Vieras mies kuvasi minua viikonloppuna uimarannalla ja se tuntui kauhealta
En ole ennen kokenut tuollaista, että täysin vieras ihminen kuvaa ulkopuolisia tarkoituksellisesti ja salakavalasti. Joo, tiedän että uimaranta on julkinen paikka jossa saa kuvata. Ja joo, jos kuvaa itseään, ystäviään tai perhettään tai jotain selvää maamerkkiä niin joku vieras saattaa osua vahingossa kuvaan.
Mutta tuntuu tosi inhottavalta, että täysin vieras ihminen videokuvaa aivan tarkoituksella täysin vieraita ihmisiä.
En ole koskaan aikaisemmin huomannut tuollaista. Se oli tosi inhottavaa.
Kommentit (88)
Kuitenkin 99,99% käyttää järkeä kuvaamisessa ja ymmärtää peruskäytöstavat ja missä menee mauttomuuden rajat onneksi vaikka se kuvaaminen onkin laillista. Sitten on pervot ja friikit, ei heitä onneksi paljon ole. Ihan rauhassa minä olen koko kesän saanut olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että ei tunnu kivalta, minuakin kuvattu. Mutta mitä on pahinta mitä voi tapahtua? Kuvaaja ehkä katsoo videota ja vetää käteen? Jos ap siis oli rannalla juoksemassa vaatteet päällä niin eipä tuosta hirveetä draamaa saa aikaiseksi.
Ihan vain tiedoksi, että netissä (varsinkin deep webissa) myydään noita videoita yhdistettynä kuviin, osoitetietoihin jne. Noi videot on helppoa yhdistää muihin tietoihin.
Jopa facebookissa on ryhmiä, jossa harrastetaan tätä.
Myös suomalaisten.
Ja noille ihmisille, jotka tuollaista harrastaa, ei taida tulla mieleen tehdä itselleen mitään? Edes hakea apua? Vaikeaa käsittää välillä, kuinka sairaita ihmisiä on olemassa, kun ei sellaisten kanssa ikinä vietä aikaa.
Täällä palstallakin käy tuota porukkaa. Haluaisiko joku heistä kommentoida asiaa jotenkin ja valaista, mitä on taustalla jos luisuu noin alhaiselle tasolle?
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin 99,99% käyttää järkeä kuvaamisessa ja ymmärtää peruskäytöstavat ja missä menee mauttomuuden rajat onneksi vaikka se kuvaaminen onkin laillista. Sitten on pervot ja friikit, ei heitä onneksi paljon ole. Ihan rauhassa minä olen koko kesän saanut olla.
Itseäni tämä vain pelottaa tosi paljon. Eniten ehkä kuvaajan taustan takia, mitä ei tässä tietysti saa sanoa.
Tämä on vähän sama kuin jos joku kiroilee suureen ääneen julkisella paikalla. Käytös on huonoa ja ikävää, mutta ei voi kuin toivoa että ihmiset itse älyäisivät muuttaa toimintaansa, kun mitään sille ei voi. Siihen asti pitää yrittää jättää se omaan arvoonsa ja muistaa, ettei siitä voi käytännössä seurata mitään vahinkoa itselle
Väittäisin kyllä, että suurin osa ihmisistä kieltää kuvaamisensa jos sen huomaa. Jos vain huomaa ja uskaltaa sanoa siitä. Itse en huomannut ajoissa enkä uskaltanut sanoa, miehen olemuksen takia.
Ja inhottavaksi tekee vielä se, että kyseessä todella turvallinen ja idyllinen paikka jossa tähän asti on saanut olla turvassa "pahalta maailmalta".
Ja vielä todella rikas sijainti, mikä yleensä myös turvaa ja rauhallisuutta. Mutta ilmeisesti nyt ei enää voi ostaa niitä edes rahalla. Mihin tästä nyt sitten pitäisi lähteä karkuun että voisi rauhassa ja turvassa käydä juoksulenkillä?
Onhan meillä uimahalleissakin kaikenmaailman runkkareita, nämä on niitä samoja pervoja. Runkkareitahan nuo kaikki on, samaa skeidaa eri paketissa, mihinkäs nuo pervot muka häviäisivät, heitä on ollut aina.
Olen vain niin kyllästynyt pelkäämään. Ja tuo oli yksi niitä harvoja paikkoja jotka vielä tuntuivat rauhallisilta ja turvallisilta.
Mitä ihmettä tässä voi tehdä? Jäädä kotiin istumaan?
Vierailija kirjoitti:
Ja inhottavaksi tekee vielä se, että kyseessä todella turvallinen ja idyllinen paikka jossa tähän asti on saanut olla turvassa "pahalta maailmalta".
Ja vielä todella rikas sijainti, mikä yleensä myös turvaa ja rauhallisuutta. Mutta ilmeisesti nyt ei enää voi ostaa niitä edes rahalla.
Siis eiranranta?
Mä en tiedä miten se on turvallinen ja rauhallinen sun mielestä, me täällä asuvat ei liikuta pahemmin täällä kesäisin, ne on kaikki jotain muita kuin paikallisia, jotka kesällä on tuolla rannassa ja kaivarissa.
Toisekseen mä kirjoitin tuosta, että se kuvaaja on joku pimeä pervo, mutta sun lisäkuvauksen perusteella se oli pokemon pelaaja, koko ullanlinna/eira/kaivopuisto/eiranranta yms. on ihan täynnä pokemoneja.
Oletteko muuten huomanneet, että olette joka päivä valvontakameroiden kuvissa ja niitä nauhoja ei valvota mitenkään. Jos jollakin on pääsy nauhoihin, niin helposti leviävät nettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että ei tunnu kivalta, minuakin kuvattu. Mutta mitä on pahinta mitä voi tapahtua? Kuvaaja ehkä katsoo videota ja vetää käteen? Jos ap siis oli rannalla juoksemassa vaatteet päällä niin eipä tuosta hirveetä draamaa saa aikaiseksi.
Ihan vain tiedoksi, että netissä (varsinkin deep webissa) myydään noita videoita yhdistettynä kuviin, osoitetietoihin jne. Noi videot on helppoa yhdistää muihin tietoihin.
Jopa facebookissa on ryhmiä, jossa harrastetaan tätä.
Myös suomalaisten.
Minulla on jo kolmas kone menossa, mihin olen torselaimen asentanut eli hyvinkin kymmenen vuotta olen syvissä verkoissa pyörinyt. Tuollaista ei ole koskaan tullut eteen. Tosin en ole lapoonkaan törmännyt.
Ootko ihan varma ettei ois vaan metsästäny pokemoneja lapsilleen? 😂 tai jopa itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä todella rikas sijainti, mikä yleensä myös turvaa ja rauhallisuutta. Mutta ilmeisesti nyt ei enää voi ostaa niitä edes rahalla.
Siis eiranranta?
Mä en tiedä miten se on turvallinen ja rauhallinen sun mielestä, me täällä asuvat ei liikuta pahemmin täällä kesäisin, ne on kaikki jotain muita kuin paikallisia, jotka kesällä on tuolla rannassa ja kaivarissa.
Toisekseen mä kirjoitin tuosta, että se kuvaaja on joku pimeä pervo, mutta sun lisäkuvauksen perusteella se oli pokemon pelaaja, koko ullanlinna/eira/kaivopuisto/eiranranta yms. on ihan täynnä pokemoneja.
Näinkö on, että te paikalliset ette siellä kesällä liiku? Kiitos tiedosta, nimittäin arvasit oikein.
En siellä ole itsekään kesäkuun jälkeen käynyt ja siksi tuo tulikin niin yllätyksenä.
Suurimman osan vuodesta kun seutu on tosi rauhallista.
No, ilmeisesti pitää sitten välttää seutua kesällä ja varsinkin viikonloppuisin.
Tätä juuri tarkoitin tuolla ennakkovaroituksella. En ollut tienyt, että seutua pitäisi varoa kesäviikonloppuisin.
Milloin siellä sitten uskaltaa liikkua turvallisesti?
Ja joo, tosiaan oli aika selkeää että ei siellä paikallisia asukkaita ollut.
Mutta miksi näistä ei koskaan varoiteta? Tyyliin että osaan kyllä välttää jotain Kamppia ja Rautatieasemaa, mutta jotenkin se tieto pitää saada.
Mitä sitten teette kaikki kesällä? Menettekö joka viikonloppu mökille vai jonnekin kauemmas esimerkiksi juoksulenkille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eiranranta?
Missä tosiaan sitten liikutte?
Pitäisikö sitten pyrkiä siihen, että on joka viikonloppu koko kesän mökillä?
Pikkupoikana itse törmäsin uimahalleissa noihin runkkareihin, joku vuosi sitten yksi runkkari oli pusikossa veivaamassa kun olin pelaamassa frisbeegolfia, lähti karkuun. Häiriintyneiden ihmisten määrä taitaa olla suht vakio sukupolvesta toiseen, kaikki törmäämme johonkin perverssiin runkkariin jossain elämänvaiheessa. Onneksi on kuitenkin suht harvinaista, mutta pervot on olemassa.
Ei niitä jotain yleisellä uimarannalla otettuja kuvia tai filmejä kuitenkaan kukaan ostaisi, tai yleensäkään maksaisi niistä, vain sellaisista, mitään.
Ihan huoletta voit siis olla sen asian suhteen.
Kenellekään eivät kelpaisi rahasta ja ellei sitten se itse uimaranta paikkana , (esim. jonkun valitun lomamatkakohteen yhteydessä ) siinä ole kiinnostuksen kohteena,niin harvapa sellaisia pätkiä muuten ja ihan sellaisenaan vaivautuisi edes katsomaan.
Näkisihän niitä uimarantojen esittelyjä ym. matkailu-ja turistimainontaa netistäkin ihan niin paljon kuin viitsisi ja jaksaisi katsella.
Ei se nyt,joku itselle aivan tuntematon nainen siellä bikinit päällä mitään niin ihmeellistä,tai kenellekään sanottavammin mieleenjäävää ole.
Hemmetti, nyt kun luin tuota paikallislehteä, niin paikkahan on karmea. Miten kukaan uskaltaa siellä liikkua, esimerkiksi noiden huumeruiskujen takia.
Enpä ollut ihan huomannut, että Eiranranta on ihan tuollainen. Asunnothan ovat kuitenkin tosi kalliita ja paikka sijainniltaan yksi Helsingin upeimpia.
Mitkä ovat Luostarinpuiston länsipään kalliot, jotka ovat tuon paikallisjulkaisun mukaan piikittäjien keskeinen paikka? Että osaa varoa.
Ovatko ne ne kalliot Cafe Carusellin ja Eiranrannan uimarannan välissä?
Voitko vastata mulle, että mistä sä tiedät varmaksi ettei se metsästänyt esim niitä pokemoneja vaan kuvas sua? Millanen tilanne se oikein oli? 😅