Työtön - miksi et opiskele toista ammattia?
En ymmärrä miten kukaan joka on koulutukseltaan FM, graafinen suosittelija tai media-assistentti voi edes kuvitella löytävänsä työpaikan. Onko se nykyinen ammattisi (jota et tee) tosiaan ainoa asia mitä osaat ja voit tässä maailmassa tehdä? Sellainen maailma, jossa jokainen tekisi sitä työtä mikä olisi se oma unelma, on mahdoton - kai ymmärrätte sen? Itse opiskelin ammattilaulajaksi ja heti sen perään sairaanhoitajaksi. Töitä riittää, koska kaikki haluavat laulavan sairaanhoitajan.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele, että te olette työttömiä luusereita. Mikään ehdotettu ei kelpaa ja ehdottajat haukutaan.
No, olen onnellinen, kun mulla töitä riittää ja tulee riittämään näiden toivottomien työnhakijoiden ja -tekijöiden joukossa 🙃☺️
Eipä mulla muuta, maatkaa kotona jos ei työt kiinnosta ja keksikää tekosyitä koko loppuelämänne!
T. Työllinen alasta riippumatta, media-assarinakin (palkallisia!) töitä oli niin paljon kuin jaksoi tehdä:)
Vielä jaksat puhua paskaa, mutta kyllä se ääni sinunkin kellossasi on varsin erilainen parinkymmenen vuoden päästä viimeistään.
Lisäksi velvollisuus ottaa työtä vastaan oman alan ulkopuolelta, jos oman alan työtä ei ole tarjolla. Perushorinointia tämäkin. :D
Fantasioissasi se ongelma, että te-toimisto ei rekrytoi ihmisiä, vaan sen hoitavat edelleen työnantajat. Ja työnantajahan valitsee avoimeen paikkaan sopivimman alan ihmisen pyrkijöiden joukosta. Hän ei palkkaa hommaan muiden alojen ihmistä. Että se siitä velvollisuudesta.
Mulla ei ole sitä ensimmäistäkään ammattia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työttömyystuella saa opiskella. Jos opiskelee, menettää tuet. Joissain tapauksissa työkkäri antaa luvan opiskella, mutta jos on jo ok ammatti niin ne ei anna lupaa.
Opintotukea ei taas enää aikuisena saa. Ja aikuiskoulutustukea voi saada vaan jos on voimassa työsuhde, josta on ottanut opintovapaata.
Kyllä opintotukea saa aikuisena. Miksei saisi?
Siis sen takia esim että on jo yks ammatti ja koulutus, ja on käyttänyt ne tukikuukaudet edellisen koulutuksen aikana.
Ei ole esteenä ammattiopistossa :) AMK:ssa ja yliopistossa lasketaan tukikuukausia.
En ihmettele, että te olette työttömiä luusereita. Mikään ehdotettu ei kelpaa ja ehdottajat haukutaan.
Oli taas nerokasta päättelyä. Esimerkki noista ehdotuksista. Poimisin kyllä mielelläni marjoja. Tiedän metsän, jossa ehkä saattaisi olla poimittavaa, mutta sinne on matkaa enemmän kuin parikymmentä kilometriä. Minulla ei myöskään ole varaa polkupyörään (edellinen varastettiin), bussilippuun, kumisaappaisiin, jne. Opintolainaerät+työmarkkinatuki-kombolla käteen jää alle viisi euroa päivässä elämiseen. Sen käytän mielummin syömiseen, kuin epävarmoihin mustikanpoimimishankkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo tradenomi ja aineenopettaja. Opintolainaa molemmista vielä maksamatta. Milläs rahalla kolmannen tutkinnon suoritan?
Työuraa olen ehtinyt jo tehdä, mutta näyttää siltä, että enää ei tämän ikäiselle, yli nelikymppiselle, tarjota edes pätkiä, vaikka on aika laajasti kokemustakin eri aloilta ja hyvät suositukset.
Jos ap maksaa, niin tiedän jo, mitä haluan seuraavaksi opiskella. Maksatko?
Mitä sinulle pitäisi maksaa? Mene ammattikouluun ja hanki osapäivätyö illoiksi. Saat opintotuen vaikka sinulla olisi jo miljoona tutkintoa takana. Luulen, että kuka tahansa pystyy elämään alle 2v opintotuella. Ei siihen lainaa tarvita.
Puhut asiasta, josta et mitään tajua. Opintolaina sisältyy opintotukeen. Jos tarkoitat opintorahaa, käytät edes oikeaa termiä.
Jos esim. minä lähtisin opiskelemaan ammattikouluun saisin opintorahaa ja asumislisää vain sen verran, että se riittäisi vain vuokran maksuun. Siitä ylijäävällä 50 eurolla pitäisi ostaa bussilippu, maksaa laskut, maksaa hoitokulut ja lääkkeet, ostaa ruoka, vaatteet, hygieniatarvikkeet ja opiskelutarvikkeet yms.
Pitäisi saada tienata kuussa vähintään 500 e että saisi edes vaivoin pidettyä nenä vedenpinnan yläpuolella.
Mä olen teurastaja ja mies on pyöveli. Hyvin on töitä riittänyt. Miehellä on työ itärajan takana. Osa-aikainen pyöveli.
Työnteko ei kiinnosta. Narkkaan subua aamusta iltaan. Yhteiskunta elättää mut hautaan asti.
T: Subunarkki Itiksestä
Ainakin IT-alalta ja rakennusalalta löytyy työpaikkoja yllin kyllin:
http://yle.fi/uutiset/rakennusalalta_loytyy_toita__innokkaat_tyontekija…
http://yle.fi/uutiset/it-alan_tyollisyys_kohenee_kovaa_vauhtia__profess…
Näillä aloilla tulevaisuus näyttää hyvältä ja jopa työvoimapula uhkaa. Mikä estää hankkimasta koulutusta esim. näiltä aloilta?
Vierailija kirjoitti:
Työtön kirjoitti:
Ei ole varaa ottaa lainaa... jota tarvitsisi päästäkseni isompi palkkaisen alan kouluun...aikuiskoulutuksessa menomme kasvaisi niin suureksi että talous olisi kovilla ( todennäköistä että sen takia joutuisimme muuttamaan, lapsilta vaihtuisi koulu, elämänlaatu huononisi...), ei ole kyse liian kalliista asumisesta, maksaisimme saman kerrostalossa mitä nyt omakotitalossa vuokralla...löysimme normaalia edullisemman aikoinaan...ja kokemusta on niistä saman hintaisista mutta pienemmistä kerrostalo kämpistä, miksi muuttaisimme kun ei vaikuta mihinkään.. samat lisä kulut silti..koulun jälkeen palkka olisi myös niin pieni että menisimme miinukselle juuri niiden lisääntyvien kulujen vuoksi... olemme laskeneet ja miettineet kaikki vaihtoehdot sata kertaa eikä vieläkään olla keksitty sellaista missä olisi järkeä... ei varmaan auennut tuosta koko ongelma ja jotain olennaista jäi varmaan sanomattakin mutta umpikuja tämä on...
kaikille täällä valittajille tiedoksi se tosiasia, että ensi vuonna kaikki työttömiä koskevat säännöt muuttuvat. jos et osallistu johonkin niin karenssia paukkuu. tää on hyvää ravistelua minusta. kukaan siis ei saa lahnata kotona. täällä ollaan täysin tietämättömiä tästäkin.
Sulle tiedoksi, että ainahan tuo systeemi on ollut noin. Karenssia on saanut ennenkin ellei ole hakenut työosoituksena tulluta paikkaa, eikä ole osallistunut työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin.
Missä ihmeessä olet elellyt kun et sitä tiedä?
En tunne enää, että ikimaailmassa kykenisin tekemään 8 tunnin työpäiviä. 6 tunnin pystyisi, mutta kahdeksan on kidutusta ja tuntuu, kuin elämäs ei muuta olisikaan, kuin työ. Koko järjestelmähän on täysin vanhanaikainen 8 tunnin työpäivineen. Ruotsis on kokeiltu 6 tuntista jo ja Göteborgin kunnassa siitä on oikein hyvät kokemukset. Myös sen alueen teollisuudessa kokeiltu. Mutta umpikonservatiivisessa änkyrä-Suomessa, missä kaikki tapahtuu 50 vuotta myöhemmin, en sitä omana elinaikanani tule näkemään.
Miten niin en opiskele toista ammattia? Olen työtön FM ja just hain ammattiopistoon.
En ole valittaja kun en tee hölmöjä päätöksiä...kuka haluaa tehdä töitä ilmaisena kun oma talous menee miinukselle...
Uudelleen opiskelu on valtava satsaus aikuisena työttömänä. Rahaa ei tule mistään, työttömänähän ei saa opiskella työttömyystuella. Laskut pitäisi silti maksaa, lapsille ostaa ruokaa ja vaatetta, harrastusvälineitäkin on pakko lapsille hankkia (koulusta vaaditaan esimerkiksi suksia ja luistimia), sähkö ja vesi ei ole ilmaista... Hei haloo, millä voi kaiken maksaa jos ei työttömyyskorvausta saa?
Itselläni ei ole mitään taloudellista mahdollisuutta lähteä opiskelemaan. Ja kyllä menisin riemusta kiljuen koulun penkille, jos voisin.
Tällä hetkellä olen lamaantunut, tosin yritän peittää sen. En edes tiedä mitä alaa kannattaisi opiskella, koska työttömyyttä tuntuu olevan joka alalla. Tuttavaperheen mies opiskeli uuden ammatin "varmalla" opetusalalla, ja on nyt jäämässä työttömäksi kun koko yksikkö suljetaan/tehtäviä yhdistellään.
Vierailija kirjoitti:
Olen 55-vuotias. Voisin toki kouluttautua työttömyystuella, mutta olisin valmistuessani 58-vuotias. Kuka palkkaisi sen ikäisen vastavalmistuneen? Työuraa jäljellä siinä vaiheessa enää kuusi vuotta.
Eli ei kannata.
YTM
Pitäisi säätää laki, että samassa työsuhteessa saa olla enintään seitsemän vuotta, jonka jälkeen työ laitettaisiin julkiseen hakuun, ja palkata pitäisi toinen henkilö, jos pätevä löytyisi - ja ensisijaisesti työtön!
Tulisi liikettä työmarkkinoille ja loppuisi ehkä se joidenkin valitus siitä, että toiset vain loisivat kun he maksavat toisten olemisen. Ei tarvitsisi jatkossa maksaa, kun työtä alettaisiin oikeasti jakaa!
Toista? Mulla on jo kaksi hyvää koulutusta, tuorein yliopistosta ja siihen vielä runsaasti lisäopintoja. Tunnetko sanontaa " viisi virkaa, kuusi nälkää?" Nykyään virka voi tarkoittaa niitä viittä ammattia, jotka voi olla ja silti jää työttömäski
Mä olin viimeks 5 vuotta sitten töissä. Nyt pääsin ammattikorkeaan. Työkkäri ensin kannusti vuosia uuteen ammattiin ja nyt, kun pääsin, niin eväsivät omaehtoisen opiskelun rahoituksen. Oli vieläpä ala, mikä työllistää taatusti. Pitäkööt tunkkinsa.
Kun nyt opiskelisin sen ensimmäisenkin ensin. Tosin taustat ei sulle kuulu.
No kun on 5-kymppinen, niin ei oikein viitsisi enää lähteä vuosiksi koulunpenkille. Yksi ammatti on ja siltä alalta yli 20 v:n kokemus. Pääsin töihin heti kun valmistuin, kotona olin välillä jokusen vuoden lasten kanssa. Mille alalle opiskelisin, kun ei niitä töitä ainakaan täällä ole kuin lähihoitajille. En ole hoitajatyyppiä, mikä on mun mielestä asiakkaiden kannalta tärkeä asia. Lisäksi kun ikää tulee, niin en tiedä jaksaisinko vaikka vanhustyössä. Ja kun valmiiksi on selkävaivoja ja kipeät olkapäät, niin oliskokaan minusta hoitajaksi? Eikä täällä pienellä paikkakunnalla tai edes ympäristökunnissa ole paljon koulutusmahdollisuuksia ja en voi täältä poiskaan muuttaa. Sekin vähän rajoittaa, missä on lahjakas.
Todellakin on. Sinuna olisin hiljaa kun et selvästikään aiheesta mitään ymmärrä. Jos puupäähäsi menisi, niin noin on ollut jo vuodesta miekka ja kivi.