Miten tätä säätämistä on lapsiperheessä näin paljon?
Koulut on just alkaneet ja olen jo ihan puhki. Harrastusilmoittautumisissa ei suunnilleen yhdessäkään harrastuksessa yksikään netti-ilmoittauutminen toimi, poikkeusjärjestelyä on koulussa poikkeusjärjestelyn perään, KOLME leirikouluvarainkeruuta käynnistyi, oiontarauta hajosi.
Ensi viikoksi pitää muistaa laittaa ma eväät yhdelle koska Annantalo, ma yksi hakea kaverilta kello 17, ma toinen viedä puolen tunnin päähän tanssitunnille, tiistaina on vanhempainilta ja oiontalääkäri, keskiviikkona vanhempainilta ja kaksi harrastusta eri paikoissa ja liikuntapäivä yhdellä joka loppuu jo kaksi tuntia normaalia koulupäivää aikaisemmin paikassa, jossa lapsi ei ole ikinä käynyt eli bussireitti pitää katsoa, torstaina on kielen tukitunnit ja yhdellä kokeilutunti toisessa.
Jne. jne. jne.
Ja siihen päälle halutaan ainakin kahteen buffetiin syötävää, yhdelle pitää ostaa koulukirjoja koska Helsinki säästää eikä niitä anneta koulun puolesta, kolmannen silmälääkäri...
Kommentit (407)
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kerro isästä mitään, useampaan kertaan jo kysytty?
No tällä hetkellä hän on juurikin kuskaamassa lasta sinne ylläpito-opetukseen. Tekee koko ajan niin paljon luin pystyy. Ja on myös välillä tosi väsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa nyt ihmeessä viestiä koululle jos noita wilma viestejä tulee vielä klo 20 jälkeen edeltävänä iltana ELLEIVÄT OLE MUISTUTUKSIA JO AIEMMIN TIEDOTETUISTA ASIOISTA.
Meidän yhden lapsen luokanopettaja muistuttelee vielä ed. Iltana seuraavan päivän varusteista. JOISTA ON JO TOKI TIEDOTETTU AIKAISEMMIN.
Kahden muun lapsen opettajalta näitä viimehetken muistutuksia ei tule.Ota myös tuo tehtäväkirjan puuttuminen puheeksi jos tunnit on tosiaan laadittu siten, että lapsen pitää kopioida tehtäväkirjan tehtävät vihkoon.
Vai onko tässä kyse sinun lapsellesi annetuista eriyttävistä tehtävista. Meidän lapsi on saanut yhden eriyttävän lisätehtäväkirjan koulusta, muut olemme ostaneet itse ( opettajan vinkin/käytössä olevan kirjasarjan lisätehtävävihkon perusteella)
Ei ole kyse eriytyksestä, vaan kaikilla on tuo sama ongelma. Oma lapseni on hyvä piirtämään ja hyvä siinä enkussa, joten ei se hänelle edes ole ongelma. Ja minä pystyn myös opettamaan kotona. Paljon ikävämpi se tilanne on niiille lapsille joilla ei kodin tukea ole. Surullista ettei siitä edellisestä lamasta opittu yhtään mitään.
Oon nyt 22v, eikä minunkaan aikanut meillä saanut peruskoulussa jokainen omia oppikirjoja, ainakaan uusia. Oppikirjat kiersi luokalta luokalle eikä niihin saanut täyttää mitään vaan kaikki tehtävät tehtiin vihkoihin. Kaikille ei ollut omia oppikirjoja, vaan niistä sitten tulostettiin sivukaupalla tarpeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka kerrotte että oma lapsi kulkee itse jokapaikkaan niin teillä ei varmaankaan ole alle 8v lapsia? Vai kulkeeko muiden 5-vuotiaat kahdella julkisella hammashoitolaan?
Hassua myös että tässä ketjussa kehuskelun aihe on se ettei jaksa kuljettaa lapsia harrastuksiin ja hienoa on aukoa päätään sitten niille jotka kuljettaa (vaikka se välillä olisi rankkaa).
Jos lapsi on niin pieni, että pitää paljon kuskata, ehkä harrastuskertoja kannattaisi vähentää. Jos taas on iso ja pystyy itse liikkumaan, harrastuskertoja voi olla enemmän. Tuntuu hullulta että ihan pieni lapsi harrastaa monta kertaa viikossa.
Huoh. Tuleeko mieleen että perheessä voi olla eri ikäisiä lapsia?
Sori ap pitkä viesti. Onhan se melkoista säätöä
Aivan ensimmäiseksi antaisin kyllä palautetta Wilmasta koululle. Oliko teillä jo vanhempainilta? Jos ei,niin voisit laittaa rehtorille viestin ja muutaman konkreettisen esimerkin, jossa tieto seuraavan aamun ohjelmanmuutoksesta on tullut klo 22.50 illalla. Ei voida vaatia, että vanhemmat huomaisivat tuollaisen muutoksen. Tämä voitaisiin sitten ottaa esiin vanhempainillassa ja tehdä vanhemmille vaikka palautekysely wilman käytöstä. Meillä koulussa tehtiin näin ja se on parantanut wilma-viestintää huomattavasti, sekoilu on vähentynyt. Jos "sekoilu" on pääosin oman opettajan tekemää, niin tietenkin silloin ensin viestiä sille omalle opelle, ymmärsin kuitenkin, että kyseessä on koulun toimintakulttuuri yleisemminkin.
Oikomishoidon suhteen jaan tuskasi . Meillä on lapsi kunnallisessa hoidossa, kontrollit on kuukauden välein. Oikomishoitoa ei todellakaan tehdä enää siinä koulun tai oman terveyskeskuksen hammashoitolassa! Se on keskitetty yleensä yhteen tai kahteen hammashoitolaan kaupungissa, tietty jollekin koululle se aina sattuu olemaan se lähihoitola. Meillä lapsen pitäisi mennä kahdella bussilla ja matkaan menisi varmaan sellainen ainakin 45 minuuttia suuntaansa. Sinä päivänä pitäisi olla käytännössä kokonaan poissa koulusta, koska ajat ovat aina tyyliin klo 11.30. Onneksi pystyn järjestelemään työaikojani ja kuskaus kerran kuussa on onnistunut. Mutta on noissa oma muistamisensa ja säätämisensä! Unohdus ajan suhteen olisi katastrofi, koska aikoja ei ole, kontrollin saisi varmaan jonnekin kuukausien päähän. Kaikki ajat koko syksyksi on siis annettu jo heinäkuussa kun raudat laitettiin.
Myös kielten kanssa säädön ymmärrän. Meilläkään kukaan lapsista ei ole lähikoulussa, koska käyvät englanninkielistä luokkaa. Tämä oli oma valintamme ja hyväksyn siitä aiheutuvan säädön, mutta toki se tuo oman lisänsä arkeen. Lapset käyvät lisäksi iltaisin yhden vieraan kielen "oman äidinkielen" opetuksessa ja tietty sattumalta opetuskoulu on aivan toisella puolella kaupunkia.
Harrastuksissakin löytyy, nyt jo helpompaa kun on kaksi yläkoululaista, jotka huolehtivat itse kulkemisen mikäli vaan mahdollista. Toisella lajina taitoluistelu, jossa on aivan mahdottomat jääajat (harkat voivat alkaa esim. klo 14.30 arkena) ja olla jossain hallissa, joka sijaitsee 30 min. ajomatkan päässä. Joskus pää meinaa hajota näihin päiviin, kun miettii että kuka missäkin ja missä milloinkin.
Itseäni on helpottanut se, että laadin aina sunnuntaina A4:lle aikataulun, jossa on listattu aina kunkin lapsen koulupäivä, harkat ja muut menot.
Ma:
Lapsi A: 8.00-14.00 Harkat klo 15.30-19.30 paikka x
Lapsi B: 10.00-15.45 Harkat klo 17.00-18.00 paikka x
Lapsi C: 9.00-15.00 Harkat klo 16.00-18.30 paikka x
Ti
Lapsi A: 9.00-15.45
Lapsi B: 8.00-15.45 Harkat klo 14.30-15.30 paikka x (jää siis väliin, koska koulu)
Lapsi C: 10.00-15.00
HUOM! kieli x klo 15.45-17.15 paikka x
jne.
Tämä on klassisesti jääkaapin ovessa ja muutokset sitten tuhraan siihen kynällä. Olen todennut itselleni helpommaksi hahmottaa kuin perinteisen seinäkalenterin, johon ei yleensä mahdu sitä tekstiä riittävästi (vaihtuvat ajat ja paikat, päällekkäisyydet jne.). Toki mulla on sähköisessä kalenterissa merkinnät, mutta tuo on itselleni sellainen helpotus, että vilkaisen yhdellä silmäyksellä seuraavan päivän ohjelman ja laadin tarvittaessa kuskausaikataulun.
Tsemppiä, kohta on taas joululoma :)
Vierailija kirjoitti:
Oon nyt 22v, eikä minunkaan aikanut meillä saanut peruskoulussa jokainen omia oppikirjoja, ainakaan uusia. Oppikirjat kiersi luokalta luokalle eikä niihin saanut täyttää mitään vaan kaikki tehtävät tehtiin vihkoihin. Kaikille ei ollut omia oppikirjoja, vaan niistä sitten tulostettiin sivukaupalla tarpeen mukaan.
Oppikirja on nyt eri asia kuin tehtäväkirja. Ja jos opetetaan pelkällä oppikirjalla, sen opettajan pitää valmistella se tunti toisin. Siitä on nyt kyse. Että hän tavallaan teettää nyt sitten piirrättää sitä tehtäväkirjaa siellä tunnilla, sen sijaan että laatisi jo ennen tuntia sen opetusmateriaalin ja käyttäisi sen varsianisen tunnin varsinaiseen opettamiseen.
No huh, mitä ryöpytystä ap on saanut. Minä ainakin ymmärrän ihan täysin! Tuo kuvattu tilanne kaikenlaisine muistamisineen on kuormittavaa metatyötä. Se on raskasta tavallisen arjen päälle. Meillä kaksi harrastavaa lasta, joille haluan omilla resursseillani tarjota hyvät eväät elämään, vaikka välillä puuskuttaakin, kuten ap:takin.
Hyvin paljon ilkeitäkin kommentteja, mutta meille hyväosaisille kermaperseillehän saa heittää vaikka mitä lokaa. Me ja meidän lapsemme kun saamme kuulemma kaiken niin helpolla. :-) Se kävi jo selväksi toisessa keskustelussa, jossa vähempiosaiset olivat niin uhria. Heille mikään ei ole valintakysymys, muka.
Vierailija kirjoitti:
hanska kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hanska kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hanska kirjoitti:
Kun ottaa vastuun omista valinnoistaan, niihin liittyvä harmikin yleensä vähenee huomattamasti tai häviää kokonaan.
Mitä minä olen tehnyt siis väärin? Jäänyt asumaan Helsinkiin joka on sukuni kotipaikka? Sekö on rikokseni?
Oletko mielestäsi tehnyt vääriä valintoja?
En ole.
Sitten sinulla ei pitäisi olla mitään valittamista. Lapsen hankkimisesta, kolmen lapsen hankkimisesta, harrastusvalinnoista ja asuinpaikan valinnasta koituu tiettyjä seurauksia. Niitä et voi laittaa kenenkään toisen syyksi. Ota vastuu valinnoistasi.
Minun valintani ei ole se, että täällä meillä ei ole lähikoulua. Minun valintani ei myöskään ole se, ettei Helsink tarjoa enää kunnollisia terveyspalveluja lapsiperheille. Minun valintani ei ole se, että Heösingin kaupunki ei enää anna oppikirjoja peruskouluissa, ei järjestä ylläpito-opetusta kuten ennen, minun valintani ei ole se, että viimeisten vuosien aikana esim mielenterveyspalveluista on tingitty niin että ne avohoidon potilaat on nyt tuolla kaduilla, minun valintani ei ole se että Helsinki tuntuu nyt olevan täynnä ulkomaalaisia miesten jengejä, minun valintani ei ole se, ettei täällä huolehdita maahanmuuttajalasten kielitaidosta, jolloin täällä on kouluja joissa ei kukaan enää opi.
Tiesit kyllä, että lapsia hankkimalla asetat itsesi alttiiksi näille riskeille. Katso peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hanska kirjoitti:
Kun ottaa vastuun omista valinnoistaan, niihin liittyvä harmikin yleensä vähenee huomattamasti tai häviää kokonaan.
Mitä minä olen tehnyt siis väärin? Jäänyt asumaan Helsinkiin joka on sukuni kotipaikka? Sekö on rikokseni?
Ai nyt asutte Hesassa, koska se on sukusi kotipaikka? Eikös se ollutkaan sijainniltaan loistava, koska on lähellä pariakin hyvää koulua? Koita nyt jo päättää. Vai oletko aiemmin edes ajatellut, että se vika voisi olla juuri siinä kodin sijainnissa?
Ilmiselvä provo. Ap:n stoori muuttuu koko ajan
Vierailija kirjoitti:
No huh, mitä ryöpytystä ap on saanut. Minä ainakin ymmärrän ihan täysin! Tuo kuvattu tilanne kaikenlaisine muistamisineen on kuormittavaa metatyötä. Se on raskasta tavallisen arjen päälle. Meillä kaksi harrastavaa lasta, joille haluan omilla resursseillani tarjota hyvät eväät elämään, vaikka välillä puuskuttaakin, kuten ap:takin.
Hyvin paljon ilkeitäkin kommentteja, mutta meille hyväosaisille kermaperseillehän saa heittää vaikka mitä lokaa. Me ja meidän lapsemme kun saamme kuulemma kaiken niin helpolla. :-) Se kävi jo selväksi toisessa keskustelussa, jossa vähempiosaiset olivat niin uhria. Heille mikään ei ole valintakysymys, muka.
Siinä toinen hyväosainen marttyyri, hah!
hanska kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hanska kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hanska kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hanska kirjoitti:
En ole.
Sitten sinulla ei pitäisi olla mitään valittamista. Lapsen hankkimisesta, kolmen lapsen hankkimisesta, harrastusvalinnoista ja asuinpaikan valinnasta koituu tiettyjä seurauksia. Niitä et voi laittaa kenenkään toisen syyksi. Ota vastuu valinnoistasi.
Minun valintani ei ole se, että täällä meillä ei ole lähikoulua. Minun valintani ei myöskään ole se, ettei Helsink tarjoa enää kunnollisia terveyspalveluja lapsiperheille. Minun valintani ei ole se, että Heösingin kaupunki ei enää anna oppikirjoja peruskouluissa, ei järjestä ylläpito-opetusta kuten ennen, minun valintani ei ole se, että viimeisten vuosien aikana esim mielenterveyspalveluista on tingitty niin että ne avohoidon potilaat on nyt tuolla kaduilla, minun valintani ei ole se että Helsinki tuntuu nyt olevan täynnä ulkomaalaisia miesten jengejä, minun valintani ei ole se, ettei täällä huolehdita maahanmuuttajalasten kielitaidosta, jolloin täällä on kouluja joissa ei kukaan enää opi.
Tiesit kyllä, että lapsia hankkimalla asetat itsesi alttiiksi näille riskeille. Katso peiliin.
No kyllä lama ja Syyrian sota yllättivät myös ihan globaalit johtajatkin, saati perheenäidin.
Miten tää tarina muuttuu... Ettei kuitenkin olisi se p....?
AP JA LASTEN ISÄ OVAT VÄSYNEITÄ.
Teiltä ilmeisesti puuttuu lastenhoitoapu, turvaverkot ja muut? Entä työpäivien pituus, olisiko mahdollista yhtään höllentää? Harrastusporukoista voi kysellä onko ketään samalla suunnalla asuvaa, jotta voisitte jakaa kuskausvuoroja. Elämä helpottaa sitä mukaa kun lapset kasvavat, mutta ei kannata vetää itseään (turhaan) ihan piippuun. Lapsenne tykkäävät eniten virkeistä ja iloisista vanhemmista. Onko esim. lasten harrastustoiminta tänä syksynä niin ehdottoman tärkeää, että on ok ottaa se teidän selkänahastanne? Miettikää ihan kunnolla.
Ei meillä ihan tuollaista säätöä ole kolmen lapsen kanssa... Kehyskunnassa asutaan, yksi harrastus per lapsi... Vaikea antaa ohjeita, mutta tsemppiä! Perheenä tehdään paljon, liikutaan luonnossa yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hanska kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hanska kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hanska kirjoitti:
En ole.
Sinun valinta on se että asutte kuitenkin Helsingissä vaikka tällä nuo asiat on sinun mielestäsi retuperällä.
Asiat eivät olleet tässä kunnossa edes kaksi vuotta sitten. Eli miten minä nyt voin tämän yks kaks muuttaa? Myydä talon lama-aikaan ja repiä kolme lasta irti kotipaikkakunnaltaan, sukulaisista ja kavereista ja kaikesta tutusta? Ei käy.
Vituttaa.
Se on se marttyyriasenne vaan, joka vituttaa.
Ohis mutta kuuntele nyt miten naurettavalta ja lapsilliselta tämä sun jankkaaminen kuulostaa. Meinaatko tosissasi että ihmisten pitäisi olla jatkuvasti muuttamassa koulujen, terveyskeskusten ja harrastuspaikkojen perästä kun ne omalta paikkakunnalta sattuvat sulkeutumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hanska kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hanska kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hanska kirjoitti:
En ole.
Sinun valinta on se että asutte kuitenkin Helsingissä vaikka tällä nuo asiat on sinun mielestäsi retuperällä.
Asiat eivät olleet tässä kunnossa edes kaksi vuotta sitten. Eli miten minä nyt voin tämän yks kaks muuttaa? Myydä talon lama-aikaan ja repiä kolme lasta irti kotipaikkakunnaltaan, sukulaisista ja kavereista ja kaikesta tutusta? Ei käy.
Vituttaa.
Se on se marttyyriasenne vaan, joka vituttaa.
Ohis mutta kuuntele nyt miten naurettavalta ja lapsilliselta tämä sun jankkaaminen kuulostaa. Meinaatko tosissasi että ihmisten pitäisi olla jatkuvasti muuttamassa koulujen, terveyskeskusten ja harrastuspaikkojen perästä kun ne omalta paikkakunnalta sattuvat sulkeutumaan.
Ööh... Tuo lainauksesi oli mun yksi ja ainoa kommentti tässä ketjussa... :-O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajat on muuttuneet. Ennen esim. hammaslääkäri tuli koululle eikä vanhempia tarvittu, nyt vanhempien on vietävä lapsi keskellä päivää hammaslääkäriin. Tarkastuksia on supistettu ja oikomishoitoon pääsee harvemmin. Toisin sanoen: yhä enemmän siirtyy yksityisesti hoidettavaksi. Omalla ajalla, omalla rahalla.
Harrastusten hinnat ovat kymmenessä vuodessa kaksin- jopa kolminkertaistuneet. Ja yhä enemmän odotetaan vanhemmilta panostusta.
Koulupäivät lyhyet, mutta iltapäiväkerhot maksaa eikä niitä riitä kaikille. Todellisuudessa siis osa koulun kustannuksista on siirtynyt vanhemmille.
Lukekaa pienten lasten vanhemmat tämä ketju kun mietitte lopullista lapsilukua. Ihan ystävällinen neuvo vaan. :)
Ei meillä tullut hammaslääkäri koululle, hoitaja kävi kerran esittelemässä koko luokalle miten purskutellaan fluorilla (ei varmasti muuten olisi osattukaan). Hammastarkastukseen mentiin itse, ajat oli koulun jälkeen tai joillakin harvoilla jo tuntien aikana. Myös terveyskeskukseen menimme kävellen, koululla oli vain ne pakolliset tarkastukset ja rokotukset. Kaikki vahingot ja onnettomuudet hoidettiin yksin tai jos oli epävarmaa pysyykö oppilas tajuissaan tk-matkan, lähti joku luokkakaveri mukaan.
On tämä omien lasten kouluaika tarkempaa ja helpompaa, koulussa on kahtena päivänä viikossa kouluterveydenhoitaja paikalla. Iltapäiväkerhoa ei ollut minun aikanani, nyt kaikki ekaluokkalaiset pääsevät ip-kerhoon ja suurin osa kakkosistakin. Harrastuskerhoja on ip:n ja koulun kautta ja yksityiset toimijat vielä lisänä.Kun se "itse meneminen" on nykyään vähän eri asia kuin joskus 40 - 45 vuotta sitten.
80- ja 90-luvuilla sekä minun että mieheni kouluissa järjestettiin hammastarkastukset keskellä päivää. Pihaan ajoi hammaslääkäribussi, jossa perustarkastukset ja hoidot tehtiin. Ei vaatinut vanhempien läsnäoloa. Miehen kouluaikoina jopa hampaat pestiin päivittäin koulussa.
Juttelin juuri pitkän ajan hammaslääkärikonkarin kanssa siitä, kuinka ainakin Helsingissä lasten hammashoidosta on viimevuosina säästetty. Sanoi ihan suoraan meille, että vastuu hampaista on siirtynyt yhteiskunnalta vanhemmille. Tarkoittaen myös sitä, että kannattaa käydä välivuosina tarkastuttamassa lapsen hampaat yksityisellä, koska julkisen puolen tarkastukset ei riitä. Ja lääkäri oli ihan julkisen puolen lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppikirja on nyt eri asia kuin tehtäväkirja. Ja jos opetetaan pelkällä oppikirjalla, sen opettajan pitää valmistella se tunti toisin. Siitä on nyt kyse. Että hän tavallaan teettää nyt sitten piirrättää sitä tehtäväkirjaa siellä tunnilla, sen sijaan että laatisi jo ennen tuntia sen opetusmateriaalin ja käyttäisi sen varsianisen tunnin varsinaiseen opettamiseen.
Pahoitteluni, että termit meni sekaisin, peruskoulusta kun on jo jokunen aika.
Tarkoitin siis että myös tehtäväkirjat oppikirjojen lisäksi kiersi luokalta luokalle, ja niissä olevia tehtäviä tehtiin vihkoihin, merkittiin aina vain ylös että mikä tehtävä miltä sivulta jne. Kirjoihin ei saanut itse koskaan kirjoittaa mitään yms. Jos tehtäväkirjasta oli monistettu sivuja, niihin tietenkin sai suoraan tehdä. Opettaja oli tietysti etukäteen tulostanut kaikki tarvittavat materiaalit tuntia varten.
Eli ideani oli vain huomauttaa, että tämä oppikirjajuttu ei ole mikään uusi, vaan on ollut jo käytössä kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoitteluni, että termit meni sekaisin, peruskoulusta kun on jo jokunen aika.
Tarkoitin siis että myös tehtäväkirjat oppikirjojen lisäksi kiersi luokalta luokalle, ja niissä olevia tehtäviä tehtiin vihkoihin, merkittiin aina vain ylös että mikä tehtävä miltä sivulta jne. Kirjoihin ei saanut itse koskaan kirjoittaa mitään yms. Jos tehtäväkirjasta oli monistettu sivuja, niihin tietenkin sai suoraan tehdä. Opettaja oli tietysti etukäteen tulostanut kaikki tarvittavat materiaalit tuntia varten.
Eli ideani oli vain huomauttaa, että tämä oppikirjajuttu ei ole mikään uusi, vaan on ollut jo käytössä kauan.
Meillä ei ole aikaisemmin ollut näin. Ja koulu on erimseen ilmoittanut että tämä muutos johtuu säästöistä.
Kieliä pystyy aivan hyvin opettamaan ihan ilmankin kirjoja, mutta siinäkin avain on se tunnin valmistaminen. Nyt tää opetus ei toimi koska siinä muka opetetaan kirjoista, joista toista ei kuitenkaan ole. Vaan se tavallaan valmistetaan siellä tunnilla. Ja se tunti menee nyt sitten ihan harakoille.
Laittakaa nyt ihmeessä viestiä koululle jos noita wilma viestejä tulee vielä klo 20 jälkeen edeltävänä iltana ELLEIVÄT OLE MUISTUTUKSIA JO AIEMMIN TIEDOTETUISTA ASIOISTA.
Meidän yhden lapsen luokanopettaja muistuttelee vielä ed. Iltana seuraavan päivän varusteista. JOISTA ON JO TOKI TIEDOTETTU AIKAISEMMIN.
Kahden muun lapsen opettajalta näitä viimehetken muistutuksia ei tule.
Ota myös tuo tehtäväkirjan puuttuminen puheeksi jos tunnit on tosiaan laadittu siten, että lapsen pitää kopioida tehtäväkirjan tehtävät vihkoon.
Vai onko tässä kyse sinun lapsellesi annetuista eriyttävistä tehtävista. Meidän lapsi on saanut yhden eriyttävän lisätehtäväkirjan koulusta, muut olemme ostaneet itse ( opettajan vinkin/käytössä olevan kirjasarjan lisätehtävävihkon perusteella)