Miehen lapsi ja minun rahat
Ottaa päähän...
Olen yksinhuoltaja ja kaupassa töissä. Käteen jää n. 1300€ kk. Mulla on kaksi omaa lasta ja miehellä yksi. En saa elatusmaksuja lasteni isältä, sillä hän on pieni tuloinen myös ja yritämme jakaa lasten kuluja. Nyt kuitenkin viimeisen vuoden aikana kaikki lasten hankinnat on jäänyt minulle.
Nyjkinen mieheni on työtön ja veloissaan. Hänellä jää kuukaudessa laskujen jälkeen käteen pyöreä nolla euroa.
Minä olen elättänyt pienellä palkallani koko viiden hengen talouden joka toinen viikko kun miehen lapsi on meillä. Ja neljän hengen menot ja asumisen silloin kun miehen lapsi ei ole.
Minun lapseni ajavat käytetyillä ja kierrätetyillä fillareilla jne.
Tyttäreni puhelin on niin vanha ettei jaksa enää oikein pyörittää mitään ohjelmia. Mulla ei ole varaa ostaa itselleni oikein mitään, nytkin mietin mistä talvi takin saisi halvalla.
Miehen tytär sen sijaan saa kaiken. Ihan kaiken. Mummiltaan.
Mummonsa ei halua osallistua tytön elättämiseen kun on täällä, mutta osti uuden jopon, joka vuosi uuden kånkenin, sai iphone 6 alle vuosi sitten ja nyt menevät ostamaan siitä sen uusimman version joka maksaa n.800 €. Koska lapsi haluaa. Ja kyseessä siis viidesluokkalainen.
Miehen tytöllä on kalliit harrastukset jne.
Mun lapset jää ilman kaikkea sitä koska MUN rahat menee miehen ja tämän tytön elättämiseen..
Olenko mä ihan saapas ja tyhmä vai mitä mun pitäis tehdä??
Tuntuu niiiiin pahalta ja epäreilulta.
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Välitän miehestä todella enkä voi ketään jättää vaille ruokaa jne.
En syyllistä lasta, mutta nämä lapselle tehdyt turhat ja kalliit hankinnat korostavat eriarvoisuutta lasten välillä.
Varsinkin kun joka euro jonka lapseen laitan on pois omiltani.Tuntuu että mun jääkaapin sisältöä ja vuokran maksua pidetään itsestäänselvyytenä.
Ei ole mummon tehtävä elättää poikansa lasta mutta onko minun??Mielummin mäkin ostaisin sillä rahalla uuden puhelimen lapselleni mitä miehen lapseen menee rahaa..
Kyllä mä vähän näksin, että se on sun hommas elättää myös sitä miehes lasta. Sä olet pistänyt hynttyyt yhteen miehen kanssa ja ottanut sen perheeseesi lapsen kera. Ainakin mulla on se periaate että perheestä huolehditaan, ihan kaikista. Ei sitä lasta voi ilman ruokaa jättää, eihän? Millaisen mallin sä siinä näyttäisit niille omille lapsillesi. Että kännykän takia on ihan ok hylätä perheejäsen. Onhan tuo toki kurjaa, että mummo ostelee yhdelle ja muut jää ilman, mutta sellaista se elämä on, pelinappulat ei aina mee tasan. Eikä mummoa oikein voi kieltääkään ostamasta omalle lapsenlapselleen eikä tältä voi vaatia muille ostamista tai elättämistä. Mummon rahat on mummon ja hän päättää niistä ihan itse.
Enemmän mä miettisin noita sun miehiä, onko ne etsineet hommia ja yrittäneet hoitaa omaa elatusvelvollisuuttaan? Vai jättäytyykö ne vaan sohvanpohjalle ja odottaa että sinä hoidat? Lasta tilateesta on ihan turha syyttää (mitä sinä kyllä teet, ehkä huomaamattasi) ja miettiä miten tämän saisi pois kuviosta. Syy on teissä vanhemmissa, teillä se rahapula on. Teidän pitäis asialle tehdä jotain ja se jokin ei ole se että lapsi viskataan pihalle.
Nyt puhut niiden miesten kanssa vakavasti. Ex-miehesi velvollisuus on osallistua lastensa elättämiseen ja miehesi velvollisuus on osallistua oman perheensä elatukseen. Paa ne äijät kuriin. Ne tän tilanteen aiheuttaa, ei se lapsi.
Voisiko veloista maksaaa vain minimit?Mistä tiedät että miehesi rahat todella menee velkoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välitän miehestä todella enkä voi ketään jättää vaille ruokaa jne.
En syyllistä lasta, mutta nämä lapselle tehdyt turhat ja kalliit hankinnat korostavat eriarvoisuutta lasten välillä.
Varsinkin kun joka euro jonka lapseen laitan on pois omiltani.Tuntuu että mun jääkaapin sisältöä ja vuokran maksua pidetään itsestäänselvyytenä.
Ei ole mummon tehtävä elättää poikansa lasta mutta onko minun??Mielummin mäkin ostaisin sillä rahalla uuden puhelimen lapselleni mitä miehen lapseen menee rahaa..
Ei ole sinun tehtäväsi vaan lapsen vanhempien. Sinun tehtäväsi ei myöskään ole elättää luuseri miestä lastesi kustannuksella
Mummot saavat tehdä rahoillaan mitä lystää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa kuule hemmotella ketään millään viikolla. Mies maksaa itse omat laskunsa mitta minä maksan KAIKEN muun.
Ja kyllä se yksikin suu siellä padan äärellä maksaa extraa kun puhutaan 26 viikosta vuodessa. Samoin varsinkin se miehen suu.
Kyllä se makaronilaatikko riittää melkein puolet pidempään kun sillä on melkein puolet vähemmän syöjiä.
Samoin maksaa vesi, vessapaperi, shampoot ja hoitoaineet, jäätelöt jne.
Ei mulla oo pokkaa olla ostamatta yhdelle lapselle ja sanoa et pyydä mummoltas!
Ja elareita en saa koska en ole niitä hakenut.
Mun ex on maksanut mun laskuja eron yhteydessä jne.En halua häntä taloudelliseen ahdinkoon enempää. Ja sen tekisin jos elareita hakisin. Olemme hyvissä väleissä exän kanssa ja ex on auttanut mua tosi monissa asioissa kykynsä mukaan.
Niin kunhan ex ei vain kärsi. Mietihän, että menetät elatusmaksuja ainakin 3000 euroa vuodessa ja se on lapsiltasi pois.. Sillä rahalla saisit lapsillesi vaikka ja mitä. Lapsesi ovat ilmeisesti vielä aikas nuoria. Mitä sitten kun ovat teinejä ja rahanmeno on hurjaa.
Tarkemmin 3720e
Vierailija kirjoitti:
Vaikka aika jaskamaisiakin kommentteja on tullut, niin oikeassahan te olette.
Ei ole kyse provosta, vaikka siltä tää itsestänikin tuntuu.
Miehen velat on kertynyt autosta, huonekaluista jne. On ostanu luotolle huolettomasti ja paljon. Maksellut luottoa luotolla. Tätä halveksin suuresti.
Exältä jos haen elareita niin lapsethan siellä sitten kärsii kun ei ole oikein mitään. Eikä voi tehdä mitään. Ja ex on maksanut meidän yhteisiä lainoja eron yhteysessä useilla tuhansilla euroilla, kun minulla ei sitä rahaa ollut. Sen lisäksi osti minulle auton. Halvan ja vanhan mutta osti.
En ole lasta syyttänyt, siihen tuntuu moni takertuvan. Mutta lapsi konkretisoi tämän asian minulle ja tietenkin omille lapsilleni. Että miksi yhdellä on kaikki uutta ja hienoa ja toisilla käytettyä.
Ja olen koko (tämänkin) illan tehnyt ajatustyötä asioiden eteen.
Varmaan olenkin luuseri ja rakastan miestä. Kovasti kyseenalaistan että miksi.
Exäsi maksamat asiat erotessa ja auto on pikkuroposia mitä tulet saamaan elareina. Ei muutamalla tuhannella eurolla kuitata vuosien elatusmaksuja, ehkä kahden vuoden muttei enempää (viittaan em. laskelmaani ketjussa). Etkö osaa laskea. Jos elatusmaksuista tehdään omaisuuden osituksessa sopimusta se on jossain asiakirjassa sovittu, osituksessa, näin oli meillä. Mies on saanut takaisinmaksu jo moneen kertaan mitä on aiemmin maksanut. Tosin et maininnut miten kauan erosta ja minkä ikäiset lapsenne ovat?
Nyt ota järki käteen. Olet oikeasti tyhmä jos et hae elareita. Lisäksi eroaisin tuosta luuserista, saisit ykinhuoltajakorotuksen lapsilisiin. Osta dildo ja ota seksiä "irtonumeroina". Olet ilmeisesti läheisriippuvainen.
Hän on impulsiivinen, jopa väkivaltainen humalassa.
En silti ole se perinteinen wt yh, jonka kuvan tästä helposti saa.
Olen toki pienituloinen, mutta ns. hyvästä perheestä. Tosin väkivaltaisesta. Varmasti löytäisin lapsuudesta selityksiä tälle käytökselle, niinkuin moni on tarjonnutkin.Nyt mies tarjoutuu ostamaan saman puhelimen vanhimalle lapselleni. Kysyin että millä rahalla? Mun maksettavaksihan sekin sitten jäisi.
Välillä mietin onko tuo aikuinen. Tai ole ko minä.
Itseäni mietityttää, että kuinka perseestä täytyy ihmisen olla, että joutuu tuollaiseen tilanteeseen? Ei kannata laittaa elämänsä pohjaa, tai ylipäätään elämäänsä toisten ihmisten varaan. En ymmärrä miksi et lähde, tai pistä sitä ukkelia tekemään asiansa edistämiseksi jotain. Jos jotain olen oppinut tässä elämässä, niin se on ettei kukaan anna sinulle mitään. Se pitää ottaa itse ja talloa alleen ne, jotka ovat tielläsi. Mitään palkintojenjakoseremoniaa joviaalista käytöksestä ei pidetä, eikä edes lopussa seiso fiktiivinen kiitoskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä puhuu nyt MUMMO! Minä olen aina, siis aina antanut kalliitakin lahjoja omien lapsieni lapsille. Hemmottelen siis heitä. Minusta arjen kulut pitää pystyä vanhempien kattamaan. Jos nyt alkaisin tälle lapselleni antamaan rahaa tai ostamaan lapsen sisaruspuolille myös kalliita lahjoja, kävisi niin ettei minulla olisi kohta mitä jakaa. Olen usein kehoittanut menemään velkasaneeraukseen ja sosiaalihuoltoon selvittämään, miten raha ja talousasiat saisi tasapainoon. Kun pariskunta on ITSE ensin edes jollain tasolla tehnyt taloudellisen suunnitelman, voin heitä auttaa. Nyt en edes lainaa tarjoa koska tiedän, ettei sitä makseta takaisin.
Eikö ne lapsenlapset kuitenkin kerro mummollekin, että rahat on tiukassa? Varmasti aikuinen kyllä ymmärtää sen verran rivienkin välistä lapsen puheista, vaikka ei suoraan sanoisikaan.
Ja jos sen tietää, niin eikö kiinnosta lapsen hyvinvointi enemmän kuin hemmottelu?
Esim. uusi Iphone vs. kunnon ruokaa? Tai teinille käsilaukku vs. harrastusmahdollisuus?
Kuulostaa erikoiselta että mummo valitsisi hemmottelun.
Miksi ihmeessä mummon pitäisi elättää lapsenlapsi, jolla on sekä isä että äiti?
Olen eronnut, exä on työtön, minulla hyväpalkkainen työ. Mies ei maksa elareita, koska hänen toiveestaan lapsi (10v poika) on joka toinen viikko isän luona, asia minulle OK. Miehellä uusi nainen, tällä 2 lasta ja pienipalkkainen työ.
Täällä kotona pojallani on oma huone, tietokone, harrastusvälineitä vaikka muille jakaa, oma tv jne. Kun poika on kotona, panostan häneen 100% eli vien harrastuksiin, seison kentän laidalla kannustamassa, käydään fillariretkillä jne. eli en jätä häntä netin ihmemaailmaan ja tee omiani. Isän luona ei ole mitään, kännykänkin vaihtaa siksi ajaksi halpaversioon, jotta sitä ei otettaisi äitipuolen lapsille. Jatkuvasti saan kuulla, että poika on lellipentu, joka pääsee ulkomaille, saa kasapäin lahjoja ja jonka pitää oppia jakamaan tavarat sisaruksille (jotka eivät ole sukua). Äitipuoli esittää, että maksaisin heille ruokarahaa, koska poika syö niin paljon ja heillä on tiukkaa. Olen sanonut, että laita mies töihin, rahaa olisi heti enemmän, mutta se ei käy.
Mies oli ihana taivaanrannanmaalari, mutta täysin elätettävä. Silti ei ole minun vikani, että käyn töissä ja perheellä on rahaa. En aio ryhtyä exän perhettä elättämään, vaikka sitä odotetaankin.
Ei kait kenenkään toisen puhelinta voida toisten lapsille ottaa noin vaan?
Ei voi. Mä antaisin lapselle kalliin puhelimen mukaan, katsoisin nappaako äitipuoli sen lapselleen. Ja jos näin kävis, niin sen jälkeen asia olis poliisin tutkinnassa. Puhelin on hyvin helppo osoittaa varastetuksi, löytyis kuitti ym. Ja koska se puhelin olis minun eikä lapsen niin äitipuolen olis ihan turha edes väittää lapsen antaneen sen sisaruspuolelleen. Siinäpä mamma selittelis kuulusteluissa miten se mun puhelin päätyi hänen lapselleen. Ei taitais seuraavan kerran napata mitään lapselta.
AP sä olet ollut ihan liian kiltti!!! Sun ex ja nykyinen mies hyväksikäyttää sua erittäin törkeällä tavalla.
Se että joku on maksanut tuhansia joskus on vain pisara meressä, mitä sulta on saamatta. Toki nuo asiat voidaan laskea elareiden korvikkeena, mutta euron on vastattava euroa. Eikä niin että ex-mies on maksanut 1% siitä mitä sun olisi pitänyt saada. Tee laskelmat, niin ymmärrät kuinka törkeä tuo ex on ollut sinulle!
Sun nykyisen miehen pitäisi hankkia elatus itselleen ja lapselleen. Kaikki rahat ei voi mennä perintään tai laskuihin. Siinä on aina se suojaosa mukana, ja sen lasketaan riittävän miehen ja hänen huollettavien elättämiseen. Miehen on sitten elettävä sen mukaan, vaikka se vaatii varmasti vaatii säästeliäisyyttä. Tämän nykyisen miehen pitäisi varmastikkin järjestellä myös velka-asiansa paremmalle tolalle esim. korvata nuo pienet rahapurot yhdellä matala-korkoisemmalla isolla lainalla.
Mielestäni teidän olisi parasta eriyttää rahanne. Eli käytännössä muuttakaa erilleen ja laittakaa molemmat raha-asianne kuntoon tahoillanne. Sitten voitte harkita yhteenmuuttoa.
Ja mitenkäs te olette ukkokullan kanssa päätyneet tilanteeseen, jossa vain sinä maksat asumisesta ja ruuasta? Aika vajakkia toimintaa, jos ette osaa perusasioista puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö ap, että jos ex on pienituloinen, hänelle EI MÄÄRÄTÄ ELAREITA vaan KELA MAKSAA! Siis ex ei köyhdy yhtään! Menkää heti lastenvalvojalle ja tehkää sopimus. Mistä tää pitää vääntää, että tajuat? 300 euroa kuussa lisää rahaa, eikö kelpaa?
Voi kunpa ap viimeinkin tajuaisi tämän mitä täällä on yritetty koko pitkän ketjun ajan tolkuttaa. Eli Kela maksaa elarit, jos exällä ei ole tarpeeksi rahaa.
Riippuu ihan siitä, mihin exän tulot tällä hetkellä menevät. Jos omien kulutusluottojen lyhentäminen olisi hyvä syy jättää elarit maksamatta ja siirtää ne kunnan piikkiin, niin mitä luulet, olisiko kaikilla elatusvelvollisilla nyt aika mahtavat kulutusluotot. "Ei pysty, pitää maksaa kakkosautoa 600 e/kk." Aha, no eipä siinä sitten mitään, me maksetaan, sanoo Kelan täti.
Niinkö luulet tuon menevän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö ap, että jos ex on pienituloinen, hänelle EI MÄÄRÄTÄ ELAREITA vaan KELA MAKSAA! Siis ex ei köyhdy yhtään! Menkää heti lastenvalvojalle ja tehkää sopimus. Mistä tää pitää vääntää, että tajuat? 300 euroa kuussa lisää rahaa, eikö kelpaa?
Voi kunpa ap viimeinkin tajuaisi tämän mitä täällä on yritetty koko pitkän ketjun ajan tolkuttaa. Eli Kela maksaa elarit, jos exällä ei ole tarpeeksi rahaa.
Riippuu ihan siitä, mihin exän tulot tällä hetkellä menevät. Jos omien kulutusluottojen lyhentäminen olisi hyvä syy jättää elarit maksamatta ja siirtää ne kunnan piikkiin, niin mitä luulet, olisiko kaikilla elatusvelvollisilla nyt aika mahtavat kulutusluotot. "Ei pysty, pitää maksaa kakkosautoa 600 e/kk." Aha, no eipä siinä sitten mitään, me maksetaan, sanoo Kelan täti.
Niinkö luulet tuon menevän?
Kyse ei ollut siitä, mihin exän rahat menevät. Nyxän rahat menevät kulutusluottoihin
Kyse on siitä, että ap ei halua pyytää elareita, ettei saattaisi exää ahdinkoon. Eikä ole edes älynnyt anoa elareita Kelasta ja nyt sitten itkee täällä rahapulaansa.
Ihmettelen kyllä, että miksi ap:n tytärpuolen äiti on halunnut viikko-viikko -systeemin lapselleen. Joka toinen viikko köyhässä alkoholistiperheessä??
ap voisi tehdä paljonkin tilanteelle. Mutta ei ehdi kun keskittyy lapsen kadehtimiseen.
Ap, jos lopetat käyttämästä aikasi lapsen kadehtimiseen, pystyisit parantamaan omien lastesi tilannetta merkittävästi.
Mummo saa ostaa lapselle mitä haluaa, eikä siitä sovi olla kateellinen. Mutta miten tuo liittyy sinun rahankäyttöösi? Pakottaako se mummo sinua ostamaan jotain? Tuolla uhrautumisella ja marttyyriasenteella pilaat vain mm. sinun ja lapsipuolesi välit, eihän tuo ole lapsen vika.
Ihan hyvä :D Mutta kånken oli liikaa, olisit sanonut mielummin reppu niin olisin jopa uskonut mutta 3/5 ;)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä, että miksi ap:n tytärpuolen äiti on halunnut viikko-viikko -systeemin lapselleen. Joka toinen viikko köyhässä alkoholistiperheessä??
kaikki ei välitä lapsensa parhaasta ja pitää olla oma aika ja elämä myös
Jos miehesi ei pyynnöstäsi huolimatta maksa lapsi viikon ruuista osuuttaan. Niin, kun miehesi lapsi on kylässä lähdet omiesi kanssa syömään johonkin muualle ja katso että jääkaappi on tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Jos miehesi ei pyynnöstäsi huolimatta maksa lapsi viikon ruuista osuuttaan. Niin, kun miehesi lapsi on kylässä lähdet omiesi kanssa syömään johonkin muualle ja katso että jääkaappi on tyhjä.
Todennäköisesti se mies kuluttaa itse ap:n rahoja paljon enemmän kuin tyttö. Nyt vaan taloustili käyttöön. Joka toinen viikko mies maksaa 1/2 ruokamenoista, joka toinen vk 1/3. Asumiseen liittyvät laskuista miehelle 1/3. Tässä suhteessa siirrätte molemmat rahaa taloustilille heti palkka päivänä. Lisäksi hae elarit lapsillesi.
Ei hme, että mummo ei halua antaa teille rahaa, kun kaksi aikuista miestä ei elätä omia lapsiaan. Mummo todennäköisesti huomannut jo vuosia sitten poikansa rahojen katoavan älyttömyyksiin. Mummon ainoa tapa tukea on antaa suoraa lapselle, jotta hänen elatusvelvolliset huoltajansa eivät vie niitä.
Lasten ei tulisi kärsiä ''aikuisten asioista''. Terveisin: Entinen äitipuoleni ajatteli samalla tavoin ja lopputulos oli se että minulla oli oma jääkaappi koska äitipuoleni mielestä hän ei ole velvollinen elättämään minua. Muut söivät yhdessä mutta itse jouduin lämmittämään mikroruokaa. Tällainen asia vaikutti minuun pitkään ja tunsin olevani outsider omassa perheessäni. Tosin tämä tapaus todettiin loppupeleissä muutenkin psykopaatiksi joten toivottavasti osaat tehdä järkevän päätöksen asiassa.
Uusioperheissä on tämä että miehen mukana tulee sitten lapsetkin ja se asia tulee hyväksyä siinä vaiheessa kun miestä valitsee eikä jälkeenpäin voivotella ettei halua kasvattaa miehen lapsia.
Olet kiltti ja rakastava nainen jolla on sydän kultaa.
Hyvyydestäsi päätellen sitä ns vaimomatskua.
Toivottavasti miehesi saa pian töitä , ja rahaa alkaa tulemaan enemmän talouteenne.