Vieras mies kuvasi minua viikonloppuna uimarannalla ja se tuntui kauhealta
En ole ennen kokenut tuollaista, että täysin vieras ihminen kuvaa ulkopuolisia tarkoituksellisesti ja salakavalasti. Joo, tiedän että uimaranta on julkinen paikka jossa saa kuvata. Ja joo, jos kuvaa itseään, ystäviään tai perhettään tai jotain selvää maamerkkiä niin joku vieras saattaa osua vahingossa kuvaan.
Mutta tuntuu tosi inhottavalta, että täysin vieras ihminen videokuvaa aivan tarkoituksella täysin vieraita ihmisiä.
En ole koskaan aikaisemmin huomannut tuollaista. Se oli tosi inhottavaa.
Kommentit (88)
Mitä voi tehdä? Olin juoksulenkillä eikä ollut kameraa mukana. En edes huomannut tarpeeksi ajoissa. Enkä uskaltanut mennä sanomaan mitään, lähdin vain karkuun.
Mutta miten suojata itseään? Mitä kaikkia paikkoja pitää välttää? Kyseessä siis uimaranta ns. " hienostoalueella", sunnuntai-iltapäivä ja paljon ihmisiä.
Oikeasti, tuo tuntuu tosi inhottavalta. Ja myös se, että en olettanut vaaraa olevan ja nyt turvallisuudentunne on taas heikentynyt.
No yök, ymmärrän. Muistan, kun olin lapsi, niin lähiuimarannalla oli usein vanhoja miehiä vähän syrjemmässä kiikareiden kanssa. Sairaita on joka lähtöön... Itse myös kuvaisin kuvaajaa, jos sattuisi vastaan tuollainen tilanne.
Hyvä että joku edes ymmärtää miten inhottavaa se oli. Siinä on jotain niin väärää, että tarkoituksella kuvaa vieraita ihmisiä.
Nyt pelottaa enää mennä tuonne.
Mun mies on käynyt kerran komentamassa yhden vanhan ukon lasten kahluualtaan vierestä kuvaamasta helkkariin. Siis altaassa oli vaan alle 5v lapsia, äijä ei ollut kenenkään lapsen kanssa vaan tuli siihen vain valokuvamaan. Lähti kyllä kun tarpeeksi tiukasti asian ilmaisi.
Mitään laitonta ei muuten ole julkisella paikalla kuvaamisessa se on kaikkien perusoikeus ja menee sananvapauden piiriin. Ymmärrän toki, että se voi tuntua epämiellyttävältä.
Ymmärrän että ei tunnu kivalta, minuakin kuvattu. Mutta mitä on pahinta mitä voi tapahtua? Kuvaaja ehkä katsoo videota ja vetää käteen? Jos ap siis oli rannalla juoksemassa vaatteet päällä niin eipä tuosta hirveetä draamaa saa aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko AP pikkulapsi, vai mistä nää pedopuheet putkahtivat.
Pedofiilit on yleensä aika monipuolisia seksuaalirikollisia, ne raiskaa usein miehiä, lapsia ja naisia. Eläimiin sekaantuminen myös yleistä.
Pedoissa on myös paljon murhaajia esim.
Pedofiliaan liittyy tietyt neurologiset häiriöt, aivomuutokset, ja aina alhainen äo. Tuo rikollisuus siihen liittyen on osa sellaista vyyhtiä, ja ne on usein noita salakuvaajia, kuvaavat mielellään myös aikuisia, ja mielellään myös tappavat, stalkkeroivat ja raiskaavat niitä aikuisiakin.
Ap tiesi että videokuvaa, eli tyypillä oli ihan tunnistettava videokamera, jos se oli vaikka kuvaaja joka otti taustakuvaa joita käytetään täytteenä mm. uutisissa? Ap näkee vielä itsensä ylen uutisissa hölkkäämässä.
Oikeasti kaikki eivät ole rikollisia.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että ei tunnu kivalta, minuakin kuvattu. Mutta mitä on pahinta mitä voi tapahtua? Kuvaaja ehkä katsoo videota ja vetää käteen? Jos ap siis oli rannalla juoksemassa vaatteet päällä niin eipä tuosta hirveetä draamaa saa aikaiseksi.
Ihan vain tiedoksi, että netissä (varsinkin deep webissa) myydään noita videoita yhdistettynä kuviin, osoitetietoihin jne. Noi videot on helppoa yhdistää muihin tietoihin.
Jopa facebookissa on ryhmiä, jossa harrastetaan tätä.
Myös suomalaisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko AP pikkulapsi, vai mistä nää pedopuheet putkahtivat.
Pedofiilit on yleensä aika monipuolisia seksuaalirikollisia, ne raiskaa usein miehiä, lapsia ja naisia. Eläimiin sekaantuminen myös yleistä.
Pedoissa on myös paljon murhaajia esim.
Pedofiliaan liittyy tietyt neurologiset häiriöt, aivomuutokset, ja aina alhainen äo. Tuo rikollisuus siihen liittyen on osa sellaista vyyhtiä, ja ne on usein noita salakuvaajia, kuvaavat mielellään myös aikuisia, ja mielellään myös tappavat, stalkkeroivat ja raiskaavat niitä aikuisiakin.
Aina alhainen ÄO? Hyvä tietää, että en voi mitenkään olla pedofiili. ÄO:ni on 150.
Älkää nyt enempää pelotelko minua. Mutta oikeasti, mitä tuollaiselle voi tehdä? Voiko sen ilmoittaa poliisille ahdisteluna? Ei niin että he mitään voisivat, mutta ainakin tilastoihin. Itse olisin ainakin arvostanut jotain tietoa siitä, että kyseinen seutukaan ei ole enää turvallinen. En nimittäin myöskään ollut ainoa jota kuvattiin.
Nyt kyllä kiinnitän enemmän huomiota ympäristööni ja varon.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on käynyt kerran komentamassa yhden vanhan ukon lasten kahluualtaan vierestä kuvaamasta helkkariin. Siis altaassa oli vaan alle 5v lapsia, äijä ei ollut kenenkään lapsen kanssa vaan tuli siihen vain valokuvamaan. Lähti kyllä kun tarpeeksi tiukasti asian ilmaisi.
Miten miehelläsi oli oikeus käskeä ihmisiä julkisella paikalla? Vai oliko allas teidän tontillanne?
Kannattaa aina alkaa itse kuvata tuollaista henkilöä.
Usein nuo salakuvaajat on muutenkin rikollisia, pedofiileja, raiskaajia, stalkkereita jne. eivät tykkää, että niitä dokumentoidaan mitenkään.