Miksi hyvä äitini ei sietänyt minua sellaisena kuin olen?
Minulla oli muka sellaisia heikkouksia, joiden takia ei sietänyt minua. Se vaurioitti minua psyykkisesti, ettei normaalia olemista hyväksytä ja ajatella vain heikkoutena jollaisia on vain pakko sietää, vaan syytettiin minua vikaiseksi. Oma äiti!
Hänhän se on syyllinen minun heikkouksieni aiheuttamiin ongelmiin, koska ylikorosti niiden merkitystä vihattavuudessani ihmisille.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos terapeuttien asiakkaat ovat tällaisia niin ei ole heidänkään työ kyllä helppoa...
No ootko sit jotenkin kuvitellut niin?
Varpaankynsi katkes, katsotaanpas nyt Reijo, miten me päästää yli tästä pettymyksestä. Tällaiseksiko kuvittelit?Juuri tuota tasoahan tämän äitihullun ongelmat ovat. "Äiti pyysi lakaisemaan lattian, yhyyyyy!!!" "Äiti antoi mun Heppahullu-lehdet lainaan, yhyyyyy!!!" "Olen heikko, en voi siivota, koska äiti, yhyyyyyyyyy!!!" :D :D :D
Ovatko? Entä ongelmat lasten kanssa, oma raivo ja masennus, itsen mitätöinti, ongelmat parisuhteissa eli miehiin joita ei rakasta tyytyminen, oman elämän täydellinen alisuoriutujuus? Mitä vielä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, haluan, että äitini kärsisi yhtä paljon omien heikkouksiensa takia, kun hän on pannut minut kärsimään siksi, että minullakin on heikkouksia. Pahinta henkisellä tasolla tai aika pahaa minusta mitä jollekin voi tehdä. Täydellistä rakkaudettomuutta. Mutta nyt on maksun aika. Haluan syyttää äitiä KAIKISTA hänen heikkouksistaan, niin että taju siltä lähtee ja anoo armoa ja luulee kuolevansa, mutta ehkä sit jostain kohtalon oikusta jätänkin henkiin. "Ku sä oot mun äiti. Ni en mä sua henno tappaa." Sit alettais olla tasoissa. Tietäsi, mille tuntuu tulla tuomituksi kun sinussa on heikkouksia eikä sinua siksi hyväksytä ihmisenä.
Tiedän toki etten tähän äidin kanssa pääse, mutta fantasiointi on mukavaa.Ei fantasiointi tai edes toteuttaminen auttausi sua yhtään, päinvastoin. Olisit vain yhtä kurja kuin äitisi. Olisitte kaksi yhtä kurjaa. Et sinä äitisi mentyä pois myhäilisi tyytyväisenä ja onnellisena. Ei sinun elämäsi muuttuisi yhtään paremmaksi, vaikka tekisit samat pahat teot kuin äitisi on tehnyt.
Fantasiointi auttaa kuitenkin sikäli että pystyn sen avulla nousemaan äitini yläpuolelle. Vaikka siis varmaan parempiakin keinoja olisi. En vain tiedä mitä ne ovat. Mutta siksi terapiassa.
Ymmärrät, että äitisi oli henkisesti sairas ja ymmärrät, että se on vaikuttanut myös sinuun. Äitisi ei ehkä ole edes ymmärtänyt tätä. Henkisesti sairas ei tajua omaa tilaansa. Eikö se ole äitisi yläpuolelle nousemista? Olet hakenut apua. Äitisi ei ymmärtänyt ehkä koskaan hakea sitä. Sinä olet jo äitisi yläpuolella.
En ole tarpeeksi, koska kärsin. Ehkä arvon odottaminen itselle äidiltä on syvällä ihmisessä. Olen vielä siinä kiinni. Häpeän myöntää. Heikkous. Koska tässä tapauksessa erittäin vahingollista, koska ilmeisesti äitini sai jotain sairasta tyydytystä sen eväämisestä minulta. Tätä en olekaan aikaisemmin ajatellut näin.
Kyllähän sitä vanhempien hyväksyntää usein hakee vielä aikuisenakin. Hölmöähän se on.
Olet erilainen kuin äitisi. Et mene samoja polkuja, etkä ajattele samoja ajatuksia. Sinulla on erilainen elämä, erilaiset arvot, erilaiset elämänkokemukset. Olet ehkä opiskellut erilaista alaa. Sinulla on erilaiset tiedot ja taidot kuin äidilläsi. Olet monella tapaa etillinen äidistäsi. Onko teillä muuta yhteistä kuin lapsuusaikasi? Koeta tehdä selvä pesäero äitiisi. Koska olet nyt aikuinen ja sinulla on ihan äidistäsi riippumaton, erillinen elämä.
En minä niinkään ainakan tietoisesti hae äitini hyväksyntää, vaan omaani. Mutta miten mä annan sitä itselleni, jos äiti kerran opetti, ettei mun kuulu antaa sitä itselleni?
Koska olet nyt aikuinen ja pystyt ymmärtämään asian. Pystyt järjelläsi ymmärtämään miten asiat menivät ja pystyt ymmärtämään, että sinun on itse hyväksyttävä ja arvostettava itseäsi, eikä se riipu äidistäsi mitenkään. Järjellä voit pikkuhiljaa ohkata tunteitasi. Ota järki käyttöön, anna järjen ottaa ohjat nyt tässä vaiheessa. Tunteista on paljon hyötyä, mutta nyt ne täytyy alistaa järjelle.
AP, ei nuo ongelmasi johdu mitenkään kasvatuksestasi. Älä etsi turhaan ratkaisua vaikeuksiisi muista ihmisistä ja heidän oletetuista virheistään. Se ei auta sua eikä johda mihinkään. Hae apua siihen, että olet sellainen ihminen kuin olet ja miten sen kanssa voi edes jotenkin pärjätä elämässä.
En nyt ota lainkaan kantaa ap:hen, jota en tunne. Joten pliis ap, älä ala inttää tähän liittyen omasta elämästäsi, en ota siihen kantaa, puhun yleisellä tasolla.
Mutta meillä ihmisillä, varsinkin naisilla on taipumus ajatella, että kun pitää rimaa korkealla ja antaa "rakentavaa palautetta", se on vain hyödyksi sille palautteen kohteelle.
On sitten kysymys aviomiehestä tai lapsista. Niitä pitää "kouluttaa" paremmiksi ihmisiksi.
Mutta onnistuuko se? Siis jos nyt puhutaan ihmisen ominaisuuksista eikö tavoista - ensimmäiset ovat enemmänkin perittyjä geneettisiä ominaisuuksia, jälkimmäiset ympäristöstä opittuja.
Omista rajoista eli siitä, miten sallii itseään kohdeltavan, pitää tietysti pitää kiinni, mutta voiko yhdenkään toisen ihmisen perusluonteenpiirteitä muuttaa? Minusta ei voi.
Mutta sen yrittäminen on aika varma tapa pilata suhde - parisuhde tai äiti-lapsisuhde. Ja kun on lapsesta kyse, joka äitinsä hoivassa kehittyty psyykkisesti, kova kouliminen voi tuhota itsetunnon lopuksi ikää.
On tietysti yksilöllistä, miten paljon joku tuollaista koulimista yrittää.
Se on myös väittääkseni sukupolvikysymys. Olen itse viisikymppinen nainen, ja ennen sotia syntynyt äitini on sukupolvea, jolle opetettiin, että lapsia ei sovi kehua liikaa, ettei niistä kasva ylpeitä. Lapsia pitää sen sijaan moittia ja piiskata kritiikin avulla aina vaan kovempiin suorituksiin.
Itse olen päinvastaista mieltä ja kehun lapsiani aina, kun voin. Jos moitin, moitin tekoja, en persoonaa. Kai tämä on heiluriliikettä, että toisiaan seuraavat sukupolvet helposti menevät toiseen laitaan, korjatakseen sen kasvatustyylin, jolla heitä on kasvatettu!
Mutta tästäkin olen nyt - lasteni ollessa teinejä - hiukan alkanut miettiä, mahtaako tämäkään ihan olla hyväksi lapsille. Olen lukenut aika järkevän kuuloisia lastenpsykiatrien haastatteluja, joissa kehotetaan välttämään lasten synnynnäisten ominaisuuksien kehumista ja kehumaan sen sijaan työntekoa ja ponnistelua, että lapsista ei kasvaisi alisuoriutujia. Eli ei "olet hirveän lahjakas matikassa, ilmankos sait kympin kokeesta!", vaan "mahtavaa, sait kympin kokeesta, kun luit kokeeseen hyvin! Hienosti valmistauduit!"
Toisin sanoen ei kannata ehkä hirveästi kehua TAI moittia ominaisuuksia, vaan tekoja.
Mitä tulee katkeruuteen, niin minusta aikuiseksi kasvamisen merkki on, että tunnistaa, mikä johtuu mistäkin - esimerkiksi huono itsetunto äidin mitätöivästä moitiskelusta - MUTTA osaa jatkaa siitä eteenpäin, eikä jäädä juoksuhautaan makaamaan ja syyttelemään huonoa lapsuuttaan. Kyse ei ole siitä, että pitäisi sivuuttaa äitinsä teot, vaan siitä, ettei katso vain taaksepäin ja luovuta taistelua, nosta käsiään pystyyn "ei voi mitään, äiti on vastuussa elämästäni, en minä itse". En sano, että katkeruudesta olisi helppo päästä irti, se voi vaatia terapiaa ja pitkää työstöä, mutta jos joku oikeasti ajattelee, että hänen äitinsä on tuhonnut hänen elämänsä, niin se on sen merkki, että hän on vielä alkuvaiheessa aikuiseksi kasvamisen ja toipumisen polulla. Tsemppiä kaikille tällaisille eteenpäin pääsyyn!!!!
Vierailija kirjoitti:
Voi miten tuntuu pahalta lukea näitä. Oma tytär on jo aikuinen, ainoa lapseni. Hän oli pitkään masentunut ja silloin puhuimme paljon, ohjasin häntä terapiaan ja maksoin siitä osan. Meni viikkoja ettei hän soittanut, ei vastannut puhelimeen ja yksi päivä tuli käymään keskustelemaan vakavasti. Yhtäkkiä sain kuulla että minä olen hänen masennuksen takana, koska olen ollut niin huono äiti. En vain muista montaakaan niistä asioista mistä hän puhui, ja niistä mitä muistin, muistin sen tilanteen eri tavalla. Olin ollut kuulemma aina etäinen (sen myönnän, tein yksinhuoltajana yhdessä vaiheessa kahta työtä) ja pahinta oli, että en ollut kuulemma koskaan tukenut ja kannustanut häntä. Minä, joka kehuin häntä aina hyvistä koenumeroista (eli hän ei kuulemma kelvannut muuten kuin olemalla hyvä), maksoin hänelle harrastuksia (koska hän ei kuulemma olisi kelvannut laiskana) ja annoin hänen mennä mihin haluaa (koska en kuulemma välittänyt). Myönnän toki että en ole ollut mikään ihanneäiti -mutta kuka olisi- mutta tuntuu niin pahalta että hän on kokenut lapsuutensa niin hirveänä. Olen yrittänyt puhua ja selittää tyttärelleni kaiken, mutta hän ei enää kuuntele vaan sulkeutuu, koska ei halua enää olla vaikutusvallassani eikä anna minun enää pilata elämäänsä. Olen pyytänyt päästä hänen kanssaan terapiaan, mutta ei hän halua minua sinne. Olen musertunut enkä todellakaan tiedä mitä teen. Olen tuhonnut ainoan lapseni, mutta vaikka kuinka yritän miettiä ja käydä vuosia tarkasti läpi, en tiedä syytä.
Surullista kuulla, olen pahoillani. Ehkä tyttäresi on vielä asiansa kanssa kesken. Minusta kuulostaa hienolta, että ET OLE MITÄTÖINYT HÄNELLE HÄNEN KOKEMAANSA. Minun järkeni mukaan hän pitäisi sen ja terapiansa ja elämän yleisen eteenpäinmenon avulla päästä yli tuosta ja jos hän saa omia lapsia, niin hän on jo käsitellyt asiansa ja varmaan haluaa lapsilleen mummin. Minäkin lähennyin äitini kanssa kun sain lapsia mutta en kestänyt sitä, kun äiti jatkoi moittimistani edelleen. Ja sitä, etten saisi vieläkään antaa arvoa itselleni, jos se ei ikään kuin tule hänen kauttaan (narsisti?). Sitä sinä et ainakaan ole, siis narsisti, koska syyllistyit. Narsisti ei syyllisty.
Minä olisin ottanut äidin terapiaan, mutta hän ei olisi varmaankaan tullut ja toisaalta hän ei koskaan sitä mitenkään pyytänyt eikä halunnut, päin vastoin halusi minut pois terapiasta. Onneksi rahaa siihen ei tarvinnut saada häneltä.
Minusta olisi ollut hyvä juttu jos äiti ois tullut terapiaan niin ois saanut kuulla terapeutilta ne samat asiat, joita ei mun sanomana uskonut.
Kyllä mä uskon, että saat tyttäreltäsi vielä anteeksi, mutta sun täytyy ilmeisesti jaksaa vain sitä päivää odottaa! Vaikutat ainakin minusta ihan normaalilta ihmiseltä vikoineen ei liian pahalta! Todellakaan. Älä syytä enempää itseäsi, oikeasti. En haluaisi äitinikään sitä tekevän, vaan tajuavan, millaista mulla oli. No, ei halua ymmärtää eikä hyväksyä sitä, että joo, ei ollut hyvää. Tai sit siis mun pitäis vain niellä se. En ikään kuin "saisi" parantua siitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos terapeuttien asiakkaat ovat tällaisia niin ei ole heidänkään työ kyllä helppoa...
Varpaankynsi katkes, katsotaanpas nyt Reijo, miten me päästää yli tästä pettymyksestä. Tällaiseksiko kuvittelit?Juuri tuota tasoahan tämän äitihullun ongelmat ovat. "Äiti pyysi lakaisemaan lattian, yhyyyyy!!!" "Äiti antoi mun Heppahullu-lehdet lainaan, yhyyyyy!!!" "Olen heikko, en voi siivota, koska äiti, yhyyyyyyyyy!!!" :D :D :D
Ovatko? Entä ongelmat lasten kanssa, oma raivo ja masennus, itsen mitätöinti, ongelmat parisuhteissa eli miehiin joita ei rakasta tyytyminen, oman elämän täydellinen alisuoriutujuus? Mitä vielä?
olet Aikuinen ihminen, joten täysin oma vikasi.
Jos haluat tonkia tunkiota, se on oma valintasi. Tuskin löydät sieltä roskaa kummempaa. On myös oma valintasi, koska haluat lopettaa sen ja vaihtaa tonkimisen ruusutarhan kasvattamiseen.
Äitisi voi tehdä asioita, jotka herättävät sinussa reaktioita. Et voi vaikuttaa häneen, joten sinun on vaikutettava itseesi ja muutettava käytöstäsi. Jos et voi hallita reaktioitasi, sinun on mentävä niiden kantomatkan ulkopuolelle. On täysin harhainen kuvitelma, ettet voisi niin tehdä. Sinä et voi tehdä sitä kenellekään muulle eikä kukaan muu voi tehdä sitä sinulle. Nämä ovat asioita, jotka jokaisen on tehtävä itse.
P.S. Pitäisikö sinun vaihtaa taas terapeuttia. Joku riippuvuuksiin erikoistunut voisi olla hyvä. Olet riippuvainen vihastasi ja loukkaantumisentunteestasi ja yhtä vastahankainen luopumaan siitä kuin alkoholisti pullostaan.
"jos joku oikeasti ajattelee, että hänen äitinsä on tuhonnut hänen elämänsä, niin se on sen merkki, että hän on vielä alkuvaiheessa aikuiseksi kasvamisen ja toipumisen polulla."
Miksei saisi sanoa, että niin on tähän mennessä käynyt? Miten sillä polulla voisi olla heti äidistä päästyään, jos äiti on esimerkiksi tuhonnut itsen auttamisen tiet?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voi miten tuntuu pahalta lukea näitä. Oma tytär on jo aikuinen, ainoa lapseni. Hän oli pitkään masentunut ja silloin puhuimme paljon, ohjasin häntä terapiaan ja maksoin siitä osan. Meni viikkoja ettei hän soittanut, ei vastannut puhelimeen ja yksi päivä tuli käymään keskustelemaan vakavasti. Yhtäkkiä sain kuulla että minä olen hänen masennuksen takana, koska olen ollut niin huono äiti. En vain muista montaakaan niistä asioista mistä hän puhui, ja niistä mitä muistin, muistin sen tilanteen eri tavalla. Olin ollut kuulemma aina etäinen (sen myönnän, tein yksinhuoltajana yhdessä vaiheessa kahta työtä) ja pahinta oli, että en ollut kuulemma koskaan tukenut ja kannustanut häntä. Minä, joka kehuin häntä aina hyvistä koenumeroista (eli hän ei kuulemma kelvannut muuten kuin olemalla hyvä), maksoin hänelle harrastuksia (koska hän ei kuulemma olisi kelvannut laiskana) ja annoin hänen mennä mihin haluaa (koska en kuulemma välittänyt). Myönnän toki että en ole ollut mikään ihanneäiti -mutta kuka olisi- mutta tuntuu niin pahalta että hän on kokenut lapsuutensa niin hirveänä. Olen yrittänyt puhua ja selittää tyttärelleni kaiken, mutta hän ei enää kuuntele vaan sulkeutuu, koska ei halua enää olla vaikutusvallassani eikä anna minun enää pilata elämäänsä. Olen pyytänyt päästä hänen kanssaan terapiaan, mutta ei hän halua minua sinne. Olen musertunut enkä todellakaan tiedä mitä teen. Olen tuhonnut ainoan lapseni, mutta vaikka kuinka yritän miettiä ja käydä vuosia tarkasti läpi, en tiedä syytä.
Minä uskon, että parhaasi olet yrittänyt. Lapset ovat välillä hirvittävän yksisilmäisiä ja epäoikeudenmukaisia. Siinä vaiheessa. kun ovat jo aikuisen iässä mutta napanuora on katkaisematta, äidit ja isät saavat usein kuulla hyvinkin keskenkasvuisia katkeria syytteitä, kuinka ovat pilanneet kaiken, koko lapsensa elämän.
Itsellänikin oli tämä vaihe, (voi äitiparkaani), mutta meni sitten ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille tulee tuo vaihe, kun kelataan lapsuutta ja sitä miten vanhemmat teki mitäkin väärin. Kannattaa vain jossain vaiheessa antaa anteeksi ja hyväksyä, että ihmisiä ollaan kaikki ja vajavaisia. Parhaani yritän minäkin nyt äitinä, mutta kyllä minäkin monessa kohtaa epäonnistun.
Miten anteeksianto riittää niihin virheisiin? Ei tässä siitä ole kysymys. Vaikka antaisin anteeksi se ei korjaisi vaurioita, joita äidin käytöksestä on syntynyt, mä syytän häntä niistä. Hänen heikkouksistaan.
Ensinnäkin, et voi tietää mikä osa ongelmistasi johtuu äidistä. Luulet, että kaikki tai lähes kaikki, mutta se harvoin on totuus. Itsekin syytin masentuneena kauheasti äitiäni, mutta paranemisprosessin aikana ymmärsin, että ei äiti syyllinen ollut, vaan minuun vaan iski masennus, joka sai tulkitsemaan kaiken epärealistisen synkästi, myös oman lapsuuden. Ei-masentuneena asiaa katsellen lapsuus näytti ihan tavalliselta. Ei täydelliseltä, mutta ei huonoltakaan. Masennustaipumus olikin minussa, ehkä geneettisesti ja biologisesti, ehkä omaksumieni ajattelumallien myötä, eikä siitä voinut syyttää ketään.
Toinen juttu on, että syyttely ei auta sinua yhtään. Tilanteesi on mikä on, mutta ei se auta jäädä tuijottamaan menneisyyttä ja pohtimaan syitä miksi olet nyt mikä olet. Nenä eteenpäin, ja tekemään töitä että paranet. Paraneminen ON mahdollista, mutta sinun täytyy ymmärtää että se ei onnistu niin kauan kun itse ehdollistat itseäsi koko ajan uskomaan että se ei ole sulle mahdollista, koska menneisyys ja äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vieläkään saanut keneltäkään vastausta siihen, että miten se että olen Aikuinen muuttaa asiaa mitenkään? Jos ne itsen auttamisen polut on äiti tuhonnut, niin miten voi vaikuttaa omiin asioihinsa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Joskus mietin, onko lapsuuden traumoja tonkivasta psykoterapiasta helvetisti enemmän haittaa kuin hyötyä. Ongelmia luodaan väkisin asioista, jotka eivät ole olleet ongelmia. Kun tuota jatketaan vuosia, niin hyväkin äitisuhde saadaan käännetyksi lapsen päässä sadistiseksi mielenmuokkaukseksi.
Toki on niinkin, että ihmisillä ON asioihin eri näkökulmat, ja niissä voi molemmissa olla totuutta mukana. On aivan tosi, että lapsesi voi aidosti olla kokenut sinun omasta mielestäsi hyväksi aiotut asiat kielteisesti, ja jopa niin, että olette MOLEMMAT aitoja ja "oikeassa" tulkintoinenne. Kaikki, mitä toinen tekee hyvässä aikomuksessa ei silti aiheuta hyvää seuraamusta kohteessaan!
Mutta tyttäresi pitäisi - jos terapia toimisi oikein - haluta prosessoida sinun versiotasi asioista. Ihan kuten sinun on ollut prosessoitava tyttäresi versio. Ja ymmärtää, että sinulla on ollut hyvät motiivit, vaikka ehkä hän ne onkin kokenut kielteisesti.
Kysypä joskus tyttäreltäsi yksi kysymys. Kehota häntä joskus yksin ollessaan, ja ajattelulle aikaa varattuaan muistelemaan nuoruuttaan. Oikein pinnistelemään ja muistelemaan, miltä häneltä SILLOIN aikoinaan tuntui. Että tuntuiko hänestä silloin, että hänestä ei välitetä tai äiti maksaa hänelle harrastuksia siksi, ettei hän kelpaa itsenään äidilleen. VAI onko kenties niin, että tuo tulkinta on hänelle syntyny jälkikäteen, terapeutin manipuloimana?
Myönnä hänelle, että varmaan sinä olet tehnyt asioita tyhmästi, mutta että motiiviisi on ollut kumminkin hyvä, olet halunnut lapsellesi parasta mahdollista lapsuutta ja tulevaisuutta. Että olet iloinen, että lapsesi on prosessoinut asioita, ja on nyt viisaampi kuin sinä aikoinasi. Mutta että toivot hänen ymmärtävän, että et ole koskaan hänelle pahaa silti tahtonut.
66
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille tulee tuo vaihe, kun kelataan lapsuutta ja sitä miten vanhemmat teki mitäkin väärin. Kannattaa vain jossain vaiheessa antaa anteeksi ja hyväksyä, että ihmisiä ollaan kaikki ja vajavaisia. Parhaani yritän minäkin nyt äitinä, mutta kyllä minäkin monessa kohtaa epäonnistun.
Miten anteeksianto riittää niihin virheisiin? Ei tässä siitä ole kysymys. Vaikka antaisin anteeksi se ei korjaisi vaurioita, joita äidin käytöksestä on syntynyt, mä syytän häntä niistä. Hänen heikkouksistaan.
Ensinnäkin, et voi tietää mikä osa ongelmistasi johtuu äidistä. Luulet, että kaikki tai lähes kaikki, mutta se harvoin on totuus. Itsekin syytin masentuneena kauheasti äitiäni, mutta paranemisprosessin aikana ymmärsin, että ei äiti syyllinen ollut, vaan minuun vaan iski masennus, joka sai tulkitsemaan kaiken epärealistisen synkästi, myös oman lapsuuden. Ei-masentuneena asiaa katsellen lapsuus näytti ihan tavalliselta. Ei täydelliseltä, mutta ei huonoltakaan. Masennustaipumus olikin minussa, ehkä geneettisesti ja biologisesti, ehkä omaksumieni ajattelumallien myötä, eikä siitä voinut syyttää ketään.
Toinen juttu on, että syyttely ei auta sinua yhtään. Tilanteesi on mikä on, mutta ei se auta jäädä tuijottamaan menneisyyttä ja pohtimaan syitä miksi olet nyt mikä olet. Nenä eteenpäin, ja tekemään töitä että paranet. Paraneminen ON mahdollista, mutta sinun täytyy ymmärtää että se ei onnistu niin kauan kun itse ehdollistat itseäsi koko ajan uskomaan että se ei ole sulle mahdollista, koska menneisyys ja äiti.
Masennustaipumus ei ole niin yksioikoisen geneettistä vailla kasvuolosuhteiden ja kohtelun vaikutusta sen muodostumiseen, että se selittäisi tilanteeni. Masennus johtuu äidistäni, siksi vaikeudetkin johtuvat äidistäni. Se ei tietenkään tarkoita, etteikö masennus voisi mennä pois, mutta kun sitäpä tässä olen 26 vuotta koittanut ja siitä nousevia vaikeuksia on enemmän kuin pärjääjillä. Totta kai se tekee katkeraksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
"jos joku oikeasti ajattelee, että hänen äitinsä on tuhonnut hänen elämänsä, niin se on sen merkki, että hän on vielä alkuvaiheessa aikuiseksi kasvamisen ja toipumisen polulla."
Miksei saisi sanoa, että niin on tähän mennessä käynyt? Miten sillä polulla voisi olla heti äidistä päästyään, jos äiti on esimerkiksi tuhonnut itsen auttamisen tiet?
Ap
Vaikutat älykkäältä ihmiseltä. Mutta käytätkö kaikki voimasi ja ajatuksesi siihen, että keksit syitä miten ja miksi ET voi päästä eteenpäin ja selviytyä. Olet siinä nimittäin todella hyvä. Mikset käytä älykkyyttäsi keinojen etsimiseen, itsesi auttamiseen? Ehkä lähtökohtasi on olleet huonot, mutta olet saanut vahvuudeksi älyn lahjan. Tee siitä itsellesi selviytymiskeino. Käytä sitä hyväksesi.
Sorry, muistin kommenttinumeroni väärin. 73=65, ei siis 66.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vieläkään saanut keneltäkään vastausta siihen, että miten se että olen Aikuinen muuttaa asiaa mitenkään? Jos ne itsen auttamisen polut on äiti tuhonnut, niin miten voi vaikuttaa omiin asioihinsa?
Ap
Ehkä äitisi sitten on tuhonnut elämäsi antamalla sinulle noin olemattomat älynlahjat geeneissään. Ei tähän enää muuta voi sanoa. Onneksi purkaudut tänne, etkä hukuta lähipiiriäsi tähän sontaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minä sanoinkin, että se ei ole helppoa. En väittänyt, että heti omilleen muutettuaan pitäisi kyetä jättämään mitätöivä kasvatus jälkeensä.
Mutta että niin kauan kuin ei osaa ottaa omasta elämästään vastuuta, se prosessi on kesken. Voi olla lopun elämääkin, mutta kesken silti.
65
Eli ap kokee, että hänet on kasvatettu syyllistämisellä. Ei komennettu tekemään, vaan syyllistetty sillä, että äiti tässä nyt väsyneenä siivoaa, kun ap ei sitä tee.
Ap oliso halunnut, että höntä käsketään ja pakotetaan tekemään suoraan? Ap on nyt aikuisena masentunut ja kokee äidin syyllistävän kasvatuksen aiheuttaneen masennuksen.
Näinkö?
Tässä terveiset AP:n äidille. Kaikkea hyvää sinulle. Etpä ole elämässäsi helpolla päässyt. Jaksamista, jos näitä tyttäresi vuodatuksia luet. Uskon, että tyttäresi täysimittainen itsekeskeisyys ei ole kasvatuksen tulosta, hän on vaan erittäin raskas ihminen.