Mikä sairaus mulla on: kuulen äänen päässäni?
Kuulen siis toisen äänen lähes koko ajan omani lisäksi, olen myös nimenmyt tämän matkustajan. Voin siis ihan keskustella ikään kuin itseni kanssa. Ääni on ollut niin kauan kuin muistan. Äänestä on jonkun verran haittaa, se juttelee lähinnä negatiivisiä tyyliin "tuo ihminen on ruma, tyhmä, läski", joskus jopa "eikö olisi mukava satuttaa tuota". Nukkuminen vaikeaa jos ääni juttelee kovaa.
Mikä sairaus tämä on? Luulin tähän asti että kaikilla on toinen persoona päässään joten en ole osannut huolestua. Skitsofrenian olen jo sulkenut pois koska siinä äänet kuuluvat pään ulkopuolelta, eikö niin?
Kommentit (57)
Kyllä se on kuule ap nyt niin, että sinulla on psykoosisairaus. Mutta ei hätää, minulla olisi laittaa vaikkapa klotsapiinia reseptillä. Sillä ne äänet loppuu hujauksessa.
-psykiatri
Mene Mielenterveystalon oirenavigaattoriin
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/Mistä%20saan%20apua/Pages/def…
Kannattais kysyä lääkärin mielipidettä, ei av:n.
Toivottavasti selviää!
Vierailija kirjoitti:
M1-pakkohoitolähetteen kirjoittamisen kriteerit ovat, että ihmisen oma tai muiden turvallisuus vaarantuu, jos häntä ei pistetä laitoshoitoon tai hänen sairautensa hoito ei onnistu tavanomaisin keinoin eli avohoitona. Jos on koko ikänsä kuullut ääniä ja selviytyy arjessa niistä huolimatta eikä ole itsetuhoisuutta, kriteerit eivät minun mielestäni kyllä täyty.
Ei mitään pakkohoitolähetettä kirjoiteta jos ihminen selviää arjessa mielenterveysongelmastaan huolimatta eikä ole vaarallinen muille tai itselleen. Itselläni on ollut koko elämäni ajan lieviä aisti harhoja siis ääni joka toistaa omaa nimeäni tai lieviä visuaalisia aistiharhoja. Olen kärsinyt oireista parikymmentä vuotta ja ne pahenevat jos olen ahdistunut tai väsynyt. Jos olen onnellinen aistiharhoja ei välttämättä esiinny ollenkaan.
Tosin itselläni ei ole koskaan ollut mitään todellisuuden tajun katoamista. En ole koskaan kuvitellut, että oireet tulisivat mistään muualta kuin oman pääni sisältä tai että oireeni alkaisivat jotenkin ohjata käyttäytymistäni. Ne lähinnä vain häiritsevät, mutta eivät muuten vaikuta elämääni ainakaan vielä. Eikä kyse ole mistään alkavasta mielenterveydenhäiriöstä, koska oireeni ovat pysyneet samantasoisina parikymmentä vuotta. En käytä mitään psyykenlääkkeitä, koska pärjään arjessa ilman niitä.
Itse kuulin myös lapsena harvakseltaan, mutta toistuvasti äänen, joka kuiskasi nimeni. Jossakin vaiheessa se vain katosi. Muistuu vain aina mieleen tällaisista keskusteluista.
jokainen kuulee oman ajattelunsa äänen ,mutta ei vaan ymmärrä tai tiedosta sitä. Jotkut tiedostavat sen. EI se ole mikään varma merkki psykoosista, vaan ominaisuus, ääniä kuulevilla on omia yhdistyksiäkin, eivätkä he ole mielisairaita mitenkään. Skitsofreniassa on muita oireita jotka kuuluu siihen sairauteen. Esim. harhaluulot, vainoharhat, puheen sekavuus, jne. Pelkät pään sisällä kuuluvat omat äänet ei ole vielä merkki sairaudesta. Tätä on ihan tutkittukin. 40% kaikista ihmisistä kuulevat ääniä jossain vaiheessa elämäänsä. Skitsofrenikot usein kuulevat ääniä, mutta ääniä kuulevat eivät kaikki ole skitsofrenikoita. piste.
Ap, noilla tiedoilla on hankala yhtään mitään sanoa mitään. Kerro lisää...
Minkä ikäinen olet? Miten elämä on sununut? Oletko opiskellut, miten pärjäsit? Oletko työssä, miten pärjäsit? Ystäviä? Sisaruksia? Miten heidän kanssaan sujuu? Mikälainen lapsuuden perhe sinulla oli? Onko sinulla traumaattisia kokemuksia?
Sinulla on skitsofrenia. Kannattaa käydä lääkärillä, lääkityksellä asiaa voidaan vielä korjata ennen kuin tulee pahempia psykoosikohtauksia.
Skitsofrenia. Tuntemani skitsofreenikko tiedostaa kuuloharhansa, kun on toipunut psykoosijaksostaan. Itse psykoosin aikana ne harhat ovat hänelle jossain määrin "todellisia". Kertoo kuulevansa käskyjä tappaa itsensä, mutta ei tottele tuota ääntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulen siis toisen äänen lähes koko ajan omani lisäksi, olen myös nimenmyt tämän matkustajan. Voin siis ihan keskustella ikään kuin itseni kanssa. Ääni on ollut niin kauan kuin muistan. Äänestä on jonkun verran haittaa, se juttelee lähinnä negatiivisiä tyyliin "tuo ihminen on ruma, tyhmä, läski", joskus jopa "eikö olisi mukava satuttaa tuota". Nukkuminen vaikeaa jos ääni juttelee kovaa.
Mikä sairaus tämä on? Luulin tähän asti että kaikilla on toinen persoona päässään joten en ole osannut huolestua. Skitsofrenian olen jo sulkenut pois koska siinä äänet kuuluvat pään ulkopuolelta, eikö niin?
No ei.
Skitsofrenikko en ole mutta olen suljetulla ollut usein ja ääniäkin kuullut. Olen kuullut ääniä sekä pään sisä että ulkopuolelta. Pyskoosia se silloin pukkaa, mutta jos olet pitkään ääntä kuunnellut, niin tuskin sinulla sitä jotain muuta häikkää toki on.
Vierailija kirjoitti:
jokainen kuulee oman ajattelunsa äänen ,mutta ei vaan ymmärrä tai tiedosta sitä. Jotkut tiedostavat sen. EI se ole mikään varma merkki psykoosista, vaan ominaisuus, ääniä kuulevilla on omia yhdistyksiäkin, eivätkä he ole mielisairaita mitenkään. Skitsofreniassa on muita oireita jotka kuuluu siihen sairauteen. Esim. harhaluulot, vainoharhat, puheen sekavuus, jne. Pelkät pään sisällä kuuluvat omat äänet ei ole vielä merkki sairaudesta. Tätä on ihan tutkittukin. 40% kaikista ihmisistä kuulevat ääniä jossain vaiheessa elämäänsä. Skitsofrenikot usein kuulevat ääniä, mutta ääniä kuulevat eivät kaikki ole skitsofrenikoita. piste.
Totta minullakin diagnoosi on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja kuulen ääniä lähinnä vain tietyissä vaiheissa, kun mania taittuu pskoottiseksi maniaksi. Todellakaan en ole skitsofreniikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olet NORMAALI! äläkä MISSÄÄN NIMESSÄ MENE PUHUMAAN LÄÄKÄRILLE, joudut suljetulle osastolle psykoosiepäily lähetteen kanssa. Kyseessä on itseasiassa vain ominaisuus, toiset kuulevat ääniä/äänensä sisällään, toiset ei. Itse kuulen myös oman pääni sisällä oman äänen, ja joskus kai sitten lisäksi toisen OMAN ääneni, jotka voi riidellä keskenään , siis MINÄ riitelen niiden kanssa tms. Se on ihan normaalia. Voihan se olla että olet vaan pitkään ollut ilman sosiaalisia kontakteja ja alkanut puhua itsellesi, Se on normaalia. Sairas en ole.
M1-pakkohoitolähetteen kirjoittamisen kriteerit ovat, että ihmisen oma tai muiden turvallisuus vaarantuu, jos häntä ei pistetä laitoshoitoon tai hänen sairautensa hoito ei onnistu tavanomaisin keinoin eli avohoitona. Jos on koko ikänsä kuullut ääniä ja selviytyy arjessa niistä huolimatta eikä ole itsetuhoisuutta, kriteerit eivät minun mielestäni kyllä täyty.
Kriteerit ovat varsin tiukat, mutta lääkärihän sen päätöksen tekee ja jopa useampia päättää pakkohoidosta.
Mutta tulee mieleen hiljattainen juttu, kun lääkäri kyseli ammattia ja kaikkea niin mies kertoi olevansa moottorisahajunglööri ja esintyneensä Pohjois-Koreassa.
Saman tien Kupittaalle suljetulle, eikä meinannut päästä millään pois. Lääkäri ajatteli että osastolta voidaan päästää vasta, kun harhat on poissa. Meni kuukausia lääkäri ei suostunut tarkastamaan miehen puheita, vaikka yhdellä googlauksella olisi nähnyt, että ainakin tässä mies puhui totta.
niin samoin cahngelin tositapahtuma, poliisi passitti lukuisia naisia mielisairaalaan sähköshokkihoitoihin milloin mistäkin tekaistusta syystä, esim, Angelin Jolien hahmon jonka lapsi murhattiin.
Kaikki on mahdollista.
Traumaääniä. Näin minulle selitti psykoterapeutti. Kuulen myös ääniä.
Vierailija kirjoitti:
Iten joku voi kuulla edes oman äänen pään sisällä ellei puhu??? Ja joo sul varmaan skitsofrenia ja psykoosi. Mee hoitoon heti.
No ei sitä puhuessakaan omaa ääntänsä kuule päänsä sisäpuolella äänenä.
Pää on paljon monimutkaisempi laitos kun mitä yleensä ymmärretään. Sinun tietoinen persoona on vain yksi osa sitä. Se osaa tuottaa myös muita täysin uskottavia, itsenäisiä ja rationaalisia persoonia. Voit tavata heitä mm. unissasi. Tai he voi puhua sinulle tai ottaa ohjat tietyissä tilanteissa.
Täällä esitetty aika villejä arvauksia. Skitsofrenia-diagnoosi asetetaan vasta kuukausien seurannan perustella, sitä ennnen puhutaan mahdollisesta psykoosisairaudesta. Psykoosi tai äänien kuuleminen voi johtua monista seikoista ja tärkeää on tutkia myös mahdolliset elimelliset syyt. Mikäli elämänhallinta ei ole täysin hukassa, ei pakkohoitoonkaan määräämistä tarvitse pelätä. Pitkittyvä psykoosi ilman hoitoa taas voi aiheuttaa pysyviä vaurioita esimiksi kognitiseen toimintakykyn, joten kannattaa käydä lääkärin vastaanotolla. Dissosiaatiohäiriöltä tuo ei ensi kuulemalta vaikuta.