Vieras mies kuvasi minua viikonloppuna uimarannalla ja se tuntui kauhealta
En ole ennen kokenut tuollaista, että täysin vieras ihminen kuvaa ulkopuolisia tarkoituksellisesti ja salakavalasti. Joo, tiedän että uimaranta on julkinen paikka jossa saa kuvata. Ja joo, jos kuvaa itseään, ystäviään tai perhettään tai jotain selvää maamerkkiä niin joku vieras saattaa osua vahingossa kuvaan.
Mutta tuntuu tosi inhottavalta, että täysin vieras ihminen videokuvaa aivan tarkoituksella täysin vieraita ihmisiä.
En ole koskaan aikaisemmin huomannut tuollaista. Se oli tosi inhottavaa.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Ap tiesi että videokuvaa, eli tyypillä oli ihan tunnistettava videokamera, jos se oli vaikka kuvaaja joka otti taustakuvaa joita käytetään täytteenä mm. uutisissa? Ap näkee vielä itsensä ylen uutisissa hölkkäämässä.
Oikeasti kaikki eivät ole rikollisia.
No en voi varmaksi tietää ja jos olisikin ollut ihan tunnistettava videokamera niin olisin osannut pysyä kaukana.
Mutta miksi ihminen muuten kulkee sillä tavalla pitäen jatkuvasti kännykkää ojennetussa kädessään niin päin, että sillä voi kuvata, puhumatta siihen, selvästi tähdäten, liian kaukana että siitä mitään viestejä tms. voisi lukea.
Onneksi oli aurinkolasit silmillä minulla.
Vierailija kirjoitti:
Mitään laitonta ei muuten ole julkisella paikalla kuvaamisessa se on kaikkien perusoikeus ja menee sananvapauden piiriin. Ymmärrän toki, että se voi tuntua epämiellyttävältä.
Näinhän se on, joskus se on vain mautonta ja tuntuu ällöttävältä vaikka julkinen kuvaaminen onkin laajan sananvapauden piirissä.
Se luuli sua Pikachuksi, tuhlaskohan montakin palloa...
Tuollainen vieraiden ihmisten tarkoituksella kuvaaminen on vain jotain täysin uutta. Se ei ole rikollista, mutta kyllä se on tosi epämiellyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt enempää pelotelko minua. Mutta oikeasti, mitä tuollaiselle voi tehdä? Voiko sen ilmoittaa poliisille ahdisteluna? Ei niin että he mitään voisivat, mutta ainakin tilastoihin. Itse olisin ainakin arvostanut jotain tietoa siitä, että kyseinen seutukaan ei ole enää turvallinen. En nimittäin myöskään ollut ainoa jota kuvattiin.
Nyt kyllä kiinnitän enemmän huomiota ympäristööni ja varon.
Julkinen kuvaaminen ei edelleen ole laitonta, poliisi voi toki pyytää ihmistä lopettamaan kuvaamisen, mutta mitään lakia hän ei riko joten heillä ei ole oikeutta käyttää pakkokeinoja.
Pitääkö tässä nyt sitten alkaa pelkäämään ja varomaan tällaistakin?
Niin, julkinen kuvaaminen ei ole laitonta, mutta kyllä hyvän käytöksen ulkopuolella.
Ja jos sitä pitää vastenmielisenä ja vaarallisena, niin kysymys on, että miten siltä voi suojata itseään?
Itse en osaa keksiä kuin sen, että olen entistä varovaisempi ympäristön ja epäilyttävien ihmisten suhteen.
Koska itse ainakin haluan ehdottomasti välttää tuollaista ja suojella yksityisyyttäni. Minusta ei oteta kuvia ilman lupaa.
Meinaan, että olen vihainen itselleni siitä, etten ollut varovaisempi. Huomasin kyllä miehen lähestyessä että oli jotenkin oudon oloinen ja mieleen tuli että pitäisikö lähteä heti kauemmaksi. En vain osannut yhtään aavistaa tuollaista.
Koska yleensä kyllä kierrän epämääräisen näköiset ihmiset kaukaa.
Kai sitä pitää alkaa entistä varovaisemmaksi.
En nyt kuitenkaan haluaisi, etten enää uskalla mennä kaupungin kauneimmille paikoille edes upeimpina kesäpäivinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko AP pikkulapsi, vai mistä nää pedopuheet putkahtivat.
Pedofiilit on yleensä aika monipuolisia seksuaalirikollisia, ne raiskaa usein miehiä, lapsia ja naisia. Eläimiin sekaantuminen myös yleistä.
Pedoissa on myös paljon murhaajia esim.
Pedofiliaan liittyy tietyt neurologiset häiriöt, aivomuutokset, ja aina alhainen äo. Tuo rikollisuus siihen liittyen on osa sellaista vyyhtiä, ja ne on usein noita salakuvaajia, kuvaavat mielellään myös aikuisia, ja mielellään myös tappavat, stalkkeroivat ja raiskaavat niitä aikuisiakin.
Itse olen käsittänyt, että suurin osa pedofiileista ei koskaan edes syyllisty rikokseen, mutta noiden alaisen ÄOn tapauksissa se voi olla yleistäkin.
Tiedän sen että on ihmisiä, jotka raiskaavat lapsia, mutta eivät välttämättä edes ole pedofiilejä. Lapsia vaan nyt on helpompi raiskata kuin aikuisia. Nämä ovat juuri tuon kuvaamasi kaltaiset ihmiset.
Pedofiilistä puhuttaessa nämä kiinni jääneet naispedofiilit vastaavat paremmin aitoa pedoa, kuin tuo antamasti monihäiriöisen kuvaus.
He ystävystyvät lasten kanssa saavat heidän luottamuksen ja aloittavat hyväksikäytön, joka saattaa kestää vuosikausia.
Tottakai on ahdistelua ja häirintää vähintäänkin, jos oikein tarkoituksella uimarannalla kyttää toista ja kuvaa.
Eikö kukaan muu ole kokenut samanlaista?
Oli vain niin todella outo, hämmästyttävä ja todella epämiellyttävä ja pelottava kokemus.
Koska eivät ihmiset yleensä tuollaista tee tai huomattavat asiasta jos joku toinen tekee. Juuri sen takia, että on käytössääntöjen vastaista vaikka ei olisikaan laitonta.
En vain huomannut varoa tarpeeksi aikaisin.
En vain voi kuvitella, että kenellekään olisi ok että täysin vieras ihminen kuvaa ilman lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on käynyt kerran komentamassa yhden vanhan ukon lasten kahluualtaan vierestä kuvaamasta helkkariin. Siis altaassa oli vaan alle 5v lapsia, äijä ei ollut kenenkään lapsen kanssa vaan tuli siihen vain valokuvamaan. Lähti kyllä kun tarpeeksi tiukasti asian ilmaisi.
Miten miehelläsi oli oikeus käskeä ihmisiä julkisella paikalla? Vai oliko allas teidän tontillanne?
Ei, kaupungin maalla, mutta ehdotus poliisista paikalle selvittämään, mitä mieltä he tästä kuvaamisesta ovat, sai 80v äijän poistumaan paikalta. Näin muuten saman ukon tänä kesänä kuvaamassa Leppävaaran maauimalan verkkoaidan läpi lastenallasta, vartija näkyi häätävän pervon veks.
Itseäni on ahdisteltu nuorempana, mutta ne olivat ainakin ohimeneviä tilanteita vaikka tosi inhottavia.
Tämä on jotenkin vielä inhottavampaa.
Vierailija kirjoitti:
En vain voi kuvitella, että kenellekään olisi ok että täysin vieras ihminen kuvaa ilman lupaa.
Meillä on ihan oikeuslaitoksen päätöksiä ja oikeusoppineiden lausuntoja asiasta vaikka kuinka ja paljon, julkisella paikalla kuvaaminen on jokaisen ihmisen perusoikeus ja kuuluu sananvapauden piiriin.
Teleobjektiivit on siitä käteviä että niillä voi kuvata herkkupyllyä vaikka kilometrin päästä.
Jotenkin vielä sairaampaa oli se, että miehellä kulki perhe perässä. Mutta ei siis kuvannut heihin päinkään vaan täsmälleen vastaiseen suuntaan, rannalla olevia ihmisiä.
Millainen ihminen tekee noin? Tosi sairas ja kieroutunut.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu tähän ongelmaan on olla menemättä julkisille paikoille.
Minä itse asiassa teen niin. Välttelen kaikkia massatapahtumia ja ilmaisia kesätapahtumia yms. Siellä on AINA kuvaajia, joko paikallislehteen tai johonkin tositv-paskaan joutuu. Minun neuvoni tällaisissa tilanteissa on kääntyä pois, peittää kasvot, kävellä eri suuntaan. Todennäköisesti sinut leikataan filmistä pois, jos käyttädyt "väärin". Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu tähän ongelmaan on olla menemättä julkisille paikoille.
Minä itse asiassa teen niin. Välttelen kaikkia massatapahtumia ja ilmaisia kesätapahtumia yms. Siellä on AINA kuvaajia, joko paikallislehteen tai johonkin tositv-paskaan joutuu. Minun neuvoni tällaisissa tilanteissa on kääntyä pois, peittää kasvot, kävellä eri suuntaan. Todennäköisesti sinut leikataan filmistä pois, jos käyttädyt "väärin". Suosittelen.
Mutta luopua nyt upeasta kesäpäivästä nauttimisesta merenrannalla? Se nyt ei kuitenkaan ole massatapahtuma.
Ja kyllä tuollainen jo sitten liikaa kaventaa liikkumatilaa.
Itse en näe muuta ratkaisua kuin vältellä vielä moninkertaisesti enemmän epäilyttäviltä vaikuttavia ihmisiä.
Onko kuvaaminen julkisella paikalla muka ahdistelua?