Siis voiko okeasti olla nykyään näin vaikeaa saada töitä?!?
Edes hesen sijaisuuksiin ei näköjään pääse jollei ole jotakuta suosittelijaa eli kaveria töissä siellä. Vai teenkö vain jotain väärin? Miten te muut olette päässeet töihin? En ymmärrä...
Kommentit (291)
Vierailija kirjoitti:
En yhtään vähättele työnsaannin vaikeutta tai lyttää työttömiä - olenhan itsekin jaksoja elämässäni ollut työttömänä.
Mutta haluan kertoa kuitenkin oman tarinani:
Olen kouluttautumaton, peruskoulun jälkeen en ole siis mitään kouluja käynyt.
Aikaisemmista työpaikoistani ei sen enempää, mutta nykyisen sain siten, että mietin mikä itseäni kiinnostaisi ja missä olisin hyvä. Googlasin firmoja ja laitoin avoimen hakemuksen kolmeen eri paikkaan. Yhdestä nappasi. Ja täällä minä olen, tienaan 2500e/kk, siisti toimistotyö ma-pe. Työ on monipuolista, kehittävää ja etenemismahdollisuudet ovat hyvät. Kaikki kollegani ovatkin sitten akateemisia.Uskon paikan saamiseen vaikuttaneen oma aktiivisuuteni, aikaisempi kokemus, persoonallinen hakemus, harrastukseni (joka tukee työskentelyäni) ja ajoitus.
Tsemppiä kaikille työnhakuun!
Siis miten pääsit työhön johon työkavereistasi päätellen on ollut vaatimuksena korkea koulutus? Onko ne kaikki muut käyneet koulut turhaan? Vai oletko sinä vaan niin nero että sinä et tarvi sitä koulutusta vaikka ne muut tarvii? No minä olenkin aina ollut sitä mieltä että korkeampaa koulutusta tarvitaan hyvin harvoissa ammateissa, suurimmassa osassa tarvitaan lähinnä maalaisjärkeä, ahkeruutta ja joissain sosiaalisuutta. Tai joissain tapauksissa vittumaista luonnetta jotta saa kyynärpäätekniikalla tai reittä pitkin kiivettyä pomoksi.
mdmoisellepersikankukka kirjoitti:
Oikeasti. Jotka lähetätte 150-300 hakemusta eikä koskaan kuulu mitään, silloin teette ihan oikeasti jtn väärin.
T.viiden vuoden aikana olen hekenut 8 työtä, haastatteluun päässyt seitsemään niistä, viiteen hyväksytty mutta kolmessa ollut työssä. (jonkun verran olen myös työhakemuksia lukenut)
Kukaan ei palkkaa tyyppiä jonka hakemus on tyyliin kolmen lauseen mittainen tai hiton paskaa kieltä.
Oikolukekaa älkääkä käyttäkö sanoja joiden sisältöä ette oikeasti ymmärrä.
Netti on pullollaan ohjeita työnhakuun, käyttäkää niitä!
Olen päässyt haastatteluihin noin yhteen10-15 hakemaani paikkaa kohden. Tosin aina vuokratyö firmoissa avoinna oleviin paikkoihin, joista yhteen pääsin haastatteluun itse firmaan asti ja kahteen olen päässyt (tosin molemmat parin viikon kiire avuksi).
Minulla on ihan koulutus asiakirjojen tekoon, joten asettelu ja oikeinkirjoitus on hallussa. Silti en juuri ole haastatteluihin päässyt niihin paikkoihin, joihin olen hakemuksen kirjoittanut. Vuokratyö firmoihin kun usein pitää raapustaa vain lomake. Mutta olisiko syy työttömyyteeni ja haastatteluihin pääsemättömyyteen sellainen pieni syy kuin työkokemuksen puute. Omaan kaksi ammattia ihan eri aloilta, toisen alan viime työkokemuksesta on liian kauan, ja toisesta ei ole ehtinyt sitä kertyä kun ei saa työtä. Lähes kaikkiin töihin olen hakenut mitä kuvittelisin osaavani perehdytyksen jälkeen, tai mihin olen edes joitain vaatimuksia täyttänyt.
Te ketkä haluatte siivoamaan käykää laitoshuoltajakoulutus. Kestää reilun puoli vuotta nykyään, ei ole vaikea juttu ja tuleva palkkakin on sitten parempi. Kaupungit ja kunnat, sairaalat yms. ei yleisesti ottaen palkkaa kouluttamattomia, mutta osaavista koulutetuista työntekijöistä todella on pulaa.
Oletteko muuten korkeakoulutetut tietoisia siitä ettei teidän korkeakoulutus yllä niihin raameihin aina Suomen ulkopuolella. Minulle tämä oli aikanaan yllätys. Meille Suomessa tuputetaan akateemista koulutusta joak ei sitten kuitenkaan vastaa muualla samaa ja näin ollen vaikuttaa palkkatasoon ja siihen millaisia töitä voi/ kannattaa hakea. Suomen systeemi poikkeaa suuresti ulkomaisesta joka todellakin on laajempi käsitys eli muissa maissa koulutussysteemi vastaa toisiaan ja suomalaisten on eri. Suomalaisille SUOMEN ULKOPUOLELLA maksetaan vähemmän kuin muille tämän takia mutta se vähempikin on enemmän kuin Suomessa. Jos olisin aikanaan tiennyt tämän niin en olisi koskaan hukannut aikaani opiskeluun Suomessa. onneksi minulla oli mahdollisuus täydentää koulutustani ulkomailla. Ja tämä on ihan tosi ja syy siihen miksi moni ulkomaille Suomesta muuttanut vaikkapa perhesyistä ei saa töitä tai joutuu tyytymään paljon vähempään. Hyvästä syystä kukaan ei halua mainostaa tätä sukulaisille ja ystäville Suomessa mutta mun mielestä pitäisi. Miks ihmeessä suomalaiset ovat koteloineet itsensä johonkin pieneen lokeroon kaiken muun ulkopuolelle:(
Suomessa ei ole töitä ja se tiedetään hyvin täällä ulkomailla. Uutiset kertovat että aallonpohja Suomessa on vielä tulematta ja itse tiedän että eräs isompi firma ajaa toimintojaan alas vain Suomessa, ei muualla ja kyse on pitkän ajan prosessista joka on lyöty lukkoon jo vuosia sitten. Tuntuu kamalalta ajatella että jollain on nyt työpaikka mutta se on jo firman puolesta merkitty lopetettavaksi vaikka kahden vuoden päähän. Vaikka sellaista kai se elämä vaan on sitten:(
Vierailija kirjoitti:
Siivousalalla pula! Pääsee helpostikin
Ei tunnu olevan pulaa. Eivät välitä edes vastata asiallisiin tiedusteluihin ja työhakemuksiin.
Yt:issä ei katsota poispotkittavia firman kannalta, vaan kuka on kenenkin pomon sukulainen tai kalakaveri, jatkoa seuraa pommina myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin huhtikuussa, olin työttömänä 3 kuukautta; laitoin hakemuksia huimat 5 ja sain töitä. Töissä ollessa mulle tuli soitto toisestakin paikasta, josko olisin päässyt heille. Eikä ollut suosittelijoita. Hiton hyvä ja siisti hakemus vain ja asiallinen olemus työhaastattelussa toi mulle työpaikan.
Hei te onnistujat! Kerrotteko myös ikänne sekä asutteko pääkaupunkiseudulla!
Ikää sen 19 vuotta, en asu pääkaupunkiseudulla mutta isossa kaupungissa kuitenkin. Suhteilla en töitä saanut, koska muutin tänne toukokuun alussa enkä tuntenut paikkakunnalta ketään muita kuin poikaystäväni.
Mutta kertokaa joku miksi mun kommentti sai miinusta näin paljon jo alussa? O.o Ihan täyttä asiaa puhuin siitä, että hakemuksen tulee olla hyvä ja haastattelussa hakijan on oltava asiallinen.
Varmaan miinuksia juuri siksi, ettet kertonut tarkemmin iästäsi vaan oletit työllistymisesi syynä olevan "hiton hyvä ja siisti hakemus vain ja asiallinen olemus". Tuo sisältää implisiittisesti oletuksen siitä, että meillä, jotka emme työllisty, olisi huono hakemus ja epäasiallinen olemus.
No saa kyllä tarkkaan lueskella rivien välistä ja pitää olla kyyninen ihminen jos tuosta vääntää sen, että olisin vähätellyt muiden hakemuksia. :-D en missään nimessä vähätellyt, vaan sanoin mikä minulla johti työpaikan saamiseen (ja tämän kertoi syyksi työnantajanikin). Mutta kerro toki mikä sinun mielestäsi oli syy työpaikan saamiseen jos ei kerta hyvä hakemus ja asiallinen olemus?
Sanoiko työnantaja että kukaan muu ei onnistunut tekemään hyvää työhakemusta ja tulemaan haastatteluun asiallisena? Yleensä kaikkiin työpaikkoihin on useampi yhtä pätevä, yhtä hyvin hakemuksen tehnyt ja yhtä asiallisesti esiintyvä henkilö, siinä kun ne rivissä on, niin moniin paikkoihin otetaan niistä sitten ulkonäön perusteella joku, kun jollain perusteella se valinta pitää tehdä, vanhat, rumat ja läskit naiset älkööt vaivautuko, miehillä taitaa se pitkä mies päästä paremmin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin huhtikuussa, olin työttömänä 3 kuukautta; laitoin hakemuksia huimat 5 ja sain töitä. Töissä ollessa mulle tuli soitto toisestakin paikasta, josko olisin päässyt heille. Eikä ollut suosittelijoita. Hiton hyvä ja siisti hakemus vain ja asiallinen olemus työhaastattelussa toi mulle työpaikan.
Ikää sen 19 vuotta, en asu pääkaupunkiseudulla mutta isossa kaupungissa kuitenkin. Suhteilla en töitä saanut, koska muutin tänne toukokuun alussa enkä tuntenut paikkakunnalta ketään muita kuin poikaystäväni.
Mutta kertokaa joku miksi mun kommentti sai miinusta näin paljon jo alussa? O.o Ihan täyttä asiaa puhuin siitä, että hakemuksen tulee olla hyvä ja haastattelussa hakijan on oltava asiallinen.
Varmaan miinuksia juuri siksi, ettet kertonut tarkemmin iästäsi vaan oletit työllistymisesi syynä olevan "hiton hyvä ja siisti hakemus vain ja asiallinen olemus". Tuo sisältää implisiittisesti oletuksen siitä, että meillä, jotka emme työllisty, olisi huono hakemus ja epäasiallinen olemus.
No saa kyllä tarkkaan lueskella rivien välistä ja pitää olla kyyninen ihminen jos tuosta vääntää sen, että olisin vähätellyt muiden hakemuksia. :-D en missään nimessä vähätellyt, vaan sanoin mikä minulla johti työpaikan saamiseen (ja tämän kertoi syyksi työnantajanikin). Mutta kerro toki mikä sinun mielestäsi oli syy työpaikan saamiseen jos ei kerta hyvä hakemus ja asiallinen olemus?
Sanoiko työnantaja että kukaan muu ei onnistunut tekemään hyvää työhakemusta ja tulemaan haastatteluun asiallisena? Yleensä kaikkiin työpaikkoihin on useampi yhtä pätevä, yhtä hyvin hakemuksen tehnyt ja yhtä asiallisesti esiintyvä henkilö, siinä kun ne rivissä on, niin moniin paikkoihin otetaan niistä sitten ulkonäön perusteella joku, kun jollain perusteella se valinta pitää tehdä, vanhat, rumat ja läskit naiset älkööt vaivautuko, miehillä taitaa se pitkä mies päästä paremmin töihin.
19- vuotiaalle ei myöskään tarvitse maksaa samaa palkkaa kuin kokeneemmille.
Kauppias12345 kirjoitti:
Tänne tulee koko ajan ulkomailta mm. marjanpoimijoita, bussikuskeja ja siivoojia. Tämä johtuu siitä että Suomalaisia ei työn tekeminen kiinnosta. Kemistä suomalainen työtön ei voi muuttaa Vaasaan töihin mutta Virosta sinne voi tulla heittämään keikkaa.
Suomen sosiaaliturva vaan ei kannusta työntekoon ja jokainen joka muuta väittää ei tiedä todellisuudesta mitään.
t. Työnantaja
Paljonko ne tienaa täällä? Elääkö sillä Suomessa? Kyllä ne bussikuskit meilläpäin on kaikki ihan suomalaista alkuperää, ei tarvita ulkomaanvahvistuksia kuin lähinnä Helsingissä, siellä taitaa elinkustannukset ylittää bussikuskin palkat, ja loput elämiseen tarvittavat rahat haetaan sossusta.
Mitäs siitä tulee jos suomalaisella on sekä Kemissä että Vaasassa vuokrakämppä maksettavana? Riittääkö se keikkaraha siihen?
Maanantaina soitettiin haastatteluun, tänään aamulla kävin haastattelussa ja iltapäivällä mulla olikin jo vakituinen paikka :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä kiinnostaa, mikä on se ala, jossa hyvä työhakemus ja asiallinen olemus on erikseen mainittavia, positiivisia asioita? Nehän ovat itsestäänselvyyksiä! Jos samaa työtä hakee 100 ihmistä ja yhden hakemus on huono, ei ne muut 99 saa kehuja hakemuksestaan.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä oli Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuoden 2016 kesäkuussa 264 000 (virhemarginaali ±20 000), mikä oli 16 000 vähemmän kuin vuotta aiemmin. Työttömiä miehiä oli 126 000 ja naisia 137 000.
Työttömyysaste oli kesäkuussa 9,3 prosenttia eli 0,6 prosenttiyksikköä pienempi kuin vuotta aiemmin. Miesten työttömyysaste oli 8,5 ja naisten 10,2 prosenttia. Työttömyysasteen trendi oli 8,9 prosenttia.
Niin, ne on vaan ne työttömät työnhakijat jotka ei sillä hetkellä tee mitään muuta. Ja on otettava huomioon että myös työssäkäyvät hakevat niitä samoja paikkoja, ja he ovat aina etulyöntiasemassa. Ja toki opiskelijat hakevat myös töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä oli Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuoden 2016 kesäkuussa 264 000 (virhemarginaali ±20 000), mikä oli 16 000 vähemmän kuin vuotta aiemmin. Työttömiä miehiä oli 126 000 ja naisia 137 000.
Työttömyysaste oli kesäkuussa 9,3 prosenttia eli 0,6 prosenttiyksikköä pienempi kuin vuotta aiemmin. Miesten työttömyysaste oli 8,5 ja naisten 10,2 prosenttia. Työttömyysasteen trendi oli 8,9 prosenttia.
Niin, ne on vaan ne työttömät työnhakijat jotka ei sillä hetkellä tee mitään muuta. Ja on otettava huomioon että myös työssäkäyvät hakevat niitä samoja paikkoja, ja he ovat aina etulyöntiasemassa. Ja toki opiskelijat hakevat myös töitä.
Todellinen työttömyysaste on noin 23 %. Käykääpä itse laskemassa työministeriön sivuilta. Noissa virallisissa luvuissa eivät ole mukana esim. "harjoittelijat" ja pilipalipakkokurssilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko muuten korkeakoulutetut tietoisia siitä ettei teidän korkeakoulutus yllä niihin raameihin aina Suomen ulkopuolella. Minulle tämä oli aikanaan yllätys. Meille Suomessa tuputetaan akateemista koulutusta joak ei sitten kuitenkaan vastaa muualla samaa ja näin ollen vaikuttaa palkkatasoon ja siihen millaisia töitä voi/ kannattaa hakea. Suomen systeemi poikkeaa suuresti ulkomaisesta joka todellakin on laajempi käsitys eli muissa maissa koulutussysteemi vastaa toisiaan ja suomalaisten on eri. Suomalaisille SUOMEN ULKOPUOLELLA maksetaan vähemmän kuin muille tämän takia mutta se vähempikin on enemmän kuin Suomessa. Jos olisin aikanaan tiennyt tämän niin en olisi koskaan hukannut aikaani opiskeluun Suomessa. onneksi minulla oli mahdollisuus täydentää koulutustani ulkomailla. Ja tämä on ihan tosi ja syy siihen miksi moni ulkomaille Suomesta muuttanut vaikkapa perhesyistä ei saa töitä tai joutuu tyytymään paljon vähempään. Hyvästä syystä kukaan ei halua mainostaa tätä sukulaisille ja ystäville Suomessa mutta mun mielestä pitäisi. Miks ihmeessä suomalaiset ovat koteloineet itsensä johonkin pieneen lokeroon kaiken muun ulkopuolelle:(
Suomessa ei ole töitä ja se tiedetään hyvin täällä ulkomailla. Uutiset kertovat että aallonpohja Suomessa on vielä tulematta ja itse tiedän että eräs isompi firma ajaa toimintojaan alas vain Suomessa, ei muualla ja kyse on pitkän ajan prosessista joka on lyöty lukkoon jo vuosia sitten. Tuntuu kamalalta ajatella että jollain on nyt työpaikka mutta se on jo firman puolesta merkitty lopetettavaksi vaikka kahden vuoden päähän. Vaikka sellaista kai se elämä vaan on sitten:(
Tämä on kyllä ihan täyttä shaissea. Suomalainen akateeminen koulutus tiedetään korkeatasoiseksi kaikkialla. AMK:sta en sitten tiedä, jos kirjoittaja on hakenut bachelor-tasoisia paikkoja AMK-taustalla, niin se kyllä selittäisi nuo käsitykset...
Vierailija kirjoitti:
Mä olen hakenut kaikkea mahdollista. En kelpaa edes puhelinmyyjäksi! No eletään sitten tuilla, ihan hyvin niilläkin pärjää.
Laitoin myös hakemuksen puhelinmyyjäksi, kun en millään saanut töitä. En tullut myöskään valituksi. Nyt jälkeen päin ajateltuna oli onneksi vastuullinen esimies, eikä ottanut töihin, vaikka olikin 100% provisiotyö. En siinä tilanteessa olisi todennäköisesti kestänyt asiakkaiden v***** ja itsetunto-ongelmat olisivat pahentuneet.
Vierailija kirjoitti:
Maanantaina soitettiin haastatteluun, tänään aamulla kävin haastattelussa ja iltapäivällä mulla olikin jo vakituinen paikka :)
Ja ala oli?
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisille SUOMEN ULKOPUOLELLA maksetaan vähemmän kuin muille tämän takia mutta se vähempikin on enemmän kuin Suomessa.
Ulkomailla ei ole samanlaista sosiaaliturvaa kuin Suomessa; esim. Jenkeissä $10 000 kuussa tienaavilla pariskunnilla on vaikeuksia saada lapset hyviin kouluihin lukukausimaksujen takia.
Hain alkuvuodesta töihin n 10 eri paikkaan. Viiteen olisin päässyt ja yhden otin vastaan.
Kyllä mun mielestä oma työpaikkani on lottovoitto. Se on ainakin viisi oikein, jos ei ihan päävoitto olekaan. Se on lotossakin mahdollista monelle, mutta ei kaikki saa koskaan sitäkään. Sattui vain työnantajalla olemaan tarve juuri, kun entinen määräaikaiseni oli loppumassa ja koulutukseni oli juuri sopiva tähän.
Tuohan on kerrassaan satumaista, kerropa vähän lisää, missä asut, ja mikä työ, sinnehän pitää kaikkien muiden 600 000 työtä hakevan tulla kans! Hiton hyvä ja siisti hakemus on erittäin helppo tehdä jos osaa edes netistä katsoa mallia ja vähän ajatella omilla aivoilla, eikä se asiallinen olemuskaan ole vaikea saavuttaa, miksi et vain hyväksy, että sulla on vaan helvetin paljon parempi tuuri kuin kymmenillä tuhansilla muilla?