Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä sairaus mulla on: kuulen äänen päässäni?

Vierailija
25.08.2016 |

Kuulen siis toisen äänen lähes koko ajan omani lisäksi, olen myös nimenmyt tämän matkustajan. Voin siis ihan keskustella ikään kuin itseni kanssa. Ääni on ollut niin kauan kuin muistan. Äänestä on jonkun verran haittaa, se juttelee lähinnä negatiivisiä tyyliin "tuo ihminen on ruma, tyhmä, läski", joskus jopa "eikö olisi mukava satuttaa tuota". Nukkuminen vaikeaa jos ääni juttelee kovaa.

Mikä sairaus tämä on? Luulin tähän asti että kaikilla on toinen persoona päässään joten en ole osannut huolestua. Skitsofrenian olen jo sulkenut pois koska siinä äänet kuuluvat pään ulkopuolelta, eikö niin?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä...

Vierailija
2/57 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan tiedä :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No menisin ihan lääkäriin ja kertoisin asiasta, arvioivat sitten onko sulla vain äänien kuulemiseen taipumus (mahdollista) vai mielenterveyden ongelma. Katso täältä tietoa äänien kuulemisesta. http://www.moniaaniset.fi/

Vierailija
4/57 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iten joku voi kuulla edes oman äänen pään sisällä ellei puhu??? Ja joo sul varmaan skitsofrenia ja psykoosi. Mee hoitoon heti.

Vierailija
5/57 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulen siis toisen äänen lähes koko ajan omani lisäksi, olen myös nimenmyt tämän matkustajan. Voin siis ihan keskustella ikään kuin itseni kanssa. Ääni on ollut niin kauan kuin muistan. Äänestä on jonkun verran haittaa, se juttelee lähinnä negatiivisiä tyyliin "tuo ihminen on ruma, tyhmä, läski", joskus jopa "eikö olisi mukava satuttaa tuota". Nukkuminen vaikeaa jos ääni juttelee kovaa.

Mikä sairaus tämä on? Luulin tähän asti että kaikilla on toinen persoona päässään joten en ole osannut huolestua. Skitsofrenian olen jo sulkenut pois koska siinä äänet kuuluvat pään ulkopuolelta, eikö niin?

No ei.

Vierailija
6/57 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dissosiaatiohäiriö? Osa mielestäsi on esim. Jonkun traumaattisen tapahtuman vuoksi dissosioitunut ja kapseloitunut traumakapseliin. Se ääni on osa sinua.

Vierailija
7/57 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei.

No tavallaan kyllä eli se ääni kuulostaa ihan aidolta ihmisen ääneltä, siis siltä kuin joku puhuisi sinun korvasi juuressa, se on kuuloharha. Aloittaja varmasti tarkoitti sitä että "kuulee" oman sisäisen äänensä joka puhuu hänestä/hänelle pahoja mutta ei ole varsinainen kuuloharha. Tuollaista sisäistä itseinho-ääntä kuulen itsekin, joko puhun itselleni negatiiviseen sävyyn pääni sisällä tai mieleeni tulvahtaa muistoja asioista joita muut ihmiset ovat sanoneet minulle. Saatan myös puhua noiden ihmisten äänellä pääni sisällä negatiivisia ja inhottavia juttuja, kuvitteellisia tilanteita luoden, luon päässä kauhuskenaarioita ja vasta intensiivisestä ajatusharhasta ylipäästyäni ymmärrän ettei kyseistä asiaa koskaan tapahtunutkaan. Sama on unien kanssa, näen todella kammottavan painajaisen, herään ja tajuan vasta hetken päästä että se oli vain unta. Sama käy toisinaan positiivisten unienkin kohdalla, herään ja ymmärrän että se oli vain alitajuntani tuotosta ja sitten tulee pettymys kun hoksaa ettei se ihana tilanne ollutkaan todellinen.

Vierailija
8/57 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dissosiaatiohäiriö? Osa mielestäsi on esim. Jonkun traumaattisen tapahtuman vuoksi dissosioitunut ja kapseloitunut traumakapseliin. Se ääni on osa sinua.

Tämä kävisi järkeen! Minulla oli vaikea lapsuus, väkivaltaa yms. peruskuvio. Olen ikään kuin itse pehmeä ja herkkä, matkustaja on kova ja kylmä pärjääjä. Päästän sen puhumaan jos tarvitsen puolustajaa, en oikein osaa selittää mutten itse siis puhu silloin. Pelkään vähän mitä matkustaja puhuu koska se on niin ilkeä.... Matkustajan kurissa pitäminen vie valtavasti energiaa, olen usein väsynyt varsinkin jos on paljon ihmisiä, melua, valoja.

Ap

Vierailija
9/57 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeä viestintä ja liian täydellinen kuvaus sulkee pois psykoosi sairaudet.

Vierailija
10/57 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olet NORMAALI! äläkä MISSÄÄN NIMESSÄ MENE PUHUMAAN LÄÄKÄRILLE, joudut suljetulle osastolle psykoosiepäily lähetteen kanssa. Kyseessä on itseasiassa vain ominaisuus, toiset kuulevat ääniä/äänensä sisällään, toiset ei. Itse kuulen myös oman pääni sisällä oman äänen, ja joskus kai sitten lisäksi toisen OMAN ääneni, jotka voi riidellä keskenään , siis MINÄ riitelen niiden kanssa tms. Se on ihan normaalia. Voihan se olla että olet vaan pitkään ollut ilman sosiaalisia kontakteja ja alkanut puhua itsellesi, Se on normaalia. Sairas en ole.

Juuri tätä pelkään, siksi kysyin täältä. Olen ainoa lapsi, minut jätettiin lapsena jopa viikoiksi yksin kotiin eikä ystäviä koskaan ollut. Nyt aikuisena elän yksin melko syrjässä, olen ujo eikä kavereita ole edelleenkään. Työelämässä en koskaan ole ollut. Matkustaja on ainoa ystäväni mutta toivoisin sen olevan positiivisempi. Lisäksi se ajoittain kiusaa minua esim. kertoo että vesi maistuu pahalle, se on kontaminoitunut, älä juo sitä tai sairastut. Ärsyttää.

Ap

Vierailija
11/57 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos hakeutuisit terapiaan? Siellä voisit turvallisesti vähitellen kertoa terapeutille, että sinulla on tällainen matkustaja. Varmasti ei kannata mennä päivystävälle lääkärille kertomaan.

Vierailija
12/57 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kävisi järkeen! Minulla oli vaikea lapsuus, väkivaltaa yms. peruskuvio. Olen ikään kuin itse pehmeä ja herkkä, matkustaja on kova ja kylmä pärjääjä. Päästän sen puhumaan jos tarvitsen puolustajaa, en oikein osaa selittää mutten itse siis puhu silloin. Pelkään vähän mitä matkustaja puhuu koska se on niin ilkeä.... Matkustajan kurissa pitäminen vie valtavasti energiaa, olen usein väsynyt varsinkin jos on paljon ihmisiä, melua, valoja.

Ap

ai, en tiennyt että se ääni siis ottaa vallan ja puhuu vaikket sinä haluaisi? Sitten se kyllä vaitettavasti ei kuulosta ihan normaalilta, voi olla dissosisaatiota. Oleellista on kysyä kuinka paljon se haittaa arkielämääsi, ja miten paljon se tekee asioita joista kärsit jälkeenpäin. Ei tuo ole normaalia.

Vierailija
13/57 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olet NORMAALI! äläkä MISSÄÄN NIMESSÄ MENE PUHUMAAN LÄÄKÄRILLE, joudut suljetulle osastolle psykoosiepäily lähetteen kanssa. Kyseessä on itseasiassa vain ominaisuus, toiset kuulevat ääniä/äänensä sisällään, toiset ei. Itse kuulen myös oman pääni sisällä oman äänen, ja joskus kai sitten lisäksi toisen OMAN ääneni, jotka voi riidellä keskenään , siis MINÄ riitelen niiden kanssa tms. Se on ihan normaalia. Voihan se olla että olet vaan pitkään ollut ilman sosiaalisia kontakteja ja alkanut puhua itsellesi, Se on normaalia. Sairas en ole.

M1-pakkohoitolähetteen kirjoittamisen kriteerit ovat, että ihmisen oma tai muiden turvallisuus vaarantuu, jos häntä ei pistetä laitoshoitoon tai hänen sairautensa hoito ei onnistu tavanomaisin keinoin eli avohoitona. Jos on koko ikänsä kuullut ääniä ja selviytyy arjessa niistä huolimatta eikä ole itsetuhoisuutta, kriteerit eivät minun mielestäni kyllä täyty.

Vierailija
14/57 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkava skitsofrenia.

Vierailija
15/57 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäydy kuuntelemasta sitä jos sillä on negatiivista sanottavaa.

Hyväksy vain positiiviset ja itsellesi hyödylliset.

Väittävät, ettei tuo tilanne ole kovin epätavallinen.

Toisaalta, usein se liittyy hoitoa kaipaaviin mielen häiriöihin.

Yritä pitää se sillä tasolla, ettei se haittaa sinua.

Vierailija
16/57 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Schizophrenia

Vierailija
17/57 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofreenia

Vierailija
18/57 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakomielitauti

Vierailija
19/57 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roadwalker kirjoitti:

Alkava skitsofrenia.

Miten niin alkava? Tyyppi kuullut koko ikänsä ääniä!

Skitsofrenialta tuo minusta kuulostaa, sille ovat tyypillisiä tuomitsevat ja negatiiviset äänet.

Mutta kannattaa jutella lääkörin kanssa, koska voi se olla dissosiaatiohäiriökin.

Joka tapauksessa molempiin on lääkkeitä ja hoitoa, pakkohoitoon tuskin joutuu, jos kerran tulee arjessa toimeen ja sitoutuu hoitoom.

Vierailija
20/57 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap älä nyt pelästy mutta oireiden perusteella voit olla Sanoman mode.