Savuton Suomi v.2030 mennessä. Mitä mieltä?
En tupakoi, mutta mun mielestä entistä hullummaksi menee. Niin kun just äsken tuossa uutisissakin puhuttiin, holhoamisesta. Tupakointi on epäterveellistä, mutta mun mielestä jokaisella aikuisella ihmisellä tulisi olla oikeus päättää mitä tekee. Kyllä tää nykyinen tupakka laki on mun mielestä oikein hyvä ja ei niitä tupakoita tarviis kaupassa ees piilottaa, kotoa se kasvatus lähtee ja kun mua ihan rehellisesti opetettiin tupakan haitoista, eikä vanhemmatkaan polttanu nii ei kyllä minustakaan tullu tupakoitsijaa. Millonkahan meiltä kielletään kokonaan alkoholi, eikö saa mitään nautintoaineita olla enää?
Kommentit (64)
Tällä hetkellä röökiaski maksaa vajana kympin.
Jos vetää askin päivässä, niin se tekee n. 300€/kk.
Hinnoittelu auttaa loistavasti tupakoinnin vähentämistä.
Tupakka-askin hinnasta on veroa n. 89% ja verrokkina kossupullon hinnasta on veroa n.83%
Vielä siinä on kirimisen varaa, mutta pitää muistaa, ettei veroteta liikaa.
Jos hintaero karkaa Ruotsin ja Viron hinnoista liian suureksi, niin laiton tuonti kasvaa.
Hmmm kirjoitti:
Uudessaseelannissa aikovat tosissaan tehdä maasta tupakoimattoman ja mikä ettei voitaisi tehdä Suomestakin.
Fasismia se on terveysfasismikin.
Koskas Suomesta aiotaan saada piritön, subuton jne? Onko marinsannalla tähän joku suunnitelma, vai onko oma lehmä ojassa?
Josif Vissarionovits Dzugasvili kirjoitti:
Jos vetää askin päivässä, niin se tekee n. 300€/kk.Hinnoittelu auttaa loistavasti tupakoinnin vähentämistä.
Tupakka-askin hinnasta on veroa n. 89% ja verrokkina kossupullon hinnasta on veroa n.83%
Jos hintaero karkaa Ruotsin ja Viron hinnoista liian suureksi, niin laiton tuonti kasvaa.
Tilaan ulkomailta, menee alle 30e/kk ja n. 15 savuketta päivässä. Näin on menty jo vuosia kun askin hinta ylitti 5e, kerätköön sitten veronsa muualta.
Vierailija kirjoitti:
PARASTA MITÄ OLISI SUOMI ILMAN KOKOOMUSTA JO VUODESTA 2023...
Da Pjotr!!
"Kommunistit ottivat haltuunsa Valtiollisen poliisin (Valpo). Kokoomus joutui kommunistien ja valvontakomission tarkkailun alle. Sillä pyrittiin tuhoamaan tai vaikeuttamaan puolueen toimintaa. Erityisesti Kokoomuksen Nuorten Liitto (KNL) joutui kommunistien sisäministeri Yrjö Leinon silmätikuksi. Kokoomuksen ajojahti johti mielivaltaisiin pidätyksiin ja syytöksiin, joilla yritettiin hakea "todisteita" puolueen kytköksistä fasismiin. Niin kutsutun punaisen Valpon ajojahti kokoomusta kohtaan loppui vasta, kun presidentti Paasikivi erotti sisäministerin virastaan."
Vierailija kirjoitti:
Josif Vissarionovits Dzugasvili kirjoitti:
Jos vetää askin päivässä, niin se tekee n. 300€/kk.Hinnoittelu auttaa loistavasti tupakoinnin vähentämistä.
Tilaan ulkomailta, menee alle 30e/kk ja n. 15 savuketta päivässä. Näin on menty jo vuosia kun askin hinta ylitti 5e, kerätköön sitten veronsa muualta.
Muuten hyvä, mutta se on laitonta.
En tuota tavoitetta realistisena pidä. Kyllä tupakointi saisi vähentyä etupäässä sen muille ihmisille aiheutuvien haittojen takia. Jostain syystä vaikuttaa, että kun tupakoi menettää kyvyn huomioida toisia ja huolehtia ympäsritön siisteydestä. Tupakantumpit heitellään maahan vaikka tarkoitukseen olisi roskakori metrin päässä.
Ja sitten nämä naapureista viisveisaavat parveketupakoijat. Kun maaseudulla ajetaan lietelantaa peltoon, on se heti kynnettävä maan sisään, ettei haju leviä enempää. Sääliksi käy kerrostaloasukkaita, jotka ympäri vuoden joutuvat sietämään vastaavaa kuvottavaa löyhkää.
V***u mitä touhua... tää esimerkin näyttäminen koko maailmalle alkaa ihan oikeesti mennä vähän liian pitkälle jo.
Ei sitä alkoholia poisteta kun valtio saa siitä suuren tulon. Ja kuten historiasta ollaan huomattu, miten kävi 1900 luvun alkupuolella kun Suomessa oli kieltolaki. Perustettiin ns. salakapakoita joissa ihmiset ryyppäs salaa. Ei se juominen kielloilla lopu. Sitten oli myös viinakortit tämän jälkeen, eli ihmiset sai ostaa tietyn määrän alkoholia kiintiöllä ja ostot merkattiin viinakorttiin.
Ei tämä holhous uusi asia ole.
Vielä kun keksittäisiin miten ihmisiä voi valvoa terveellisen ruokavalion ja liikunnan lisäämisen suhteen. Kielto pikaruokaloille? Kaupungin viranomainen kävisi Pippa Laukan tavoin ratsaamassa kansalaisten jääkaappeja. Jos sieltä löytyy epäterveellistä niin sakot.
Montako kertaa on tuota vuosilukua siirretty? Eikös se aiemmin ollut ihan toinen?
Vierailija kirjoitti:
Tupakan ja alkoholin ero:
Yks tupakka päivässä = syöpäriski
Pieni lasi punaviiniä päivässä (ljääkkeeks vhaan) = terveysvaikutuksia
Tutkimusten mukaan alkoholin käytöllä ei ole havaittavissa myönteisiä terveysvaikutuksia. Vanhaa tietoa että olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi on epäterveellistä, mutta mun mielestä jokaisella aikuisella ihmisellä tulisi olla oikeus päättää mitä tekee.
Jos tupakoitsija allekirjoittaisi sopimuksen, että hänen tupakoinnista johtuvia vaivojaan ei tulla hoitamaan julkisessa terveydenhuollossa, niin sitten ehkä voisi olla oikeus.
Sama sopimus sit kouraan ylipainoisille, alipainoisille, epäterveellisesti syöville normaalipainoisille, urheilijoille jne? Kaikista noistakin aiheutuvat vaivat ja muut ongelmat on ihan itse aiheutettuja eikä niiden hoitaminen pitäisi kuulua julkiselle terveydenhuollolle.
Et taida tietää tupakan aiheuttamasta riippuvuudesta.
Polttaa saa. Mutta sitten ei tulla ruinaamaan julkista terveydenhoitoa
Alkotonta suomea yritettiin jossain vaiheessa mutta meni pahasti pieleen. Ja jos yrittävät uudestaan niin kotioloissa laitetaan viinipöntöt pihisemään. Alkoholia on niin helppo tehdä itse, että sen kieltäminen on käytännössä mahdotonta. Ja sitä paitsi se tuo niin hyvät verorahat ettei niistä ole päättäjät valmiita luopumaan.
Vierailija kirjoitti:
Alkotonta suomea yritettiin jossain vaiheessa mutta meni pahasti pieleen. Ja jos yrittävät uudestaan niin kotioloissa laitetaan viinipöntöt pihisemään. Alkoholia on niin helppo tehdä itse, että sen kieltäminen on käytännössä mahdotonta. Ja sitä paitsi se tuo niin hyvät verorahat ettei niistä ole päättäjät valmiita luopumaan.
Ongelma oli siinä että poliisikaan ei kunnioittanut kyseistä lakia vaan katsoi läpi sormien. Ei ollut nykyistä teknologiaa apuna.
Hyvä, joskin epärealistinen, tavoite. Mutta jos nyt saataisiin alkuun puolitettu nykyisten polttajien määrä. Itse lopetin 5 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma oli siinä että poliisikaan ei kunnioittanut kyseistä lakia vaan katsoi läpi sormien. Ei ollut nykyistä teknologiaa apuna.
Melkoinen visio laittaa poliisit teknologian avulla vahtimaan ettei ihmiset käytä päihteitä. Tuo on jo sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Tupakan ja alkoholin ero:
Yks tupakka päivässä = syöpäriski
Pieni lasi punaviiniä päivässä (ljääkkeeks vhaan) = terveysvaikutuksia
Ainoastaan jos se on holitonta punkkua, alkoholi nollaa tavallisen punkun terveyshyödyt. Asiasta on ihan ravintotieteellistä dataa olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoinen visio laittaa poliisit teknologian avulla vahtimaan ettei ihmiset käytä päihteitä. Tuo on jo sairasta.
Kyseessä ei ole visio vaan kerron miten maailma on muuttunut kun alkoholin kielto laki suomessa oli 1919-1932 ja nyky teknologia on hieman eri kuin silloin.
Alkometri ( tuli suomeen 1974) on yksi esimerkki. Se voidaan myös kytkeä nettiin siten ettei poliisi itse käytä alkoholia eli tulee puhallus vaatimus.
hyvä. loppuu se muoviroskan eli natsojen levittely joka paikkaan