Leirikoulu - mistä nämä köyhät ilmaantuu?
Ikuisuusaihe. Lapsen luokan leirikoulu maksaa 200 euroa per mukula. Tämä on tiedetty nyt viisi vuotta. Nyt yhtäkkiä ilmestyy vanhempia jotka väittää ettei heillä ole tätä 200 euroa.
Viidessä vuodessa sen säästäminen olisi vaatinut 40 euroa vuosi. Siis kolme euroa kuussa.
Miten voi olla ettei tätä rahaa nyt löydy?
Kommentit (384)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä hiton takia edes pitää olla/mennä/päästä/järjestää mitään leirikoulua?
Jokainen nukkukoon kotonaan ja tehkää koulussa sen viikon ajan niitä erikoisjuttuja mitä leirikoulussa tekisitte. Menkää nuotiolle metsään paistamaan makkaraa jne.
En tajua mitä järkeä leirikoulussa on, johonkin korpimökkiin hirveä roudautuminen ja siellä leireily. Haloo. Kaikki lapset edes viihdy siellä. Ja jotain mässyä pitää kiskalta päästä ostamaan. Mitä jää käteen?Niinpä. Meillä vaan ne on juurikin nämä samaiset siipeilijät niitä jotka itkee että lapsilla pitää olla elämyksiä.
Elämyksiä!? Onko joku korpimökki elämys? On varmaan niille, joilla ei ole mökkiä ulkohuussilla.
Meillä olisi varaa kevyesti maksaa lasten leirikoulu, mutta eivät osallistu. Koska ne samat ja vielä paremmat elämykset voimme tarjota ilman leirikoulua ja sen eteen ahkeroimistakin. Ei meidän lapsia edes kiinnosta mikään vanhempainyhdistyksen kukkahattutätipiupertäjien 80-luku nostalgiointi jossain korvessa. Ja sitäpaitsi, edelleen ne köyhät voi viedä pentunsa metsään retkelle jopa ihan pääkaupunkiseudullakin. Makkarapaketti ei paljoa maksa.
Vierailija kirjoitti:
Sepä voi olla niin, että vähävaraiset ovat kuitenkin katsoneet lastensa asumisen, ruokkimisen ja vaatettamisen olleen leirikoulua tärkeämpää. Ja jos rahat eivät riitä muuhun, niin ne eivät vaan riitä. Vaikka en itse ole vähävarainen, niin ymmärrän silti oikein hyvin, että joku voi joutua tuollaista priorisointia tekemään.
Juuri näin. Priorisoinnissa ei ole mitään vikaa tai väärää. Se on oikeasti ihan välttämätöntä. Mutta ei voi olettaa, että lapsen kaverien vanhemmat sitten maksaisivat myös oman lapsen leirikoulun. Jos minä priorisoin ulkomaanmatkoihin, harrastuksiin ja laadukkaaseen ruokaan, pitäisikö muiden oppilaiden vanhempien maksaa myös minun lapseni leirikoulu? Ja itse asiassa nykysysteemillä pitää, koska eihän mun tarvitse antaa euroakaan leirikoulua varten, vaikka ostelisin joka kuukausi Luis Vuittonin käsilaukkuja itselleni. Lapsenihan KUULUU päästä leirikouluun ilmaiseksi.
Mun kummityttö on hyvin köyhästä perheestä, älliä riittää mutta mammonaa ei.
Hän päätti jo pienenä tyttönä miten aikoo elämässä toimia, joten alkoi joka pe keräämään pulloa. Rahat laittoi säästöpossuun ja possu tyhjennettiin kun oli täynnä.
3 e kk jokainen voi hommaa vaikka millä.
Tänä päivänä on fb ja sitä kautta lapset voi saada askareita.
Mun naapurustossa mummo maksaa 10 e kun hänen puolesta käydään kaupassa. Viikon ostokset painaa, kantaja voi tehdä kerran viikossa ison satsin ja 2 krt vkossa pienen, maksaa viikossa tämän 10 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa logiikkaa. Keneltäkään ei siis koskaan voi olla rahat loppu, vaikka olisi kuinka köyhä. "Miten sulla ei muka ole satasta, eihän se olisi ollut kuin vajaa 30 senttiä säästöön joka päivä edellisen vuoden ajan?"
Miksei ole voinut tämän viiden vuoden aikana tehdä mitään jos ei ole varaa maksaa? Miksei koko aikana ilmoita että istuu vain persuuksillaan eikä edes aio yrittää? Miksi tulee kitisemään että lapsen pitää silti pääsyä? En minä sitä leirikoulua halua, eikä todella moni muukaan.
En tiedä. En minäkään tuollaista käytöstä ymmärrä, vaikka rahattomuuden ymmärränkin oikein hyvin. Todelliselle köyhälle 200 euroa voi olla huikea summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen nukkukoon kotonaan ja tehkää koulussa sen viikon ajan niitä erikoisjuttuja mitä leirikoulussa tekisitte. Menkää nuotiolle metsään paistamaan makkaraa jne.
En tajua mitä järkeä leirikoulussa on, johonkin korpimökkiin hirveä roudautuminen ja siellä leireily. Haloo. Kaikki lapset edes viihdy siellä. Ja jotain mässyä pitää kiskalta päästä ostamaan. Mitä jää käteen?Niinpä. Meillä vaan ne on juurikin nämä samaiset siipeilijät niitä jotka itkee että lapsilla pitää olla elämyksiä.
Elämyksiä!? Onko joku korpimökki elämys? On varmaan niille, joilla ei ole mökkiä ulkohuussilla.
Meillä olisi varaa kevyesti maksaa lasten leirikoulu, mutta eivät osallistu. Koska ne samat ja vielä paremmat elämykset voimme tarjota ilman leirikoulua ja sen eteen ahkeroimistakin. Ei meidän lapsia edes kiinnosta mikään vanhempainyhdistyksen kukkahattutätipiupertäjien 80-luku nostalgiointi jossain korvessa. Ja sitäpaitsi, edelleen ne köyhät voi viedä pentunsa metsään retkelle jopa ihan pääkaupunkiseudullakin. Makkarapaketti ei paljoa maksa.
Täältä on kilsa lähimmälle metsälaavulle. Ja vuoroaluksella pääsee ylelliselle yleiselle saarelle, jossa voi telttailla ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä voi olla niin, että vähävaraiset ovat kuitenkin katsoneet lastensa asumisen, ruokkimisen ja vaatettamisen olleen leirikoulua tärkeämpää. Ja jos rahat eivät riitä muuhun, niin ne eivät vaan riitä. Vaikka en itse ole vähävarainen, niin ymmärrän silti oikein hyvin, että joku voi joutua tuollaista priorisointia tekemään.
Jep. Mutta tässä on ollut jo kolme tilaisuutta joihin olisi voinut tulla esim kantamaan pöytiä ja lakaisemaan. Ei ole näkynyt.
Ei voi olla aikuinen ihminen noin tyhmä! Jos kerta ottaa noin sieluun se että sinä ahkeroit ja muut ei, niin kysyn vaan miksi teet? Ai sen vuoksi että se joka ei osallistu vaatii että hänen pentunsa tarvitsee elämyksiä leirikoulussa? Eikö kukaan ymmärrä että sitten ei tule leirikoulua, kenellekään? Mitä hittoa se on sinulta uhrautujana pois jos koko leirikoulu jää välistä? Onhan sulla varaa viedä se pentusi yksinäänkin vaikka korpivaellukselle! Tehköön se köyhä ja laiska pentunsa kanssa mitä huvittaa! En ymmärrä miksi aikuinen ihminen suostuu tuommoiseen ja sitten vielä marttyyrinä vinkuu täällä!
Meillä oli jo kouluun haettaessa tiedossa, että leirikoulu on viidennellä, seiskalla ja ysillä ja kustannukset luokkaa 400€/laaki. Ne joille tämä on ylitsepääsemätön ongelma, hakeutuvat sitten jonnekin toiseen kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa logiikkaa. Keneltäkään ei siis koskaan voi olla rahat loppu, vaikka olisi kuinka köyhä. "Miten sulla ei muka ole satasta, eihän se olisi ollut kuin vajaa 30 senttiä säästöön joka päivä edellisen vuoden ajan?"
Miksei ole voinut tämän viiden vuoden aikana tehdä mitään jos ei ole varaa maksaa? Miksei koko aikana ilmoita että istuu vain persuuksillaan eikä edes aio yrittää? Miksi tulee kitisemään että lapsen pitää silti pääsyä? En minä sitä leirikoulua halua, eikä todella moni muukaan.
En tiedä. En minäkään tuollaista käytöstä ymmärrä, vaikka rahattomuuden ymmärränkin oikein hyvin. Todelliselle köyhälle 200 euroa voi olla huikea summa.
Se on edelleen kolme euroa kuussa ja lapsikin pystyy sen ihan itse keräämään. Kotona kökkivät vanhemmat ehtisivät jopa auttaa. Ja taivas on ollut rajana rahankeruuideoissa, esim viereisellä kirpparilla oli luokan pöytä, jossa yksi panos olisi voinut olla se että käy siistimässä sitä. Kun asuu vieressä ja on työtön. Mutta ei. Minun pitää ajaa sinne töiden jälkeen 15 kilsaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli jo kouluun haettaessa tiedossa, että leirikoulu on viidennellä, seiskalla ja ysillä ja kustannukset luokkaa 400€/laaki. Ne joille tämä on ylitsepääsemätön ongelma, hakeutuvat sitten jonnekin toiseen kouluun.
Ja jatkan vielä, että jos joku oikeasti on niin persaukinen ettei tuota pysty maksamaan, niin heille tarjottiin mahdollisuus hakea avustusta koulun kansliasta.
Miksi ihan kaikki pitää aina mitata rahalla? Miksi? Onko se joku heikkojen suomenruotsalaisten salajuoni, kun eivät mihinkään muuhun kykene kuin rahalla leijumiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Mutta tässä on ollut jo kolme tilaisuutta joihin olisi voinut tulla esim kantamaan pöytiä ja lakaisemaan. Ei ole näkynyt.
Ei voi olla aikuinen ihminen noin tyhmä! Jos kerta ottaa noin sieluun se että sinä ahkeroit ja muut ei, niin kysyn vaan miksi teet? Ai sen vuoksi että se joka ei osallistu vaatii että hänen pentunsa tarvitsee elämyksiä leirikoulussa? Eikö kukaan ymmärrä että sitten ei tule leirikoulua, kenellekään? Mitä hittoa se on sinulta uhrautujana pois jos koko leirikoulu jää välistä? Onhan sulla varaa viedä se pentusi yksinäänkin vaikka korpivaellukselle! Tehköön se köyhä ja laiska pentunsa kanssa mitä huvittaa! En ymmärrä miksi aikuinen ihminen suostuu tuommoiseen ja sitten vielä marttyyrinä vinkuu täällä!
En minäkään. Minä en ole osallistunut rahankeräyksiin enkä talkoisiin leirikoulujen vuoksi. Käytän rahani ja aikani mieluummin johonkin muuhun. Vanhempaintoimikunnan mokkapalaäidit saavat ihan rauhassa kerätä ja järjestää, koska vaikuttavat pitävän siitä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihan kaikki pitää aina mitata rahalla? Miksi? Onko se joku heikkojen suomenruotsalaisten salajuoni, kun eivät mihinkään muuhun kykene kuin rahalla leijumiseen?
Panoksensa voi antaa myös työpanoksena.
Mä en aikoinaan lähtenyt luokkaretkelle ja sanoin syyksi, ettei ole rahaa. Siihen aikaan laki ei ollut niin tiukka kuin nykyään. Tosiasiassa en kertonut koko retkestä kotona, varmasti olisin rahat siihen saanut. Halusin vain jäädä kouluun kun kerrankin kiusaajat olivat poissa. Kiusaajat olivat siellä retkellä. Meitä jäi noin viisi sinne koululle ja olen vielä tänä päivänäkin varma, että meillä oli kivempaa koulussa kuin mitä olisi ollut retkellä. Meillä oli vain rentoa piirustelua, omaehtoista liikuntaa ja matikan tunnilla teimme oman tasomme mukaisia tehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi varaa kevyesti maksaa lasten leirikoulu, mutta eivät osallistu. Koska ne samat ja vielä paremmat elämykset voimme tarjota ilman leirikoulua ja sen eteen ahkeroimistakin. Ei meidän lapsia edes kiinnosta mikään vanhempainyhdistyksen kukkahattutätipiupertäjien 80-luku nostalgiointi jossain korvessa. Ja sitäpaitsi, edelleen ne köyhät voi viedä pentunsa metsään retkelle jopa ihan pääkaupunkiseudullakin. Makkarapaketti ei paljoa maksa.Täältä on kilsa lähimmälle metsälaavulle. Ja vuoroaluksella pääsee ylelliselle yleiselle saarelle, jossa voi telttailla ilmaiseksi.
No miksi nämä ei riitä? Luulisi olevan ihan sopivasti elämyksiä kaikille?
Vierailija kirjoitti:
Tutustukaa toimeentulotuen ehtoihin: jos sitä saa, ei yksinkertaisesti voi säästää mitään vararahastoa. Systeemi on typerä, mutta yksittäinen ihminen ei sille mitään voi.
Kolme euroa kuussa onnistuu vaikka lapselta, kun kerää pulloja. Ja niistä saadut kolikot voi laittaa lasipurkkiin ja piiloon, niin ei sossu tai juoppo äiti niihin rahoihin koske.
Meillä oli tuollainen tilanne. Noin puolet köyhiä, joilla ei ollut varaa maksaa leirikoulua ja toinen puoli ei halunnut maksaa siivelläeläjien osuutta. Ratkaisu: Ei leirikoulua ja normaalituloisten lapset reissuun vapaa-ajalla. Oli varmasti hauskempi reissu muutenkin tuolla tavalla
Miten jo ala-asteella voidaan päättää yläasteen leirikouluista? Eikö yläasteelle tule kuitenkin väkeä useasta eri koulusta? Miten muuten niiden kohdalla, jotka muuttavat?
Vierailija kirjoitti:
Steinerissa lähdetään siitä, että perusopetus on ilmaista, mutta sitä ei saa, jos ei maksa kaikesta sivuhörhöilystä. Koska tahansa kuka tahansa vanhempi voisi viedät tuon systeemin AVI:n mietittäväksi.
No, minusta nämä lapsille kivoja. Lähden jopa itse aina mukaan omakustanteisesti ja pidän töistä tarvittaessa palkatonta, yleensä järjestyy. Kiva kun omat lapset saa elämyksiä myös yhdessä ystäviensä kanssa ja saa sitä itsekin vähän vaihtelua työviikkoon. Paljon tehdään kaikenlaista perheenä, mutta on aivan erilaista tehdä asioita isossa ryhmässä oudompien ihmisten kanssa.
Rahankeruuta en piittaa vaan maksaan suoraan. Kalliiksi kieltämättä tulee, mutta voisi se turhempaakin mennä. Menee kokonaa lapsiin. Eiköhän näistä muksut saa myös niitä tärkeitä eväitä ja ihmissuhteita elämäänsä. Itse ainakin muistan yhä leirikouaikaani, se oli hieno kokemus kyllä. Urheiluseuran leireistä ei voi samaa sanoa.