Palasin äitiyslomalta ja heti kenkää YT:ssä
Tulin sovitusti töihin, mutta mitään tehtäviä en saanut tehtäväksi. Sijaiseni oli saanut jatkosopparin määräaikaiseksi, ja hänen itsevarmasta käytöksestään tulkitsin heti, että lähtöni oli tiedossa.
Olin töissä 1,5 viikkoa, kunnes YT:t päättyivät, ja sitten sain lähteä. Äitiysloman aikana tehtäväni oli jaettu pois. Korvaukseksi sain sitten anteliaat 2 kk palkan, mikä nyt on normi irtisanomisajan korvaus.
Liiton mukaan toiminta oli arvelluttavaa, ja takaisinottovelvollisuutta ja työhönpaluusuojaa rikotaan. Mutta oikeuteen tästä tuskin kannattaa lähteä, koska korvaukset sitä kautta ovat niin pieniä, ettei riskinotto kannata.
Jokaista varmaan jännittää töihinpaluu. Arvatkaas, miltä minusta nyt tuntuu? Kaksi pientä lasta elätettävänä, ja ilman molempien vanhempien palkkaa emme oikein pärjää. Olen akateemisesti koulutettu ja minulla on lähes 15 v kokemus, mutta työpaikat ovat kiven alla. Huolestuttaa koko perheen tulevaisuus. Vaivalla saimme lapsille hyvän hoitopaikan, ja jos heidät otan pois hoidosta, niin seuraavan kerran paikat ovat haussa vuoden päästä. En usko miten tässä näin kävi! Olen aina ollut tavoitteissani tai ylittänyt ne, tehnyt ylitöitä, vaikka lapsi on ollut pieni. Sanalla sanoen panostanut työhön täysillä.
En tiedä miten tästä nousisin. Miten huomenna aamulla? Mitä silloin teen? Mitään urakonsultointia tai psykologiapua ei tarjottu. Tervetuloa vaan pörssiyhtiöiden vastuulliseen maailmaan!
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuolla työkokemuksella ja asenteella pääset vielä töihin. Vedä nyt vähän happea, ei potkujen saaminen ole mikään maailmanloppu eikä sitä pidä ottaa henkilökohtaisesti, jos joutuu lähtemään osana isompaa irtisanomiskierrosta. Eri juttu jos olisit ainoana saanut potkut.
Jos työttömyys pitkittyy, niin sitten kannattaa vähän miettiä vaihtaisiko sen puolen miljoonan euron talon vähän edukkaampaan vaihtoehtoon. Kyllä normaali kahden lapsen perhe pärjää ihan hyvin yhden ihmisen ansiotuloilla ja toisen työttömyyskorvauksilla, kunhan se kulutustaso on säädetty kohdilleen.
Ja tässä kohdassa ei kannata yrittää pitää kiinni siitä totutusta kulutustasosta vaan varautua siihen, että se leveä elämä ei koskaan enää palaa.
Oliskin puolen miljoonan talo :). Mutta on meille ihan liian pieni vanha rivarinpätkä. Ei kovin hulppeaa elämää siis. Joten ihan hirveesti tässä ei enää voi "downshiftata". Helsingissä eläminen on yllättävän kallista.
Näin on, juuri tuli maikkarin uutisisakin tämä asumisen kalleus pääkaupunkiseudulla esiin. Kävin Oikotiellä huvin vuoksi vertaamassa ja kyllä se hintaso on täällä pääkaupunkisedulla ihan kaksinkertainen johonkin Turkuun tai Tampereeseen verrattuna. Mutta eihän työtön voi muualle muuttaa, kun niitä työpaikkoja on muualla vielä vähemmän.
Ei kannata masentua. Saat irtisanomisajan palkan ja sitten ansiosidonnaista. Lyhennä lasten hoitopäiviä ja säästät hoitomaksuissa.
Ajattele mieluummin, että nyt voit olla enemmän lasten kanssa. Kohta painat taas pitkää työpäivää tukka putkella, ehdit kyllä taas uraputkeen.
Olen juuri jäämässä äitiyslomalle pätkätyöstä, jonne ei ole enää paluuta ja ikääkin on jo 36. Joku vuosi sitten sain unelmatyöstäni, jossa olin todella hyvä, potkut sairastuttuani fyysisesti ja jouduttuani leikkaukseen. Sairaus ei olisi vaikuttanut työkykyyni.
Työelämä ei todellakaan ole reilua eikä siinä menestyminen ole ihmisarvon mittari. Ap, pk-seudulla asuvana voit ainakin lohduttautua sillä, että työ- ja koulutuspaikkoja on tarjolla. Ja on täysin normaalia ja suositeltavaakin vaihtaa uraa, oli syy siihen sitten omassa kutsumuksessa tai potkuissa. Olen välillä tehnyt todella aivokuollutta työtä, mutta ottanut sen mahdollisuutena keskittää energiani itseni kehittämiseen ja läheisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti pidätte lapset pk:ssa, Helsingissä varsinkin hyvät paikat on kiven alla. Lyhennätte päivät vaikka max.5 tunnin pituisiksi niin ehditte olla paljon kotonakin. Siitä on sitten helpompi pidentää taas hoitopäiviä kun pääset taas töihin. Tsemppiä!
Eikö Helsingissä ole hoitopaikkatakuuta? Järjetöntä viedä vuoden ikäinen päiväkotiin, jos ei kerran ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolikolla on myös kääntöpuoli; ajattele, mikä onni, kun sinun ei tarvitsekaan laittaa alle vuoden ikäistä lastasi hoitoon, vaan saat hoitaa häntä kotona vielä hetken!
Lapsi on yli vuoden, ja ikävää tässä on se, että hänellä on hoitopaikka. Jos otamme hänet pois, niin paikka menee - seuraavat haussa vasta vuoden päästä. Lapselle saatiin kovalla vaivalla perhepäivähoitopaikka, koska pidimme häntä liian pienenä päiväkotiin. Mutta nyt siis lapsi pois hoidosta, ja jos uuden duuniin saan, niin hänelle tarjotaan hoitopaikkaa, joka voi olla esim. iso päiväkoti ja toisella puolella kaupunkia. Hoitopäivät sitten sen vuoksi pitkiä, tai pahimmassa tapauksessa en ehtisi tehdä edes kokonaista työpäivää.
Miten lapsi voi olla yli vuoden, jos olet vasta palannut äitiyslomalta?
Vierailija kirjoitti:
Duuni on vaan duuni.
Nyt on lapset tehty, äitiyslomat pidetty, olet haluttavampi työntekijä kuin lapseton ja nuorempi kilpailija seuraavassa haussa.Avoimia hakemuksia vaan menemään, YT ei ole huono syy työttömyyteen CV:ssä. Eteenpäin ja kohti parempaa!
Tuosta tuli mieleen, että onhan sekin onnenaihe, että on työ, josta jäädä kerran tai muutaman äitiyslomalle. Kivempi oli varmaan olla lasten kanssa kotona, kun oli työ odottamassa, mutta ikävä, että lähti liian pian paluun jälkeen alta. Mulla vähän sama, mutta lapset tosiaan on tehty. Seuraavaksi edessä alan vaihtaminen. Olisi se silti helpompaa elää taloudellisesti huolettomampaa elämää vakituisessa työsuhteessa tai edes parisuhteessa. Jos sulla ap on hyvätuloinen mies ja hänen kanssa asiat mallillaan, niin moni olisi siitäkin jo kade, vaikka ymmärrän sittenkin harmituksen. Menetys on aina menetys.
Kurja juttu, mutta se raskaus- ja perhevapaakortti suojaa irtisanomisilta vain sen aikaa, kun on raskaana tai perhevapailla. Ei ennen eikä jälkeen.
Minä tein lapset jo opiskeluaikana, silti nyt pitkän uran jälkeen työttömänä tohtorina kilpailen paikoista. En tunne mitään erityistä sympatiaa äitiyslomailijoita kohtaan, sori siitä. Aloittajakin ilmeisesti on tehnyt 2 lasta suht koht putkeen, turha haaveilla urasta silloin; se on joko lapset tai ura, valitan.
Hoitopaikkatakuu on voimassa vaan jos hoidontarve alkaa elokuussa. Eikä se välttämättä koske perhepäivähoitajia. Jos ap nyt ottaisi lapset hoidosta, paikka avautuisi vasta vuoden päästä.
Ja todennäköisesti hän kuitenkin työllistyy tuota ennen, yli vuoden mittainen työttömyys on kuitenkin harvinaista alle 50-vuotiailla ja koulutetuilla ihmisillä pk-seudulla.
Onneksi olkoon, pääset yrittäjäksi. Työttömyysturvahan muutetaan uusien kaavailujen mukaan starttirahaksi, joten ei muuta kuin miettimään yritysideaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein lapset jo opiskeluaikana, silti nyt pitkän uran jälkeen työttömänä tohtorina kilpailen paikoista. En tunne mitään erityistä sympatiaa äitiyslomailijoita kohtaan, sori siitä. Aloittajakin ilmeisesti on tehnyt 2 lasta suht koht putkeen, turha haaveilla urasta silloin; se on joko lapset tai ura, valitan.
Höpöhöpö. Joskus on noin, mutta ei kaikilla.
Toisaalta, käykää katsomassa tilastoja Helsingin työttömyysluvuista. Aika hurjat siihen nähden, kun aina sanotaan, että työpaikat ovat Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Kolikolla on myös kääntöpuoli; ajattele, mikä onni, kun sinun ei tarvitsekaan laittaa alle vuoden ikäistä lastasi hoitoon, vaan saat hoitaa häntä kotona vielä hetken!
Joopa joo ja saman tien täysi-ikäiseksi asti. Nykyisin työtä on saatava heti ennen kuin työttömyysjakso näkyy cv:ssä (missään tapauksessa sitä ei kannata sinne laittaa eikä paljastaa työttömänä oloaan!). Kuka tahansa vastavalmistunut tuttipää palkataan ennemmin kuin Työtön (jolla vielä 2 pientä lasta; niitä lapsia ei myöskään kannata laittaa sinne cv:hen).
Vierailija kirjoitti:
Putkeen?? Jos lapsilla on 4,5 vuoden ikäero ja välillä olin kolme vuotta töissä. Tohtorin tutkinnosta taas ei välttämättä ole mitään lisäarvoa työelämässä. Joskus hankaloittaa jopa työnhakua. Aika surullinen näkemys maailmasta, jos se on ura tai lapset. Ja urasta en haaveile, ihan työpaikka riittää. Jos nyt sanoisin, että yhteiskunta elättäkööt minua, niin siitä tulisi hirveät moitteet. Nyt tulee siitä, että äitinä ylipäätänsä koen ansaitsevani työpaikan.
Helsingissä nyt vaan on tämän maan työpaikat. Työttömiä toki on, mutta suhteellisesti vähemmän ja heistä suurin osa matalasti koulutettuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt vielä että jäit äitiyslomalle heti 3kk sen jälkeen kun työnantaja oli vakinaistanut hommasi.
Hae toinen duuni ja pidä mielessä että työnantaja tarvitsee ihmisen joka tekee ne työt eikä ihmistä joka roikkuu nimellisesti firman listoilla vaikka oikeasti leikkii kotia kotonaan.
Juurihan sanoin, että tein eniten töitä koko tiimissä. Töissä olin kolme vuotta ennen ensimmäistä lasta ja välissä taas kolme vuotta. Ehkä olisi pitänyt tehdä kuten maalailit, lopputulos on nyt kuitenkin ihan sama.
Kaikkihan me omasta mielestämme teemme enemmän töitä ja paremmin kuin kukaan työkaveri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Duuni on vaan duuni.
Nyt on lapset tehty, äitiyslomat pidetty, olet haluttavampi työntekijä kuin lapseton ja nuorempi kilpailija seuraavassa haussa.Avoimia hakemuksia vaan menemään, YT ei ole huono syy työttömyyteen CV:ssä. Eteenpäin ja kohti parempaa!
Tuosta tuli mieleen, että onhan sekin onnenaihe, että on työ, josta jäädä kerran tai muutaman äitiyslomalle. Kivempi oli varmaan olla lasten kanssa kotona, kun oli työ odottamassa, mutta ikävä, että lähti liian pian paluun jälkeen alta. Mulla vähän sama, mutta lapset tosiaan on tehty. Seuraavaksi edessä alan vaihtaminen. Olisi se silti helpompaa elää taloudellisesti huolettomampaa elämää vakituisessa työsuhteessa tai edes parisuhteessa. Jos sulla ap on hyvätuloinen mies ja hänen kanssa asiat mallillaan, niin moni olisi siitäkin jo kade, vaikka ymmärrän sittenkin harmituksen. Menetys on aina menetys.
Mies ei ole erityisen hyvätuloinen, minä tienasin hieman enemmän, enkä minäkään työllä rikastunut.
Mutta joo, onneksi miehellä on vielä työnsä. Miehen työpaikalla oli alkuvuodesta kahdet YT:t, eli olemme eläneet "YT-vapaata" elämää tänä vuonna vain neljä viikkoa. Ei voi olla vaikuttamatta myös parisuhteeseen ja perhe-elämään.
Vierailija kirjoitti:
Hoitopaikkatakuu on voimassa vaan jos hoidontarve alkaa elokuussa. Eikä se välttämättä koske perhepäivähoitajia. Jos ap nyt ottaisi lapset hoidosta, paikka avautuisi vasta vuoden päästä.
Ja todennäköisesti hän kuitenkin työllistyy tuota ennen, yli vuoden mittainen työttömyys on kuitenkin harvinaista alle 50-vuotiailla ja koulutetuilla ihmisillä pk-seudulla.
Eikö Helsingissä hoitopaikkatakuuta saa purkaa, jos vanhempi työllistyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt vielä että jäit äitiyslomalle heti 3kk sen jälkeen kun työnantaja oli vakinaistanut hommasi.
Hae toinen duuni ja pidä mielessä että työnantaja tarvitsee ihmisen joka tekee ne työt eikä ihmistä joka roikkuu nimellisesti firman listoilla vaikka oikeasti leikkii kotia kotonaan.
Juurihan sanoin, että tein eniten töitä koko tiimissä. Töissä olin kolme vuotta ennen ensimmäistä lasta ja välissä taas kolme vuotta. Ehkä olisi pitänyt tehdä kuten maalailit, lopputulos on nyt kuitenkin ihan sama.
Kaikkihan me omasta mielestämme teemme enemmän töitä ja paremmin kuin kukaan työkaveri.
No työtunteja minulla ainakin oli enemmän. Menivät jo laittomuuden puolelle ennen äitiyslomaani. Voi olla, että kun silloin ylityöt otin esille, niin sillä sinetöin jo oman lähtöni. Ilmaseksihan ne pitää tehdä ja todellakaan vapaina niitä ei pidellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Helsingissä hoitopaikkatakuuta saa purkaa, jos vanhempi työllistyy?
Perhepäivähoitopaikka menee alta. Sillä hoitajien liksa menee lasten määrän mukaan, joten ymmärrettävistä syistä hoitajilla ei ole vajaita ryhmiä, eikä siellä ole väliaikaisia lapsia. Hoitotakuu on - mutta silloin paikan saat jostain muualta. Meidän alueella hoitopaikat ovat ihan täynnä, ja minulla ei ole autoa. Hakeminen esim. toiselta puolelta kaupunkia voi olla mahdotonta työaikoen puitteissa.
Mikä ala? Onhan sekin jotain, jos pätkän jatkuminen on 99 % varmaa.