitten tulee uusi viesti otsikolla "biologian koe 30.9." Ja sen alussa on ilmoitus että eläinmuseoon ei pääsekään mutta mennään uimaan 11.9. Sitten tulee ns muistutusviesti 23.05 10.9. etttä muistakaa ottaa uikkarit kun huomenna mennään uimaan ja tämän viestin otsikko "viime hetken kuulumisia".

Ja sotten tulee viesti 12.9. että voisiko kotiväki hieman terästäytyä kun koskaan ei ole oikeita varisteita.

Onko tuollaisia viestejä lähettelevä opettaja nuori mies, joka ei ajattele muutenkaan edes omaa elämäänsä seuraavaa päivää pitemmälle?

Jos (!) viestittely on oikeasti tuollaista, on kyllä otettava yhteyttä sekä opettajaan että rehtoriin. Siinä koulussa on todella pahasti jotain pielessä, jos ei ensin selvitetä "eläinmuseon aukioloaikaa" ennen kuin ilmoitetaan, milloin sinne ollaan menossa. Eikä mene hyvin sillä opettajallakaan, joka lähettää viimehetken muistutuksia vähän ennen puolta yötä, jolloin aamulla töihin lähtevät pienten lasten vanhemmat ovat jo nukkumassa eivätkä vahtimassa älylaitteitaan.

Nuori lapseton nainen.

Sinällään minusta on ihanaa että yrittää järjestää ekstraa ja on spontaani, mutta me ollaan missattu mm parit juhlat, useammat kokeet, pari retkeä jne. koska ei vaan ole löydetty tietoa siitä viestitulvasta.

No kutsut sitten opettajan tutustumaan arkeenne! Eihän se ole hänen oma vikansa, että ei ole ehtinyt opiskeluiltaan omia lapsia hankkia. Korjataan hänen puutteensa esittelemällä ohjelmanne vaikka ensi viikon tiistaina.

Kutsut hänet hyvissä ajoin tiettynä päivänä illaksi teille, kulkemaan samat matkat kuin sinä ja myös lukemaan SINUN wilmasi. On nimittäin aika eri näköinen 3 lapsen vanhemmalle kuin 30 lapsen opettajalle!

Vierailija
222/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap:ta. Minut yllätti miten paljon koulumaailma vaatii vanhemman panostusta. Oman peruskouluni olen käynyt 70- ja 80-luvulla. Ei silloin vanhemmat käyneet kuin kerran vuodessa vanhempainillassa. Reissari oli repussa alakoululaisilla. Minulla on koululaisia perheestämme riippumattomista syistä kolmessa eri koulussa. Luon joka päivä kolmen lapsen wilmat x2 koska luen heti töiden jälkeen jotta voin tarkistaa läksytilanteen ja mahdolliset hankinnat seuraavaksi päiväksi. Illalla ennen nukkumaan menoa vilkaisen toisen kerran koska olen oppinut että siellä voi olla viesti opelta klo 22:17. Tämän lisäksi vaaditaan seuraamaan päivittäin oman koulun peda.net-sivuja. Elo- ja syyskuun ajan pitää tarkistaa joka päivä onko taksiajat muuttuneet. Pitää päällystää kirjoja, käydä hojks-neuvottelussa, vanhempainillassa. Osta reppuja, vihkoja, kyniä, harppeja ja kumeja. Liikuntavaatteita, lenkkareita, sisäpelikenkiä ja hiusponnareita.

Muista että lapsen pitää harrastaa. Seuraa harrastusseuran sivuja, kuljeta, maksa ja seuraa kentän laidalla. Vie kaverille tai hae kaveri meille. Tee eväitä, auta kasvikansion keräämisessä jne.

Väitän aika tiukasti että omat vanhempani pääsivät 90% helpommalla kuin nykyvanhempi pääsee koululaisen kanssa. Tai pääsisi sitä vähällä, mutta katson sen lapsen heitteillejätöksi. Ja tosiaan, en ollut osannut varautua koska peilasin asiaa oman lapsuuteni kautta. En silti kadu kolmea lasta.

Sinä mahdollistat opettajien päättömän toiminnan, siis viestittämisen ihmisten nukkuma-aikaan. Jos kukaan ei niitä yöllä katsoisi, opettaja oppisi laittamaan ne ajoissa. Ja läksyt... Niistä pitää lapsen huolehtia ihan itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä teillä on lähikoulu, eli se johon lapset koulupiirijaon mukaan kuuluvat. En nyt välitä kertoa, kuinka pitkä matka "lähikouluun" on mm. Kittilässä.

Mitä on ylläpito-opetus? Onko minulla opettajan sijaisuuksia tehneellä pahakin aukko tiedoissa, kun en ole omien lasten kouluaikoina enkä omana työaikana sellaisesta kuullutkaan?

Mielenterveyspalveluiden puutteen kyllä allekirjoitan!

Koululaisten hammashoidosta kävin aikanaan tiukan keskustelun mm. kunnanvaltuuston tai siis edustajien kanssa. Tulos oli se, että sivukylien oppilaitten kuljetuksia hammashoitoon ei lopetettu niin kuin oli ehdotettu. Olisi ollut mahdotonta varsinkin niille vanhemmille, jotka ovat jossakin kauempana töissä, jos olisi pitänyt itse kuljettaa virka-aikaan hammashoitoon. Ilta-aikojahan kunnallisessa hoidossa ei olekaan.

Vierailija kirjoitti:

[Minun valintani ei ole se, että täällä meillä ei ole lähikoulua. Minun valintani ei myöskään ole se, ettei Helsink tarjoa enää kunnollisia terveyspalveluja lapsiperheille. Minun valintani ei ole se, että Heösingin kaupunki ei enää anna oppikirjoja peruskouluissa, ei järjestä ylläpito-opetusta kuten ennen, minun valintani ei ole se, että viimeisten vuosien aikana esim mielenterveyspalveluista on tingitty niin että ne avohoidon potilaat on nyt tuolla kaduilla, minun valintani ei ole se että Helsinki tuntuu nyt olevan täynnä ulkomaalaisia miesten jengejä, minun valintani ei ole se, ettei täällä huolehdita maahanmuuttajalasten kielitaidosta, jolloin täällä on kouluja joissa ei kukaan enää opi.

Meillä ei ole lähikoulua. Sellainen piti tulla mutta ei tullut. Tämän alueen ripotellaan vuosittain läheisiin kaupunginosiin, kuka minnekin. Kakkosluokan jälkeen voi joutua sitten taas vaihtamaan. Ja ne koulut on kaikki noin tuplabuukattuja, kaikkiin ison väylän ylitys.

Minä haluan lapsilleni kunnollisen koulujatkumon.

Vierailija
224/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän alueen lapset

Vierailija
225/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielen ylläpito-opetusta voi saada kaksi viikkotuntia sellaiseen kieleen jolla on esim käynyt ulkomailla koulua, joka on kotikieli tai joka on äidinkieli. En muista tarkkaa sanamuotoa. Me olemme aauneet ulkomailla ja lapset käyneet koulua englanniksi. Siksi heillä on oikeus siihen englannin kielen ylläpito-opetukseen. Pelottavaa ettei open sijainen tämän vertaa tiedä...

Vierailija
226/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostais, miten 79 ennakoi noi Wilmaan edellisenä iltana tulevat muutosviestit, lisävarusteet tai hankittavat eväät.

Samoin. Pahimmillaan niitä seuraavan päivän muutoksia on tullut 22.50. Lapsi lähtee kouluun 6.50.

ap

Vastasin jo aikaisemmin samasta asiasta, mutta oikeesti vanhemmat avatkaa suunne ja sanotte kohteliaasti opettajille, että ei käy. Seuraavan päivän muutoksia EI LÄHETETÄ EDELLISENÄ ILTANA KLO 22.50.

Vierailija
227/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajat on muuttuneet. Ennen esim. hammaslääkäri tuli koululle eikä vanhempia tarvittu, nyt vanhempien on vietävä lapsi keskellä päivää hammaslääkäriin. Tarkastuksia on supistettu ja oikomishoitoon pääsee harvemmin. Toisin sanoen: yhä enemmän siirtyy yksityisesti hoidettavaksi. Omalla ajalla, omalla rahalla.

Harrastusten hinnat ovat kymmenessä vuodessa kaksin- jopa kolminkertaistuneet. Ja yhä enemmän odotetaan vanhemmilta panostusta.

Koulupäivät lyhyet, mutta iltapäiväkerhot maksaa eikä niitä riitä kaikille. Todellisuudessa siis osa koulun kustannuksista on siirtynyt vanhemmille.

Lukekaa pienten lasten vanhemmat tämä ketju kun mietitte lopullista lapsilukua. Ihan ystävällinen neuvo vaan. :)

Kuinkahan vanhasta ajasta puhut tuossa hammaslääkäriasiassa. Olen ollut 50-luvun lopussa alakoulussa ja itse piti fillarilla ajaa n 3 km päähän kauppalann kekustaaan kouluhammaslääkäriin.

Omia autoja ei ollut kylässä kuin koulun johtajaopettajalla(rehtoria vastaava)

Vierailija
228/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostais, miten 79 ennakoi noi Wilmaan edellisenä iltana tulevat muutosviestit, lisävarusteet tai hankittavat eväät.

Samoin. Pahimmillaan niitä seuraavan päivän muutoksia on tullut 22.50. Lapsi lähtee kouluun 6.50.

ap

Vastasin jo aikaisemmin samasta asiasta, mutta oikeesti vanhemmat avatkaa suunne ja sanotte kohteliaasti opettajille, että ei käy. Seuraavan päivän muutoksia EI LÄHETETÄ EDELLISENÄ ILTANA KLO 22.50.

Ei kyllä ole oikein että vanhempien pitää opastaa se Wilman käyttö opettajille.

Vierailija
229/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annantalolla on jokin askartelujuttu johon vitosluokkalaisia menee. Ei ole mikä.n Sykin juttu.

Eikö viidesluokkalainen osaa jo kulkea itsekseenkin? 

Vierailija
230/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annantalolla on jokin askartelujuttu johon vitosluokkalaisia menee. Ei ole mikä.n Sykin juttu.

Eikö viidesluokkalainen osaa jo kulkea itsekseenkin? 

Ne menee snne itsekseen opettajan kanssa, on siis koulun projekti. Mutta vanhempien pitää pakata eväät.

Vierailija
231/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huh, mitä ryöpytystä ap on saanut. Minä ainakin ymmärrän ihan täysin! Tuo kuvattu tilanne kaikenlaisine muistamisineen on kuormittavaa metatyötä. Se on raskasta tavallisen arjen päälle. Meillä kaksi harrastavaa lasta, joille haluan omilla resursseillani tarjota hyvät eväät elämään, vaikka välillä puuskuttaakin, kuten ap:takin.

Hyvin paljon ilkeitäkin kommentteja, mutta meille hyväosaisille kermaperseillehän saa heittää vaikka mitä lokaa. Me ja meidän lapsemme kun saamme kuulemma kaiken niin helpolla. :-) Se kävi jo selväksi toisessa keskustelussa, jossa vähempiosaiset olivat niin uhria. Heille mikään ei ole valintakysymys, muka. 

Voisiko ne hyvät eväät antaa elämään vähän vähemmällä aikataulutuksella? Okei mulla on vain yksi lapsi ja sekin on vasta 3 vuotta, mutta tekeekö toi teidät onnelliseksi? Tuo on varmasti raskasta metatyötä, mutta oikeasti voi hellittää. Jos kaikki illat menee lasten harrastuksiin kuskaamisessa, niin mun mielestä se kuulostaa ihan hirveältä. Ehdittekö te maata sohvalla ollenkaan? Kannattaa joskus kokeilla sohvalla lähöämistä ja lukemista tai telkkarin katsomista.

Vierailija
232/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huh, mitä ryöpytystä ap on saanut. Minä ainakin ymmärrän ihan täysin! Tuo kuvattu tilanne kaikenlaisine muistamisineen on kuormittavaa metatyötä. Se on raskasta tavallisen arjen päälle. Meillä kaksi harrastavaa lasta, joille haluan omilla resursseillani tarjota hyvät eväät elämään, vaikka välillä puuskuttaakin, kuten ap:takin.

Hyvin paljon ilkeitäkin kommentteja, mutta meille hyväosaisille kermaperseillehän saa heittää vaikka mitä lokaa. Me ja meidän lapsemme kun saamme kuulemma kaiken niin helpolla. :-) Se kävi jo selväksi toisessa keskustelussa, jossa vähempiosaiset olivat niin uhria. Heille mikään ei ole valintakysymys, muka. 

Voisiko ne hyvät eväät antaa elämään vähän vähemmällä aikataulutuksella? Okei mulla on vain yksi lapsi ja sekin on vasta 3 vuotta, mutta tekeekö toi teidät onnelliseksi? Tuo on varmasti raskasta metatyötä, mutta oikeasti voi hellittää. Jos kaikki illat menee lasten harrastuksiin kuskaamisessa, niin mun mielestä se kuulostaa ihan hirveältä. Ehdittekö te maata sohvalla ollenkaan? Kannattaa joskus kokeilla sohvalla lähöämistä ja lukemista tai telkkarin katsomista.

Niin, ymmärrät varmasti paremmin kun lapsesi on vanhempi.

Useamman lapsen kanssa elämisestäkin tajuat paremmin jos hankit useamman lapsen.

Minullakin oli aiemmin se idioottikäsitys että pikkulapsivaihe olisi se työläin vaihe. Ei kyllä ollut mitään tähän verrattuna.

Ap

Vierailija
233/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät nämä ongelmat ole taivaasta tipahtaneet, vaan ne ovat loogista seurausta tekemistäsi valinnoista kuten päätöksestä hankkia lapsia, kolmen lapsen hankkimisesta ja lasten harrastuksista.

Voi miten auttamattoman typerä kommentti. 

Vierailija
234/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä voi Helsingissä asua ilman, että on lähikoulua? Ei voi olla mahdollista! https://palvelukartta.hel.fi/unit?service=26444

Ps. Itse olette asuinpaikkanne valinneet

Vierailija
235/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä voi Helsingissä asua ilman, että on lähikoulua? Ei voi olla mahdollista! https://palvelukartta.hel.fi/unit?service=26444

Ps. Itse olette asuinpaikkanne valinneet

Kyllä. Ja ennen kuin tämän talon ostimme, soitin opetusvirastoon ja kysyin koulutilantwen. Sieltä infottiin: ole huoleti. Naapuritontille oli kaavoitettu koululle paikka, siitä oli järjestetty arkkitehtikilpailu, koulurakennukselle oli jopa nimi. 1-9-luokkainen yhtenäiskoulu. Sen piti valmistua varmuudella kun vanhin lapsi eskarissa. Sitä ei ikinä rakennettu.

Meillä oli "lähikoulu" naapurikaupunginosissa, milloin missäkin. Sinä aikana kun koulupäätöstä pohdittiin se ns lähikoulu vaihtui joka vuosi. Sisaruksetkin sijoiteltiin sinne tänne.

Koko tämän alueen lapsia on tämän takia kouluissa siellä täällä. Lähimmistä taloistakin jo kahdeksassa eri koulussa.

Vierailija
236/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saatana kyllä. Käyn tekemäs vasektomian itelle. Ei hermot kestäis perhettä. 

Vierailija
237/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap:ta. Minut yllätti miten paljon koulumaailma vaatii vanhemman panostusta. Oman peruskouluni olen käynyt 70- ja 80-luvulla. Ei silloin vanhemmat käyneet kuin kerran vuodessa vanhempainillassa. Reissari oli repussa alakoululaisilla. Minulla on koululaisia perheestämme riippumattomista syistä kolmessa eri koulussa. Luon joka päivä kolmen lapsen wilmat x2 koska luen heti töiden jälkeen jotta voin tarkistaa läksytilanteen ja mahdolliset hankinnat seuraavaksi päiväksi. Illalla ennen nukkumaan menoa vilkaisen toisen kerran koska olen oppinut että siellä voi olla viesti opelta klo 22:17. Tämän lisäksi vaaditaan seuraamaan päivittäin oman koulun peda.net-sivuja. Elo- ja syyskuun ajan pitää tarkistaa joka päivä onko taksiajat muuttuneet. Pitää päällystää kirjoja, käydä hojks-neuvottelussa, vanhempainillassa. Osta reppuja, vihkoja, kyniä, harppeja ja kumeja. Liikuntavaatteita, lenkkareita, sisäpelikenkiä ja hiusponnareita.

Muista että lapsen pitää harrastaa. Seuraa harrastusseuran sivuja, kuljeta, maksa ja seuraa kentän laidalla. Vie kaverille tai hae kaveri meille. Tee eväitä, auta kasvikansion keräämisessä jne.

Väitän aika tiukasti että omat vanhempani pääsivät 90% helpommalla kuin nykyvanhempi pääsee koululaisen kanssa. Tai pääsisi sitä vähällä, mutta katson sen lapsen heitteillejätöksi. Ja tosiaan, en ollut osannut varautua koska peilasin asiaa oman lapsuuteni kautta. En silti kadu kolmea lasta.

Sinä mahdollistat opettajien päättömän toiminnan, siis viestittämisen ihmisten nukkuma-aikaan. Jos kukaan ei niitä yöllä katsoisi, opettaja oppisi laittamaan ne ajoissa. Ja läksyt... Niistä pitää lapsen huolehtia ihan itse.

Wilmassa voi olla kympiltä viesti että huomenna sisäliikuntaa. Se on lapsi joka kärsii jos en huomaa että sisäliikkavaatteet mukaan. Opelta on toivottu aikaisempaa viestintää, ei ole auttanut. Yksi lapsistani on erityislapsi, hänen kanssaan aikuinen tekee läksyt. Ei aina muista mitä on läksynä siksi ne on myös wilmassa. Muut hoitavat läksyt itse mutta tarvitsevat joskus apua + kuulustelua ennen kokeita. Lisäksi meillä on tapana keskustella juuri meneillään olevista aiheista muutenkin, jää paremmin asiat päähän.

terkuin mahdollistaja mielestäsi

Vierailija
238/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

On sanottu, ei mitään vaikutusta.

239/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saatana kyllä. Käyn tekemäs vasektomian itelle. Ei hermot kestäis perhettä. 

Ihan alfa-tason päätös, mutta kannattaa kuitenkin antaa lääkärin tehdä itse operaatio.

Vierailija
240/407 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wilmassa voi olla kympiltä viesti että huomenna sisäliikuntaa. Se on lapsi joka kärsii jos en huomaa että sisäliikkavaatteet mukaan. Opelta on toivottu aikaisempaa viestintää, ei ole auttanut. Yksi lapsistani on erityislapsi, hänen kanssaan aikuinen tekee läksyt. Ei aina muista mitä on läksynä siksi ne on myös wilmassa. Muut hoitavat läksyt itse mutta tarvitsevat joskus apua + kuulustelua ennen kokeita. Lisäksi meillä on tapana keskustella juuri meneillään olevista aiheista muutenkin, jää paremmin asiat päähän.

terkuin mahdollistaja mielestäsi

Meillä ohjeet itsenäisyyspäivätansseista tuli myöhään ja oli todella huonot. Yksi äiti oli ne sitten missannut, ei ollut osannut vaatettaa erityislasta oikein ja tämä lapsi no,attiin siellä koululla täysin, eikä saanut ollenkaan tanssia. Äiti ei siis tajunnut että juhlien jälkeenkin vielä tanssitaan koululla ja tytöillä pitää olla hame. Jäkätä siinä sitten kun lapsi on jo nöyryytetty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä