Palasin äitiyslomalta ja heti kenkää YT:ssä
Tulin sovitusti töihin, mutta mitään tehtäviä en saanut tehtäväksi. Sijaiseni oli saanut jatkosopparin määräaikaiseksi, ja hänen itsevarmasta käytöksestään tulkitsin heti, että lähtöni oli tiedossa.
Olin töissä 1,5 viikkoa, kunnes YT:t päättyivät, ja sitten sain lähteä. Äitiysloman aikana tehtäväni oli jaettu pois. Korvaukseksi sain sitten anteliaat 2 kk palkan, mikä nyt on normi irtisanomisajan korvaus.
Liiton mukaan toiminta oli arvelluttavaa, ja takaisinottovelvollisuutta ja työhönpaluusuojaa rikotaan. Mutta oikeuteen tästä tuskin kannattaa lähteä, koska korvaukset sitä kautta ovat niin pieniä, ettei riskinotto kannata.
Jokaista varmaan jännittää töihinpaluu. Arvatkaas, miltä minusta nyt tuntuu? Kaksi pientä lasta elätettävänä, ja ilman molempien vanhempien palkkaa emme oikein pärjää. Olen akateemisesti koulutettu ja minulla on lähes 15 v kokemus, mutta työpaikat ovat kiven alla. Huolestuttaa koko perheen tulevaisuus. Vaivalla saimme lapsille hyvän hoitopaikan, ja jos heidät otan pois hoidosta, niin seuraavan kerran paikat ovat haussa vuoden päästä. En usko miten tässä näin kävi! Olen aina ollut tavoitteissani tai ylittänyt ne, tehnyt ylitöitä, vaikka lapsi on ollut pieni. Sanalla sanoen panostanut työhön täysillä.
En tiedä miten tästä nousisin. Miten huomenna aamulla? Mitä silloin teen? Mitään urakonsultointia tai psykologiapua ei tarjottu. Tervetuloa vaan pörssiyhtiöiden vastuulliseen maailmaan!
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Tulin sovitusti töihin, mutta mitään tehtäviä en saanut tehtäväksi. Sijaiseni oli saanut jatkosopparin määräaikaiseksi, ja hänen itsevarmasta käytöksestään tulkitsin heti, että lähtöni oli tiedossa.
Olin töissä 1,5 viikkoa, kunnes YT:t päättyivät, ja sitten sain lähteä. Äitiysloman aikana tehtäväni oli jaettu pois. Korvaukseksi sain sitten anteliaat 2 kk palkan, mikä nyt on normi irtisanomisajan korvaus.
Liiton mukaan toiminta oli arvelluttavaa, ja takaisinottovelvollisuutta ja työhönpaluusuojaa rikotaan. Mutta oikeuteen tästä tuskin kannattaa lähteä, koska korvaukset sitä kautta ovat niin pieniä, ettei riskinotto kannata.Jokaista varmaan jännittää töihinpaluu. Arvatkaas, miltä minusta nyt tuntuu? Kaksi pientä lasta elätettävänä, ja ilman molempien vanhempien palkkaa emme oikein pärjää. Olen akateemisesti koulutettu ja minulla on lähes 15 v kokemus, mutta työpaikat ovat kiven alla. Huolestuttaa koko perheen tulevaisuus. Vaivalla saimme lapsille hyvän hoitopaikan, ja jos heidät otan pois hoidosta, niin seuraavan kerran paikat ovat haussa vuoden päästä. En usko miten tässä näin kävi! Olen aina ollut tavoitteissani tai ylittänyt ne, tehnyt ylitöitä, vaikka lapsi on ollut pieni. Sanalla sanoen panostanut työhön täysillä.
En tiedä miten tästä nousisin. Miten huomenna aamulla? Mitä silloin teen? Mitään urakonsultointia tai psykologiapua ei tarjottu. Tervetuloa vaan pörssiyhtiöiden vastuulliseen maailmaan!
Voi ei, miten kurja tilanne! En nyt lukenut koko ketjua, mutta kun kerran kuulut ammattiliittoon, suosittelen sinua ehdottomasti hyödyntämään liittosi palveluja:
Lähes kaikilla (ainakin akavalaisilla) liitoilla on todella laadukkaita maksuttomia ura- ja työnhakupalveluja, joihin kuuluu henkilökohtainen ohjaus uraohjaajan kanssa. Lisäksi liitoilla on maksuttomia koulutuksia ym. työnhakuun ja muuhun liittyen, jotka kannattaa hyödyntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä palasin 3 v jälkeen ja sijainen oli vakinaistettu. Mutta hänet ylennettiin ja minä sain vanhan tylsän duunin takaisin. Plääh sekin
KOLME vuotta kotona? Oikeasti? Itse olen akateeminen, ja hankkinut lapset opiskeluiden aikana (kaksi tutkintoa). Samalla olen tehnyt kedät oman alani töitä. Liukuma työelämään on ollut helppo eikä työnantajan ole tarvinnut pelätä mammalomia. Minua on kiitelty siitä, että tajusin tehdä lapset opiskeluaikana. No se siitä, mutta kuinka joku uskaltaa jäädä kolmeksi vuodeksi kotiin? Tuohan on ammatillinen itsemurha.
Varmaan sellainen, joka arvottaa lapset uraansa tärkeämmäksi.
Tunnen monia.
Mitäs menit ja lisäännyit.
Suurin riski työnantajalle on lisääntymisikäinen nainen.
Lisääntyminen on oma valinta. Sitä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpöä, että pitkä työttömyys, joka näkyy cv:ssä, olisi este työllistymiselle. Itse olin työttömänä yli vuoden ja töitä sain. Uutta työnantajaa ei työttömyys haitannut, koska olin heidän mielestään tiimiin sopivin, minä työtön lusmu kiilasin kolmen muun töissä olleen loppusuoralle päässeen hakijan ohi. Eli kyllä työtönkin työllistyy. Asiantuntijatehtävässä pk-seudulla olen.
Hienoa! Sinun kannattaisi laittaa kirjoitus Hesarin mielipidepalstalle, vaikka sitten nimettömänä. Tarinasi olisi varmasti monelle todella rohkaiseva. Niin paljon pelotellaan tuolla työttömyysjaksolla cv:ssä ja sitä pelätään.
Alkaako yritys A:lla ja sijaitsee Helsingissä?
Vierailija kirjoitti:
Nauttisin varmaan perhe-elämästä, jos toimeentulo ei huolettaisi ja tietäisin, että saan töitä esim. puolen vuoden sisään. Mutta alallani moni tuttu ammattilainen on ollut pitkän aikaa työnhaussa, ja jos he eivät saa duunia, niin helppoa se ei tule olemaan itsellekään. Yleensä irtisanomisesta saa paketin, minä en saanut. Ja säästöt on kulutettu siihen, että pystyin olemaan edes muutaman kuukauden hoitovapaalla.
Tiesit, että tilanne on paha (=vähäiset säästöt + alalla työttömyyttä) ja silti halusit toisen lapsen?
En tarkoita, ettetkö olisi niin saanut tehdä, mutta valintasi tarkoittaa sitä, että arvosi ovat ns. pehmeämmät. Asetit perheen työn edelle, etkä miettinyt kovin pitkälle. Ehkä tästä vielä aukeaa jotain parempaa sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Perhevapaathan tavallaan kerryttävät työkokemusta, kun CV:hen voit merkata olleesi työsuhteessa firmassa X 2008-2016, vaikka olisit tuosta ajasta ollut äitiys- ja vanhempainvapailla 2011-2012 ja 2015-2016.
Tätä minäkin olen miettinyt. Tosin kyllähän se kysyttäessä esim. referenssejä käy ilmi ja sitten onkin selittämistä. Tuttu on ollut paikassa X 2010- vaikka on tosiasiassa tainnut olla siellä 6kk ja loput ajasta kotona lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Perhevapaathan tavallaan kerryttävät työkokemusta, kun CV:hen voit merkata olleesi työsuhteessa firmassa X 2008-2016, vaikka olisit tuosta ajasta ollut äitiys- ja vanhempainvapailla 2011-2012 ja 2015-2016.
Kokemuslisiä eivät kerrytä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toki, eivätkä käy kokemuksesta tutkinnoissa jne. Mutta kieltämättä tällainen hakija on silti etulyöntiasemassa jos verrataan työttömyysvaihtoehtoon.
Mieslukija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toki, eivätkä käy kokemuksesta tutkinnoissa jne. Mutta kieltämättä tällainen hakija on silti etulyöntiasemassa jos verrataan työttömyysvaihtoehtoon.
Jos mulla tulisi vastaan työnhakijä, joka ilmoittaa olleensa töissä "firmassa X 2008-2016" ja vasta myöhemmin selviäisi että kahdeksan vuoden sijaan hän onkin ollut töissä oikeasti vain siitä puolet, menisi kaikki luotto hakijaan. Homma olisi sillä selvä, sillä se joka vääristelee (myös kertomatta jättäminen on vääristelyä) cv:tään voi valehdella muistakin asioista. Ikinä en tuollaista palkkaisi. Kyllä ne pidemmät poissaolot pitää cv:hen merkitä, koska onhan siinä iso ero onko ollut töissä neljä vai kahdeksan vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä palasin 3 v jälkeen ja sijainen oli vakinaistettu. Mutta hänet ylennettiin ja minä sain vanhan tylsän duunin takaisin. Plääh sekin
KOLME vuotta kotona? Oikeasti? Itse olen akateeminen, ja hankkinut lapset opiskeluiden aikana (kaksi tutkintoa). Samalla olen tehnyt kedät oman alani töitä. Liukuma työelämään on ollut helppo eikä työnantajan ole tarvinnut pelätä mammalomia. Minua on kiitelty siitä, että tajusin tehdä lapset opiskeluaikana. No se siitä, mutta kuinka joku uskaltaa jäädä kolmeksi vuodeksi kotiin? Tuohan on ammatillinen itsemurha.
Omakehu haisee! Omakehu haisee!
Näitä asioita pyöritelleenä pari kommenttia:
- Raskaus ja perhevapaat suojaavat jonkin verran työntekijää, mutta suoja loppuu siihen päivään kun niiltä palataan.
- Liiton kommenttien mukaan en lähtisi oikeuteen, koska liitot kommentoivat aina liioitellen työntekijän etuja. Jos joku muu olisi sinun tilaltasi irtisanottu, olisi liitto ollut senkin puolta..
- Olen nähnyt niitäkin tilanteita, että sijainen on oikeastikin 3x parempi kuin se, jota hän sijaistaa.
- Takaisinottovelvoitetta rikotaan vasta jos sinne palkataan samoihin hommiin nyt YT:n jälkeen uusi henkilö. Aiemmin (ennen irtisanomistasi) tehty määräaikainen sopimus ei tätä riko.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Mieslukija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla tulisi vastaan työnhakijä, joka ilmoittaa olleensa töissä "firmassa X 2008-2016" ja vasta myöhemmin selviäisi että kahdeksan vuoden sijaan hän onkin ollut töissä oikeasti vain siitä puolet, menisi kaikki luotto hakijaan. Homma olisi sillä selvä, sillä se joka vääristelee (myös kertomatta jättäminen on vääristelyä) cv:tään voi valehdella muistakin asioista. Ikinä en tuollaista palkkaisi. Kyllä ne pidemmät poissaolot pitää cv:hen merkitä, koska onhan siinä iso ero onko ollut töissä neljä vai kahdeksan vuotta.
Kuvitellaanpa tilanne, että pieni lapsesi on menossa vaativaan sydänoperaatioon. Sinulla on valittavanasi kaksi kirurgia. Toinen (A) jolla on CV:ssä kokemusta 13 vuotta ja toinen (B) jolla kokemusta on 8 vuotta. Leikkaus on juuri sellainen, että osaaminen tulee kokemuksesta ja rutiinista.
No, tarkemmalla tarkastelulla A on ollut yhteensä 3 vuotta äitiysvapaalla ja muilla perhevapailla 7 vuotta. Eli A:lla kokemusta onkin vain 3 vuotta ja sekin vuosien takaa. Moni välinekin on vuosien saatossa jo muuttunut. B on oikeastikin tehnyt ao leikkausta 8 vuotta. Ja juuri viimeiset kahdeksan.
Kokemus kertyy oikeastikin vain kokemuksesta. Ei periaatteesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos äänestit kokoomusta, keskustaa tai persuja, niin kannattaisi miettiä äänestyskäyttäytymistä uudelleen. Sitä saa mitä tilaa.
Jos äänestit vasemmistoa tai vihreitä niin olen oikeasti pahoillani.
Montako työllistävää yritystä on vasemmistoliitto tai vihreät luoneet tai perustaneet? Missä on leipäpuu? On helppo huudella sivusta, mutta yrittäkääpä itse perustaa niitä yrityksiä, jotka sitä väkeä täällä työllistävät.
Ilman yrityksiä ei ole työtä. Ilman yrityksistä tulevaa rahaa ei ole myöskään julkista sektoria. Kuinka vaativaa tämän yhtälön ymmärtäminen on.
Kuka perustaa yrityksiä, jos niillä ei ole edes mahdollista tienata..?
Nyt Ap:lla loistava tilaisuus aloittaa bloginkirjoitus kotirouvan elämästä ja pitää Tupperware- ja Partylite-iltoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohis, mutta kuinka moni pk-seutulainen pystyy aidosti mitoittamaan asuntolainan niin, että sen maksamiseen riittää yhdet tulot? Hyvin harva. Pitäisi muuttaa muualle, mutta asunnon realisointi edullisemmilla alueilla ei ole mitenkään varmaa, jos ja kun äiti palaa takaisin työelämään. Asiantuntija-alan työpaikat kun on lähinnä pk-seudulla.
Saat ap sympatiani. Toisaalta tuo sama fiilis on kaikilla pätkätyöläisillä, jatkuvasti. Lapsen saaminen pätkätyöläisenä johtaa lähes varmasti siihen, ettei ole paikkaa mihin palata. Ja pätkien yhteensovittaminen lasten hoitopaikkoihin yms. on raskasta.
Tiedän moniakin perheitä, jossa toinen on töissä ja toinen äitiyslomalla tai kotihoidontuella. Ja kotihoidontuki on aika paljon pienempi kuin ansiosidonnainen päiväraha.
Harva kuitenkaan pystyy mitoittamaan pk-tasoista lainaa niin, että pidempiaikainen takaisinmaksu olisi mahdollista vain yhden tuloilla. Toki tähän vaikuttaa vanhempien välinen tulotasokin. Jos mies alunperinkin tienaa selvästi naista enemmän, ei naisen pitkäaikainen poissaolo ole perheen kannalta taloudellisesti niin merkittävä lovi talouteen kuin perheissä, joissa molemmilla about samat tulot. Esimerkiksi me tienaamme mieheni kanssa saman verran. Jos minä jäisin ensin kaksi kertaa hoitovapaalle ja sen jälkeen työttömäksi, niin todellakin olisimme pian taloudellisessa ahdingossa. Koska tavallaan puolet tuloista katoaisivat - ja laina mitoitettu kahden tulonsaajan mukaan. Kumpikaan ei yksinään tienaa sellaisia summia, että voimme pidemmän päälle lyhentää lainaa vain toisen tuloilla. Hetkellisesti, kyllä, mutta ei pitkäaikaisesti. Tätä ajoin takaa.
Ei tuossa mitään laitota tapahtunut.
Ei ap ole jäämässä ilman tuloja. Aluksi irtisanomisajan palkka ja sitten ansiosidonnainen jos ei irtisanomisaikaa löydy uutta työtä.
Moni pätkätyöläinen on paljon hankalammassa asemassa kun ei ole mitään irtisanomisajan palkkoja.
Hei AP, voimia sinulle. On ymmärrettävää, että olet nyt järkyttynyt ja pelkäät olevasi työtön koko loppuelämäsi ja päätyväsi sossun luukulle, mutta niinhän ei tule käymään.
Nyt vedä ensimmäiset viikot ihan rauhassa happea ja vietät aikaa perheesi kanssa. Kun olet toipunut hieman, aloitat reippaasti työnhaun. Koska työnhakukin on kokopäiväistä työtä, pidät tietenkin lapset hoidossa mutta lyhyempiä päiviä.
Jos kuulut liittoon, kannattaa käyttää kaikki sieltä tarjotut palvelut - olivat ne sitten urasuunnittelua tai ihan vaan henkistä tukea. Olet sitä varten maksanut jäsenmaksuja.
Ja muistathan, että ansiosidonnainen on sitä varten, ettei teidänkään perheenne toimeentulo romahda heti. Se antaa sinulle aikaa työllistyä uudelleen.