Miten tätä säätämistä on lapsiperheessä näin paljon?
Koulut on just alkaneet ja olen jo ihan puhki. Harrastusilmoittautumisissa ei suunnilleen yhdessäkään harrastuksessa yksikään netti-ilmoittauutminen toimi, poikkeusjärjestelyä on koulussa poikkeusjärjestelyn perään, KOLME leirikouluvarainkeruuta käynnistyi, oiontarauta hajosi.
Ensi viikoksi pitää muistaa laittaa ma eväät yhdelle koska Annantalo, ma yksi hakea kaverilta kello 17, ma toinen viedä puolen tunnin päähän tanssitunnille, tiistaina on vanhempainilta ja oiontalääkäri, keskiviikkona vanhempainilta ja kaksi harrastusta eri paikoissa ja liikuntapäivä yhdellä joka loppuu jo kaksi tuntia normaalia koulupäivää aikaisemmin paikassa, jossa lapsi ei ole ikinä käynyt eli bussireitti pitää katsoa, torstaina on kielen tukitunnit ja yhdellä kokeilutunti toisessa.
Jne. jne. jne.
Ja siihen päälle halutaan ainakin kahteen buffetiin syötävää, yhdelle pitää ostaa koulukirjoja koska Helsinki säästää eikä niitä anneta koulun puolesta, kolmannen silmälääkäri...
Kommentit (407)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt ymmärrän että on paljon säätämistä! Aiemmin se ei oikein auennut.
Mutta pitää käydä lasten opetusta "seuraamassa" . Meneehän siinä päivät! Ja pitää palautettakin antaa! Ja lapselle paremmat ohjeet
Ilmankos mulla menee rennosti. Koitan olla kääntämättä lapsia koulun aikuisia vastaan.
Ja muutenkin elämään rennost. Haasteita kyllä tulee, jos pitää joka asiassa olla pätemässäOlen käynyt seuraamassa yhtä englannin tuntia.
Varmaan tosi hyvässä hengessä lisäsit yhteistyömahdollisuuksia
Etkä mitenkään musertanut lapsen uskoa koulun aikuisiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt ymmärrän että on paljon säätämistä! Aiemmin se ei oikein auennut.
Mutta pitää käydä lasten opetusta "seuraamassa" . Meneehän siinä päivät! Ja pitää palautettakin antaa! Ja lapselle paremmat ohjeet
Ilmankos mulla menee rennosti. Koitan olla kääntämättä lapsia koulun aikuisia vastaan.
Ja muutenkin elämään rennost. Haasteita kyllä tulee, jos pitää joka asiassa olla pätemässäOlen käynyt seuraamassa yhtä englannin tuntia.
Varmaan tosi hyvässä hengessä lisäsit yhteistyömahdollisuuksia
Etkä mitenkään musertanut lapsen uskoa koulun aikuisiin
Kyllä. En ole musertanut lapsen uskoa koulun aikuisiin. Vaikka siellä huonosti lapsen luottamuksen arvoisia ollaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät nämä ongelmat ole taivaasta tipahtaneet, vaan ne ovat loogista seurausta tekemistäsi valinnoista kuten päätöksestä hankkia lapsia, kolmen lapsen hankkimisesta ja lasten harrastuksista.
No moni asia on muuttunut ihan kahden vuoden aikana, koska säästöt. Esim tuo että itse pitää hoitaa oionta ja ostaa koulukirjat. Kaikki muut on aiemmin saanut ne koulun puolesta.
Siis ostaa koulukirjat? Minkä aineen vai kaikkien aineiden? Ei voi olla mahdollista.
Helsingin kaupunki on nyt linjannut että kirjoihin ei saa täyttää, vaan ne kierrätetään. Tehtäväkirjoja ei saada ollenkaan kielissä. Eli matikassa ja enkussa ainakin pitää sitten ostaa itse jos haluaa että lapsi saa opiskella kunnolla. Voi olla muitakin aineita mutta noi on ne akuuteimmat.
meidänkin koulussa kierrätettiin ja tästä huolimatta lapsi luki peruskoulussa NELJÄÄ vierasta kieltä, kaikki kymppejä, ja myös se matikka oli kymppi - kierrätyskirjoista huolimatta.
Se on täysin mahdollsita. Se vaatii sen että on hyvät ja viitseliäät opet jotka osaa laatia opetusmateriaalin itse ja paikata ne säästöjen aiheuttamat puutteet. Meidän lapsella ei ole englannissa tällaista opettajaa, vaan se opetus ei nyt toimi.
Tai sitten lapsen lahjakkuus on jossain muualla
Itse en viitsi opettajaa tai työlirkan sijaan vihkoon tekemistä syyttää lapsen huonosta koulumenestyksestä
Meillä toinen vaan oppii ja vanhan pohjalla menee vähän heikompikin opetus. Toinen ei viitsi panostaa. Keskitasolla menee
Ei siihen uusi työkirjs auta.
Eikä tulisi mieleen painostaa ketään. Lapsi oppii näin että hän on riittävän hyvä ilman parhaita arvosanoja. Löytää kyllä paikkansa eikä sairastu täydellisyydentavoitteluunMitä ihmettä sinä hourit??? Mikä koulumenestys? Mistä ihmeestä sinä puhut?
Kielten opettaminen on ihan oikea ammatti. Jos jossain ammatissa toimii ihminen jolla ei ole työhön ollenkaan koulutusta niin jo se on riski. Tämä on asia josta kielten opettajat ovat olleet huolissaan kun ruotsi siirrettiin alakouluun. Että kuka se kieltä siellä opettaa.
Nyt englantia juuri opettaa alakouluissa usein sellaiset opettajat jotka eivät ole kielten opettajia. He ovat siitä suoriutuneet kun heillä on ollut kielten opettajien laatima opetusmateriaali. Meillä ei kovin hyvin siitäkään, mutta siknä vaiheessa kun opetuksesta viedään ne opetusmateriaalitkin niin kyllä todellakin huolestun.
Se on sitten jo vähän kuin sairaalan vahtimestari tekisi leikkauksia kynäveitsellä.
Aika rumaa kieltä käytät.
Kai sulla on huoli lapsen koulumenestyksestä, kun ostat kirjoja, käyt mukana tunneilla, teetät kotona tehtäviä...
Vai mikä syy sinulla on moiseen?Alakoulun kieltenopetus ei nyt ihan vertaudu kirurgiaan. Sen varmaan ymmärrät
En ole ihan varmaMitä rumaa kieltä?
Olen huolissani siitä että se opetus ei ole kunnollista. Että opetetaan väärin, pudotaan opetussuunnitelmasta, tehdään ihan muuta kuin pitäisi. Ihan aiheellisia huolia.
Alakoulun kielten opetus on kylläkin kirurgiaa. Jos alussa möhlitään, pohja jää huteraksi ja sitä saa sitten paikkailla ties milloin.
En ole "käynyt mukana tunneilla". Olen "käynyt seuraamassa tuntia". Juuri että näkisin mitä se opettaja tekee kun lapset kertoo vain piirrelleensä siellä ja juuri siltä se kotoa katsoen näyttikin. Ja siellä tunnilla.
Siis olet ollut lapsesi luokassa. Menit tunnille seuraamaan. Eli arvostelemaan
Miten esittäydyit. Mitä kerroit syyksi. Miten annoit tuomiosi?
Noloa lapselleTodellakaan ei ole kyse mistään kirurgiasta. Opetellaan perusasiaa leikin kanssa. Samaa toistuu monta kertaa. Joillain kieli loksahtaa vasta monen vuoden jälkeen.
Mitään peruuttamatonta ei siellä tapahduSinulla taitaa olla vähän turhaumaa. Et saa opettaa, joten "opetat" kaikkia
Katso vähän kietäsi. Miten puhuttelet kaikkia
Onko aikuisen ja tasapainoisen puhuttelua?Mitä kietä?
Ja ihan normaalisti seuraamassa tuntia. Takana hiljaa tarkkailemassa. Ihan normaalisti.
Ja millä ammattitaidolla kuvailet nyt kielten opetusta? Voisitko tarkentaa?
Olen moneen kertaan nyt selittänyt, mutta et tunnu olevan kartalla. Tois-tan. Se että lapset kopioi oppitunnit tehtäväkirjan ristikoita jne. ei ole kielten opiskelua.
Se on sitä että opettaja ei lle valmistanut tuntia vaan teettää sen nyt siellä tuunilla lapsilla. Sen mikä hänen olisi pitänyt tehdä kotona ennen tuntia.
Ja ei, se ei todellakaan ole leikkimistä tai leikin kautta oppimista.
Tois-tän
Etsi tämän tyyppisiä ilmauksia viesteistäsi. Myös halveeraavia nimityksiä ym
Mitä ne kertovat sinusta? Mieti
Olit normaalisti seuraamassa tuntia
Se on varmaan sinulle normaalia. Tuskin muille
Ei voi muuta sanoa kuin että suhtaudut liian vakavasti itseesi. Kaikilla tasoilla.
Onko sinulla tunne-elämän häiriö. Vaikeus kokea empatiaa?
Lue vähän lapsista, tasapainoista, painostavista ja opetusta seuraavista vanhemmista
Lopputulos ei ole kaunis
Alakoulusta. Tärkeää on oppia työskentelemään ryhmässä. Kunnioittamaan auktoriteetteja. Olemaan kavereiden kanssa. Pohja lukemisen, laskemisen kautta.
Kaikki muu pystytään moneen kertaan paikkaamaan. Asiat toistuu. Kertautuu.
Sitä ei voi korjata, että äiti painostaa. Pakottaa perfektionismiin. Haukkuu koulun aikuisia. Musertaa lapsen itsenäisyyden
Tälle viestiketjulle on käynyt kuin Melrose Place -sarjalle. Aluksi se oli hyvä ja viihdyttävä, mutta muuttui sitten oudoksi ja tylsäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät nämä ongelmat ole taivaasta tipahtaneet, vaan ne ovat loogista seurausta tekemistäsi valinnoista kuten päätöksestä hankkia lapsia, kolmen lapsen hankkimisesta ja lasten harrastuksista.
No moni asia on muuttunut ihan kahden vuoden aikana, koska säästöt. Esim tuo että itse pitää hoitaa oionta ja ostaa koulukirjat. Kaikki muut on aiemmin saanut ne koulun puolesta.
Siis ostaa koulukirjat? Minkä aineen vai kaikkien aineiden? Ei voi olla mahdollista.
Helsingin kaupunki on nyt linjannut että kirjoihin ei saa täyttää, vaan ne kierrätetään. Tehtäväkirjoja ei saada ollenkaan kielissä. Eli matikassa ja enkussa ainakin pitää sitten ostaa itse jos haluaa että lapsi saa opiskella kunnolla. Voi olla muitakin aineita mutta noi on ne akuuteimmat.
meidänkin koulussa kierrätettiin ja tästä huolimatta lapsi luki peruskoulussa NELJÄÄ vierasta kieltä, kaikki kymppejä, ja myös se matikka oli kymppi - kierrätyskirjoista huolimatta.
Se on täysin mahdollsita. Se vaatii sen että on hyvät ja viitseliäät opet jotka osaa laatia opetusmateriaalin itse ja paikata ne säästöjen aiheuttamat puutteet. Meidän lapsella ei ole englannissa tällaista opettajaa, vaan se opetus ei nyt toimi.
Tai sitten lapsen lahjakkuus on jossain muualla
Itse en viitsi opettajaa tai työlirkan sijaan vihkoon tekemistä syyttää lapsen huonosta koulumenestyksestä
Meillä toinen vaan oppii ja vanhan pohjalla menee vähän heikompikin opetus. Toinen ei viitsi panostaa. Keskitasolla menee
Ei siihen uusi työkirjs auta.
Eikä tulisi mieleen painostaa ketään. Lapsi oppii näin että hän on riittävän hyvä ilman parhaita arvosanoja. Löytää kyllä paikkansa eikä sairastu täydellisyydentavoitteluunMitä ihmettä sinä hourit??? Mikä koulumenestys? Mistä ihmeestä sinä puhut?
Kielten opettaminen on ihan oikea ammatti. Jos jossain ammatissa toimii ihminen jolla ei ole työhön ollenkaan koulutusta niin jo se on riski. Tämä on asia josta kielten opettajat ovat olleet huolissaan kun ruotsi siirrettiin alakouluun. Että kuka se kieltä siellä opettaa.
Nyt englantia juuri opettaa alakouluissa usein sellaiset opettajat jotka eivät ole kielten opettajia. He ovat siitä suoriutuneet kun heillä on ollut kielten opettajien laatima opetusmateriaali. Meillä ei kovin hyvin siitäkään, mutta siknä vaiheessa kun opetuksesta viedään ne opetusmateriaalitkin niin kyllä todellakin huolestun.
Se on sitten jo vähän kuin sairaalan vahtimestari tekisi leikkauksia kynäveitsellä.
Aika rumaa kieltä käytät.
Kai sulla on huoli lapsen koulumenestyksestä, kun ostat kirjoja, käyt mukana tunneilla, teetät kotona tehtäviä...
Vai mikä syy sinulla on moiseen?Alakoulun kieltenopetus ei nyt ihan vertaudu kirurgiaan. Sen varmaan ymmärrät
En ole ihan varmaMitä rumaa kieltä?
Olen huolissani siitä että se opetus ei ole kunnollista. Että opetetaan väärin, pudotaan opetussuunnitelmasta, tehdään ihan muuta kuin pitäisi. Ihan aiheellisia huolia.
Alakoulun kielten opetus on kylläkin kirurgiaa. Jos alussa möhlitään, pohja jää huteraksi ja sitä saa sitten paikkailla ties milloin.
En ole "käynyt mukana tunneilla". Olen "käynyt seuraamassa tuntia". Juuri että näkisin mitä se opettaja tekee kun lapset kertoo vain piirrelleensä siellä ja juuri siltä se kotoa katsoen näyttikin. Ja siellä tunnilla.
Siis olet ollut lapsesi luokassa. Menit tunnille seuraamaan. Eli arvostelemaan
Miten esittäydyit. Mitä kerroit syyksi. Miten annoit tuomiosi?
Noloa lapselleTodellakaan ei ole kyse mistään kirurgiasta. Opetellaan perusasiaa leikin kanssa. Samaa toistuu monta kertaa. Joillain kieli loksahtaa vasta monen vuoden jälkeen.
Mitään peruuttamatonta ei siellä tapahduSinulla taitaa olla vähän turhaumaa. Et saa opettaa, joten "opetat" kaikkia
Katso vähän kietäsi. Miten puhuttelet kaikkia
Onko aikuisen ja tasapainoisen puhuttelua?Mitä kietä?
Ja ihan normaalisti seuraamassa tuntia. Takana hiljaa tarkkailemassa. Ihan normaalisti.
Olen moneen kertaan nyt selittänyt, mutta et tunnu olevan kartalla. Tois-tan. Se että lapset kopioi oppitunnit tehtäväkirjan ristikoita jne. ei ole kielten opiskelua.
Se on sitä että opettaja ei lle valmistanut tuntia vaan teettää sen nyt siellä tuunilla lapsilla. Sen mikä hänen olisi pitänyt tehdä kotona ennen tuntia.
Ja ei, se ei todellakaan ole leikkimistä tai leikin kautta oppimista.Tois-tän
Etsi tämän tyyppisiä ilmauksia viesteistäsi. Myös halveeraavia nimityksiä ym
Mitä ne kertovat sinusta? MietiOlit normaalisti seuraamassa tuntia
Se on varmaan sinulle normaalia. Tuskin muilleEi voi muuta sanoa kuin että suhtaudut liian vakavasti itseesi. Kaikilla tasoilla.
Onko sinulla tunne-elämän häiriö. Vaikeus kokea empatiaa?Lue vähän lapsista, tasapainoista, painostavista ja opetusta seuraavista vanhemmista
Lopputulos ei ole kaunisAlakoulusta. Tärkeää on oppia työskentelemään ryhmässä. Kunnioittamaan auktoriteetteja. Olemaan kavereiden kanssa. Pohja lukemisen, laskemisen kautta.
Kaikki muu pystytään moneen kertaan paikkaamaan. Asiat toistuu. Kertautuu.
Sitä ei voi korjata, että äiti painostaa. Pakottaa perfektionismiin. Haukkuu koulun aikuisia. Musertaa lapsen itsenäisyyden
Onko iltalääkkeet ottamatta kun olet noin sekava?
Tois-tan. On aivan normaalia käydä seuraamassa tuntia. Siinä ei ole mitään kummallista. Miksi ihmettelet sitä? Etkö ole tuon vertaa kiinnostunut lastesi koulunkäynnistä?
Kun opiskellaan kieltä, olennaista on opiskella kieltä. Ei piirtää tai valmistaa oppimateriaalia.
Ja jos lapsi yksinään nyhjää pulpetissa oppimateriaalia, ei siinä olla toisten kanssa. Ollaanko? Ei olla.
Et vastannut millä koulutuksella tai ammattitaidolla näitä näkemyksiäsi esität? Elämänkoulu lyhyt oppimäärä?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mulla on vain yksi lapsi. Tosin on siinäkin omat hommansa.
Niinpä
Mitä kietä?
Ja ei, se ei todellakaan ole leikkimistä tai leikin kautta oppimista.