Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palasin äitiyslomalta ja heti kenkää YT:ssä

Vierailija
17.08.2016 |

Tulin sovitusti töihin, mutta mitään tehtäviä en saanut tehtäväksi. Sijaiseni oli saanut jatkosopparin määräaikaiseksi, ja hänen itsevarmasta käytöksestään tulkitsin heti, että lähtöni oli tiedossa.
Olin töissä 1,5 viikkoa, kunnes YT:t päättyivät, ja sitten sain lähteä. Äitiysloman aikana tehtäväni oli jaettu pois. Korvaukseksi sain sitten anteliaat 2 kk palkan, mikä nyt on normi irtisanomisajan korvaus.
Liiton mukaan toiminta oli arvelluttavaa, ja takaisinottovelvollisuutta ja työhönpaluusuojaa rikotaan. Mutta oikeuteen tästä tuskin kannattaa lähteä, koska korvaukset sitä kautta ovat niin pieniä, ettei riskinotto kannata.

Jokaista varmaan jännittää töihinpaluu. Arvatkaas, miltä minusta nyt tuntuu? Kaksi pientä lasta elätettävänä, ja ilman molempien vanhempien palkkaa emme oikein pärjää. Olen akateemisesti koulutettu ja minulla on lähes 15 v kokemus, mutta työpaikat ovat kiven alla. Huolestuttaa koko perheen tulevaisuus. Vaivalla saimme lapsille hyvän hoitopaikan, ja jos heidät otan pois hoidosta, niin seuraavan kerran paikat ovat haussa vuoden päästä. En usko miten tässä näin kävi! Olen aina ollut tavoitteissani tai ylittänyt ne, tehnyt ylitöitä, vaikka lapsi on ollut pieni. Sanalla sanoen panostanut työhön täysillä.

En tiedä miten tästä nousisin. Miten huomenna aamulla? Mitä silloin teen? Mitään urakonsultointia tai psykologiapua ei tarjottu. Tervetuloa vaan pörssiyhtiöiden vastuulliseen maailmaan!

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hoitopaikkatakuuta ole kuin elokuussa, työllistyy tai ei. Ihan siitä syystä, ettei muulloin voi antaa takeita siitä, että hoitopaikkoja on hoitopaikassa vapaana.

Vierailija
62/105 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis, mutta kuinka moni pk-seutulainen pystyy aidosti mitoittamaan asuntolainan niin, että sen maksamiseen riittää yhdet tulot? Hyvin harva. Pitäisi muuttaa muualle, mutta asunnon realisointi edullisemmilla alueilla ei ole mitenkään varmaa, jos ja kun äiti palaa takaisin työelämään. Asiantuntija-alan työpaikat kun on lähinnä pk-seudulla.

Saat ap sympatiani. Toisaalta tuo sama fiilis on kaikilla pätkätyöläisillä, jatkuvasti. Lapsen saaminen pätkätyöläisenä johtaa lähes varmasti siihen, ettei ole paikkaa mihin palata. Ja pätkien yhteensovittaminen lasten hoitopaikkoihin yms. on raskasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä palasin 3 v jälkeen ja sijainen oli vakinaistettu. Mutta hänet ylennettiin ja minä sain vanhan tylsän duunin takaisin. Plääh sekin

KOLME vuotta kotona? Oikeasti? Itse olen akateeminen, ja hankkinut lapset opiskeluiden aikana (kaksi tutkintoa). Samalla olen tehnyt kedät oman alani töitä. Liukuma työelämään on ollut helppo eikä työnantajan ole tarvinnut pelätä mammalomia. Minua on kiitelty siitä, että tajusin tehdä lapset opiskeluaikana. No se siitä, mutta kuinka joku uskaltaa jäädä kolmeksi vuodeksi kotiin? Tuohan on ammatillinen itsemurha.

Höpsis pöpsis, ei se maailma ole noin mustavalkoinen ja lakkaa pyörimästä, jos uraputkesta välillä ottaakin taukoja. Monethan myös vaihtavat ammattia useamman kerran elämässään, eli on nykyään aika harvinaista vääntää sorvia samalla alalla koko työuran ajan, vaikka sitten pikkuhiljaa pääsisikin korkeamman tason tehtäviin. 

Varmasti sinuakin kehutaan nyt kun nykyiset työnantajasi ovat vättyneet äitiyslomiisi liittyviltä velvollisuuksilta, mutta ei kannata tuudittautua siihen, että olisit sen takia ikuisesti se unelmatyöntekijä. Aina voi tulla sinusta riippumattomat YT:t tai firma siirtyy uudelle omistajalle, jolloin työpaikkoja karsitaan, kaikkea odottomatanta tapahtuu. Kannustaisin siis sinuakin kehittämään monialaisuutta ja mahdollisesti vaihtoehtoisia koulutusmahdollisuuksia, sillä saatat olla hyvinkin ohuilla vesillä, jos ja kun irtisanominen jostain syystä iskeekin ja sinulla on vain spesifin alan syvää mutta kapealaista osaamista.

Minä en missään nimessä ajattele, että kenkää ei voisi tulla. Olen kuitenkin alalla, jossa on paljon töitä. Silti, ja nimenomaan siksi, on kolmen vuoden kotonaolo ammatillinen itsemurha. Jos ja kun kenkää saa pian töihin paluun jälkeen, on todella heikoilla vesillä, kun ei ole 3-4 vuoteen saanut mitään ammatillisia meriittejä eikä tod.näk. entinen työpaikka "lämpimästi suosittele ".

Vierailija
64/105 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt vielä että jäit äitiyslomalle heti 3kk sen jälkeen kun työnantaja oli vakinaistanut hommasi.

Hae toinen duuni ja pidä mielessä että työnantaja tarvitsee ihmisen joka tekee ne työt eikä ihmistä joka roikkuu nimellisesti firman listoilla vaikka oikeasti leikkii kotia kotonaan.

Juurihan sanoin, että tein eniten töitä koko tiimissä. Töissä olin kolme vuotta ennen ensimmäistä lasta ja välissä taas kolme vuotta. Ehkä olisi pitänyt tehdä kuten maalailit, lopputulos on nyt kuitenkin ihan sama.

Kaikkihan me omasta mielestämme teemme enemmän töitä ja paremmin kuin kukaan työkaveri.

No työtunteja minulla ainakin oli enemmän. Menivät jo laittomuuden puolelle ennen äitiyslomaani. Voi olla, että kun silloin ylityöt otin esille, niin sillä sinetöin jo oman lähtöni. Ilmaseksihan ne pitää tehdä ja todellakaan vapaina niitä ei pidellä!

Minullakin oli työkaveri, joka omasta  mielestään teki eniten töitä, koska hänellä kertyi eniten ylitöitä. Todellisuudessa hän vain oli hitaampi ja tehottomampi kuin muut.

Vierailija
65/105 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis, mutta kuinka moni pk-seutulainen pystyy aidosti mitoittamaan asuntolainan niin, että sen maksamiseen riittää yhdet tulot? Hyvin harva. Pitäisi muuttaa muualle, mutta asunnon realisointi edullisemmilla alueilla ei ole mitenkään varmaa, jos ja kun äiti palaa takaisin työelämään. Asiantuntija-alan työpaikat kun on lähinnä pk-seudulla.

Saat ap sympatiani. Toisaalta tuo sama fiilis on kaikilla pätkätyöläisillä, jatkuvasti. Lapsen saaminen pätkätyöläisenä johtaa lähes varmasti siihen, ettei ole paikkaa mihin palata. Ja pätkien yhteensovittaminen lasten hoitopaikkoihin yms. on raskasta.

Tiedän moniakin perheitä, jossa toinen on töissä ja toinen äitiyslomalla tai kotihoidontuella. Ja kotihoidontuki on aika paljon pienempi kuin ansiosidonnainen päiväraha. 

Vierailija
66/105 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpöä, että pitkä työttömyys, joka näkyy cv:ssä, olisi este työllistymiselle. Itse olin työttömänä yli vuoden ja töitä sain. Uutta työnantajaa ei työttömyys haitannut, koska olin heidän mielestään tiimiin sopivin, minä työtön lusmu kiilasin kolmen muun töissä olleen loppusuoralle päässeen hakijan ohi. Eli kyllä työtönkin työllistyy. Asiantuntijatehtävässä pk-seudulla olen.

Vierailija
67/105 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 vuotta pois töistä on pitkä aika, ja erityisesti jossain pörssiyhtiössä jossa menininki muuttuu nopeasti. Olet ihan out kun palaat töihin ja sitten vielä kuvittelet, että se sama turvallinen duuni on sulle varattu.

Aika moni jää tarkoituksella 3 vuodeksi kotiin senkin takia, että sen 3 vuoden aikana ehtii tulla ja mennä monet YT:t ja organisaatiomuutokset, ja saa kotona leijua kaiken sen stressin ulottumattomissa.

Vierailija
68/105 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä palasin 3 v jälkeen ja sijainen oli vakinaistettu. Mutta hänet ylennettiin ja minä sain vanhan tylsän duunin takaisin. Plääh sekin

KOLME vuotta kotona? Oikeasti? Itse olen akateeminen, ja hankkinut lapset opiskeluiden aikana (kaksi tutkintoa). Samalla olen tehnyt kedät oman alani töitä. Liukuma työelämään on ollut helppo eikä työnantajan ole tarvinnut pelätä mammalomia. Minua on kiitelty siitä, että tajusin tehdä lapset opiskeluaikana. No se siitä, mutta kuinka joku uskaltaa jäädä kolmeksi vuodeksi kotiin? Tuohan on ammatillinen itsemurha.

Minä uskallan. Tein kyllä opiskeluaikana jo kaksi lasta, ja nyt viimeisen puolivuotisen häämöttäessä saan vielä kolmannen. Aion olla kotona vielä vuosia, enkä ole tehnyt oman alan töitäkään. Olen akateeminen luonnontieteilijä. Työmarkkinoilla kaikkien tilanne on vähän niin ja näin, joten panostan lapsiin ja perheeseen, enkä johonkin haaveiden uraan, jota en koskaan kuitenkaan saa. Suomessa kun ei työllä rikastumaan pääse, niin olenkin tässä vuosien varrella kehitellyt ihan muut bisnekset.

Vierailija
69/105 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpöä, että pitkä työttömyys, joka näkyy cv:ssä, olisi este työllistymiselle. Itse olin työttömänä yli vuoden ja töitä sain. Uutta työnantajaa ei työttömyys haitannut, koska olin heidän mielestään tiimiin sopivin, minä työtön lusmu kiilasin kolmen muun töissä olleen loppusuoralle päässeen hakijan ohi. Eli kyllä työtönkin työllistyy. Asiantuntijatehtävässä pk-seudulla olen.

Mutta kun minä olen jo ollut yli vuoden poissa työelämästä äitiyslomalla. Jos tähän perään tulee 6 kk-12 kk työttömyys, niin se jo yli kaksi vuotta poissa. Se on minun alallani paljon, koska ala kehittyy niin nopeasti.

Vierailija
70/105 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun minä olen jo ollut yli vuoden poissa työelämästä äitiyslomalla. Jos tähän perään tulee 6 kk-12 kk työttömyys, niin se jo yli kaksi vuotta poissa. Se on minun alallani paljon, koska ala kehittyy niin nopeasti.

Käytä työttömyysaika opiskelemalla vaikka omatoimisesti jotain alasi juttuja. Mieluiten sellaisia, jotka ovat uusinta uutta ja/tai vasta tulossa. 

Vierailija
71/105 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytä työttömyysaika opiskelemalla vaikka omatoimisesti jotain alasi juttuja. Mieluiten sellaisia, jotka ovat uusinta uutta ja/tai vasta tulossa. 

Todellakin. Tai teet keikkaa, käyt alan konferensseissa, kirjoittelet blogeja LinkedIniin, teet pro bono -vapaaehtoisduunia jne. Vaihtoehtoja on paljon. Eikä niihin tarvitse käyttää montaa tuntia viikossa. Pääduunisi on tietenkin hakea uutta duunia.

Vierailija
72/105 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä perhevapaita tarvitse merkitä CV:hen.

Itse olen kahden perhevapaan jälkeen saanut helposti töitä vaikka alallani on vaikea työtilanne. Nykyisessä työpaikassani uusin rekry ratkesi juuri, vakipaikan sai yli 150 hakijan joukosta hoitovapaalla oleva nainen.

Vierailija
73/105 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhevapaathan tavallaan kerryttävät työkokemusta, kun CV:hen voit merkata olleesi työsuhteessa firmassa X 2008-2016, vaikka olisit tuosta ajasta ollut äitiys- ja vanhempainvapailla 2011-2012 ja 2015-2016.

Vierailija
74/105 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein lapset jo opiskeluaikana, silti nyt pitkän uran jälkeen työttömänä tohtorina kilpailen paikoista. En tunne mitään erityistä sympatiaa äitiyslomailijoita kohtaan, sori siitä. Aloittajakin ilmeisesti on tehnyt 2 lasta suht koht putkeen, turha haaveilla urasta silloin; se on joko lapset tai ura, valitan.

Ei tarvi ihmetellä, miksi olet työtön tohtori. Tohtoreilta pääsääntöisesti odotetaan jonkinasteista sivistyneisyyttä ja kykyä ylittää mustavalkoinen ajattelu. Kun maailma ei ole joko tai paikka. Minä tiedän monia menestyneitä tutkijoita, joilla on perhe.

Vierailija
75/105 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset jäänyt hoitovapaalle? Olisit mennyt töihin vasta yt:n päätyttyä.

Ei tuo suojaa potkuilta. Omalla työpaikalla äitiys- ja hoitovapaalla olevia ei irtisanottu, mutta irtisanomisilmoitus lyötiin kummallekin kouraan ensimmäisenä työpäivänä vapaan jälkeen. Kyseessä ei ole edes mikään pikkufirma vaan iso valtakunnallinen toimija.

Minulle kävi samalla tavalla kuten ap:lle 90-luvun alussa. Äitiyslomalle jäädessäni töitä oli enemmän kuin ehti tehdä, vuotta myöhemmin ala oli kuollut. Firma myytiin ja puolet porukasta pistettiin pihalle. Tiukkaa teki, mutta siitä selvittiin. Tsemppiä kaikille samassa tilanteessa oleville.

Vierailija
76/105 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen! Minulla tapahtui näin vuonna 2012, löysin kuitenkin pian uuden työpaikan. Nyt keväällä 2015 ilmoitin uudelle työnantajalle raskaudesta ja sain sen jälkeen irtisanomisilmoituksen ja olen ainut joka irtisanottiin. ( tuotannolliset ja taloudelliset syyt). Liitto lähettää pian selvityspyynnön työnantajalle asiasta eli kaikki vielä kesken...o

Olen myös huolestunut, kun minulla on kaksi lasta ja kolmas syntymässä. Tietenkin saan nyt mahdollisuuden olla kotona lasten kanssa hiukan pidempään mut oma ura huolestuttaa....

Vierailija
77/105 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä lapset päiväkodissa, hyvää paikkaa ei kannata hukata. Varmasti kohta irtoaa uutta työtä, edes sitä pätkää :)

Vierailija
78/105 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillistä. Näin tehdään myös paljon sairasteleville ja muille ikäville ihmisille. Täysin laillista. Jäljelle jää persettä nuolevat mielistelijät.

Päivääkään en ole yrittäjänä ollut, mutta jos hetken asettuisin: vaakakupissani on pistää pihalle sairastelevia ihmisiä, ikäviä ihmisiä tai persettäni nuolevia mielisteleviä ihmisiä. Miten minusta jotenkin tuntuu, että meillä olisi samat valinnat?

Vierailija
79/105 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äänestit kokoomusta, keskustaa tai persuja, niin kannattaisi miettiä äänestyskäyttäytymistä uudelleen. Sitä saa mitä tilaa.

Jos äänestit vasemmistoa tai vihreitä niin olen oikeasti pahoillani.

Vierailija
80/105 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työsi/työnkuvasi jää siinä muodossaan toiselle tekijälle on yt irtisanominen laiton ja perusteeton. Poistettaviin työtehtäviin täytyy tulla merkittäviä muutoksia tai joku toinen jolla on eritehtävä pystyy sinun työsi hoitaa siinä sivussa, että olisi laillinen työsuhteen lopettaminen. Kukaan jäävä ei siis voi tehdä samaa työtä samoilla askareilla ja sinä joutuisit pois. Tiedän hyvin tilanteen koska olin itse näitä selvittelemässä juuri loppuneissa yt:ssä. Pyrimme toimimaan kuten laki sanoo ja joistain henkilöistä olisi ollut järkevämpää luopua heidän työpanoksensa vuoksi mutta se ei ollut mahdollista koska heidän tehtävän työnkuva ei muuttunut yt:den jälkeen. Tunteja voi vähentää tehtävässä.