Siis voiko okeasti olla nykyään näin vaikeaa saada töitä?!?
Edes hesen sijaisuuksiin ei näköjään pääse jollei ole jotakuta suosittelijaa eli kaveria töissä siellä. Vai teenkö vain jotain väärin? Miten te muut olette päässeet töihin? En ymmärrä...
Kommentit (291)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin huhtikuussa, olin työttömänä 3 kuukautta; laitoin hakemuksia huimat 5 ja sain töitä. Töissä ollessa mulle tuli soitto toisestakin paikasta, josko olisin päässyt heille. Eikä ollut suosittelijoita. Hiton hyvä ja siisti hakemus vain ja asiallinen olemus työhaastattelussa toi mulle työpaikan.
Hei te onnistujat! Kerrotteko myös ikänne sekä asutteko pääkaupunkiseudulla!
Ikää sen 19 vuotta, en asu pääkaupunkiseudulla mutta isossa kaupungissa kuitenkin. Suhteilla en töitä saanut, koska muutin tänne toukokuun alussa enkä tuntenut paikkakunnalta ketään muita kuin poikaystäväni.
Mutta kertokaa joku miksi mun kommentti sai miinusta näin paljon jo alussa? O.o Ihan täyttä asiaa puhuin siitä, että hakemuksen tulee olla hyvä ja haastattelussa hakijan on oltava asiallinen.
Varmaan miinuksia juuri siksi, ettet kertonut tarkemmin iästäsi vaan oletit työllistymisesi syynä olevan "hiton hyvä ja siisti hakemus vain ja asiallinen olemus". Tuo sisältää implisiittisesti oletuksen siitä, että meillä, jotka emme työllisty, olisi huono hakemus ja epäasiallinen olemus.
No saa kyllä tarkkaan lueskella rivien välistä ja pitää olla kyyninen ihminen jos tuosta vääntää sen, että olisin vähätellyt muiden hakemuksia. :-D en missään nimessä vähätellyt, vaan sanoin mikä minulla johti työpaikan saamiseen (ja tämän kertoi syyksi työnantajanikin). Mutta kerro toki mikä sinun mielestäsi oli syy työpaikan saamiseen jos ei kerta hyvä hakemus ja asiallinen olemus?
Meinaat siis jos yhteen työpaikkaan tulee 200 hakemusta ja yks valitaan niin 199 ihmisellä on ollut huono hakemus ja muilla haastatteluun päässeillä asiaton olemus? :DD
Kauppias12345 kirjoitti:
Tänne tulee koko ajan ulkomailta mm. marjanpoimijoita, bussikuskeja ja siivoojia. Tämä johtuu siitä että Suomalaisia ei työn tekeminen kiinnosta. Kemistä suomalainen työtön ei voi muuttaa Vaasaan töihin mutta Virosta sinne voi tulla heittämään keikkaa.
Suomen sosiaaliturva vaan ei kannusta työntekoon ja jokainen joka muuta väittää ei tiedä todellisuudesta mitään.
t. Työnantaja
Niin ja virolaisille voi antaa jotenkuten pärjättävät olot ja naurettavan liksan vaikka ois kovia tekemään duunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko muuten korkeakoulutetut tietoisia siitä ettei teidän korkeakoulutus yllä niihin raameihin aina Suomen ulkopuolella. Minulle tämä oli aikanaan yllätys. Meille Suomessa tuputetaan akateemista koulutusta joak ei sitten kuitenkaan vastaa muualla samaa ja näin ollen vaikuttaa palkkatasoon ja siihen millaisia töitä voi/ kannattaa hakea. Suomen systeemi poikkeaa suuresti ulkomaisesta joka todellakin on laajempi käsitys eli muissa maissa koulutussysteemi vastaa toisiaan ja suomalaisten on eri. Suomalaisille SUOMEN ULKOPUOLELLA maksetaan vähemmän kuin muille tämän takia mutta se vähempikin on enemmän kuin Suomessa. Jos olisin aikanaan tiennyt tämän niin en olisi koskaan hukannut aikaani opiskeluun Suomessa. onneksi minulla oli mahdollisuus täydentää koulutustani ulkomailla. Ja tämä on ihan tosi ja syy siihen miksi moni ulkomaille Suomesta muuttanut vaikkapa perhesyistä ei saa töitä tai joutuu tyytymään paljon vähempään. Hyvästä syystä kukaan ei halua mainostaa tätä sukulaisille ja ystäville Suomessa mutta mun mielestä pitäisi. Miks ihmeessä suomalaiset ovat koteloineet itsensä johonkin pieneen lokeroon kaiken muun ulkopuolelle:(
Suomessa ei ole töitä ja se tiedetään hyvin täällä ulkomailla. Uutiset kertovat että aallonpohja Suomessa on vielä tulematta ja itse tiedän että eräs isompi firma ajaa toimintojaan alas vain Suomessa, ei muualla ja kyse on pitkän ajan prosessista joka on lyöty lukkoon jo vuosia sitten. Tuntuu kamalalta ajatella että jollain on nyt työpaikka mutta se on jo firman puolesta merkitty lopetettavaksi vaikka kahden vuoden päähän. Vaikka sellaista kai se elämä vaan on sitten:(
Tämä on kyllä ihan täyttä shaissea. Suomalainen akateeminen koulutus tiedetään korkeatasoiseksi kaikkialla. AMK:sta en sitten tiedä, jos kirjoittaja on hakenut bachelor-tasoisia paikkoja AMK-taustalla, niin se kyllä selittäisi nuo käsitykset...
Ainakin Ruotsissa suomalainen amk-tutkinto rinnastetaan kandin tutkinnoksi. Minusta ihan ok.
Jotka lähetätte 150-300 hakemusta eikä koskaan kuulu mitään, silloin teette ihan oikeasti jtn väärin.
T.viiden vuoden aikana olen hekenut 8 työtä, haastatteluun päässyt seitsemään niistä, viiteen hyväksytty mutta kolmessa ollut työssä. (jonkun verran olen myös työhakemuksia lukenut)
Kukaan ei palkkaa tyyppiä jonka hakemus on tyyliin kolmen lauseen mittainen tai hiton paskaa kieltä.
Oikolukekaa älkääkä käyttäkö sanoja joiden sisältöä ette oikeasti ymmärrä.
Kun olin aikoinaan töissä, sinne lähetti yksi tyyppi hakemuksen, jonka otsikkona oli HEKEMUS. Ei kutsuttu haastatteluun. Sinä taisit olla tuo tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin huhtikuussa, olin työttömänä 3 kuukautta; laitoin hakemuksia huimat 5 ja sain töitä. Töissä ollessa mulle tuli soitto toisestakin paikasta, josko olisin päässyt heille. Eikä ollut suosittelijoita. Hiton hyvä ja siisti hakemus vain ja asiallinen olemus työhaastattelussa toi mulle työpaikan.
Hei te onnistujat! Kerrotteko myös ikänne sekä asutteko pääkaupunkiseudulla!
Ikää sen 19 vuotta, en asu pääkaupunkiseudulla mutta isossa kaupungissa kuitenkin. Suhteilla en töitä saanut, koska muutin tänne toukokuun alussa enkä tuntenut paikkakunnalta ketään muita kuin poikaystäväni.
Mutta kertokaa joku miksi mun kommentti sai miinusta näin paljon jo alussa? O.o Ihan täyttä asiaa puhuin siitä, että hakemuksen tulee olla hyvä ja haastattelussa hakijan on oltava asiallinen.
Luuletko sinä, että viisikymppisen asiantuntijan hakemus on huono ja hän käyttäytyisi haastattelussa asiattomasti.... ????? Kuule, ne markkinat on ihan eri kuin ne missä sinä porskutat, joten sait miinuksia ihan ylimielisyydestäsi.....
Ulkomaalaiset poimivat n. viidenneksen marjasadosta ja yhden kesän tienestillä he elävät kotimaassaan kaksi vuotta. Suomalaiset poimivat kyllä marjoja, mutta enimmäkseen itselleen. Ei ole järkeä poimia mustikoista ja ostaa siitä rahoilla appelsiineja, vaan parempi ne paremmat mustikat on omaan pakkaseen pistää. Mutta en kyllä ole koskaan nähnyt, että suomalaisille työttömille tehtäsiin marjanpoiminta niin helpoksi, että annettaisiin käyttöön autot, neuvottaisiin majoitus ja välittäjä olisi tienvarressa odottamassa. Se ei kyllä enää ole verotonta tuloa, jos on määrätty, että pitää tietylle välittäjälle poimia. Laki on tässä kohti täysin selkeä.
Kotimaisia siivoojia on pilvin pimein. Hyvin näkee, että joissakin paikoissa on pelkästään ulkomaalaisia, kun taas joissakin pääasiassa suomalaisia. Siitä voi päätellä, että joku maksaa enemmän kuin joku toinen. Sitä paitsi, telkkarissa oli dokumentti pari vuotta sitten ulkomaalaisten huonosta kohtelusta Suomessa. Nämäkin alkavat herätä. Virolaisiakaan ei enää niin herkästi pääse, koska he tietävät jo oikeutensa.
Virosta on Helsingissä halvempi käydä kuin jostain Kainuusta tai Lapista, samoin lyhyempi matka.
MINULLA ON TYÖPAIKKA, JOTEN TÄMÄ ON POHDINTAA, EI OMAN TILANTEEN SELITTELYÄ. Huusin tuon, kun aina kun pohtii näitä asioita, leimataan jostain käsittämättömästä syystä työttömäksi, vaikkei sanallakaan mainitse itse olevansa työtön.
Vierailija kirjoitti:
Kauppias12345 kirjoitti:
Tänne tulee koko ajan ulkomailta mm. marjanpoimijoita, bussikuskeja ja siivoojia. Tämä johtuu siitä että Suomalaisia ei työn tekeminen kiinnosta. Kemistä suomalainen työtön ei voi muuttaa Vaasaan töihin mutta Virosta sinne voi tulla heittämään keikkaa.
Suomen sosiaaliturva vaan ei kannusta työntekoon ja jokainen joka muuta väittää ei tiedä todellisuudesta mitään.
t. Työnantaja
Paljonko ne tienaa täällä? Elääkö sillä Suomessa? Kyllä ne bussikuskit meilläpäin on kaikki ihan suomalaista alkuperää, ei tarvita ulkomaanvahvistuksia kuin lähinnä Helsingissä, siellä taitaa elinkustannukset ylittää bussikuskin palkat, ja loput elämiseen tarvittavat rahat haetaan sossusta.
Mitäs siitä tulee jos suomalaisella on sekä Kemissä että Vaasassa vuokrakämppä maksettavana? Riittääkö se keikkaraha siihen?
On sulla omituinen käsitys pääkaupunkiseudun bussikuskeista. Täällä on ehkä korkeammat elinkustannukset, mutta myös kuljetusalan korkeimmat palkat. Vuorotyötä tekevä kuski tienaa 42000-48000e vuodessa.
Virolaiset kuskit asuvat kimppakämpissä, kaksiossa 4-5 kuskia. He tekevät 10 päivää putkeen töitä ja saavat neljän päivän vapaan. Yleensä se viimeinen työpäivä on lyhyt, kotiin lähdetään jo klo 11 viim. Pari tuntia menee nykyään matkaan, illalla ollaan jo votkahuuruissa vaimon kainalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse rekrytoinut ihmisiä ja valkannut hakemuksista henkilöitä haastatteluun. Yrityksemme avoimet työpaikat on olleet mollin sivuilla, joten hakemuksia on tullut todella paljon. Ei esikarsintaan kuitenkaan mitään kohtuutonta aikaa mene, aika nopsaan hakemuksesta näkee perusasiat. On tekosyy mennä hakemusten paljouden taakse perusteltaessa miksi otetaan mieluummin joku suhteilla töihin. Itse en suosi suhteilla tulijoita, sillä näiden kanssa tulee joskus ongelmia. Ihmisillä on tapana nähdä läheisensä ansiokkaampina kuin he todellisuudessa ovat. Kaveri tai naapuri ei tiedä, millainen joku on työntekijänä.
Jokaisella on tietysti omat mieltymyksensä, millaista ihmistä suosii. Siksi harrastuksetkin voi vaikuttaa yllättävän paljon tehtävissä, joihin ei ole tiettyä pätevyyttä tai koulutusta, vaan etsitään mieluummin firmaan sopivaa tyyppiä. Itse karsin kaikki koiralliset esimerkiksi heti pois, sillä meillä työpäivät venyvät (ja siitä maksetaan!), ja kokemus on osoittanut että koiraihmisille tai pienten lasten vanhemmille jousto tässä on vaikeaa.
Kuulostaa vähän huonolta johtamiselta, että työpäivät säännöllisesti venyy. Kyllä niillä koirattomilla ja lapsettomillakin on omakin elämä.
Ja kas, meillä se lapsi kuskaa sen koiran, jos vanhemmat viipyy..... Ei toki ole enää pikkulapsi, muttei vielä teinikään....
Olen aina päässyt töihin ilman suhteita ja ilman mitään kikkoja. Jokaisesta elämäni työhaastattelusta (noin 8 kpl) olisi tähän mennessä töitä irronnut, vaikka olen aina vaihtanut alaakin, ts. minulla ei ole ollut hakemani alan koulutusta tai kokemusta. Tärkeintä on ollut saada omat puutteesta saa kuulostamaan hyviltä.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1471411046942
Virkamiestyöryhmä on suuressa viisaudessaan päättänyt että työttömyys katoaa sillä että työttömiä "patistetaan" vielä vähän enemmän hakemaan töitä. Varmaan myöhäistä kritisoida mutta jos nuo samat virkamiehet on koittaneet tuota patistamista surkealla menestyksellä jo 20v niin miksi se nyt rupeaisi auttamaan, varsinkin kun vika on työpaikkojen puutteessa.
Muutenkin pitkäaikaistyöttömällä suuri ongelma on yleensä rahan puute ja sitä ei hirveästi helpota se että saa duunin jollain 60% alimmasta taulukkopalkasta "palkalla".
Työkkärin sivuilla puolet avoimista työpaikosta tuntuu olevan jtn parturi-kampaajayrittäjälle vuokratila toisen kampaamon tiloissa. Lopuista osa on sitten niitä "vaadimme auton ja väh. vuoden työkokemusta alalta"-siivoojanhommia, muutama johtajanhomma alalta josta ei ole mitään hajua ja loput puhelinmyyntiä nollatuntisopimuksella.
Siitä sitten vaan hakemaan kun on köyhä, autoton ja vailla työkokemusta?
Vierailija kirjoitti:
paska maa!kannattaa oikeesti muuttaa pois :)
Itse nyt ulkomailla asuvana ja työskentelevänä en sanoisi rakasta synnyinmaatani paskaksi maaksi.
Oikeasti minua surettaa, että kotimaa josta olen ja olen ollut ylpeä, on murenemassa ja kuihtumassa.
Itse ehdin olla yli puoli vuotta työttömänä ennen kuin tärppäsi ja sain itselleni vakituisen työsuhteen. Kaikille kanssasisarille ja -veljille toivon parasta onnea työnhaussa!
Siis miiiiksi kaikissa positiivisissa kommenteissa on alapeukkuja? Esimerkiksi viesti 170. Eikä ole hienoa, että osa pärjää ja saa niitä töitä helpommin?
Suomalainen kateus näkyy vai näin taas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Karjala (2)
Etelä-Pohjanmaa (6)
Etelä-Savo (6)
Kainuu (9)
Kanta-Häme (7)
Keski-Pohjanmaa (5)
Keski-Suomi (20)
Kymenlaakso (4)
Lappi (31)
Pirkanmaa (44)
Pohjanmaa (2)
Pohjois-Karjala (8)
Pohjois-Pohjanmaa (14)
Pohjois-Savo (13)
Päijät-Häme (9)
Satakunta (9)
Uusimaa (89)
Varsinais-Suomi (31)
317 siivoojan työpaikkaa avoimena koko maassa, eli niihin vaan kaikki 600 000!
Jos luulet että kaikki paikat on tarjolla mollin sivuilla niin olet todella väärässä. Mä oon siivonnut työkseni vuosia, mutta yhtäkään paikkaa en ole työkkärin kautta saanut.
No on se kumma. Mutta vaikka tuon kertoisi kymmenellä tai sadalla, ei vieläkään paikat riittäisi.
Ja muuten ravintola-alan paikkoja oli koko maassa 199. Joten ei riitä vielä nekään helpot työpaikat.
Työpaikat on siitä hassuja juttuja, että kun sellainen jo on, on sata kertaa helpompi saada toinen. Mutta jos olet kuukausia tai jopa vuosia työttömänä, voit olla maailman paras työntekijä, niin ennen sinua pääsee töihin vastavalmistunut vätys tai toisesta työpaikasta lähtevä laiska idiootti.
Usein työpaikkailmoituksella haetaan useita tekijöitä kerralla. Sen lisäksi monet tunnetuimmat yritykset ottavat työhakemukset omien kotisivujensa kautta. Myös siivousalan yritykset. Isot ketjut saattavat palkata yhden ilmoituksen kautta kymmeniä ihmisiä.
Saanko kysyä, millaisia ihmisiä olette te, jotka ette saa mitään työtä, edes pikaruokaloista tai puhelinmyyntiyhtiöistä tai feissarin työtä?
Olen helsinkiläinen opiskelija ja etsin itselleni osa-aikaista työtä. Laitoin eräänä perjantaina neljä hakemusta netin kautta. Hain mm siivoustyötä, varastotyötä, kiinteistönhoitoa. Jo seuraavana maanantaina sain kutsun työhaastatteluun ja siitä kaksi päivää niin minulla oli työpaikka osa-aikaisena toimistosiivoajana. Ei siis mitään "hienoa" tai hyvinpalkattua työtä, mutta alle viikossa sain kuitenkin jonkinlaisen työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Olen helsinkiläinen opiskelija ja etsin itselleni osa-aikaista työtä. Laitoin eräänä perjantaina neljä hakemusta netin kautta. Hain mm siivoustyötä, varastotyötä, kiinteistönhoitoa. Jo seuraavana maanantaina sain kutsun työhaastatteluun ja siitä kaksi päivää niin minulla oli työpaikka osa-aikaisena toimistosiivoajana. Ei siis mitään "hienoa" tai hyvinpalkattua työtä, mutta alle viikossa sain kuitenkin jonkinlaisen työpaikan.
No tässä varmaan auttoi se että olet opiskelija joka pystyy pärjäämään osa-aikaisella työllä koska valtio hoitaa muut kustannukset asumistuen, opintotuen, opintolainan ja erilaisten opiskelija-alennusten muodossa. Opiskelijan tuet on myös paljon helpommin sovitettavissa pieniin ja kenties satunnaisiin tuloihin, koska tulot eivät vie heti tukia nollille vaan tuet saa nostaa ja sitten jälkikäteen maksaa mahdollisesti ylimenevä osuus takaisin.
Työttömillä ei mitään näitä sinun luksuksiasi ole. Työtön ei saa avokätisiä, joustavia tukia myös työssäkäynnin ajalta kuten opiskelija saa, vaan sillä palkalla pitää oikeasti myös elää.
Ja ei, en ole itse työtön, joten on turha syyttää lusmuilijaksi, mutta arvelisin melko varmaksi sen, että Helsingissä ihminen ei kykene elättämään itseään pienipalkkaisella osa-aikatyöllä. Se on mahdollista vain silloin, jos valtio kustantaa ihmisen peruselämisen kuten opiskelijalla. Muiden tuet eivät ole yhtään niin joustavia, joten pienikin tulo, joka ei kuitenkaan kata elämiskustannuksia edes minimissään (silloin kun ei saa opiskelija-asuntoa, asumistukea, opiskelijan tuettua ruokaa ja muita opiskelija-alennuksia), vie helposti tuet nollille pitkäksi aikaa. Senkin aikaa ihmisen pitäisi pystyä elämään.
Eli vertaat kahta täysin erilaista tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Karjala (2)
Etelä-Pohjanmaa (6)
Etelä-Savo (6)
Kainuu (9)
Kanta-Häme (7)
Keski-Pohjanmaa (5)
Keski-Suomi (20)
Kymenlaakso (4)
Lappi (31)
Pirkanmaa (44)
Pohjanmaa (2)
Pohjois-Karjala (8)
Pohjois-Pohjanmaa (14)
Pohjois-Savo (13)
Päijät-Häme (9)
Satakunta (9)
Uusimaa (89)
Varsinais-Suomi (31)
317 siivoojan työpaikkaa avoimena koko maassa, eli niihin vaan kaikki 600 000!
Jos luulet että kaikki paikat on tarjolla mollin sivuilla niin olet todella väärässä. Mä oon siivonnut työkseni vuosia, mutta yhtäkään paikkaa en ole työkkärin kautta saanut.
No on se kumma. Mutta vaikka tuon kertoisi kymmenellä tai sadalla, ei vieläkään paikat riittäisi.
Ja muuten ravintola-alan paikkoja oli koko maassa 199. Joten ei riitä vielä nekään helpot työpaikat.
Työpaikat on siitä hassuja juttuja, että kun sellainen jo on, on sata kertaa helpompi saada toinen. Mutta jos olet kuukausia tai jopa vuosia työttömänä, voit olla maailman paras työntekijä, niin ennen sinua pääsee töihin vastavalmistunut vätys tai toisesta työpaikasta lähtevä laiska idiootti.
Usein työpaikkailmoituksella haetaan useita tekijöitä kerralla. Sen lisäksi monet tunnetuimmat yritykset ottavat työhakemukset omien kotisivujensa kautta. Myös siivousalan yritykset. Isot ketjut saattavat palkata yhden ilmoituksen kautta kymmeniä ihmisiä.
Saanko kysyä, millaisia ihmisiä olette te, jotka ette saa mitään työtä, edes pikaruokaloista tai puhelinmyyntiyhtiöistä tai feissarin työtä?
Voin vastata omalta osaltani, että en ole edes hakenut näitä töitä. Ensimmäisen, kuten siivouksen, estää sairaus, jälkimmäiset moraali. Olen tehnyt myyntityötä, mitta feissaus ja puhelinmyynti on jo liikaa. En usko myöskään, että kannattaisi, minua ei haastatella edes toimistoassistentin tms. töihin. Olen luultavasti liian koulutettu ja työkokemustakin on.
Sen sijaan olen päässyt haastatteluun töihin, joista minulla on työkokemusta ja koulutuskin on sopiva. Tähän mennessä on aina löytynyt joku vielä pätevämpi, koulutetumpi tai nuorempi.
PYYNTÖ voisivatko kaikki työnsaantiaan hehkuttavat laittaa mukaan tiedoksi iän, asuinpaikkakunnan, koulutuksen ja työpaikan. Ainakin suurinpiirtein. Aika hankalaa vertailla kun toinen puhuu asiantuntijatyöstä keski-ikäiselle ja toinen nollatuntisopparista hyllyttäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä varmaan auttoi se että olet opiskelija joka pystyy pärjäämään osa-aikaisella työllä koska valtio hoitaa muut kustannukset asumistuen, opintotuen, opintolainan ja erilaisten opiskelija-alennusten muodossa. Opiskelijan tuet on myös paljon helpommin sovitettavissa pieniin ja kenties satunnaisiin tuloihin, koska tulot eivät vie heti tukia nollille vaan tuet saa nostaa ja sitten jälkikäteen maksaa mahdollisesti ylimenevä osuus takaisin.
Työttömillä ei mitään näitä sinun luksuksiasi ole. Työtön ei saa avokätisiä, joustavia tukia myös työssäkäynnin ajalta kuten opiskelija saa, vaan sillä palkalla pitää oikeasti myös elää.
Ja ei, en ole itse työtön, joten on turha syyttää lusmuilijaksi, mutta arvelisin melko varmaksi sen, että Helsingissä ihminen ei kykene elättämään itseään pienipalkkaisella osa-aikatyöllä. Se on mahdollista vain silloin, jos valtio kustantaa ihmisen peruselämisen kuten opiskelijalla. Muiden tuet eivät ole yhtään niin joustavia, joten pienikin tulo, joka ei kuitenkaan kata elämiskustannuksia edes minimissään (silloin kun ei saa opiskelija-asuntoa, asumistukea, opiskelijan tuettua ruokaa ja muita opiskelija-alennuksia), vie helposti tuet nollille pitkäksi aikaa. Senkin aikaa ihmisen pitäisi pystyä elämään.
Eli vertaat kahta täysin erilaista tilannetta.
Kelasta saa soviteltua päivärahaa ja asumistukea, joten kyllä osa-aikatyön tekeminenkin kannattaa. Minäkin saan rahaa ihan mukavasti, vaikka teen puolipäiväistä hommaa kun siihen päälle saan tukia. Ei ne tulot nollille mene ja nykyisin on suojaosa 300 euroa (asumistuessa 400 euroa), jonka saa tienata eikä sitä huomioida tukien laskennassa ollenkaan.
Musta tuntuu että elän jossain pimennossa tän työllisyystilanteen suhteen. Työssäni palkka 1900e lisillä, ei tartte koulutusta ja sisään pääsee kun olet hyvä tyyppi ja osaat vähän enkkua. Työolot hyvät. Tänne lappaa porukkaa suoraan lukion penkiltä. On outoa kun en tunne työttömiä. Toisaalta tunnen paljon muita kouluttamattomia, jotka ajautuvat "hanttihommiin". Mutta työtä sekin.
Helou, kohtalotoveri! Olen laittanut miljoonaan kertaan avoimet työhakemukset S-ryhmään ja K-ryhmään tuloksetta. Ei niitä varmaan edes kukaan lue. Pitäisi varmaan ruveta kaveeraamaan jonkun Prisman vuoropäällikön kanssa, ehkä sitten onnistaisi? ;D