Tekisitkö lasun tällaisesta?
Naapurissa asuu n. 2-vuotias lapsi. Ovat asuneet tässä talossa toukokuusta asti, enkä ole vielä kertaakaan nähnyt lasta ulkona. Ja me suunnilleen asuimme koko kesän ulkona, eli olisin kyllä huomannut jos naapurit olisivat lapsensa kanssa ulkoilleet... Toinen seikka mikä vaivaa on se, että heidän päivärytminsä on ihan päälaellaan. Nukkuvat päivät ja valvovat yöt. Yleensä kun omat lapset menevät nukkumaan 21.00 maissa, alkaa naapureilta kuulua elon merkkejä ja lapsen leikkimisen ääniä ja nämä jatkuvat aamuun saakka, jolloin sitten menevät nukkumaan. Vanhemmat ovat kovin ujon oloisia, eivät edes hei sano kohdattaessa...
Kommentit (36)
Ap mä teen susta lasun kun ootte asunu koko kesän ulkona!! Eikö teillä ole kotia? Missä lapsenne nukkuu?
Järjetöntä? Kyllä, yhtä idioottimaista, kuin sinun alotuksesi!
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys selvisi heidän facebookprofiileistaan, kun heidän muuttaessaan törmäsin nimiin tämän meidän kyläpahasen faceryhmässä. Muttajoo ehkä olen sitten kamala kyttääjänaapuri, lopetan moisen kauheuden heti :)
No onhan toi melkoista kyttäämistä. Tuskin niiden fb-profiilikuvassa kuitenkaan lukee "työtön". Pisteet sulle siitä, että hahmotit olevasi tässä se väärin tekevä osapuoli ja ymmärrät lopettaa. :)
Meillä mies työskentelee kotoa käsin, itse olen hoitovapaalla, lapsi 2.v. Mennään kaikki nukkumaan klo22-23. Lapsi nukkuu hyvin koko yön. Minä ja lapsi herätään sitten kun jaksetaan, yleensä klo10 aikoihin. "Livahdan" koirien kanssa ulos yleensä herättyäni. Näin kesäisin me ei yleensä edes ulkoilla päivällä kuumimpaan aikaan. Ollaan sitten illalla lähdetty koko perhe yhdessä ulkoilemaan. Ja me ei ulkoilla taloyhtiön pihalla juuri ikinä. Lapsi voi hyvin, on puhdas, ruokittu ja rakastettu. Saman ikäisiä kavereita lapsella on myös lähipiirissä. Olen monta kertaa itsekkin miettinyt että mitähän naapurit tuumaa kun meitä ei ikinä näy eikä "koskaan" olla ulkona, eikä meiltä päivisin kuulu oikeastaan minkäänlaisia ääniä. Ollaan asuttukin vasta vuosi tässä asunnossa ja samalla rytmillä menty melkein alusta asti.
Sama, meillä kans normaalia myöhäisempi rytmi, keskimäärin tuo 10-22, mutta saattaa tosin heittääkin joskus tunnillakin eteenpäin, jos on ollut puhkeavien hammasten takia huonompi yö tms.
Oma äitini on juuri tuollainen "kyllähän nyt jo pitäisi olla klo 10 ulkona menossa" ja "kyllähän nyt jo pitäisi olla viimeistään klo 21 nukkumassa" -ihminen ja hirveä päivittelijä sekä arvostelija. Tähän vielä lisäksi nämä muut arvostelevat kanssaäidit, niin onko ihme jos meillä myöhäisten rytmien perheiden äideillä tulee joskus semmoinen paskamutsi-fiilis ja epäonnistunut olo. Auts, jos joku tulis vielä lasun tekemään meistä tämän takia. :-(
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa onko lapsi terveen ja hoidetun näköinen, kun en ole kuin kerran vilaukselta hänet nähnyt
No ehkäpä voisit ajatella, että kaikkien ei tarvitse näyttäytyä sinulle, jotta voit tehdä päätöksen onko lapsi hoidettu. Haloo hei oikeasti, nyt valot päälle. Eihän se sinun tehtäväsi ole tarkastaa jokaista lasta.
Itse ainakin lähtökohtaisesti oletan, että jokainen huolehtii kyllä omista lapsista. Minun ei tarvitse sillä silmällä kyylätä.
Anteeksi vaan, mutta tää on niin naurettavaa. "En ole nähnyt naapureita tai heidän lastaan, taidan tehdä lastensuojeluilmoituksen..".
Mulla on kokemusta ap:n kaltaisesta naapurista. Meillä oli hieman eri rytmi kuin tällä naapurilla, silti katsoin tarkkaan ennen kuin menin ulos lasten kanssa, ettei vaan tää kyylä ole ulkona omiensa kanssa. Sitten kun naapuri ei ollut nähnyt minua lasten kanssa ulkoilemassa, hän puhui kylillä, että meidän perhe ei ulkoile. Kaikki eivät jää omalle pihalle leikkimään, vaan seikkailuita voi löytää muualtakin ja kaverit voivat olla mm. leikkipuistossa.
Ap, tee ehdottomasti lasu! Se on vain huolen ilmaisu, sosiaalityöntekijät sitten selvittävät, onko huoli aiheellinen vai ei. Kerroit että ikkunoissa on kaiket päivät verhot päällä. Ja vanhemmat työttömiä. Moni työtön masentuu, aiheesta, ja moni masentunut päästää asuntonsa kamalaan kuntoon, jolloin pitää verhot kokoajan kiinni. Tiedä millaisessa kaaoksessa lapsi elää. Perhe voi todellakin tarvita sosiaalityöntekijöiden apua.
Ehdottaisin ap, että teet lasun itsestäsi. Lapselle ei tee hyvää asua tollasen kyylän kanssa.
Meilläkin on ikkunat itään ja etelään. Jos verhot olisi auki nyt kesällä, niin sisälämpötila nousisi aika tuskastuttavaksi.
Entä jos ne verhot olisi auki: rehellisesti, yrittäisitkö vaivihkaa kurkkailla sisään?Tai oletko jo joskus kurkannut, jos ne on olleet joskus auki?
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä vittua sulle kuuluu jonkun toisen vuorokausirytmi??
Täällä on joillakin lapsilla oikeesti hätä, väkivaltaset vanhemmat, narkkareita yms. Anna sossujen keskittyä niihin! Helvetin typerä ihminen olet!:((
Ihan samalla tavalla olin vastaamassa. En vaan ymmärrä "näitä" ihmisiä.
Mekään ei olla aamunvirkkuja ja lähdetä ennen lounasaikaa ulos. Eikä ulkoilla omassa pihassa.
Kyllä sais naapuri tuntea nahoissaan, jos kehtais lasun tehdä sen takia, kun herätään 10, eikä 7...
Missä sanotaan, minä aikana lapsen pitää valvoa ja nukkua? Tiedän vain sen, että riittävä unensaanti on taattava.
Jos ap oli ulkona kyttäämässä koko kesän eikä he halunneet mennä samaan aikaan?
Ulkona koko kesä? Eikö siinä oo älytön melanoomariskikin? Ja miten pienistä lapsista on kyse? Onko helteellä muistettu ehkäistä lapsia kuivumasta liikaa?
Siis mitä vittua sulle kuuluu jonkun toisen vuorokausirytmi??
Täällä on joillakin lapsilla oikeesti hätä, väkivaltaset vanhemmat, narkkareita yms. Anna sossujen keskittyä niihin! Helvetin typerä ihminen olet!:((